Allrounder compabiliteitscheck iGPU maar later GPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wilde nog een jaartje uitstellen maar moet vanwege kuren nu op zoek naar de vervanger van mijn oude desktop. Ik heb even micro-ATX overwogen.

Meestal gebruik ik de PC voor surfen of office werk. Dat wordt het komende jaar ook het idee. De PC staat gerust 10 uur per dag aan en wordt dan ook regelmatig gebruikt.
Volgend jaar misschien toch weer recente games dus ik zou wel de optie van een videokaart open willen houden. Tot die tijd dacht ik de iGPU te benutten mits deze twee HD-schermen kan aansturen (voor office werk, gamen 1 scherm) en voldoende power heeft voor oude games. Of mijn oude R9 270 videokaart over te plaatsen.

Mijn vorige PC`s heb ik zelf gebouwd dus dat wil ik nu weer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tsja, prijs maakt eigenlijk niet zoveel uit of het nu duizend of twee duizend is. Ik zit veel achter de PC dus dat mag dan ook wat kosten. Wel vind ik uit principe dat de prijs-kwaliteit verhouding niet te gek moet worden; meerprijs moet wel een reden hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al twee schermen, 2x SATA HDD 3,25 die ik tegelijk wil kunnen aansluiten. Oude videokaart indien nodig. Ik
Pro forma voer ik windows 11 op in de lijst, ik heb nog ergens een ongebruikte education key liggen om in te voeren

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige Samsung SSD is een trouw werkpaard. Nieuwe M2 SSD van Samsung keek ik naar maar lijkt veel duurder dan de concurrentie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiel, beetje stil, indien nuttig terug te klokken / undervolten voor goede geluid / prestatie-verhouding.
Na de PC gebouwd hebben wil ik geen tijd / moeite steken in upgrades, dus liever nu in één keer goed en wat duurder dan in de toekomst op zoek naar compatible ram ofzo.. Dat kan met mijn uurtarief ook helemaal niet uit. Ik stop er daarom meteen 64 GB in.
Zwarte buitenkant.
Voorts vind ik wel fijn om de recentere hardware te hebben. Niet rationeel maar daarvoor ben ik bereid een premium te betalen. Ik wijk dan ook af van het B650 advies naar X870 mobo, meerprijs tov B850 is dan beperkt..
WiFi op het moederbord is nu niet nodig maar allicht handig in de toekomst. SPDIF voor audio is een plus.

Ga je overklokken?
Indien nuttig terug klokken / undervolten voor goede geluid / prestatie-verhouding. Overklokken niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie eens naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar er foute keuzes inzitten (alles compatible?), ik ben wat uit de hardware de laatste jaren. Ik worstel met mogelijk ombouw naar game PC. Welke keuzes moet ik daar nu voor maken?
Hoofdvragen:
* Kom ik weg met de iGPU op Ryzen 7? Of moet ik dan speciaal een 8600G nemen die grafisch sterker is?
Mijn gebruik vergt natuurlijk niks spannends maar mogelijk als toekomstige game PC wel een vraag. Kies ik nu voor 7600X3D of negeer ik het game aspect (mogelijk toch CPU upgraden ooit) en nu Ryzen 7-9700X. Deze kent een lage TDP van 65W wel 8 core en momenteel redelijk gedaald naar €320.

Ik ben aan de hand van de BBG wat gaan sleutelen. 4K game PC zonder videokaart als basis met PSU van de 1440.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Tray€ 324,73€ 324,73
1MoederbordenASRock X870 Steel Legend WiFi€ 273,13€ 273,13
1BehuizingenFractal Design Pop Silent Black Solid€ 88,90€ 88,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 128,87€ 128,87
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 215,31€ 215,31
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 87,15€ 87,15
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,99€ 241,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.389,98

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:09
Je keuzes zijn prima, al zijn ze aan de dure kant voor jouw doeleinde.

Als de 9700X niet voldoet aan je verwachtingen voor gaming, kan je voor zo'n oud spel een GPU kopen van enkele tientjes en in je PC prikken als placeholder. Zou me daarover het minste druk maken.

Ik zou ook de Ryzen 5 7600 overwegen met een B650 moederbord. En 32GB RAM. Scheelt je 350 euro, en ik denk dat je geen enkel verschil zou merken als je ze naast elkaar zou gebruiken.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's