Advies over wifi abbonement/opzetten (eigen) netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerten2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-04 15:00
Op het moment zijn we aangesloten op Odido (want we hadden een huis gekocht en ik kon voordeel krijgen vanwege mn mobiele abbonement).

Voor de context, ik woon in een huis uit 1986 met veel beton. De router hang op het moment in de meterkast (vaste prik geloof ik). Boven op de slaapkamer is het bereik al een stuk minder en met gamen heb ik maar een versterker in het stopcontact gedaan met een kabel vanuit de versterker naar mn PC, want anders was het qua kwaliteit niet te doen om fatsoenlijk te gamen of om videogesprekken te voeren voor mijn werk (lang leve MS-Teams).

Nu ben ik mij op twee dingen aan het oriënteren.
1. Wat is handig om het bereik van de wifi in huis beter te krijgen. (voornemen is wel om te blijven gamen via de kabel). Er zijn veel verschillende opties begrijp ik, accespoints en een digitaal meshnetwerk, maar wat daar voor nodig is snap ik nog net niet.
2. Als ik bijvoorbeeld overstap naar een andere provider voor het internet thuis, waar moet ik dan op letten?
Ik keek bijvoorbeeld bij Delta, maar die modem schijnt niet heel "geweldig" te zijn. (voor alleen internet en geen tv)

Zelf een nieuwe modem en router kopen lijkt mij ook lastig. Ik heb aardig wat forums gelezen hier, maar ik ben nog niet zover ingewijd dat ik alles snap. Het verschil tussen modem en router lukt mij nog wel. maar als het daarna over een bridgefunctie en dergelijke gaat houd de kennis helaas wel op. Al wil ik het wel graag gaan begrijpen, zodat ik ook een goed netwerk kan bouwen binnen ons huis.

Het makkelijkst lijkt mij om vanuit de modem een kabel te leggen naar een Accespoint op de eerste verdieping om zo de wifi boven te verbeteren, maar zijn er nog meer goede opties of tips wat ik zou kunnen doen?

Een beetje een warrig verhaal misschien, maar ik ben benieuwd naar de reacties!
Bedankt alvast.

Beste antwoord (via Geerten2 op 07-03-2025 08:15)

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als je weinig omkijken wil hebben:
uitvoering: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter) of
uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio Tri Band 2x2 Wi‑Fi 6E AP32... (soms een leuke dading, dan heb je er 2 voor een mooi prijs)

Die hebben een ingebouwde controller en automatische updates. PoE+ switch bij je router/modem en
1 AP in de meterkast (niet ideaal de plek maar goed)
1 AP op de eerste verdieping.
De wifi van je router/modem van je provider uitzetten om ruis te voorkomen.

Wissel je van provider WiFi van provider uit, je huidige WiFi blijft up en running, geen gedoe om alles opnieuw in te stellen.

Dit heeft natuurlijk een prijskaartje (geen idee wat je budget is?).

Uit eigen ervaring: Die dingen opgehangen (ook bij andere) nooit problemen en bij provider of modem wissel met wifi geen gedoe om overal weer de wifi opnieuw in te stellen.

Uiteraard een TP-Link Deco setje zou misschien ook wat zijn (zelf geen ervaring mee met hoe stabiel het is).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Als je weinig omkijken wil hebben:
uitvoering: Aruba Instant On AP22 (RW, zonder voedingsadapter) of
uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio Tri Band 2x2 Wi‑Fi 6E AP32... (soms een leuke dading, dan heb je er 2 voor een mooi prijs)

Die hebben een ingebouwde controller en automatische updates. PoE+ switch bij je router/modem en
1 AP in de meterkast (niet ideaal de plek maar goed)
1 AP op de eerste verdieping.
De wifi van je router/modem van je provider uitzetten om ruis te voorkomen.

Wissel je van provider WiFi van provider uit, je huidige WiFi blijft up en running, geen gedoe om alles opnieuw in te stellen.

Dit heeft natuurlijk een prijskaartje (geen idee wat je budget is?).

Uit eigen ervaring: Die dingen opgehangen (ook bij andere) nooit problemen en bij provider of modem wissel met wifi geen gedoe om overal weer de wifi opnieuw in te stellen.

Uiteraard een TP-Link Deco setje zou misschien ook wat zijn (zelf geen ervaring mee met hoe stabiel het is).

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:35
Kabels trekken en AP's plaatsen is het beste wat je doet, al de rest zijn lapmiddelen. Als je zelf niet handig bent met apparatuur is een provider oplossing geen slecht begin, je hebt dan immers apparatuur dat hoe dan ook met elkaar goed werkt en een vast aanspreekpunt als er iets mis gaat. Odido biedt er ook spulletjes voor aan:

https://www.odido.nl/internet/wifi-plus

Hoe dan ook blijft bekabeld aansluiten het beste, als je de kabels kunt voorzien, gewoon doen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:13
Ik zou juist wegblijven van "provider-meuk". Als je dan een keer overstapt werkt het allemaal niet meer. De provider levert hier internet met een wifi-loos modem, de setup daarachter is van mij. Opnsense router en twee ubiquiti accesspoints. Stabiel, vlot, en in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
valkenier schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:57:
Ik zou juist wegblijven van "provider-meuk". Als je dan een keer overstapt werkt het allemaal niet meer.
Dat klopt, komt omdat je het dan hebt terug gestuurd naar de provider omdat het niet jouw eigendom is.

Daarnaast is OpnSense met Ubiquiti natuurlijk alles behalve simpel waar de topicstarter om vroeg.

[ Voor 13% gewijzigd door bjusterbaarlik op 06-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:21
Wat zijn de eisen aan je netwerk? Wat wil je doen/bereiken? Wil je zelf heel veel kunnen instellen of juist weinig hoeven in te stellen? Wat is je budget?

Bekabeld aansluiten heeft voorkeur, maar tsja we gebruiken natuurlijk ook wifi. Wifi kan vanuit het modem van je provider komen, maar meestal staat die vlakbij het punt waar de kabel (dsl/glas/coax) binnenkomt. Bij DSL en coax moet deze echt vlakbij het aansluitpunt staan, maar bij glasvezel kan je een langere netwekkabel aansluiten.

Voor gebruik van wifi kan je naast het modem ook nog accespoints of versterkers gebruiken. Advies is dan deze wel bekabeld aan te sluiten op het modem.

De meeste providers kunnen versterkers leveren welke je eigendom zijn of geleend/gehuurd. Nadeel is dan bij overstap de versterkers terug moeten of je beperkt bent in gebruik bij je nieuwe provider. Je provider zal waarschijnlijk alleen ondersteuning kunnen geven op door hun geleverde versterkers.

Dit is laatst ook bij Bright langs gekomen. YouTube: Oplossing WiFi-problemen verrassend goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Geerten2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:59:
Nu ben ik mij op twee dingen aan het oriënteren.
1. Wat is handig om het bereik van de wifi in huis beter te krijgen.
Zorgen dat je dit systeem zelf opzet en niet afhankelijk bent van een modem wat je van de provider krijgt?

Ik heb mijn wifi (en de rest) in eigen beheer. Het wisselen van provider is nog geen minuut werk omdat de rest allemaal gelijk blijft. Je hoeft dus ook niet steeds een nieuw netwerk in te stellen of wifi te veranderen wanneer je een ander modem krijgt. De investering is prima te doen, het hoeft geen €1000 te kosten om je huis van een prima netwerk te voorzien.
Pagina: 1