Hout, metal en beton/steen boortjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-06 23:08
Ik ben lekker bezig met klussen en merk dat ik vrijwel geen goede set boortjes heb. Ik heb er een aantal voor hout, staal en beton maar ik merk vooral dat de laatste nu al niet meer zo lekker werkt.

Dus, mijn vraag, welke setjes boortjes gebruiken jullie of kunnen jullie aanraden voor aanschaffen?

Binnenkort zal ik hier en daar een aantal gaten boren in onze muren en plafond (beton, metselwerk, stuc) om het een en ander op te hangen, daar will ik wel iets van kwaliteit voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kijk ff in het gereedschapstopic.

Alpen rotec en heller kun je bij Hornbach kopen en zijn prima.
Famag en izar zijn iets beter maar ook stevig duurder.

Sds wil je met 4 snijpunten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Goede boortjes zijn duur. En complete setjes van 10,- is prul.

Echter ligt het er aan wat je allemaal doet. Als je af en toe wat gaatjes in hout maakt en verstandig omgaat met duwen en toerental dan kan ook een goedkoop setje nog heel lang meegaan. Bij metaal is het van belang dat je goede olie gebruikt zodat je boortjes lang meegaan hier is mijn ervaring met goedkope boortjes aanzienlijk minder, wat je ook doet die dingen worden rap stomp en dan is het tijd voor de volgende. Met beton heb je geen hele set nodig. 5, 6, en 8mm dekt de behoefte van 99% van de thuisklussers, hier zijn goedkope boortjes prima als je muren zacht zijn. Heb je echter oude harde bakstenen of goed dan loont het om extra te investeren. Wees wat voorzichtig met betonijzer. Goede boren zijn er wel doorheen te krijgen met geduld en tact, maar ze slijten wel "veel" sneller. En ook de beste boor op vol toerental op ijzer is in een paar seconden rijp voor de schroothoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BJozi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:56:
Ik ben lekker bezig met klussen en merk dat ik vrijwel geen goede set boortjes heb. Ik heb er een aantal voor hout, staal en beton maar ik merk vooral dat de laatste nu al niet meer zo lekker werkt.

Dus, mijn vraag, welke setjes boortjes gebruiken jullie of kunnen jullie aanraden voor aanschaffen?

Binnenkort zal ik hier en daar een aantal gaten boren in onze muren en plafond (beton, metselwerk, stuc) om het een en ander op te hangen, daar will ik wel iets van kwaliteit voor hebben.
Ik koop geen sets, ik koop een paar (of een doosje) boren van de maat die ik nodig heb (6mm - 8 mm) en optijd weg gooien. maarja dat ben ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:39
Staal boor ik bijna nooit, dus gebruik ik de standaard spullen die ik bij mijn apparaat heb gekregen
Voor hout werkt alles wel
Alleen voor beton gebruik ik een speciale machine met speciale boortjes.
Namelijk een boorhamer met SDSplus beton boren.
Die zijn ook weer niet zo duur.... hooguit EUR 10 per stuk.
Ik heb er eentje voor 6mm en eentje voor 8mm.
Andere maten gebruik ik eigenlijk nooit.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:39
Boudewijn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:02:
...
Sds wil je met 4 snijpunten.
Een paar jaren geleden heb ik een nieuwe 6mm SDSplus met 4 snijpunten gekocht.
Ik ben er erg tevreden mee.
De 4 snijpunten doet het merkbaar beter dan de klassieke variant.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:04

paQ

met de 4 snijpunten SDS ^^ :)

Bosch professional heeft vaak mooie setjes voor weinahg op amazon.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:50
Steen: Hilti
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Metaal: 10% cobalt boren, boort met snijolie als 'boter' door RVS.
Uitstekend zijn de 'industrie' boren van Dormer.

Neem geen goedkope boren met geel gekleurde Boron- nitride of TiN laagje , het metaal daaronder is echt van pisbakkenstaal, een goede HSS is dan nog veel beter, eigen ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 05-03-2025 19:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-06 23:08
Dank je wel voor alle reacties, nou wilde ik deze bestellen en zie ik dat dit niet op mijn boor past. Heb ik hier een speciaal bitje voor nodig waar het boortje in kan?

https://www.karwei.nl/ass...5-6-8-sds-quick/p/B311018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
sds boortjes passen in een boorhamer of combihamer (dus niet in een gemiddelde (klop)boormachine.) overegens als ze zouden passen heb je er niet heel veel aan, die boren zijn ontwikkeld om te slaan (beitelen) en niet zo zeer om te snijden.

sds quick is "nieuwigheid" die je niet nodig hebt en ontworpen is om DHZers in de war te brengen. als je een sds+ machine hebt , lekker sds + boren kopen

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 23-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En wat is nou eigenlijk de tip voor in vloertegels?

