Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 18:40
Hallo,

Ik ben op zoek naar iemand die de wet omtrent verlof goed kent.
Mijn partner werkt bij een ziekenhuis. Vakantie aanvragen is altijd al lastig geweest maar wordt bijna onmogelijk nu.

Vroeger was alleen de schoolvakantie in de zomer een piekperiode waarin beperkt verlof mogelijk was. Nu is dat uitgebreid: in de periode 1 juni tm 30 september mag je maximaal 3 weken verlof nemen. Je mag zelf weten of dat aaneengesloten is of los.
Maar 3 weken zomervakantie en een vrijdag vrij voor een familie weekend in juni mag dus niet. Althans, je mag het wel aanvragen maar het wordt altijd afgewezen. Aanvragen buiten de 3 weken worden bovendien pas 1 maart beoordeelt zodat je voor juni al niks meer kunt boeken met een grote groep.

Daarnaast zijn ook de voorjaarsvakantie (1 week), de meivakantie (2 weken) en de herfstvakantie (1 week) en kerstvakantie (2 weken) geblokkeerd. Je moet kiezen tussen voorjaar of mei. En tussen herfst of Kerst.

Alles bij elkaar dus 4 maanden + nog eens 6 weken waar je niet vrij of lang van tevoren voor mag vrij vragen.

Hier staat niets over in de Cao ziekenhuizen. Ook is er geen formeel beleid in het ziekenhuis. Elke afdeling doet het ook anders. Dus cardiologie is weer anders dan chirurgie bijvoorbeeld. Niks staat op papier.
Er is geen bedrijfsregeling.
Vragen bij de OR worden afgewimpeld. HR praat met het management maar die liegen gewoon.
De arbeidstijden wet wordt soms overtreden. Daar lachen ze alleen om.

En zo worden wij behoorlijk belemmerd in het vooruit boeken en plannen van vakantie.

Is er ergens iemand waar je zoiets kan aankaarten? De hele afdeling wordt er gek van. Maar niemand durft verder nog te klagen. We willen geen arbeidsconflict en ontslag.

Als iemand de gouden tip heeft zou dat fijn zijn!

Voor de duidelijkheid: we hebben geen moeite met piekperiodes of beperking in de schoolvakantie. Maar juni tm september+ de rest is onevenredig veel.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Zou andere baan zoeken *knip* geen adviezen die tegen regelgeving ingaan

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
txgrl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:42:
Vragen bij de OR worden afgewimpeld.
Toch zul je daar moeten beginnen...... als zij met zo'n regeling instemmen wordt het lastig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:56
Gewoon twee weken zomervakantie inplannen en de rest los. Als je daar niet mee kan leven iets anders zoeken.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:09

franssie

Save the albatross

Vragen bij de OR worden afgewimpeld
Tsja, en dan vragen diezelfde mensen in de OR waarom het zo idioot lastig is om personeel te vinden en iedereen en zijn moeder liever als ZZP'r wilde werken 8)7

Zeker in de zorg lijkt mij drie weken lastig in te roosteren, maar als mens ook echt nodig om bij te komen en even los.

Dus ik zeg het niet graag en zelfs met tegenzin, maar ik zou aangeven dat een andere baan een optie is. Loyaliteit moet van twee kanten komen en dat gebeurd hier dus niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:10 . Reden: Originele post verwijderd ]

Hoi!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het is maar goed dat er in de zorg vrij gemakkelijk aan goed personeel te komen is en dat de salarissen er ook exorbitant hoog zijn... Dan kun je het jezelf als werkgever wel permitteren om zo slecht en arrogant met je huidig personeelsbestand om te springen, toch?

Of toch niet helemaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 04-03-2025 19:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:33

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:11 . Reden: Aanleiding is verwijderd ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er ergens iemand waar je zoiets kan aankaarten? De hele afdeling wordt er gek van. Maar niemand durft verder nog te klagen. We willen geen arbeidsconflict en ontslag.
Dat heet de Vakbond. Als je er lid van bent, kun je daar dus wellicht eens informeren?
Zolang je minimaal 4 weken verlof krijgt en op kan nemen in een jaar, mag dat geen probleem zijn. Een werkgever mag inderdaad verlof weigeren, zolang jij maar minimaal die 4 weken verlof in 1-1,5 jaar kan opnemen.
Voor de duidelijkheid: we hebben geen moeite met piekperiodes of beperking in de schoolvakantie. Maar juni tm september+ de rest is onevenredig veel.
Ik vind het voor een ziekenhuis sowieso wat vreemd dat je min of meer gedwongen wordt om met schoolvakanties rekening te houden en mensen te dwingen in die periode verlof te nemen. Gezinnen met kinderen zijn daar sowieso al aan gebonden, ander personeel zou toch prima daar omheen kunnen plannen zou je zeggen. Maar goed, er is naar mijn weten (maar ik ken de Wet niet op mijn duimpje mbt dit onderwerp) niets wat zegt dat zoiets niet mag, maar er is ook niets dat zegt dat het wel mag, anders dan dat een verlof(periode) geweigerd mag worden. Voor dew rest zou ik zoiets in de CAO verwachten, zeker in de zorg.

Wil je dus echt de diepte in duiken en weten hoe het zit voor de Wet, zul je vrees ik een jurist in arbeidsrecht moeten vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:46
CH4OS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Zolang je minimaal 4 weken verlof krijgt en op kan nemen in een jaar, mag dat geen probleem zijn. Een werkgever mag inderdaad verlof weigeren, zolang jij maar minimaal die 4 weken verlof in 1-1,5 jaar kan opnemen.
Aanvragen voor vakanties mogen alleen afgekeurd worden in het geval van een zwaar wegend bedrijfsbelang. Het is niet zo dat de wet zegt als je 4 weken verlof per jaar kunt opnemen je verder niet moet zeuren, absoluut niet. Een werkgever heeft 2 weken om te reageren met een goede reden waarom de vakantie is afgekeurd, meer dan 2 weken dan heb je in principe gewoon vakantie.

Vakantie moet vrij opneembaar zijn met uitzonderingen van maanden waarin iedereen vakantie wil uiteraard.

Mocht een vakantie afgekeurd worden dan zal de werkgever ook moeten aangeven wanneer je dan wel vakantie kunt opnemen in die periode, een paar weken later bijv.

' in de periode 1 juni tm 30 september mag je maximaal 3 weken verlof nemen. Je mag zelf weten of dat aaneengesloten is of los.'

Dit klink op zich niet direct problematisch, kan begrijpen dat het vervelend is maar dit kunnen ze uitleggen als we moeten nu eenmaal een planning maken.

Het overige wat je noemt is wat minder acceptabel lijkt me, standaard bepaalde periodes blokkeren voor iedereen bijvoorbeeld. Maar je zult dit soort dingen dan toch eerst bij een advocaat moeten voorleggen en als die je al gelijk geeft waarschijnlijk de gang naar de rechter moeten maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Nopheros op 04-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nopheros schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:38:
Vakantie moet vrij opneembaar zijn met uitzonderingen van maanden waarin iedereen vakantie wil uiteraard.
Dit is toch precies wat de zorginstelling doet? :) Ook die twee weken die je noemt is ook wel een dingetje. Ik kan best bij mijn teamlead vragen of ik volgende week en de week erop met vakantie kan. De werkgever heeft dan niet twee weken de tijd immers. En als je het wel lang van te voren vraagt en de werkgever een paar weken voor de vakantie reageert en afwijst, omdat er bepaalde zaken veranderen of tussen gekomen zijn, lijkt het me dat een verlof ook alsnog ingetrokken kan worden, helaas.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hebben jullie ook kinderen? Want dan is vakantie buiten de schoolvakanties natuurlijk erg onpraktisch. Of heb je juist geen kinderen en krijgen werkende ouders in schoolvakanties voorrang?
*knip*

[ Voor 54% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:13 . Reden: Aanleiding is verwijderd ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
CH4OS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:44:
[...]
Dit is toch precies wat de zorginstelling doet? :) Ook die twee weken die je noemt is ook wel een dingetje. Ik kan best bij mijn teamlead vragen of ik volgende week en de week erop met vakantie kan. De werkgever heeft dan niet twee weken de tijd immers. En als je het wel lang van te voren vraagt en de werknemer een paar weken voor de vakantie reageert en afwijst, omdat er bepaalde zaken veranderen of tussen gekomen zijn, lijkt het me dat een verlof ook alsnog ingetrokken kan worden, helaas.
De 2 weken is er ook voor zodat de werkgever voldoende tijd heeft om een besluit te maken, werkt dus 2 kanten op.

