Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-04 17:51
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat ik hier in het juiste forum zit, anders moet mijn vraag verplaatst worden of moet ik hem op een andere plek op dit forum posten.
Ik heb aankomende zomer een paar weken een minicamping en moet daarvoor stroom gaan aanleggen.
Graag zou ik jullie gedachten/advies horen over mijn idee, vergeef het me als ik sommige termen niet 100% correct heb.
Omdat het van tijdelijke aard is wil ik werken met een zwerfkast welke ik aansluit op een krachtgroep in mijn meterkast.
Het gaat om 6-7 caravans, mijn plan is om te werken met een standaard zwerfkast met 6x 230v uitgangen (dan moet er hooguit eentje gedeeld worden). Deze zijn meestal per twee uitgangen op 1x 16a gezekerd van wat ik nu zie, dus dat zou in mijn ogen goed moeten gaan.
Bij ons komt 3x25a binnen, de krachtgroep die in de meterkast zit is een 25a aardlekautomaat van Hager ADM425G als ik mij niet vergis.

Klopt hetgeen dat ik bovenstaand schets?

Ik hoor het graag! :)

Onderstaand een voorbeeld van het soort zwerfkast dat ik op het oog heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVGWyiS4YJec0OFzj6uDiECA60U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SpLXTO888EozgMVlcfClDLEW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO54BI_1ygYaW601tfwYpMbuVGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhwhqhFW2gOZae8oLwWHB2gs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud1988 op 05-03-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Op een camping heb je normaal vaak een 100 of 300mA aardlek en elke aansluiting los een aardlekautomaat met 30mA, om te voorkomen dat iedereen eruit knalt als 1 plek een probleem heeft. Maar voor mini camping lijkt me dat wat overkill en denk ik dat zo'n paddestoel top is.

Let wel op dat ondanks dat de plekken op 16A gezekerd worden, ze dus niet allemaal continue 16A kunnen trekken (6 x 16A = 3 x 32A, wat groter is dan de CEE zekering), maar ook dat zal wel loslopen.

Veel plezier!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op de geposte kast zie ik witte doppen, maar daarachter zitten Schuko contacten.
Wellicht vinden de kampeerders dat niet heel prettig, de meeste mensen hebben (blauwe) CEE-form stekkers. Uiteraard zijn er verloopjes beschikbaar maar normaal gesproken staan er dus CEE palen op campings.

Dat soort verdeelkasten kennen we niet echt op de bouw, die zijn meer voor campings. Dan kom je dus uit op een verdeelblok zoals dit (deze is niet afgezekerd overigens):
https://www.thomann.de/nl...6a_cee_blue_distribut.htm

[ Voor 34% gewijzigd door Cheesy op 05-03-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt deze kasten huren, er zijn veel bedrijven die ze aanbieden.
Eigenlijk alle festivalbouwers en partijen die generatoren verhuren, hebben ook zulke kasten.

Je kunt ze ook kopen, die op je foto is van Bos, maar je hebt ook Friand of Vello.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

XallaX

Meow

Wat is het doel is van je camping, lan-party, familie/vrienden, commercieel?
Hou er rekening mee dat als je 16A beschikbaar stelt dat ook gebruikt gaat worden. Frituurpannen/Air Fryer, elektrische kacheltjes, een 'thuis' waterkoker/koffiemachine, airco in de caravan of zelfs een elektrische auto worden gewoon op een verlengsnoertje ingeplugd. Dan is de limiet snel bereikt op je 3x25A.

Ik zou de campinggasten zoals op veel campings niet meer dan 6-8A als eindgroep geven.
Zoals @_eLMo_ aangeeft, er kan meer op dan er beschikbaar is.

Daarnaast, ook afhankelijk van soort gebruik, de zwerfkast is vrij toegankelijk, is dat handig?

En je gasten kunnen zoiets nodig hebben: https://www.berger-campin...218723?varid=216417&gQT=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even voortbordurend op bovenstaande posts, ik zou dan kiezen voor een echte campingverdeelkast.

Bijvoorbeeld 2 van deze kasten:

Afbeeldingslocatie: https://www.tecforrec.nl/wp-content/webp-express/webp-images/doc-root/wp-content/uploads/2023/11/Aansluitkast-IP65-4WCD-kopie.jpg.webp

met losse elementen:
https://www.tecforrec.nl/...nt-4-wcd-cee-16a-ip65-kit

of gemonteerd:
https://www.tecforrec.nl/...-cee-16a-ip65-gemonteerd/

Dan kun je gelijk kiezen voor 6 ampère per aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Bedankt voor alle snelle reacties, erg blij mee!

