Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
Hoi!

Ik wil mijn Orcon 15 aansturen met mijn home assistant, maar het lukt me maar niet.
Deze tutorial heb ik gevolgd: https://vdbrink.github.io/esphome/orcon_mechanic_ventilation

Alle hardware aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/KdNPKpsyDejNXfhFdEggSS3E.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/bFZdq3ZUwaD50Vu9T3QE2ssm.jpg

Vervolgens is het flashen succesvol en hij komt tevoorschijn op mijn netwerk en in Home assistant.
Ook als ik op een knop druk dan zie ik rechts dat ie wat uitvoert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me17Ws7kPL3tNqNq7PuwdBjvaA8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2kAs6pioxsRsBKch4XLAH1iU.png?f=user_large

Maar op de afstandsbediening zelf gebeurt er niets (ledje blijft uit) en geen reactie van de orcon.

Hij is als afstandbediening gekoppeld aan de Orcon en als ik hem weer terugbouw als afstandsbediening dan werkt hij gewoon en zie je het ledje knipperen als je op een knop duwt.

Er gaat op bovenstaande link nog over 'reverse' order, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ik die zou moeten aanhouden. Want de cijfers komen overeen.

Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 05-03-2025 15:36 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08

vliegnerd

Nintendo fan.

Deze oplossing ken ik niet, maar je kunt eventueel ook een RF afstandsbediening nadoen met een dongle via HA:
Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Als ik naar dit plaatje kijk:
Afbeeldingslocatie: https://vdbrink.github.io/esphome/orcon_images/wires_connected.jpg

Dan lijkt de flatcable bij jou precies omgedraaid te zitten aan de kant van de PCB van de remote?
In het plaatje hierboven zit de tekstkant van de flatcable naar boven aan de PCB kant, bij jou naar onder. Daarmee zijn volgens mij de pins ook precies gespiegeld.

@vliegnerd Hoewel je het vast goed bedoelt, vind ik het wel een beetje een vreemd advies, om meteen maar naar iets anders te kijken als iets even niet werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Yukkie op 05-03-2025 16:04 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Yukkie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:00:
Als ik naar dit plaatje kijk:
[Afbeelding]

Dan lijkt de flatcable bij jou precies omgedraaid te zitten aan de kant van de PCB van de remote?
In het plaatje hierboven zit de tekstkant van de flatcable naar boven aan de PCB kant, bij jou naar onder. Daarmee zijn volgens mij de pins ook precies gespiegeld.

@vliegnerd Hoewel je het vast goed bedoelt, vind ik het wel een beetje een vreemd advies, om meteen maar naar iets anders te kijken als iets even niet werkt.
Hee, ik heb alleen gelet op blauw omhoog, niet op de tekstkant. Ga ik morgen checken!
Thanks!

Vreemd trouwens.Op dit plaatje is het óf blauw omhoog óf tekst omhoog, niet beide.

edit2: Nee, helpt helaas niet. Er gaat nog steeds geen ledje aan op de zender, wel op de esp. Al denk ik nu wel dat hij in eerste instantie wel verkeerd om zat. Scherp!

[ Voor 17% gewijzigd door EWK op 05-03-2025 20:32 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:05

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hoe heb je de flatcable nu zitten dan? Want je hoeft hem maar aan een kant om te draaien. Uit je post denk ik op te maken, dat je hem aan beide kanten omgedraaid hebt (maar dat kan een misinterpretatie van mijn kant zijn ;) )

Je zou de flat cable even door kunnen meten met een multimeter. Ik heb wel eens zo'n kabel gehad, waar van een spoortje doorgescheurd was (al zou je dat snel kunnen zien). Meten is weten. Ook zou je alsnog even die reverse order kunnen proberen, nu doet-ie het ook niet. In het ergste geval met die reverse order ook niet.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:08

vliegnerd

Nintendo fan.

Excuus, was niet de bedoeling om dit topic te kapen oid. Onhandige reactie van mijn kant. Idd goed bedoeld, maar redelijk off topic.

Mooie manier om het "toetsenbord" zo te vervangen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBB1_vjV_XXTq1ix19yJ9rHw-2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xAYZ8p6W3VNq58B98GwXgCk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu zo zitten.

Ga nog even de reverse proberen zo

[ Voor 4% gewijzigd door EWK op 06-03-2025 13:33 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
Reverse hielp ook niet.
Om uit te sluiten dat het aan de esp ligt heb ik nog een extra ESP8266 MCU besteld. Ik heb helaas geen multimeyer

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svleeuwen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-06 15:33
Hoi @EWK,

Is het nog gelukt om dit op te lossen?

Ik zit namelijk met een vergelijkbare situatie. Ik heb dezelfde tutorial gevolgd en krijg het ook niet werkend.

Bij mij gaat het lampje op de AB wel af en toe branden, maar dat is onafhankelijk van welke knoppen ik activeer.

Ik heb ook een keer gehad dat ik de AB opnieuw moest koppelen aan de ventilator omdat hij nergens meer op reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
svleeuwen schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:33:
Hoi @EWK,

Is het nog gelukt om dit op te lossen?

Ik zit namelijk met een vergelijkbare situatie. Ik heb dezelfde tutorial gevolgd en krijg het ook niet werkend.

Bij mij gaat het lampje op de AB wel af en toe branden, maar dat is onafhankelijk van welke knoppen ik activeer.

Ik heb ook een keer gehad dat ik de AB opnieuw moest koppelen aan de ventilator omdat hij nergens meer op reageerde.
Nee en er zat heel veel tijd in, ik heb er 95 euro tegenaan gegooid en heb de orcon wificontroller op Tindie besteld. Die ga ik zo aansluiten

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Topicstarter
@svleeuwen dit werkt zoals ik wil.
Aansluiten was 10 minuten en dan nog een half uurtje bezig met uitvogelen hoe ik het fix en automations maken. Werkt top

Hoi!

Pagina: 1