En zeker kan je vakantie later nog ingetrokken worden, echter zal de werkgever dan wel eventuele gemaakte kosten moeten betalen. Daarnaast mag ook dit alleen gebeuren als er een zwaar wegend bedrijfsbelang is. Dus je hebt een team van 4 mensen en er worden er opeens 3 ziek. Dát is een zwaar wegend bedrijfsbelang.

[ Voor 4% gewijzigd door Nopheros op 04-03-2025 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:12
[...]
Dit is toch precies wat de zorginstelling doet? :) Ook die twee weken die je noemt is ook wel een dingetje. Ik kan best bij mijn teamlead vragen of ik volgende week en de week erop met vakantie kan. De werkgever heeft dan niet twee weken de tijd immers. En als je het wel lang van te voren vraagt en de werknemer een paar weken voor de vakantie reageert en afwijst, omdat er bepaalde zaken veranderen of tussen gekomen zijn, lijkt het me dat een verlof ook alsnog ingetrokken kan worden, helaas.
Afwijzen van vakantie kan helemaal niet zomaar. Net als het intrekken van verlof. Het is beide mogelijk maar er moet sprake zijn van zwaarwegend bedrijfsbelang (zoals eerst genoemd) als je in maart aangeeft dat je een week in juni en 3 weken in september weg wil dan mag dat in principe niet geweigerd worden, ook niet bij personeelsgebrek. De werkgever kan dan namelijk prima vervanging regelen (dat die er niet zijn is vervelend maar wel probleem van de wg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
[...]
Afwijzen van vakantie kan helemaal niet zomaar. Net als het intrekken van verlof. Het is beide mogelijk maar er moet sprake zijn van zwaarwegend bedrijfsbelang (zoals eerst genoemd) als je in maart aangeeft dat je een week in juni en 3 weken in september weg wil dan mag dat in principe niet geweigerd worden, ook niet bij personeelsgebrek. De werkgever kan dan namelijk prima vervanging regelen (dat die er niet zijn is vervelend maar wel probleem van de wg)
Bij het intrekken van verlof moeten de kosten overigens ook vergoed worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
  • Laatst online: 28-04 18:40
Dit is nu dus wel gebeurd. Juni week is een jaar geleden al aangevraagd. Maar was een extra paar dagen bovenop de reguliere zomervakantie in augustus.
Nu op 1 maart afgewezen want ze krijgen het rooster niet rond
Ergste is, dit gebeurt heel vaak bij collegas. En als het dan eenmaal die datum is, is er vaak ruimte zat.

Andere baan is niet zo makkelijk in de ziekenhuis zorg. Moet er maar net een ander ziekenhuis in de buurt zijn.
Plus de baan is verder super leuk. Sinds er 2 jaar geleden nieuwe managers zijn, is het alleen ellende met de vakanties.
Domme is, mensen beginnen nu weg te gaan. Personeelstekort nog groter. Nog minder verlof. Nog meer mensen gaan weg. Etc etc

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 06:48
txgrl schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:07:
Dit is nu dus wel gebeurd. Juni week is een jaar geleden al aangevraagd. Maar was een extra paar dagen bovenop de reguliere zomervakantie in augustus.
Ergste is, dit gebeurt heel vaak bij collegas. En als het dan eenmaal die datum is, is er vaak ruimte zat.
Dit kan dus helemaal niet, aangeven bij werkgever dat je er niet bent. En als ze moeilijk doen rechtsbijstand inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

<>Sinds er 2 jaar geleden nieuwe managers zijn, is het alleen ellende met de vakanties.
Domme is, mensen beginnen nu weg te gaan. Personeelstekort nog groter. Nog minder verlof. Nog meer mensen gaan weg. Etc etc
En daar is dus de OR voor, of anders vakbond. Rondkijken is sowieso een goed idee denk ik, in deze richting gaat het ziekenhuis het niet lang redden namelijk.
Die nieuwe managers halen hun salaris wel binnen ben ik bang, vaak genoeg gezien in de zorg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Mania-92 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Dit kan dus helemaal niet, aangeven bij werkgever dat je er niet bent. En als ze moeilijk doen rechtsbijstand inschakelen.
Die rechtsbijstand gaat je vertellen dat je maar beter naar je werk kunt gaan....

Zwaarwegend bedrijfsbelang (zoals voldoende bezetting) is zeker reden om verlof in te trekken, zoals je hierboven al een paar keer hebt kunnen lezen. Uiteraard wel met vergoeding van reeds gemaakte kosten.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Croga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Die rechtsbijstand gaat je vertellen dat je maar beter naar je werk kunt gaan....

Zwaarwegend bedrijfsbelang (zoals voldoende bezetting) is zeker reden om verlof in te trekken, zoals je hierboven al een paar keer hebt kunnen lezen. Uiteraard wel met vergoeding van reeds gemaakte kosten.
Onvoldoende bezetting is geen zwaarwegend bedrijfsbelang!

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
[...]

Ik vraag me af of bezetting wel een zwaar wegend bedrijfsbelang is als je een vakantie vele maanden van te voren aanvraagd.

Op deze manier kan een bedrijf in theorie altijd vakantie weigeren als ze te weinig personeel hebben?

Mijn voorbeeld hierboven ging over verlof wat al is goedgekeurd en dan wordt de rest van je team opeens ziek. Een paar dagen van te voren kun je moeilijk vervanging regelen plus die persoon inwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 04-03-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Andere baan is niet zo makkelijk in de ziekenhuis zorg. Moet er maar net een ander ziekenhuis in de buurt zijn.
Plus de baan is verder super leuk. Sinds er 2 jaar geleden nieuwe managers zijn, is het alleen ellende met de vakanties.
Het probleem van de werkgever (de nieuwe managers die blijkbaar het verlof niet onder controle hebben) mag natuurlijk ook niet het probleem van de werknemer worden. Dan begrijp ik ergens wel dat medewerkers weg gaan, hoe leuk dat ziekenhuis / de functie ook is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:41
edie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat dit in bepaalde sectoren zeker zo is omdat je, even oneerbiedig, een pak uitzendkrachten los zou kunnen trekken. Maar ook bij zoiets belangrijks als de zorg? Ik zou toch hopen / denken dat het hebben van een goede bezetting zodat de zorg niet in geding komt enigszins belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Laatst online: 04-05 23:39
Hallo,

Valt me nog mee.
Bij ons op het werk kun je 2x per jaar vakantie vragen, zomer en winter.
Zomer loopt van 1 april t/m 1 november.
En maximaal 3 weken aaneengesloten.
De schoolvakanties zijn populair en zitten snel vol qua aanvraag.
In de praktijk komt het er op neer dat je 1x in de 3 jaar je gevraagde vakantie krijgt…

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

[...]

Wanneer je hele bedrijf bestaat uit bezetting dan is het dat wel degelijk.

Een ziekenhuis met te weinig personeel kan wel sluiten. En dan kun je zeggen: huur maar meer mensen in maar we weten allemaal dat die er simpelweg niet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennism schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dat dit in bepaalde sectoren zeker zo is omdat je, even oneerbiedig, een pak uitzendkrachten los zou kunnen trekken. Maar ook bij zoiets belangrijks als de zorg? Ik zou toch hopen / denken dat het hebben van een goede bezetting zodat de zorg niet in geding komt enigszins belangrijk is.
Als door die vakantie het hele ziekenhuis dicht moet, inclusief eerste hulp, dan misschien wel. Maar als dat zo is staat het ziekenhuis echt op omvallen.

Maar een hoop zorg is ook enigszins planbaar. Voor een onderzoekje moet je al snel een hele tijd wachten, schuif er daarvan gewoon wat een week naar achteren en dan past het prima in het rooster. Dat is niet leuk voor de patiënten, maar dat er wachtlijsten zijn komt echt niet alleen door vakanties en daar moet de oplossing ook niet gezocht worden. Als dat kan, dan gooien we de arbeidswetten effectief gewoon door de plee voor iedereen die een baan met een beetje maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft.

