Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:59
Hi,

Ik heb een aantal zonnepanelen liggen. Om precies te zijn jam72d30 550 mb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haIBGk8hFJuN0COUkKIIg-6whp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUgIrjgsqQLUbqSk7MkZ3J0C.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is er natuurlijk geen installateur die dit voor mij wil leggen (want geen marge op materiaal en geen garantie) wat ik begrijp.
Zelf heb ik nooit een PV installatie aangelegd. Ik heb wel de basis elektra klussen gedaan in huis, inclusief meterkast.

Ook heb ik wel eens een bestaande PV installatie volledig ontkoppeld en op een andere plek weer neergelegd.
In die situatie was alle materiaal natuurlijk voorhanden. De omvormer hing er al, de juiste schansen, de bedrading, etc.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar wat tips of hulp om te bepalen wat ik allemaal nodig heb...
En algemene zaken waar ik verder nog op kan letten.

De woning heeft een 3x25a aansluiting.
Ik wil ze leggen op een plat dak en denk er in eerste instantie 6 kwijt te kunnen, waarbij ik later (na extra aanbouw) wil kunnen bijleggen

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 05-03-2025 12:50 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:42
Ik sluit niet uit dat je in deze zonnepanelen markt gewoon een installateur vind die ze wil installeren terwijl jij de panelen al hebt. Ze hebben echt heel weinig te doen op het moment.

Ik zou eens een aantal belletjes wagen. Ze zullen ongetwijfeld extra rekenen voor de montage, maar jij bent wel ontzorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
TwingyTwingy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:51:
Ik sluit niet uit dat je in deze zonnepanelen markt gewoon een installateur vind die ze wil installeren terwijl jij de panelen al hebt. Ze hebben echt heel weinig te doen op het moment.

Ik zou eens een aantal belletjes wagen. Ze zullen ongetwijfeld extra rekenen voor de montage, maar jij bent wel ontzorgt.
Ik hebber 2 geprobeerd en die zagen het niet zitten. Maar uitsluiten doe ik het zeker nog niet.

Oriënteren om het zelf te doen kan geen kwaad dacht ik..

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Wat je allemaal nodig hebt is afhankelijk van je dak, of je al andere dingen hebt etc.

Je kan vaak standaard lijstjes bestellen....

Beginnen bij het begin, wat voor dak / wat ligt er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:57:
Wat je allemaal nodig hebt is afhankelijk van je dak, of je al andere dingen hebt etc.

Je kan vaak standaard lijstjes bestellen....

Beginnen bij het begin, wat voor dak / wat ligt er al?
Andere dingen als in..?

Ik heb loze leidingen om van meterkast naar het dak te komen. Ook loze leiding voor omvormer in de garage.

Ik heb alleen geen verstand van de bekabeling. Of dat universeel is bijv.
En de schansen.
Ander kleinmateriaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Andere panelen / accu, gezien je zegt dat je al eens een set verplaatst hebt.

Bekabeling is "universeel", schansen neem ik aan dat je plat dak hebt? redelijk universeel, met dien verstande dat je op schuin dak ander spul nodig hebt.
Klein materiaal ook universeel, zolang je binnen consumenten aantallen blijft.

Met aantallen onder de 20 kan je makkelijk toe met consumentenmaterialen :)

6 panelen leg je aan een 1 fase omvormer, op 1 string. Dan kan de 2e string straks voor de aanbouw gebruikt worden. let wel op dat 6 panelen redelijk "minimum" is voor standaard omvormers.
Hoe groot wordt de aanbouw (hoeveel panelen zouden daar komen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:59
In basis is het vrij eenvoudig (zoals je zegt) Grootste vraag zit in het legplan/route naar omvormer ect.

Je kan 'standaard' sets bestellen voor de montage frames je moet dan alleen kijken voor de grootte van de panelen.
- Als je alle panelen 'tegen elkaar' aanlegt heb je als het goed is tussen de panelen geen extra kabels nodig.
- Kabel die je moet bestellen is de aantal meter naar de omvormer toe en daarbij dan 2x een volledige (MC4) stekker. (vergeet de speciale tools niet om aan te sluiten, kosten paar 10tjes maar maakt het leven zoveel makkelijker dan ouwehoeren met een tang/schroevendraaier, owja bestel 1 stekker extra want de eerste gaat altijd mis 8)7 )
- Omvormer moet je +- tellen wat het vermogen is (+- dikkeduim WP die je neerlegt x hellingshoek/oriëntatie)
- Vervolgens zeker je hem af in de meterkast (check de omvormer wat geadviseerd word --> ALAMAT + Kabeldikte)
- Als laatste nog iets om over te denken is gewicht om de panelen op het dak te houden, Ikzelf heb +- 4 stoeptegels per frame liggen.

