Lekkage EPDM plat dak opsporen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:28
Op mijn buitenkeuken, zelfbouw 2018, heb ik een plat dak met EPDM direct op Douglas profiel planken
Sinds een half jaar heb ik bij veel regen lekkage.
Door de breedte van dak zit er 1 lange seal wat de meest logische plek zou zijn voor een lekkage.

Maar hoe kan ik nou het beste de locatie van de lekkage opsporen. Kan natuurlijk ook bij de afvoer zitten.

En waarmee zou ik een lek het beste mee repareren? Een EPDM reparatie set? Flexibel rubber?

[ Voor 4% gewijzigd door Michieas op 05-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 14:12
Ben je al eens zelf op het dak gaan kijken? Anders eens even met de tuinslang gaan testen. Een EPDM reparatie set is toch helemaal prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Ik heb net het dak met de waterstofzuiger helemaal droog gemaakt en kan op het eerste oog geen beschadiging vinden.
Er lopen 2 naden over de lange zijde en die lijken goed te zijn.

De lekkage lijkt over een grote plek te zitten dus ik verwacht dat ik niet meteen zie waar het lekt. Het water zal de makkelijkste weg zoeken en die zit natuurlijk op de plek van de lekkage...

En het lijkt erg langzaam te lekken ook

[ Voor 5% gewijzigd door Michieas op 05-03-2025 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
Lekkage gevonden. Op de rand van de afvoer aan de binnenkant van de afvoer. Eens kijken of dat met bitumen kit ofzo goed dicht te krijgen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
Mijn ervaring met EPDM is dat het moeilijk is te lijmen, vorig jaar speciale EPDM / lijm kit in koker gebruikt, maar de aan elkaar gekitte EPDM is (met moeite) van elkaar te trekken zonder dat het EPDM scheurt (test strook)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:54
Michieas schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:25:
Lekkage gevonden. Op de rand van de afvoer aan de binnenkant van de afvoer. Eens kijken of dat met bitumen kit ofzo goed dicht te krijgen is
Ik zou dat niet met bitumenkit doen. Mijn ervaring is dat dat soort kit redelijk snel hard en bros wordt en dan krijg je wéér lekkages. Dus mijn advies is een speciale EPDM kit/lijm/reparatieset.
Pagina: 1