Ik zou ook gewoon aangeven dat je toch echt ruim op tijd vakantie hebt aangevraagd, dat die aanvraag na zo'n lange periode toch echt gewoon impliciet geaccepteerd is, en dat "het rooster komt niet rond" geen excuus is. Daar mag echt een serieuze onderbouwing voor gegeven worden. Zo'n generiek argument kunnen ze overal wel op antwoorden.
Croga schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:59:

Een ziekenhuis met te weinig personeel kan wel sluiten. En dan kun je zeggen: huur maar meer mensen in maar we weten allemaal dat die er simpelweg niet zijn.
Als in een periode van 4 maanden per personeelslid 4 weken vrij gevraagd kan worden ben je in die periodes ongeveer een kwart van je personeel aan vakantie vrij, daarmee hoef je bij lange na niet te sluiten.

Als je structureel onderbezet bent is er ook iets mis in de bedrijfsvoering. Of, in het geval van een semi-overheidsinstantie, in de overheidsbudgetten.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 04-03-2025 21:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mania-92
  • Laatst online: 06:48
[...]

Het blijft koffiedik kijken hoe een rechter uiteindelijk oordeelt. Maar het zou me verbazen dat dit onder zwaarwegend bedrijfsbelang valt. Het gaat om een reeds maanden geleden goedgekeurde vakantie, met genoeg tijd om vervanging te regelen. Daarnaast, als de goedgekeurde vakantie van één werknemer het bedrijf in gevaar brengt is er iets grondig mis in de bedrijfsvoering, dat kun je echt niet zomaar op de werknemer afwenden.

Uiteindelijk heb je gewoon een zakelijke relatie met je werkgever. Werkgever zit er blijkbaar hard en stug in, dan moet jij er ook hard en stug in gaan. Anders word je echt compleet overlopen. Dan word jouw vakantie altijd afgekeurd en de vakantie van je collega's die wel moeilijk doen goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-04 22:03
Juni week is een jaar geleden al aangevraagd.
Geniet lekker van je vrije dag/week, werkgever verzuimt te reageren binnen 2 weken, dan moeten ze maar op de blaren zitten.
Vragen bij de OR worden afgewimpeld.
Heb je een formeel antwoord van ze gekregen? Ga in gesprek met kaderleden van je vakbond, mochten ze niet reageren kun je altijd nog naar je vakbondsbestuurder stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Je mag vrij nemen wanneer je wil, maar voor de helft van het jaar gelden wel restricties. En dat noemen ze dan goed werkgeverschap. Ik ben benieuwd of je werkgevers ook aan dezelfde restricties houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34

Blokker_1999

Full steam ahead

Tsjah, en dan zijn er bedrijven die collectief sluiten bijvoorbeeld in de zomermaanden, ook dan heb je geen controle over wanneer je exact met vakantie kunt, al is het dan wel vanaf dag 1 duidelijk. Heb ooit ook geweten dat je vanaf 1 januari je verlof kon aanvragen voor het jaar en dat er op diensten waar minimumbezetting noodzakelijk was om de boel te kunnen open houden mensen 's ochtends stonden te wachten om hun aanvraag te kunnen indienen, gewoon om maar eerste te zijn en dus goedkeuring te krijgen. Sommige maakten daar afspraken over van wie dat jaar als eerste kon kiezen. En je snapt al hoe dat eindigt, met iemand die het systeem niet respecteert.

Zeggen dat een werkgever altijd vervanging kan regelen is zeer kortzichtig. Ja, er zijn een hoop jobs waarvoor dat relatief eenvoudig te regelen is, maar er zijn er ook enorm veel waarbij je de juiste kennis en vaak zelfs certificaten nodig hebt, zoals in de gezondheidszorg waar vandaag al een chronisch personeelsgebrek is. Dan ga je in de vakantieperiode, waarin je net de meeste afwezigen hebt, niet zomaar snel even een tijdelijke vervanger kunnen regelen. En zo kan ik wel meer sectoren bedenken. Ik kan me dan ook indenken dat de wetgeving echt niet zo eenvoudig is als dat sommige mensen het hier voorstellen.

En zij die zeggen dat het hier om 1 werknemer gaat en dat die ene persoon niet kritisch kan zijn voor de bedrijfsvoering. Dat klopt volledig. Niemand is onmisbaar. Maar het gaat hier niet om 1 persoon. Als er maar 1 persoon vakantie zou willen nemen, dan was er geen enkel probleem. Het gaat hier net om die periodes waarin een anzienlijk deel van het personeel vakantie wenst te nemen en het ziekenhuis moet kunnen blijven voldoen aan de zorgplicht dat het heeft.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:23

LankHoar

Langharig tuig

Dit is nu dus wel gebeurd. Juni week is een jaar geleden al aangevraagd.
De twee weken om het af te wijzen zijn dus al lang voorbij. Het is dus al impliciet goedgekeurd. Zou dus gewoon aangeven dat je er niet bent, gezien voorstaande.

Lid van de vakbond? Goed idee om dit ook eens voor te leggen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:44
bwerg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:01:
Als in een periode van 4 maanden per personeelslid 4 weken vrij gevraagd kan worden ben je in die periodes ongeveer een kwart van je personeel aan vakantie vrij, daarmee hoef je bij lange na niet te sluiten.

Als je structureel onderbezet bent is er ook iets mis in de bedrijfsvoering. Of, in het geval van een semi-overheidsinstantie, in de overheidsbudgetten.
Wat knap dat jij zo goed in de organisatie kunt kijken.
25% met verlof is serieus veel. Daar bovenop heb je ook nog je reguliere ziekte van zo'n 5-6%, dus je mist bijna 1/3 van je mensen. In een bedrijf dat veelal draait op personele bezetting is dat significant en snap ik goed dat het tot problemen leidt.

Prima als we met z'n allen willen dat ze dat wat ruimer in het jasje komen hoor, maar dan moeten we niet zeuren dat de zorgpremies en -uitgaven komend jaar nog even wat hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:12 . Reden: Aanleiding verwijderd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:14
Lid van de vakbond? Zo nee lid worden en daar hulp vragen. Daar zit veel expertise. Het lijkt een ouderwets iets maar is nog steeds heel belangrijk als organisatie voor werknemers.

Bovendien kunnen ze verjonging en aanwas goed gebruiken. Ook in functies, dus een rol gaan vervullen is ook aan te raden. Kan deels in de baas zijn tijd. Zo kan je aan brede veranderingen ten goede werken en het bestendig regelen voor de toekomst.

[ Voor 76% gewijzigd door CornermanNL op 05-03-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Pannencouque schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:14:
[...]
25% met verlof is serieus veel. Daar bovenop heb je ook nog je reguliere ziekte van zo'n 5-6%, dus je mist bijna 1/3 van je mensen. In een bedrijf dat veelal draait op personele bezetting is dat significant en snap ik goed dat het tot problemen leidt.
Als je elke maand een week vrij kan nemen kom je toch ongeveer uit op 25%? Dat is toch geen hogere wiskunde.

Ik werk 1560 uur per jaar en ik bouw 387,5 uur per jaar aan vrijetijdsrechten op. Betekent ongeveer dat ik 25% van mijn werktijd vrij kan nemen. Is wel ietsje meer dan gemidddeld, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Misschien geen gouden tip, maar misschien eerst eens duidelijk vragen aan de afwijzer waarom er precies wordt afgewezen.

Volgens mij mag afwijzen alleen als er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Die heb ik hier nog niet gehoord. Hoewel ik denk dat het richting personeelstekort of zoiets gaat, is het wel handig om het argument duidelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Als je elke maand een week vrij kan nemen kom je toch ongeveer uit op 25%? Dat is toch geen hogere wiskunde.