Inspiratie op website (ik heb geen aandelen, maar bestel hier wel het spul meestal (https://www.solar-outlet.nl)

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 05-03-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:12:
Andere panelen / accu, gezien je zegt dat je al eens een set verplaatst hebt.

Bekabeling is "universeel", schansen neem ik aan dat je plat dak hebt? redelijk universeel, met dien verstande dat je op schuin dak ander spul nodig hebt.
Klein materiaal ook universeel, zolang je binnen consumenten aantallen blijft.

Met aantallen onder de 20 kan je makkelijk toe met consumentenmaterialen :)

6 panelen leg je aan een 1 fase omvormer, op 1 string. Dan kan de 2e string straks voor de aanbouw gebruikt worden. let wel op dat 6 panelen redelijk "minimum" is voor standaard omvormers.
Hoe groot wordt de aanbouw (hoeveel panelen zouden daar komen)?
Ik kan er nu 6 kwijt. Op de garage mogelijk ook nog een aantal. Daar komt binnen nu en 3 jaar echter een verdieping bovenop dus dan moet ik verplaatsen. Dat is geen probleem.

Het zijn 550wp panelen. Ik dacht aan 10 stuks leggen in totaal. 12 zou ook nog passen.
Kan dat nog steeds op een 1 fase omvormer of zit ik dan al aan 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
epicfailguy23 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:20:
In basis is het vrij eenvoudig (zoals je zegt) Grootste vraag zit in het legplan/route naar omvormer ect.

Je kan 'standaard' sets bestellen voor de montage frames je moet dan alleen kijken voor de grootte van de panelen.
- Als je alle panelen 'tegen elkaar' aanlegt heb je als het goed is tussen de panelen geen extra kabels nodig.
- Kabel die je moet bestellen is de aantal meter naar de omvormer toe en daarbij dan 2x een volledige (MC4) stekker. (vergeet de speciale tools niet om aan te sluiten, kosten paar 10tjes maar maakt het leven zoveel makkelijker dan ouwehoeren met een tang/schroevendraaier, owja bestel 1 stekker extra want de eerste gaat altijd mis 8)7 )
- Omvormer moet je +- tellen wat het vermogen is (+- dikkeduim WP die je neerlegt x hellingshoek/oriëntatie)
- Vervolgens zeker je hem af in de meterkast (check de omvormer wat geadviseerd word --> ALAMAT + Kabeldikte)
- Als laatste nog iets om over te denken is gewicht om de panelen op het dak te houden, Ikzelf heb +- 4 stoeptegels per frame liggen.

Inspiratie op website (ik heb geen aandelen, maar bestel hier wel het spul meestal (https://www.solar-outlet.nl)
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:59
pentaw1nz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Ik kan er nu 6 kwijt. Op de garage mogelijk ook nog een aantal. Daar komt binnen nu en 3 jaar echter een verdieping bovenop dus dan moet ik verplaatsen. Dat is geen probleem.

Het zijn 550wp panelen. Ik dacht aan 10 stuks leggen in totaal. 12 zou ook nog passen.
Kan dat nog steeds op een 1 fase omvormer of zit ik dan al aan 3?
Kijkt dat maakt het al iets interessanter, Je zal dan moeten aangeven welke hoeken we het over hebben (Azimut). Als beide vlakken in dezelfde oriëntatie ligt dan kan dit allemaal op 1 string (mits je omvormer dat aankan). Als de orientaties heel afwijken zijn (Oost-West) dan heb je 2 strings nodig (en kan het wellicht op 1 fase). Dus de vraag, welke Azimut hebben we het over :*) .

P.s. Als je alles op 1 sting legt neem dan meteen 6mm2 voor de DC kabels, als je het nog niet weet neem 6mm2 voor de kabels :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ligt beetje aan dakhoek, maar in tegenstelling tot epic zou ik juist een iets kleinere omvormer pakken. ZEKER als je 2 richtingen gebruikt (dakhelling / richting is anders dan garage bijvoorbeeld).

550W zijn extra groot, maar 12 x 550 W kan ook prima op 1 fase omvormer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Het dakkapel en de garage zijn beide een plat dak. Ik kan dus op de schansen de juiste hoek gebruiken.
Het dakkapel is vrij van schaduw en kan de panelen daar op zuid leggen.
Op de garage kan eigenlijk in alle richtingen, maar aan de zuid kant staan wel een aantal bomen. Dat zal dus ten koste gaan van de opbrengst.

Zit daarom in ieder geval aan 2 strings te denken, zodat die op de garage de andere niet beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Deze panelen heben overigens een maximale spanning van 1500v zie ik. Kom je dan op industriële omvormers?

Pagina: 1