Condensvorming garage plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielshout
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-03 09:40
Hallo,

Sinds kort ben ik verhuisd. Ik heb een garage van zo’n 30m2. Toen wij hier kwamen wonen en het plafond van de garage met isolatie eruit sloopte zagen we dat de houten plafond platen rot waren. Een dakdekker heeft er nieuwe platen in gemaakt en een nieuwe dakbedekking gemaakt. Vanwege kosten van de verbouwing toen konden we geen isolatie betalen.
Nu liggen er inmiddels 8 zonnenpanelen op het dak.
Met de koude winterdagen heb ik soms last van condensvorming in de garage. Ik zie op de plafondplaten en boven in de hoeken tegen de muur vochtige plekken. Ik ben bang dat dit op den duur voor problemen gaat zorgen.
Isoleren van binnen wil ik eigenlijk niet want de garage is nu precies hoog genoeg voor al mijn sportspullen. Dus dat is geen optie. Met isolatie en gips plafond past het niet meer.
Ik denk na over opties zoals omgekeerd isoleren, boven op het dak xps platen en grind, of anders aan de binnenkant iets van armaflex tegen de plafondplaten plakken om wat te isoleren en de platen te beschermen tegen vocht. Heeft iemand een goed idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Ik denk dat je beter eerst kan beginnen met ventileren ipv isoleren.
Het is niet uit de sluiten dat juist het gebrek aan ventilatie heeft gezorgd voor de rotte plafondplaten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Op Marktplaats een paar gebruikte xps platen scoren voor een paar euro per stuk en die op je dak leggen onder de zonnepanelen.
Dat had toch voor 30m2 tijdens de verbouwing ook wel kunnen lukken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Het dak wordt (erg) koud, het neemt de buitentemperatuur aan, er hoeft dan niet veel vocht binnen in de lucht te zitten om te gaan condenseren. Zorg voor voldoende ventilatie om evt condens ook weer weg te laten gaan. Een dak als dit isoleren zonder dampremmende folie (wat voorheen ws gebeurd is) is vragen om problemen, je sluit dan het vocht op. Bovenop isoleren is een goede oplossing, het zorgt ervoor dat je dak aan de binnenkant minder koud wordt. De vraag is wel of dat met XPS op je huidige dakbedekking strak en mooi genoeg kan om niet alsnog wat koude plekken in je dak te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Onder normale omstandigheden zou een dak geen extra isolatie aan welke zijde dan ook nodig hebben om vochtvrij hout te hebben. Ventilatie lijkt me hier dan ook de boosdoener. Heb je de luchtvochtigheid wel eens opgemeten? Hoe hoog is deze en bij welke temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cereal schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:17:
Het dak wordt (erg) koud, het neemt de buitentemperatuur aan, er hoeft dan niet veel vocht binnen in de lucht te zitten om te gaan condenseren. [..]
Sterker nog: Het dak kan nog veel kouder worden dan de omgeving door nachtelijke uitstraling. Dan wordt de warmte eigenlijk gewoon het heelal in gezogen op een heldere winterdag.

@nielshout
ventileren is dan ook niet persee de opossing dit effect is ook nog wel eens zichtbaar bij carports (en die ventileren prima ;) 3 cm isolatie aan de buitenkant doet wonderen tegen dit effect. meestal is het probleem trouwens zuiver estetisch weg rotten als het veder helemaal open is gebeurd eigenlijk niet.

andere oplossingen zijn:
  1. Het dakbeschot schilderen zodat het schoon te maken is
  2. Van binnen een plafond aanbrengen ( dit zorgt voor een beperking in de langs stromende lucht en dus ook in de hoeveelheid condens.
  3. Van binnen isoleren met bv een klimaatfolie.

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 04-03-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
TwingyTwingy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:39:
Onder normale omstandigheden zou een dak geen extra isolatie aan welke zijde dan ook nodig hebben om vochtvrij hout te hebben. Ventilatie lijkt me hier dan ook de boosdoener. Heb je de luchtvochtigheid wel eens opgemeten? Hoe hoog is deze en bij welke temperatuur?
Voor een ongeïsoleerd dak ligt dat anders. De onderzijde van mijn carport is soms ook vochtig. Omdat het dak sterk afkoelt, wordt het zo koud dat er toch condensatie optreedt. Net als met autoruiten die beslaan (en vervolgens bevriezen als het koud genoeg is).
Voldoende ventilatie is dan juist een nadeel: er is ruim voldoende aanvoer van verse lucht waarin ook weer waterdamp zit die kan condenseren.
Ik heb de carport niet zelf gebouwd, maar een klein beetje isolatie zou hier al hebben geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielshout
Bedankt voor de tips. Met ramen en deuren open gaat het inderdaad al een stuk beter. M’n plafond is al geschilderd. Het druipt er niet vanaf maar achter in de hoek zie je wat donkere vochtige plekken. Ik kan voor weinig geld tweedehands xps kopen. Maar die krijg ik nooit strak op mijn plat dak gelegd. Aangezien er zonnenpanelen en airco unit op staat. Mijn platdak heeft nu ook al een slecht afschot. Ik ben ook bang dat als ik 40mm XPS platen ga leggen het water tussen de platen vast blijft hangen. Of hoef ik hier niet bang voor te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielshout
Van binnen isoleren is geen optie want dan wordt mijn plafond te laag. En inderdaad de vorige eigenaar heeft van binnen geïsoleerd met glaswol zonder dampremmende folie of iets dergelijks….
Pagina: 1