Ik werk 1560 uur per jaar en ik bouw 387,5 uur per jaar aan vrijetijdsrechten op. Betekent ongeveer dat ik 25% van mijn werktijd vrij kan nemen. Is wel ietsje meer dan gemidddeld, denk ik.
ietsje is een 'klein' understatement. Denk dat de meerderheid het moet doen met ergens tussen de 160 en 250 uur obv fulltime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 20:35
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 05-03-2025 09:11 . Reden: Aanleiding is verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Werken in de "Zorg" was altijd lastig ivm een vrije dag, vakantie en of bij een begrafenis.
De reden voor afwijzing is altijd "het rooster" en uit ervaring weet ik dat het lastig is maar niet onmogelijk om een rooster te bouwen dat rekening houdt met uitval, ziekte, (school)vakantie.
Vermoed dat de roostermaker dit niet doet en van een maximale bezetting uitgaat?

Je kan het melden bij bv de "Bond" of bij uw rechts bijstand. Zelf geloof ik niet dat het werkt.

Als de werkgever het verlof in trekt wat alleen in uitzonderlijke gevallen zou moeten kunnen.
Is het normaal dat de werkgever de gemaakte kosten betaald en aan komt dan had u maar een betere verzekering moeten nemen tegen het annuleren. In dat geval de gemaakte kosten declareren bij de werkgever met onderbouwing gaat meestal via de HR afdeling.

Wat een uitzonderlijke gevallen verschilt per sector, kan me voorstellen dat een verpleegkundige, en of onder steunend personeel daar niet onder valt? Wel bv een gespecialiseerde arts die bv hart operaties uitvoert waarvan je niet wilt dat ze allemaal te gelijk op vakantie gaan.

Verder is het ook niet zo dat een werkgever mag bepalen wie wanneer vakantiedagen mag opmaken door te stelen dat personeel met kinderen alleen in de schoolvakantie op vrij mogen nemen.

Wat kan je doen?
Kandidaat stellen als kandidaat voor de OR en als je lid bent van de bond krijg je een kader training geen papieren rompslomp met kandidaat stelling.
Uit dienst gaan en werken en aansluiten bij een pool van verpleegkundigen die samen werken en of uitzendbureau.

[ Voor 9% gewijzigd door onno oliver op 05-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 14:54
GioStyle schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Tja, dat is dan ook geen gemiddelde baan en zeker niet in de zorg. Dus lekker je advies voor je houden :)

De werkgever kan zeker restricties instellen voor vakantieperiodes. Sommige maanden blokkeren, of alleen in overleg. Ze hebben de data uit het verleden en kunnen inschatten wat de drukke periodes zijn.

En zeer waarschijnlijk is er in het ziekenhuis gewoon beleid hierover maar aangezien niemand meer verder durft te klagen en we al woorden als 'liegen' krijgen wat het managment zou doen zie ik eerder een probleem bij o.a. werknemers.

Ga gewoon lekker in overleg, vraag wat er nodig is en wat voor minimum vereisten ze hanteren qua personeel (in de zorg wat hoger en bepaalde periodes 100% kan ik me voorstellen) en plan daar samen met de afdeling omheen, maar de ervaring leert dat personeel dat vaak niet zelf kan en begeleiding nodig heeft met de planning van de vakantie periodes.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pannencouque schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:14:
[...]
4 maanden gedeeld door 4 weken is een kwart (eigenlijk iets minder), zo lastig is dat niet.
25% met verlof is serieus veel.
En toch is dat de realiteit van letterlijk alle bedrijven en organisaties in Nederland.
SgtElPotato schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:58:
De werkgever kan zeker restricties instellen voor vakantieperiodes. Sommige maanden blokkeren, of alleen in overleg. Ze hebben de data uit het verleden en kunnen inschatten wat de drukke periodes zijn.
De periodes beperken is één ding, structureel weigeren om verlof voor die periode goed- of af te keuren is een tweede. De klacht van de TS dat hij niet fatsoenlijk kan boeken als een aanvraag pas na een jaar goed- of afgekeurd wordt is hoe dan ook terecht. Effectief negeert het ziekenhuis een aanvraag een lange tijd, dat is niet te verantwoorden vanuit bezetting.

[ Voor 45% gewijzigd door bwerg op 05-03-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:20
bwerg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:00:
[...]

4 maanden gedeeld door 4 weken is een kwart (eigenlijk iets minder), zo lastig is dat niet.

[...]

En toch is dat de realiteit van letterlijk alle bedrijven en organisaties in Nederland.
Nee, want de meeste mensen hebben ongeveer 10% verlof per jaar en geen 25%. Tuurlijk zijn er banen waar het onderste geboden wordt (25 dagen per jaar) of soms als je geluk hebt meer en kom je op 40 dagen per jaar. Maar dat is nog lang geen 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
[...]

Tja, dat is dan ook geen gemiddelde baan en zeker niet in de zorg. Dus lekker je advies voor je houden :)

En zeer waarschijnlijk is er in het ziekenhuis gewoon beleid hierover maar aangezien niemand meer verder durft te klagen en we al woorden als 'liegen' krijgen wat het managment zou doen zie ik eerder een probleem bij o.a. werknemers.

Ga gewoon lekker in overleg, vraag wat er nodig is en wat voor minimum vereisten ze hanteren qua personeel (in de zorg wat hoger en bepaalde periodes 100% kan ik me voorstellen) en plan daar samen met de afdeling omheen, maar de ervaring leert dat personeel dat vaak niet zelf kan en begeleiding nodig heeft met de planning van de vakantie periodes.
Waarom stel je dit als feit? Zomaar restricties instellen is helemaal niet mogelijk. Zoals al een paar keer eerder genoemd moet er sprake zijn van een zwaarwegend bedrijfsbelang. Personeelsgebrek is dat in beginsel niet: dan moet je meer personeel inhuren.

Als personeel het heeft over liegend management dan is dat zowel een probleem bij het personeel (dat onvoldoende uiting geeft aan de problemen die ze ervaren) als van het management dat in ieder geval onbetrouwbaar overkomt. Of ze het zijn doet eigenlijk al niet meer ter zake als het personeel dat vindt, dan moet het management iets doen in de wijze van communiceren.

Overigens wel eens met je laatste alinea: overleggen is een goed idee maar alleen als dat ook daadwerkelijk een overleg is. Dat betekent dat management ook mee moet bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Fr33z schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Nee, want de meeste mensen hebben ongeveer 10% verlof per jaar en geen 25%. Tuurlijk zijn er banen waar het onderste geboden wordt (25 dagen per jaar) of soms als je geluk hebt meer en kom je op 40 dagen per jaar. Maar dat is nog lang geen 25%
Bij andere bedrijven en organisaties nemen werknemers toch net zo goed vaker in de schoolvakanties vrij dan ergens midden-november... Bij mij op het werk plannen we in de zomer minder werk in, dat kan best ergens rond de 25% liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 05-03-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle

Jouw advies is dat de werknemers zelf een plan moeten opstellen om vrij te kunnen nemen? Ik zou dat advies ergens steken waar de zon niet schijnt. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 14:54
bwerg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:00:

De periodes beperken is één ding, structureel weigeren om verlof voor die periode goed- of af te keuren is een tweede. De klacht van de TS dat hij niet fatsoenlijk kan boeken als een aanvraag pas na een jaar goed- of afgekeurd wordt is hoe dan ook terecht. Effectief negeert het ziekenhuis een aanvraag een lange tijd, dat is niet te verantwoorden vanuit bezetting.
Dat is zeker terecht. Maar ook hier denk ik dat het personeel gewoon goed in gesprek moet met de werkgever. Wettelijk moet een verlof aanvraag binnen 2 weken behandeld worden of anders is ie automatisch goed gekeurd.
GioStyle schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Jouw advies is dat de werknemers zelf een plan moeten opstellen om vrij te kunnen nemen? Ik zou dat advies ergens steken waar de zon niet schijnt. _O-
Tja als je personeel hebt wat lukraak zin of haar vakantie inschiet en dan maar gaat afvragen waarom het afgewezen is ja. Je zult het toch met je team en je werkgever moeten doen op dit moment, waarom dan niet prettig beide kanten op werken.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:18
om wat voor functie gaat het ongeveer?
Poliklinisch of verpleegkundig-achtig? want daar kan ook nog een groot verschil inzitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nopheros
SgtElPotato schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Dat is zeker terecht. Maar ook hier denk ik dat het personeel gewoon goed in gesprek moet met de werkgever. Wettelijk moet een verlof aanvraag binnen 2 weken behandeld worden of anders is ie automatisch goed gekeurd.