Wandtegeltjes gaan doorgaans wel....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:43:

Diamant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Diamantkop op een niet kloppende boor. Niet te hard rond laten draaien.
Je hebt ze in de variant met en zonder wax laag, die mat wax laag hoef je niet te koelen (zeggen ze). Zonder laag moet je wel koelen (spuitfles met water werkt prima dan).

En geduld hebben met boren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-06 09:31

Diamantboor op haakse slijper. Niet proberen op je boormachine te doen, je moet juist een hoog toerental boren.

https://www.hornbach.nl/p...or-14mm-7-delig/12033337/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Mijn ervaring is, dat het in beton/steen doorgaans geen bal uitmaakt zolang je een krachtige SDS boorhamer gebruikt. Die ramt toch wel overal doorheen.

Sure, dubbele snijkop is een uitkomst als je betonijzer tegen gaat komen, maar huis tuin en keuken gebeurt dat niet zo vaak.

Voor boren in staal zou ik wel wat meer uitgeven dan een tientje, maar niet meer dan 3. Het is veel belangrijker dat je een botte boor leert slijpen. Want elke staalboor wordt bot, hoe duur ook. Een vers snijvlak geeft je dat ontzettend veel plezier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02

Bij wandtegels heb ik destijds geleerd dat je met voorzichtig boren (weglopen tegengaan) en rustig aan doen met - dacht ik - metaalboren er doorheen komt.

Tot ik eens een keer gewoon Gamma eigen merk tegelboortjes probeerde, die zonder weglopen als een mes door boter door de tegel heen ging. Dus ik zou deze tegelboortjes ook eens bij vloertegels proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:04

paQ

BJozi schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:16:
Dank je wel voor alle reacties, nou wilde ik deze bestellen en zie ik dat dit niet op mijn boor past. Heb ik hier een speciaal bitje voor nodig waar het boortje in kan?

https://www.karwei.nl/ass...5-6-8-sds-quick/p/B311018
Als die niet passen, dan moet je een boorhamer kopen ;)
Sowieso geen overbodige luxe als je nog eea moet boren in je muren.
EN! neem boren met 4 snijkanten zoals hierboven al enkele keren is geopperd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Bij wandtegels heb ik destijds geleerd dat je met voorzichtig boren (weglopen tegengaan) en rustig aan doen met - dacht ik - metaalboren er doorheen komt.

Tot ik eens een keer gewoon Gamma eigen merk tegelboortjes probeerde, die zonder weglopen als een mes door boter door de tegel heen ging. Dus ik zou deze tegelboortjes ook eens bij vloertegels proberen.
Duw nu bij wandtegels gewoon de sds boor er eens goed hard tegen aan, dat er een putje komt, en dan zonder kloppen en beperkte druk gaat dat wel..

Maar vloertegels zijn veel harder... Maar goed we gaan de tips eens proberen van iedereen!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

SMSfreakie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Duw nu bij wandtegels gewoon de sds boor er eens goed hard tegen aan, dat er een putje komt, en dan zonder kloppen en beperkte druk gaat dat wel..

Maar vloertegels zijn veel harder... Maar goed we gaan de tips eens proberen van iedereen!
Klein stukje schilderstape op de plek van het boorgat. Helpt tegen weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
AtomicShockwave schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Klein stukje schilderstape op de plek van het boorgat. Helpt tegen weglopen.
Maar ook hier... vorig weekend nog een gaatje in een tegel in de badkamer geboort met een tegelboortje, maar zonder schilderstape-truc ging dat uitstekend, geen last van weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

Al een paar hebben het hier aangekaart, maar bij een harde muur wil je absoluut een boorHAMER ipv een boorMACHINE, ik heb een aantal jaar geleden er een aangeschaft van slechts een paar tientjes, maar dat ding heeft zijn geld echt ruimschoots opgebracht, mijn vorige huis had muren van getrild beton (of zoiets). Niet in te komen met normale boor, maar met de boorhamer is boren echt bijna een feest, zo makkelijk gaat dat

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 12:43
Steenboren zijn niet gemaakt voor beton, voor beton heb je eigenlijk een betonboor en beton bitjes nodig.
Als je met goedkope steenboortjes in beton gaat boren dan verliest het boortje....
Pagina: 1