Liander plaatsing slimme meter, hogere netkosten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 21:22
Eerste even de oude situatie:
We wonen hier ongeveer 10 jaar, oude woning met schuren waar vroeger koeien stonden.
Die koeien staan er denk ik al 20 jaar niet meer, in ieder geval ook al niet bij de vorige eigenaar.
Toen ik het kocht kreeg ik een contract met de standaard aansluitingen, dus 3x25A plus gas.
Die gasmeter is een aantal jaren geleden al weggehaald, dus volledig elektrisch huis nu.
Verbruik is rond de 11.000 kWh en opwekking met zonnepanelen is 13.000 kWh.
Tot dit jaar kreeg ik dus geld van de maatschappij. Niet veel, maar in ieder geval hoefde ik niet te betalen.
Tot zover alles goed.
Daar ik stroom teruglever en mijn contract afliep, heb ik zitten kijken wat het beste was om te doen. Geld terugkrijgen was er duidelijk niet meer bij (geen probleem, daar deed ik het niet voor), maar ik moest nu ineens 100 per maand gaan betalen met een normaal contract.
Dynamisch zou het bedrag minder dan 10 euro worden, dus dat scheelt nogal.
Echter, de vorige eigenaar had wel een digitale meter laten installeren, maar die is echt dom (dus geen communicatie mogelijk).
Dus laten vervangen door een slimme meter door Liander.
Tot zover alles normaal.

Nu krijg ik echter ineens een maandbedrag van meer dan 100 euro. Bij navraag blijkt dus dat het een verzwaarde aansluiting is (kennelijk 3x35 A). Die heb ik totaal niet nodig en ook niet om gevraagd.
Bij de plaatsing van die nieuwe meter is mij ook niet gevraagd of ik die 35 A wel wilde. Het is heel goed mogelijk dat die aansluiting altijd al 3x35 is geweest, maar op de rekeningen stond wel altijd 3x25.

Vraag, is er iemand die hier ervaring mee heeft, dus wat te doen? Laten vervangen door 25 A zekeringen is uiteraard een oplossing, maar daar gaan ze ongetwijfeld weer geld voor vragen. En ik ben van mening dat dit probleem niet mijn schuld is.

Beste antwoord (via annespruit1980 op 12-03-2025 10:24)

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
Sowieso is het verschil niet 100 per maand. Dus dat zal niet alleen door de verzwaarde aansluiting zijn.
Beste, Leander bellen, probleem voorleggen en kijken wat er mogelijk is.
Het kan met het tekort op het net ook zomaar zijn dat ze heel snel het aanpassen zodat er iemand weer op kan. Niet van het negatiefste uitgaan.
Overigens, het is niet jouw schuld maar wel jouw probleem. Jij bent de enige die er profijt van heeft dat het wordt opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:52
Je hebt toch ergen voor getekend? Wat staat er in de aanvraag?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-04 20:47
Sowieso is het verschil niet 100 per maand. Dus dat zal niet alleen door de verzwaarde aansluiting zijn.
Het kan met het tekort op het net ook zomaar zijn dat ze heel snel het aanpassen zodat er iemand weer op kan. Niet van het negatiefste uitgaan.
Overigens, het is niet jouw schuld maar wel jouw probleem. Jij bent de enige die er profijt van heeft dat het wordt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
L-VIS schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:13:
Je hebt toch ergen voor getekend? Wat staat er in de aanvraag?
Ik heb alleen getekend voor de vervanging van de meter door een slimmere. En uiteraard voor de meterstanden, maar die klopte ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
@Pendora 35A kost ~1170 euro meer per jaar, dus ja, 100 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:59
Mogelijk klopte de administratie niet en heeft de monteur dit gecorrigeerd. 3x35 klinkt wel logisch voor een stal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Pendora schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:18:
Die 100 is even het gemiddelde van alle voorstellen die ik kreeg. De ene 90, de andere 105 of zo.
Dat heeft o.a. te maken met de hoeveelheid van afname en teruglevering die ik opgegeven had. De opwek was dit jaar b.v. niet 13.000 kWh, maar 'slechts' 12.850 kWh.
Daar doen ze dan weer moeilijk over. Wat mij betreft geen probleem, volgend jaar is het toch weer anders en gezien de afgelopen 3 maanden zonder zon zal het hoger liggen.
Maar het is dus in ieder geval een heel stuk hoger dan die zeg 10 euro die ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

annespruit1980 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:57:
[..]