[...]

Tja als je personeel hebt wat lukraak zin of haar vakantie inschiet en dan maar gaat afvragen waarom het afgewezen is ja. Je zult het toch met je team en je werkgever moeten doen op dit moment, waarom dan niet prettig beide kanten op werken.
Het recht nemen op vakanties en hoe dat zou moeten verlopen is wettelijk bepaald, lukraak vakanties inschieten is dus gewoon wettelijk toegestaan.

Als je de TS had gelezen had je geweten dat het op dit moment dus niet prettig beide kanten opwerkt. De werkgever lijkt, lukraak, vakanties te blokkeren (dus buiten de zomervakanties) wat niet zomaar is toegestaan. In het beginsel mag een werknemer vakantie nemen wanneer hij/zei dat wil.

Dat het blijkbaar is ingeburgerd dat veel werkgevers daar anders mee omgaan is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:03
Helaas herkenbaar, mijn partner werkt ook in een ziekenhuis en heeft vergelijkbare regelingen rondom vakanties. Dat is inderdaad wel eens complex.

Het is allemaal al gezegd: OR, vakbonden, en anders: helaas toch stemmen met je voeten. Al is het kernprobleem daarvan natuurlijk dat het bij een ander ziekenhuis waarschijnlijk niet veel beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-05 17:40
Je doet hele stellige uitingen over de werkgever, overtreden van de arbeidswet bijvoorbeeld.
Wat zei de arbeidsinspectie daarover? Die weten er namelijk iets meer van de de doorsnee Tweaker.

Je klaagt ook over de Ondernemingsraad, hoe heb je dat aangegeven? Die hebben daarvoor wettelijke procedures die bijzonder goed werken.

Een ziekenhuis manager heeft een moeilijke taak om zich aan de wettelijke regels betreffende arbeidsomstandigheden EN de zorgplicht te houden. Recentelijke uitspraken van rechters geven aan dat de zorgplicht vaak voorrang heeft. De meeste medewerkers in de zorg hebben daar best begrip voor en zolang het in het redelijke blijft zal je als medewerker je moeten voegen aan de beslissingen. Als je daar echt problemen mee hebt kan je als ZZPer aan de slag gaan. Dan heb je dit soort dingen tot grote hoogte in eigen hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-05 00:25
[...]

Dus omdat de arbeidsvoorwaarden (salaris, geen vakanties) niet voldoende zijn willen mensen de baan niet.
Dan kun je dat management probleem en vraagstuk niet bij de medewerker neerleggen die in dienst is, door simpel te stellen dat ze niet op hun wettelijke vakantie mogen.

Organisaties draaien al veel te lang op minimale bezetting, als er dan 1 omvalt of met vakantie is weet je dat je een te kort hebt. Daar moeten ze vanuit management rekening mee houden. En er zijn keuzes genoeg te maken, zoals tijdelijke krachten inhuren, duo-functies creëren, extra training en opleiding aanbieden aan overig personeel. Keuzes te over. Zwaarwegend belang komt bij uitvoerend personeel bijna nooit voor. Dit is veel meer dat als er 4/4 managers op vakantie willen, dat er ten minste 1 aanwezig moet blijven ivm beslissingsbevoegdheid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2023:1355

Weliswaar over ouderschapsverlof, maar de motivatie van de rechter is hier wel van belang.

Casus: in een team van drie personen wil één persoon 9 weken lang ouderschapsverlof. Werkgever weigert, en voert "zwaarwegend bedrijfsbelang" aan, omdat er onderbezetting zou ontstaan als het verlof doorgang vindt. Volgens werkgever is het niet mogelijk om een vervangende medewerker te werven en in te werken voor de korte duur van het verlof (9 weken).

Rechter gaat hier niet in mee, en oordeelt dat er geen sprake is van zwaarwegend bedrijfsbelang.
Hoewel de kantonrechter het aannemelijk acht dat het voor [gedaagde01] lastig is om voor een relatief kort tijdsbestek een nieuwe ervaren medewerker te vinden en dat de werkdruk bij de andere twee medewerkers, die extra belast worden, toeneemt, is de kantonrechter voorlopig van oordeel dat hierbij geen sprake is van een dusdanig zwaarwegend bedrijfsbelang dat [gedaagde01] de invulling van het ouderschapsverlof van [eiseres01] mag aanpassen. Dat de extra belasting van de andere twee collega’s zal leiden tot enorme risico’s volgt de kantonrechter niet. [eiseres01] heeft terecht opgemerkt dat haar werkzaamheden gedurende haar zwangerschap- en bevallingsverlof ook zijn overgenomen door de betreffende twee collega’s. [gedaagde01] heeft daarnaast niet, althans onvoldoende gemotiveerd, onderbouwd dat de extra belasting ten koste gaat van de klanttevredenheid of van haar omzet. Daar komt bij dat het over een relatief korte periode van 9 weken gaat en [eiseres01] ‘maar’ 17,5 uur per week werkzaam is bij [gedaagde01]

[ Voor 43% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-03-2025 12:08 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:52
Ik ben in een heel andere sector werkzaam, maar wij hebben een vrijwel vergelijkbare vakantieregeling voor medewerkers die in ploegendienst werken. Voor iedereen geldt een max van drie aaneengesloten weken (tenzij je anders overeenkomt met je manager) en vakanties in de andere schoolvakanties zijn gelimiteerd. Dit ligt vast in een bedrijfsregeling die met de OR is kortgesloten. In de CAO Ziekenhuizen lees ik dat een ziekenhuis dit ook zo moet regelen (dus regeling en OR).
Reden dat wij dit zo hebben: het is onmogelijk een kloppend rooster te maken en de dienstverlening te garanderen als we het niet regelen. Dan zijn er te weinig mensen, de druk komt vaak bij dezelfde mensen (die geen kinderen hebben) dus de lasten zijn ongelijk verdeeld en daardoor zie je personeel vertrekken.
Wat bij ons wel anders lijkt, zijn de vrije dagen boven de drie weken vakantie. Wil je die in de periode juni/september dan kun je daarvoor pas een verzoek indienen als de vakanties zijn ingeroosterd. Dan kan het alleen als het rooster ruimte biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-05 15:33
Recht hebben is nog niet recht krijgen helaas.
Dit is een grijs gebied doordat vakantie geweigerd mag worden bij zwaarwegend belang en dat is voor de een heel iets anders dan voor de ander.

Dus ook al zou je gelij kunnen krijgen van een rechter is dat het waard om een rechtzaak te beginnnen en de (toch al niet zo'n goede) relatie met de werkgever op het spel te zetten.

Beter is de werkgever overtuigen met punten waarom jij wel recht hebt of dagen vrij en/of vakantie.
Je kan het ook zien als compliment trouwens dat je zo belangrijk bent dat je niet vrij mag nemen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
CH4OS schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Dat heet de Vakbond. Als je er lid van bent, kun je daar dus wellicht eens informeren?

Als er niets specifiek in een CAO geregeld is mag een werkgever alleen verlof weigeren als er een zwaarwegend belang is.

Als iemand bv. 4 maanden van te voren verlof aan vraagt kan een personeelstekort eigenlijk al geen zwaarwegend belang meer zijn. De werkgever heeft immers ruim voldoende tijd om vervanging te vinden (en indien nodig in te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Dennism schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Er zijn zat ZZP'ers, een invalpool en uitzendkrachten specifiek voor de zorg beschikbaar. De werkgever moet alleen willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
[...]

Bij een aanvraag ruim van tevoren is het dus juist niet. De werkgever heeft tijd zat om te anticiperen en te plannen waardoor het per definitie niet meer zwaarwegend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Blokker_1999 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:37:
Maar het gaat hier niet om 1 persoon. Als er maar 1 persoon vakantie zou willen nemen, dan was er geen enkel probleem. Het gaat hier net om die periodes waarin een anzienlijk deel van het personeel vakantie wenst te nemen en het ziekenhuis moet kunnen blijven voldoen aan de zorgplicht dat het heeft.
Maar gezien er zo ver van te voren is aangevraagd kan deze aanvraag niet de reden zijn dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Mogelijk wel bij anderen die later hebben aangevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:57
SgtElPotato schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Wettelijk moet een verlof aanvraag binnen 2 weken behandeld worden of anders is ie automatisch goed gekeurd.
Wettelijk is een verlofaanvraag automatisch goedgekeurd, de werkgever heeft 2 weken om het af te wijzen bij een zwaarwegend bedrijfsbelang.

