Max. vermogen zonnepanelen 3600, omvormer 3000. Kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-08 09:25
Hallo,

Ik heb 12 zonnepanelen liggen op het zuid/westen. De specs zijn: Pmax 222, IMPP 9,26, ISC 9,7, VMPP 32,5 en VOC 39,7. Ze liggen in 2 strings van elk 6 stuks.

De omvormer is er een van Solax met Max. DC input power 3.300, DC input range 100-550, MPP voltage range 125-530,
Rated input 360V, Start input 100V, Max. DC input current per input 12A en Max. short-circuit current per input 15A.

De bron hiervan is de handleiding van de omvormer en de info website van de panelen.

De omvormer is een Solax SK-TL-3000 en de panelen LG300N1K-G4.

De omvormer kan dus max. hebben 3.300 en de panelen leveren max. 3.600.

Kan iemand mij met deze info adviseren of deze combinatie verantwoord en veilig kan functioneren?

Mocht er nog meer info nodig zijn laat het maar weten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:06
korte antwoord: ja.

Hij gaat in de zomer dan wat aftoppen. Bij mij is dit zo aangelegd omdat je vroeger in België een soort taks moest betalen die gebaseerd was op het vermogen van je omvormer. Dus die werd zo klein mogelijk gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
lol even kijken ik heb: 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
dat maakt 6340Wp op een 4kW omvormer (met 2x een mpp natuurlijk). >:)
dus dat is geen probleem. (met veel omvormers.)

(ik kan geen echt heel goed antwoord geven.
de Solax SK-TL-3000 is lastig een goede datasheet te vinden.
heeft hij nu 1mpp of 2 mpp's ?
maar grofweg deze kan wel ik leg uit: )

omvormers hebben geen grens aan het aantal Wp.
wel een grens hoeveel Voc er per mpp op kan.
pas op de Voc word hoger als de panelen kouder zijn, voor simpelheid reken 10%.
je Voc is 39,7V.
dus 3,97V + 10% x 12 panelen = grofweg 520V dit is onder de 550V dus geen probleem.
(als je een omvormer hebt met 2x een mpp. :? )
maar dan heb je pas 1 mpp gevuld, dit kun je nog een keer doen voor de andere mpp.
dus 2x een mpp is het 24 van dit soort panelen.

maar de onduidelijkheid?
je wil dus 2x6x300Wp maken, met maar 1mpp?
liggen de panelen de zelfde hoek en richting?
etc etc...
kun je hier wat meer over vertellen, zodat er geen fouten worden gemaakt?
(het kan wel, maar er zijn wel grenzen die je wil weten voor je aanlegt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
Hij heeft 2 MMP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
De panelen liggen in dezelfde hoek en richting. Zelfde dakvlak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Ja dit is OK en veilig, ik heb dit zelf ook (16x 370 W paneel met 295 W omvormer).

De omvormer neemt nooit meer vermogen op uit de zonnepanelen dan de omvormer aan kan.

Voor de zonnepanelen kan het ook geen kwaad, ze gaan tenslotte ook niet kapot als je ze in de zon legt
zonder dat er een omvormer is aangesloten.

In Nederland haal je zelden de maximale hoeveelheid zonnestraling welke het maximale vermogen
(in jouw geval 3600 W) oplevert.

Een zwaardere omvormer (meer vermogen) is duurder, het zal moeilijk zijn om dat prijsverschil terug te verdienen omdat het aftoppen (omvormer op maximaal vermogen) niet vaak/heel lang zal gebeuren.

Als je panelen met minder vermogen had gekozen waren die waarschijnlijk nauwelijks goedkoper,
maar (even ervan uitgaande dat ze dezelfde afmetingen hebben) wel een iets lager rendement.
Het iets hogere rendement van jouw 300 W panelen daar heb je altijd profijt van, bij dezelfde zon sterkte
krijg je iets meer electriciteit.

Dus al met al een prima, verstandige en veilige keuze :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Gecombineerd met het feit dat omvormers efficiënter werken richting hun max en je in NL vaker onder dan op de piek zult opereren, is het ook gunstiger voor je opwek om de omvormer iets onder te bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADZES
Dus dit zou moeten kunnen ondanks de max die Solax aangeeft van 3300? Solax doet dit toch niet voor niets neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:03
Ja, kan gewoon. Ik heb hier ~2500 Wattpiek liggen op een omvormer van 2000W.

De specs zeggen inderdaad max DC input 3300Watt, maar:
  • Nederland ligt niet op de evenaar.
  • Je panelen liggen niet zuid maar zuidwest
  • De hellingshoek weten we niet, maar is misschien ook niet de perfecte t.o.v. de gemiddelde zonstand.
Het dus maar de vraag of je panelen ooit hun theoretische Wattpiek output leveren. Als de gecertificeerde installateur deze factoren gewoon in z'n rekentooltje heeft meegenomen, is er niks aan de hand.

[ Voor 77% gewijzigd door Propheticus op 05-03-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
ADZES schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:04:
Dus dit zou moeten kunnen ondanks de max die Solax aangeeft van 3300? Solax doet dit toch niet voor niets neem ik aan?
tja, als je leest en begrijpt dan heb je eigenlijk het antwoord al. ;)

per mpp kun je dus 12 van dit type panelen aan.
(er is geen grens max Wp alleen een grens max Voc + temperatuur. de 3300W is een richtlijn geen grens.)
de andere mpp kun je dan nog eens vullen met 12 panelen (met zelfde Voc of ander getal dan uit rekenen)
dan heb je grofweg de max er op zitten en zit je ergens rond de 7-9kWp. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
ADZES schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:04:
Ja het kan omdat die 3300 W van de Solex aangeeft wat de Solex omvormer "om-gaat-vormen".
Het is namelijk niet zo dat de panelen energie in de omvomer pompen.

De omvomer "trekt" namelijk de energie uit de panelen. Jouw omvormer trekt nooit meer dan 3300 W ook als
de panelen meer kunnen leveren. Daarom gaat dit dus goed, de omvormer zet en bewaakt de 3300 W,
niet de panelen.

Solax kan ook een 4000 W omvormer maken maar dan zijn er "dikkere" (en dus duurdere) componenten
nodig en dus is een 4000 W omvormer over het algemeen duurder.
Pagina: 1