Inderdaad goed dat je het zegt, er zouden CEE stekkers moeten komen.
Cheesy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:05:
Op de geposte kast zie ik witte doppen, maar daarachter zitten Schuko contacten.
Wellicht vinden de kampeerders dat niet heel prettig, de meeste mensen hebben (blauwe) CEE-form stekkers. Uiteraard zijn er verloopjes beschikbaar maar normaal gesproken staan er dus CEE palen op campings.
Het is voor familie en vrienden van familie en bevind zich op privé terrein dus niet zomaar vrij toegankelijk.
Volgens mij is het ergste dat kan gebeuren als er twee 230V CEE stopcontacten op één 16A aardlek in de kast zitten dat deze eruit gaat wanneer ze gezamenlijk teveel gebruiken, daar komen ze snel genoeg achter en dan zetten ze hem maar weer omhoog. De duurdere, minder standaard optie (voor een zwerfkast) is inderdaad per stopcontact afzekeren op 5-8Ah, maar denk dat dat voor nu overkill is.
Het zijn over het algemeen allemaal camperaars die al ingesteld zijn op 5-8Ah dus 1000 watt waterkokertjes etc.
XallaX schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:22:
Wat is het doel is van je camping, lan-party, familie/vrienden, commercieel?
Hou er rekening mee dat als je 16A beschikbaar stelt dat ook gebruikt gaat worden. Frituurpannen/Air Fryer, elektrische kacheltjes, een 'thuis' waterkoker/koffiemachine, airco in de caravan of zelfs een elektrische auto worden gewoon op een verlengsnoertje ingeplugd. Dan is de limiet snel bereikt op je 3x25A.

Ik zou de campinggasten zoals op veel campings niet meer dan 6-8A als eindgroep geven.
Zoals @_eLMo_ aangeeft, er kan meer op dan er beschikbaar is.

Daarnaast, ook afhankelijk van soort gebruik, de zwerfkast is vrij toegankelijk, is dat handig?
Dat zou kunnen, maar is meer een permanente oplossing, mijn idee nu is om op de groep een 400V stopcontact te maken waar ik een losse zwerfkast op aansluit die ik ergens in de wei kan plaatsen. Waarbij het van belang is dat deze wel gezekerd is en niet in mijn huis de groepen eruit trekt. Kan natuurlijk altijd als ik thuis ook maximaal ga gebruiken, maar daar ga ik niet vanuit/kan je rekening mee houden.
Cheesy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:53:
Even voortbordurend op bovenstaande posts, ik zou dan kiezen voor een echte campingverdeelkast.

Bijvoorbeeld 2 van deze kasten:

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud1988 op 05-03-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Aanbieder zegt overigens dat het 6x CEE zou moeten zijn, als dat zo is dan past deze kast mij denk ik wel. Ik zal eens een foto vragen van de stopcontacten.
Zijn inderdaad CEE stopcontacten.
Cheesy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:05:

Dat soort verdeelkasten kennen we niet echt op de bouw, die zijn meer voor campings. Dan kom je dus uit op een verdeelblok zoals dit (deze is niet afgezekerd overigens):
https://www.thomann.de/nl...6a_cee_blue_distribut.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:02

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ruud1988 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:16:
Bedankt voor alle snelle reacties, erg blij mee!

Inderdaad goed dat je het zegt, er zouden CEE stekkers moeten komen.
Zat campings die een schuko in de kast hebben, beetje kampeerder heeft standaard een verloop schuko naar CEE mee (en anders wel thuis om te zorgen dat de caravan daar ook aan de stekker kan). En anders vermeld je het en kopen ze er 1 voor een paar euro.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud1988
Ik ga de kast uit de foto's halen, die voldoet zoals ik het in kan schatten en afgaande op de reacties aan mijn behoeften. Meteen een kabel erbij van 25meter 6mm2, 4mm2 zou ook voldoen maar nu weet ik zeker dat ik de kabel ook zwaarder kan belasten mocht ik in de toekomst de boel zwaarder af laten zekeren.
Pagina: 1