Voor TS, als de OR hier ook niet verder mee komt bij management dan zijn er (juridische) stappen te zetten door de OR. Ze hebben behoorlijk veel macht.

[ Voor 17% gewijzigd door Superkanjo op 06-03-2025 00:11 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
Wel grappig hoeveel mensen in dit draadje direct aansturen op andere baan. Laten we het omdraaien. En zeggen dat de grotere ziekenhuizen tijdens kindervakanties enkel zondagsdiensten draaien en kleinere ziekenhuizen de deur zelfs geheel sluiten.

Vermoed dat Nederland dan al snel te klein is. Zo zie je regionaal keer op keer de weerstand indien er ergens bijvoorbeeld een spoedeisende hulp gesloten dreigt te worden. Maar kennelijk denkt menig Tweaker in dit topic hier anders over, heeft geen behoefte aan ziekenhuizen.

Natuurlijk prima om een recht te willen gaan halen, zelfs juridische stappen te zetten waar een enkele reactie ook op suggereert.

Maar de praktijk is natuurlijk ook gewoon dat ziekenhuizen niet bepaald een overschot aan personeel hebben. In vergelijking met de private sector, voor een gelijk opleidingsniveau, nu niet de best betaalde posities kennen. Met krapte een sluitend 24/7 zorgaanbod leveren, wordt veelal dan ook gewoon toenemend complex.

Feit dat beleid niet uniform is over de diverse afdelingen, is omdat personele schaarste lang niet altijd evenredig verdeelt is. Afdelingen waar er iets meer personeel aanwezig is, kan vaak nog iets meer flexibiliteit behouden. Afdelingen waar het krapper is, niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
psychodude schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:33:
Wel grappig hoeveel mensen in dit draadje direct aansturen op andere baan. Laten we het omdraaien. En zeggen dat de grotere ziekenhuizen tijdens kindervakanties enkel zondagsdiensten draaien en kleinere ziekenhuizen de deur zelfs geheel sluiten.
Als dat een oplossing zou kunnen zijn, waarom niet? Bepaalde zorg is toch ook niet 24/7 bereikbaar? Als ik mijn verstandskies door een kaakchirurg wil laten trekken kan dat echt niet op zaterdagnacht om 02:00.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
psychodude schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:33:

Vermoed dat Nederland dan al snel te klein is. Zo zie je regionaal keer op keer de weerstand indien er ergens bijvoorbeeld een spoedeisende hulp gesloten dreigt te worden. Maar kennelijk denkt menig Tweaker in dit topic hier anders over, heeft geen behoefte aan ziekenhuizen.

Natuurlijk prima om een recht te willen gaan halen, zelfs juridische stappen te zetten waar een enkele reactie ook op suggereert.

Maar de praktijk is natuurlijk ook gewoon dat ziekenhuizen niet bepaald een overschot aan personeel hebben. In vergelijking met de private sector, voor een gelijk opleidingsniveau, nu niet de best betaalde posities kennen. Met krapte een sluitend 24/7 zorgaanbod leveren, wordt veelal dan ook gewoon toenemend complex.

Feit dat beleid niet uniform is over de diverse afdelingen, is omdat personele schaarste lang niet altijd evenredig verdeelt is. Afdelingen waar er iets meer personeel aanwezig is, kan vaak nog iets meer flexibiliteit behouden. Afdelingen waar het krapper is, niet.
Wel grappig dat je de incompetentie van de werkgever afschuift op de werknemer. De vakantieaanvraag is een jaar van tevoren ingedient. Daar kan elke competente leidinggevende op plannen. Doe je dit niet, dan krijg je inderdaad, wat TS aangeeft, dat mensen weggaan.

In een lastige arbeidsmarkt wil je je medewerkers tevreden houden en ze niet extra onder druk zetten. Dat lijken ze maar niet te willen begrijpen in een aantal ziekenhuizen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
GioStyle schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Als dat een oplossing zou kunnen zijn, waarom niet? Bepaalde zorg is toch ook niet 24/7 bereikbaar? Als ik mijn verstandskies door een kaakchirurg wil laten trekken kan dat echt niet op zaterdagnacht om 02:00.
Tsja, vraag het bijvoorbeeld de mensen in Heerlen. Waarom niet?

Omdat de verwachtingen van de gemiddelde Nederlandse burger nu eenmaal is om alle zorg op een steenworp afstand te hebben, wanneer het hun uitkomt.

En gaat dus niet om het trekken van een verstandskies door een kaakchirurg om 2:00 's nachts. Maar bijvoorbeeld geen trekken van verstandskiezen tussen bijvoorbeeld medio juli t/m eind augustus. September weer een beetje starten met wegwerken van de wachtlijst. Personeel vakantie kunnen hebben.
jan390 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:57:
[...]

Wel grappig dat je de incompetentie van de werkgever afschuift op de werknemer. De vakantieaanvraag is een jaar van tevoren ingedient. Daar kan elke competente leidinggevende op plannen. Doe je dit niet, dan krijg je inderdaad, wat TS aangeeft, dat mensen weggaan.

In een lastige arbeidsmarkt wil je je medewerkers tevreden houden en ze niet extra onder druk zetten. Dat lijken ze maar niet te willen begrijpen in een aantal ziekenhuizen
Zo simpel ligt het één en ander niet. Ziekenhuizen hebben namelijk ook gewoon afspraken met zorgverzekeraars met betrekking tot acceptabele tijden voor zorgbeschikbaarheid. Je kunt als ziekenhuis dus niet zomaar even de toko sluiten omwille van tevredenheid van je personeel.

Zorgverzekeraars verzinnen dit ook weer niet geheel zelf. De Nederlandse Zorgautoriteit is de partij die de zorgverzekeraars in deze weer achter de broek aan zit. Loopt het niet goed? Is dit niet geheel zonder consequenties, en eerste stappen daarnaartoe worden langzamerhand gemaakt nu deze problemen actueler dan ooit worden: https://www.nza.nl/actuee...oezicht-wegens-zorgplicht

Veel tweakers vergeten in de praktijk maar al te vaak dat ziekenhuis werk nu eenmaal gewoon een essentiële maatschappelijke functie betreft.

Op termijn wordt één en ander echter vast beter voor de werknemer.

Ik verwacht dat er in de komende 10 - 20 jaar nog wel een aantal ziekenhuizen de deuren zal sluiten, in ieder geval in de ANW-uren. Kan een deel van de medewerkers zich concentreren binnen de resterende ziekenhuizen. Personele schaarste weer een beetje verholpen.

We kunnen ook een beetje afkijken hoe het bij de zuiderburen bevalt, met hun plan om 1 op de 5 ziekenhuizen 's nachts te sluiten:
https://www.despecialist....chts-te-sluiten-nbsp.html

Scheelt ook weer flink in de dienstenplanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
psychodude schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:22:

En gaat dus niet om het trekken van een verstandskies door een kaakchirurg om 2:00 's nachts. Maar bijvoorbeeld geen trekken van verstandskiezen tussen bijvoorbeeld medio juli t/m eind augustus. September weer een beetje starten met wegwerken van de wachtlijst. Personeel vakantie kunnen hebben.
Dat zou ik prima kunnen begrijpen, maar de restrictie is niet slechts de zomervakantie, maar vanaf 01/06 t/m 30/09. Heeft niets meer met de zomervakantie te maken. Hoe langer ik hier over nadenk, hoe duidelijker het wordt. Het gaat om een structureel personeelstekort. Dat je als werkgever dan maar meer gaat eisen van je huidige werknemers... Geen wonder dat dat er veel burnoutklachten in de zorg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
GioStyle schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Dat zou ik prima kunnen begrijpen, maar de ristrictie is niet slechts de zomervakantie, maar vanaf 01/06 t/m 30/09. Heeft niets meer met de zomervakantie te maken. Hoe langer ik hier over nadenk, hoe duidelijker het wordt. Het gaat om een structureel personeelstekort. Dat je als werkgever dan maar meer gaat eisen van je huidige werknemers... Geen wonder dat dat er veel burnoutklachten in de zorg zijn.
En dat is dus ook het probleem.

