Nieuwbouwhuis panasonic warmtepomp installatie zonder sww

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loodschenker
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 14:37
Beste tweakers,

In mijn vrijstaand zelfbouwhuis ben ik aangekomen bij de warmtepomp installatie. Panasonic WH-MDC07J3E5
Om het simpel te houden, en de leiding afstanden kort, heb ik een aparte warmtepompboiler voor het warmwater.

Willen jullie mijn vragen beantwoorden en/of tips geven voor mijn setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4f6ewmzFa5e_-JXWubD-Q_oeNhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAjcvCNpYiRuUrXcWU5IvoGD.jpg?f=fotoalbum_large

De grondleiding is 160mm geisoleerde terrendis leiding.
Systeeminhoud +- 100liter.
Warmtepomp Aansluiting met rvs flex, rest uponor 32mm.

- Heb ik de extra pomp in het schema nodig of is de standaard pomp in de pana sterk genoeg? Hoogte van de 2e groep is 3 meter.
Kan ik deze op de extra pomp aansluiting van de wp aansluiten?
- Kan ik de meegeleverde remote controller goed als thermostaat gebruiken?

Dankjewel! :*) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-08 11:50
Dit hangt met name af van de lengte van de grondleiding en de lengte en dikte van de VVW leidingen.
En ga je zones afsluiten? Als je een deel van de vvw afsluit verhoog je de weerstand in het systeem.

Hoe dan ook, waarschijnlijk heb je het niet nodig. 32mm voor 5kw is ruim voldoende en 8 groepen is dat ook normaal gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Nee, een extra pomp lijkt me niet nodig. Overigens doet de hoogte er niet toe; het water komt ook weer naar beneden.

Nee, een overdruk ventiel zit in de wp.

Ik denk niet dat een drukverschil regelaar nodig is als je geen zoneregeling gebruikt. In een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning laat je gewoon alle vvw groepen open met hooguit wat minder flow in slaapkamers.

De meningen over de controller als thermostaat zijn verdeeld. Sommigen missen de cijfers achter de komma en sommigen haten het dat de controller als thermostaat zich ook bemoeit met de aanvoertemperatuur van het cv-water. Mijn ervaring is dat je met een goed ingestelde stooklijn en de controller de temperatuur in de referentieruimte binnen een bandbreedte van 1°C constant houdt zonder dat je in voor- en najaar en in perioden met lage temperaturen en mist voortdurend de aanvoertemperatuur hoeft bij te stellen om overshoot/pendelen en niet halen van de gewenste kamertemperatuur te voorkomen.

Maar het kan nooit kwaad om naast de noodzakelijke kabels ook een kabeltje voor een eventuele thermostaat (230V) te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Kijk ook naar 'Watts' grondleiding, is door andere Tweakers vaak gebruikt.
https://www.installand.nl...leidingsystemen/microflex
Ik las vaak dat het veel voordeliger zou zijn.. maar als dat nog steeds zo is?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 21:48
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar persoonlijk denk ik dat je die pomp niet nodig hebt. Dit is mijn schema van de warmtepomp, maar het gaat om een LG Therma V R32 9kW. Ik heb geen extra pomp of iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csYlQBFwBqSHMovqqlYOR6B4Tr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDzJNM86ccLj5HeSUh7RHbca.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begon met alleen de begane grond en heb toen de 1e verdieping erbij toegevoegd. De warmtepomp staat ongeveer 5 meter hoger tenopzichte van de begane grond en de leidingen gaan vanaf het dak, naar de begane grond en weer via een verdeler naar de 1e verdieping. Volgens het display zou de warmtepomp 26liter per minuut moeten doen, die van mij kan max 20 doen. Maar ik heb daar tot nu toe geen hinder van ondervonden, staat toch lager ingesteld.

Verder heb ik ook geen externe thermostaat aangesloten, gewoon het display met een stooklijn. Die moet ik volgend stookseizoen nog ietsjes verbeteren maar is al redelijk goed. Binnenkort worden een aantal ramen vervangen dus zal dat toch veranderen.

[ Voor 38% gewijzigd door Antonl91 op 06-03-2025 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loodschenker
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 14:37
Bedankt voor jullie reacties! Helpt me enorm
Icebear1079 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:52:
Dit hangt met name af van de lengte van de grondleiding en de lengte en dikte van de VVW leidingen.
En ga je zones afsluiten? Als je een deel van de vvw afsluit verhoog je de weerstand in het systeem.
De grondleiding is ±4 meter, en daarvoor nog een stuk of 4 meter buis voordat hij de eerste grote verdeler bereikt, allemaal 32 alupex.
vloerverwarming overal 16x2 met ±100m groeplengte en 10cm h.o.h. waarvan er altijd wel minstens 8 a 10 groepen open staan. Dus daar voorzie ik weinig problemen dan.
natural colour schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:48:
Kijk ook naar 'Watts' grondleiding, is door andere Tweakers vaak gebruikt.
https://www.installand.nl...leidingsystemen/microflex
Ik las vaak dat het veel voordeliger zou zijn.. maar als dat nog steeds zo is?
Ik heb nu m'n oog op een terrendis leiding van 32, ook heel voordelig en 160mm dik met isolatie.

Voorlopig ga ik het zonder extra pomp en op stooklijn proberen dan :*)

Nogmaals bedankt voor de tips _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-09 20:42
Doe alstublieft vloerverwarming met 18 mm buizen en maximaal 75-85 meter luslengte.
16 mm is ok met een gasketel, maar een wp werkt met groot debiet, veel liters per minuut bij koud weer en bij elke 'de-frorst' (en daarvan zijn er afgelopen 3 maanden bij elke wp eigenaar heel veel van geweest) niet voor niets doe je de hoofdleiding in 32mm.

Ik heb in mijn huis ook in eigen beheer de komplete wp installatie aangelegd met losse wp- boiler.
Helaas is één lus in de woonkamer langer dan de andere en die is dus altijd kouder en heeft minder debiet.
Alle andere lussen knijpen voor gelijk debiet kan uiteraard niet, er is hier ook een lus in 16mm buis naar de douche, en die heeft maar de helft van het debiet van de andere lussen die in 20 mm buis zijn gelegd en wordt niet meer dan lauw :(

[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 08-03-2025 08:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1