En ik ben van mening dat dit probleem niet mijn schuld is.
Het is ook geen probleem, en de schuld ligt ook niet bij jou ;)

Je zegt zelf, ik heb die 3x35a al 10 jaar, die door een fout als 3x25a gefactureerd is. Althans, die aanname doe je immers zelf. Die fout is nu hersteld. En ja, een 3x35a is 4x de prijs van een 3x25a (bij Stedin waar ik zit).

Laat je aansluiting verlagen naar een 3x25a, en hopen dat het genoeg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
jeroen3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:25:
@Pendora 35A kost ~1170 euro meer per jaar, dus ja, 100 euro per maand.
jeroen3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:27:
Mogelijk klopte de administratie niet en heeft de monteur dit gecorrigeerd. 3x35 klinkt wel logisch voor een stal namelijk.
Ik moet zeggen dat 35 A voor die schuren hier mij dan weer erg laag voorkomt. Het zijn 5 van die hele lange schuren, en zover ik het kan zien waren het er oorspronkelijk 7 (twee ingestort denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBBBB
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-04 18:32
Hebben we het over vastrecht of over verbruik?
annespruit1980 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:27:
[...]

Die 100 is even het gemiddelde van alle voorstellen die ik kreeg. De ene 90, de andere 105 of zo.
Dat heeft o.a. te maken met de hoeveelheid van afname en teruglevering die ik opgegeven had. De opwek was dit jaar b.v. niet 13.000 kWh, maar 'slechts' 12.850 kWh.
Het vastrecht zou niet zomaar moeten veranderen, dat een nieuwe meter anders meet dat zou kunnen, bijvoorbeeld door slijtage aan de oude meter.
Of is heb je een energiecontract waarbij terugleveren minder oplevert. Iets wat met de oude meter misschien niet zo goed zichtbaar was voor de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
RaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Het is ook geen probleem, en de schuld ligt ook niet bij jou ;)

Je zegt zelf, ik heb die 3x35a al 10 jaar, die door een fout als 3x25a gefactureerd is. Althans, die aanname doe je immers zelf. Die fout is nu hersteld. En ja, een 3x35a is 4x de prijs van een 3x25a (bij Stedin waar ik zit).

Laat je aansluiting verlagen naar een 3x25a, en hopen dat het genoeg is ;)
3x25 is genoeg, ik heb toen ik begon met warmtepompen en zonnepanelen altijd de grens opgezocht. En om de kosten van een monteur te voorkomen heb ik zelf 3 automaten van 25A (D) direct na de hoofdschakelaar gezet. Dat was dus toen ik nog dacht dat het 25A smeltzekeringen waren. Blijkt nu niet nodig te zijn geweest.

En aanvragen naar 3x25 A is de laatste mogelijkheid. Ik wil eerst even weten of andere dit ook hebben gehad en wat de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
JvdBBBB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:31:
Hebben we het over vastrecht of over verbruik?

[...]

Het vastrecht zou niet zomaar moeten veranderen, dat een nieuwe meter anders meet dat zou kunnen, bijvoorbeeld door slijtage aan de oude meter.
Of is heb je een energiecontract waarbij terugleveren minder oplevert. Iets wat met de oude meter misschien niet zo goed zichtbaar was voor de energieleverancier.
Het is het vastrecht. De vaste kosten dus.
Of de meter het goed doet weet ik niet, ik ga ervan uit dat die goed is. Hij geeft in ieder geval wel ongeveer aan wat ik verwacht met dit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, ik heb contact gehad met Liander. Die konden mij niet zeggen waarom het ineens een verzwaarde aansluiting is geworden. Ze hadden het erover dat het misschien een monteur was geweest die de opdracht niet goed had gelezen. Maar zoals gezegd, dat was niet duidelijk.
In ieder geval komen ze de aansluiting weer gratis terugbrengen naar 3x25A. Dus ze zijn of blij dat er een heel klein beetje 'lucht' op de leidingen komt, of ze zijn inderdaad van mening dat het hun fout is.
Waarschijnlijk moet ik wel die een a twee maanden de extra kosten betalen, maar goed, het is niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
Goed, de zekeringen zijn vervangen.
Het bleek dat er ooit iemand die de hoofdzekeringen moest plaatsen inderdaad 35 A types had gebruikt. Maar daar het kennelijk 25 A had moeten zijn, heeft hij de tekst 35 met pen doorgekrast en erboven 25 gezet.......
De monteur kon ook niet precies zeggen waarom dat is gedaan, misschien dat de monteur geen 25 A bij zich had toen die geplaatst werden. Het waren in ieder geval geen met asbest gevulde types. Dat hoorde ik van die monteur, die schijnen er ook ooit geplaatst te zijn.

In ieder geval is de rekening nu weer globaal 0 ipv 100 per maand.
Pagina: 1