Ruim meer dan 40k tekort in de zorg, komende 10 jaar loopt dit significant op. Zie bijvoorbeeld ook:
https://nos.nl/artikel/25...prioriteit-minister-agema

Indien het tekort van 266k medewerkers over 10 jaar inderdaad gerealiseerd wordt, wordt het pas echt lastig qua vakantieplanning.

Het is echt geen onwil om mensen geen vakantie te willen geven. Het is gewoon roeien met de riemen die je hebt en alle hens aan dek. Zeker in de zomermaanden, moet er alsnog 24/7 dekking gegeven kunnen worden op veruit meeste afdelingen, met variabele mate van personele onderbezetting. Dat is gewoon lastig.

Kijk ik bijvoorbeeld lokaal, dan is er een tekort aan circa 10 FTE binnen de eigen adeling. Gezien meeste mensen hedendaags 0.8 FTE werken, houdt dit in dat je structureel 12.5 personen tekort komt. Procentueel is dit een tekort van circa 20%. Buiten vakantieperiodes om is dit al krap. Planning voor reductieweken is natuurlijk al helemaal schraal.

En als werkgever kun je het ook eigenlijk nooit goed doen in een situatie als deze. Want er wordt weleens geopperd om vakanties bijvoorbeeld langer tevoren vast te stellen. Maar waar een deel daar voorstander van is, is een ander soortgelijk deel van het personeel ook weer tegenstander, omwille van diverse redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
franssie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:16:
[...]

En daar is dus de OR voor,
Ik hoor een aantal keer OR. Maar de OR bestuurt niet ofzo he. Zij zitten niet op die stoel.
Ze hebben een signaalfunctie en kunnen/moeten op bepaalde vlakken instemmen/adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

remzor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Ik hoor een aantal keer OR. Maar de OR bestuurt niet ofzo he. Zij zitten niet op die stoel.
Ze hebben een signaalfunctie en kunnen/moeten op bepaalde vlakken instemmen/adviseren.
Net andersom, eerst adviseren en daarnaast bij bepaalde grote wijzigingen instemmen.
De OR moet dus wel openstaan voor de ook door jou benoemde signalen, zeker als die raken aan de levensvatbaarheid van een bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Net andersom, eerst adviseren en daarnaast bij bepaalde grote wijzigingen instemmen.
De OR moet dus wel openstaan voor de ook door jou benoemde signalen, zeker als die raken aan de levensvatbaarheid van een bedrijf.
Ik zou je adviseren de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) eens door te nemen en dan met name art. 25 en art. 27 (adviesrecht en instemmingsrecht).
Ben zelf OR lid bij een grote organisatie, helaas is voor velen niet echt helder wat een OR doet, kan en mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

remzor schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:59:
[...]

Ik zou je adviseren de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) eens door te nemen en dan met name art. 25 en art. 27 (adviesrecht en instemmingsrecht).
Ben zelf OR lid bij een grote organisatie, helaas is voor velen niet echt helder wat een OR doet, kan en mag.
Ik heb vroeger wel eens met de OR te maken gehad en die dachten er anders over, maar misschien is het nu ook anders.
Hoe dan ook, ik zou van een OR verwachten dat die wel open staat voor constructieve kritiek op het bestuur, dat is wel de zingeving van het hebben van een OR immers, indien niet - kost het ook alleen maar geld en energie.

edit: nu wat laat om er tot in de camma in te gaan maar hier lijken toch wat plichten en niet allen rechten voor de OR te liggen
https://ondernemingsraad.nl/wor/artikel-27/

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 08-03-2025 00:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:37
bwerg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:46:
Hebben jullie ook kinderen? Want dan is vakantie buiten de schoolvakanties natuurlijk erg onpraktisch. Of heb je juist geen kinderen en krijgen werkende ouders in schoolvakanties voorrang?
[mbr]*knip* [/]
In principe is die vraagstelling niet relevant.

Een werknemer heeft een 5 tot 8 weken verlof. Schoolgaande kinderen hebben 11-12 weken verlof en nog wat extra vrije dagen met Goede Vrijdag, dag na Hemelvaart etc. De werkende ouder kan dus prima in andere schoolvakanties dan de zomervakantie het verlof gelijktijdig met de kinderen opnemen.
Een werknemer zonder kinder kan juist weer net zo "afhankelijk" van schoolvakanties zijn als die werknemer met kinderen. Bijvoorbeeld omdat de partner in het onderwijs werkt, omdat de werknemer tijdens zijn vakantie activiteiten wil doen die op andere momenten niet mogelijk zijn of omdat de werknemer samen reist met familie of vrienden die wel kinderen hebben etc.

Een werkgever mag daarom geen voorrang geven aan mensen met kinderen en de mensen zonder kinderen uitsluiten van verlof tijdens de schoolvakanties.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 08-03-2025 09:02 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
sanger1981 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Maar gezien er zo ver van te voren is aangevraagd kan deze aanvraag niet de reden zijn dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Mogelijk wel bij anderen die later hebben aangevraagd.
Voor één extra vrije dag buiten die drie weken aaneengesloten vakantie en die al maanden vooraf wordt aangevraagd zal er überhaupt maar heel zelden sprake zijn van een "zwaarwegend belang" voor de werkgever.
Er is immers genoeg tijd om ofwel een vervanger te zoeken/vinden, ofwel de planning voor die dag aan te passen aan een lagere personeelsbezetting

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:29
Een lastige situatie, maar helaas eerder regel dan uitzondering. Door de tekorten in de zorg zijn is dit helaas orde van de dag op de meeste afdelingen. Een goede oplossing heb ik niet, maar ik hoop wel dat degenen die in deze thread hard roepen om gewoon maar wel vrij te nemen (of een andere werkgever te zoeken), zich dit wel realiseren als er achter wordt gekomen dat de wachttijd 5 maanden blijkt te zijn voordat je terecht kan. Want dat is de keerzijde van de medaille. En nee, dat is niet een vrijbrief om iedereens verlof maar in te trekken, maar wel de reden dat het zo lastig vrij te krijgen is in de zorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dhrq
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-05 23:30
Teamleider van een ziekenhuisafdeling hier. Eindelijk eens een onderwerp waar ik over kan meepraten. :)

Ik zie een hoop reacties die wat mij betreft een beetje tekort door de bocht zijn. Met de toenemende flexibilisering verwacht men dat alles maar mogelijk is, helaas is dat niet zo makkelijk. Je hebt een 24uurs bedrijf te runnen en het aantal knoppen waar aan gedraaid kan worden is beperkt. Paar bedden sluiten, paar flexkrachten (maar niet teveel want dan loopt het ook in de soep), zorgen dat je team divers is en zorgen dat niet iedereen tegelijk op vakantie gaat.

De regels rondom vakantie-aanvraag herken ik wel, in grote lijnen hebben wij dezelfde afspraken. Ook bij ons is het bijv. niet mogelijk om tijdens de kerst vakantie op te nemen en zijn ook de mogelijkheden in de zomer beperkt. Vakanties en lange weekenden (zoals voor een festival) zijn killing voor het rooster, ook als je afdeling gewoon op formatie is. Dan moet je soms 'nee' verkopen. Gelukkig komen wij er met hier-en-daar schuiven wel uit maar het is niet zo dat iedereen krijgt wat hij wil. Alles moet in wederzijds overleg, dus een medewerker moet ook overleggen wanneer hij/zij op vakantie kan.

Niet leuk maar wel inherent aan werken in de zorg.

Zoals je ziet ben ik geneigd om het probleem van de werkgever goed te praten 8)7

Je vraagt advies. Even het juridische daargelaten (die kant wil je niet op) zitten de mogelijkheden in het team. Als het team het anders wil dan dan kan het team het ook veranderen.

