Nieuwe PC voor 1080p en 4k video rendering & Gaming - €3000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:28
Dag allemaal, ik ben voor mijn bedrijf drie PC's aan het samenstellen welke zakelijk gebruikt gaan worden voor videomontage, livestreamen en om op te gamen en dit ook op te nemen door middel van een capture kaart (Elgato Game Capture 4k Pro). Het voornaamste doel is dat deze PC's video kunnen renderen met Magix Vegas Pro en daarin willen we ook onze video's monteren. Naast de montage wordt er op deze PC's ook gelivestreamed op 1080/60p met de mogelijkheid om dit op te trekken naar 4k/60p als straks de Nintendo Switch 2 uitkomt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt tussen de €3000 en €4000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er komen verschillende SATA schijven mee voor opslag, opname en rendering. Het liefst de mogelijkheid om 6 SATA schijven aan te kunnen sluiten. Monitoren gaan mee naar de nieuwe build. We bezitten al een Elgato Game Capture 4k Pro die ook meegaat naar de nieuwe setup.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 634,19€ 634,19
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 Ti X3 OC€ 1.148,98€ 1.148,98
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z40€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 157,05€ 157,05
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 99,99€ 99,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 159,99€ 159,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.858,-

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De AMD 9950x had ook een 7950x kunnen zijn om wat geld te besparen, maar aangezien ik hier ga voor een zakelijk aankoop en ik voor de toekomst langere ondersteuning wil genieten, neem ik de wat modernere variant en dus de 9950x. Niet de X3D versie, die schijnt in producitiviteit iets minder snel te zijn dan de 9950x. In Gaming dan weer wel iets rapper, maar aangezien de hoofdreden van deze PC videorenderen is heb ik de 9950x uitgekozen. De processor wordt gekoeld door een Dark Rock Pro 5. Goede ervaringen met de Dark Rock Pro 4, die houdt mijn 9900k momenteel prima onder controle en maakt weinig herrie, ook tijdens renderen.

De processor zit in een MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI moederbord. Heeft hier op Tweakers uitstekende reviews waarvan veel met stabiel, goede kwaliteit, prima features. Heeft tevens als één van de weinige borden 6 sata poorten aan boord die ik graag wil hebben. De B850 heeft dat niet, helaas.

De Grafische Kaart wordt een INNO3D GeForce RTX 5070 Ti X3 OC. Een 5070 had ook gekund, maar 5070 TI is de eerste kaart van nVidia met 16GB vRAM, iets waar we voor videomontage goed kunnen gebruiken. Bij team rood zit je met vRAM vaak beter, maar aangezien er veel features zijn bij nVidia waar we graag gebruik van willen maken (Shadowplay voor opnames, multi-kwaliteit streaming naar Twitch via OBS en YouTube en betere ondersteuning bij Magix Vegas Pro) hebben we de voorkeur voor nVidia. Verder is de INNO3D niet te groot, minder bulkerig dan de rest van de 5070 TI kaarten, heb ik het idee. Ik had graag een X2 gewild, maar helaas maakt INNO3D deze niet met de 5070 TI.

Corsair Vengeance 64GB op 6400MHz behoeft weinig uitleg denk ik. :)

De voeding twijfel ik nog aan: Ik heb momenteel een RM850x gekozen, maar twijfel of ik toch een RM1000 moet nemen. De PC zal vaak lang belast worden tijdens video renders. Ook hier goede ervaring met Corsair, heb zelf nu 6 jaar een RM750x in mijn PC zitten die het nog altijd prima doet.

Voor opslag nemen we een 1TB Samsung Pro voor Windows en aanverwante zaken en 2TB voor games, beide M.2 SSD's. Daarnaast komen er verschillende HDD's mee, waaronder opslag voor videomateriaal, een renderschijf waar we de video's naartoe renderen en verschillende opslagschijven voor persoonlijk gebruik. Bij mij zelf in totaal 6. 6 SATA poorten nodig dus.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stabiliteit, stilte en niet teveel warmte. Energieverbruik het liefst enigzins binnen de perken (zie ook kopje overklokken) maar stilte is het belangrijkste, ook onder load. Het hoeft geen fluisterstilte te worden, maar hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Nee. Sterker nog, ik ben van plan de videokaart te undervolten en de processor ietwat te temmen door de standaard AMD 105W optie aan te zetten. 95% performance voor 40-50% energieverbruik is mij het meer dan waard. Voor de videokaart ga ik de standaard MSI Afterburner doen: beetje spelen met voltage en clockspeed en voila, ook hier ongeveer 40% energiewinst voor minimale performance loss. Minder energieverbruik, minder warmte, blije PC en energierekening. :)

Wat verwacht je van ons?
Vooral controle. Zijn er dingen die ik gemist heb? Is het een prima build of heb ik wat over het hoofd gezien? Ik hoor het graag van jullie. Het kan trouwens zijn dat de videokaart er pas later in komt in verband met de exorbitant hoge prijzen momenteel - maar hij komt er wel. ;)

Groet,
Koplopermau

Beste antwoord (via KoploperMau op 12-03-2025 14:52)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Het geheugen is alleen compatibel met Intel moederborden: https://www.corsair.com/e...5m2b6400c32#tab-techspecs
Ik zou geheugen kiezen dat AMD Expo ondersteunt.

Er is geen X2 videokaart, omdat je met een 300W videokaart een grote dikke koeler nodig hebt voor stille koeling.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 21:23
Het geheugen is alleen compatibel met Intel moederborden: https://www.corsair.com/e...5m2b6400c32#tab-techspecs
Ik zou geheugen kiezen dat AMD Expo ondersteunt.

Er is geen X2 videokaart, omdat je met een 300W videokaart een grote dikke koeler nodig hebt voor stille koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:28
Dank, daar had ik geen rekening mee gehouden. Vervangen voor 64GB CMK64GX5M2B6000Z40.