Zelf roosteren wordt als de heilige graal gezien om hier zelf de regie in te hebben. Misschien zijn er mogelijkheden om dit in de toekomst te gaan doen? Vind iemand in het management die gevoelig is om verantwoordelijk teruggeven aan het team (met ander woorden; zoek een luie manager). Kaart dit aan bij de eerstkomende teamdag/beleidsdag. Maar dit is natuurlijk wel alleen mogelijk als de formatie in de basis voldoende is. Het geeft de medewerkers ook inzicht in de onmogelijkheden die er soms zijn.

Hier ga je nu op het moment geen directe oplossing mee vinden. Maar dat is eigenlijk al te laat omdat de rooster waarschijnlijk al in de maak is. Zuur.

Als teamleider heb ik ook eerder de sluitingsdatum van vakantie-aanvragen vervroegd, als het team dat zelf wil; wie ben ik dan om daar nee tegen te zeggen?? Overigens is een team natuurlijk nooit unaniem in dergelijke keuzes maar het is het werk van een teamleider om iedereen daarin te horen.

Tot slot wat anders; overtreden van de arbeidstijdenwet is natuurlijk niet ok en zou niet structureel mogen gebeuren. Dat is iets wat verder aangekaart kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dhrq op 08-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik denk eerlijk gezegd dat we in veel sectoren waar personeelstekorten zijn we er aan zullen moeten wennen dat vakanties steeds minder makkelijk kunnen worden ingepland. Als er geen mensen te vinden zijn wordt het al snel een "zwaarwegend belang". En er zijn best wel veel sectoren waar altijd mensen beschikbaar moeten zijn. Een winkel zou worst case nog dicht kunnen, maar de zorg, telecom, ICT, veel industrie moeten continu door kunnen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:17

SomerenV

It's something!

Mijn partner werkt ook in het ziekenhuis dus ik herken het probleem. Nou staat zij ook nog eens op een afdeling waar steeds meer mensen vertrekken omdat de leiding niet heel denderend is, waardoor er steeds meer problemen ontstaan met het rooster. Zij roosteren in principe zelf, en daarna wordt het door een roosteraar doorgevoerd en waar nodig aangepast/geschoven. Maar dat schuiven gebeurt steeds vaker, waardoor mensen ook vaker in de knel komen. Denk aan avonden werken op dagen dat je je kind van de opvang moet halen.

Rondom feestdagen is het vaak ook dat je moet kiezen, bijvoorbeeld óf kerst óf oud- en nieuwjaarsdag werken. Althans, je kunt jezelf roosteren, maar daar kan altijd nog van afgeweken worden mochten er tekorten zijn. Rond de zomervakantie hadden ze dit jaar ook flinke gaten in het rooster waardoor gevraagd werd of mensen wat konden schuiven hier en daar. Onze al aangevraagde vakantie kwam daardoor in gevaar, maar dat is uiteindelijk met een sisser afgelopen gelukkig.

Het probleem is alleen dat door dat soort problemen nog meer mensen weg gaan, en de nieuwe aanwas steeds minder wordt, want wie wil er nou ergens werken waar er zóveel gezeik is met vrije dagen aanvragen? Dan moet je wel echt een enorme passie voor de zorg hebben, want voor het loon hoef je het vaak ook niet te doen. Wetende dat de tekorten nu al enorm zijn, en de komende jaren alleen maar groter zullen worden...

Dus @txgrl , ik heb geen oplossing of tips voor je, maar issues met verlof en het aanvragen van vrije dagen, en de restricties rondom het aanvragen of bepaalde periodes, die heb je overal binnen de zorg en al helemaal bij ziekenhuizen. Zoals @Dhrq ook zegt moet de toko gewoon 24 uur draaien en wetende dat er flinke tekorten zijn in de zorg betekent dat minder flexibiliteit rondom vrije dagen en vakanties. Dat betekent (in het geval van mijn partner) dat je in december al je zomervakantie aan moet vragen, maar dat het soms best even kan duren voordat je duidelijkheid hebt omdat ze het rooster niet dichtkrijgen. Persoonlijk zou ik in zo'n omgeving niet gelukkig worden, en ik snap ook wel dat in de huidige maatschappij steeds meer mensen er hetzelfde in staan. Steeds meer mensen verlangen naar een bepaalde mate van flexibiliteit, en als je dat ergens niet vindt is het wel in de zorg.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Dhrq schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:50:
Teamleider van een ziekenhuisafdeling hier. Eindelijk eens een onderwerp waar ik over kan meepraten. :)

Ik zie een hoop reacties die wat mij betreft een beetje tekort door de bocht zijn. Met de toenemende flexibilisering verwacht men dat alles maar mogelijk is, helaas is dat niet zo makkelijk. Je hebt een 24uurs bedrijf te runnen en het aantal knoppen waar aan gedraaid kan worden is beperkt. Paar bedden sluiten, paar flexkrachten (maar niet teveel want dan loopt het ook in de soep), zorgen dat je team divers is en zorgen dat niet iedereen tegelijk op vakantie gaat.

De regels rondom vakantie-aanvraag herken ik wel, in grote lijnen hebben wij dezelfde afspraken. Ook bij ons is het bijv. niet mogelijk om tijdens de kerst vakantie op te nemen en zijn ook de mogelijkheden in de zomer beperkt. Vakanties en lange weekenden (zoals voor een festival) zijn killing voor het rooster, ook als je afdeling gewoon op formatie is. Dan moet je soms 'nee' verkopen. Gelukkig komen wij er met hier-en-daar schuiven wel uit maar het is niet zo dat iedereen krijgt wat hij wil. Alles moet in wederzijds overleg, dus een medewerker moet ook overleggen wanneer hij/zij op vakantie kan.

Niet leuk maar wel inherent aan werken in de zorg.

Zoals je ziet ben ik geneigd om het probleem van de werkgever goed te praten 8)7

Je vraagt advies. Even het juridische daargelaten (die kant wil je niet op) zitten de mogelijkheden in het team. Als het team het anders wil dan dan kan het team het ook veranderen.

Zelf roosteren wordt als de heilige graal gezien om hier zelf de regie in te hebben. Misschien zijn er mogelijkheden om dit in de toekomst te gaan doen? Vind iemand in het management die gevoelig is om verantwoordelijk teruggeven aan het team (met ander woorden; zoek een luie manager). Kaart dit aan bij de eerstkomende teamdag/beleidsdag. Maar dit is natuurlijk wel alleen mogelijk als de formatie in de basis voldoende is. Het geeft de medewerkers ook inzicht in de onmogelijkheden die er soms zijn.

Hier ga je nu op het moment geen directe oplossing mee vinden. Maar dat is eigenlijk al te laat omdat de rooster waarschijnlijk al in de maak is. Zuur.

Als teamleider heb ik ook eerder de sluitingsdatum van vakantie-aanvragen vervroegd, als het team dat zelf wil; wie ben ik dan om daar nee tegen te zeggen?? Overigens is een team natuurlijk nooit unaniem in dergelijke keuzes maar het is het werk van een teamleider om iedereen daarin te horen.

Tot slot wat anders; overtreden van de arbeidstijdenwet is natuurlijk niet ok en zou niet structureel mogen gebeuren. Dat is iets wat verder aangekaart kan worden.
En hoe reageert de jonge Gen Z generatie als ze impulsief besluiten naar een festival te willen maar geen vrij krijgen dat weekend? Te vaak nee en ze zijn ook weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Frame164 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:07:
Ik denk eerlijk gezegd dat we in veel sectoren waar personeelstekorten zijn we er aan zullen moeten wennen dat vakanties steeds minder makkelijk kunnen worden ingepland. Als er geen mensen te vinden zijn wordt het al snel een "zwaarwegend belang". En er zijn best wel veel sectoren waar altijd mensen beschikbaar moeten zijn. Een winkel zou worst case nog dicht kunnen, maar de zorg, telecom, ICT, veel industrie moeten continu door kunnen gaan.
Ik ben het daar niet mee eens.
Er is al jaren in meerdere sectoren een personeelstekort, en daar kan een werkgever ook op anticiperen.
Je kunt als werkgever niet elk jaar met het zelfde excuus komen dat je vanwege personeelstekort tijdens een bepaalde periode niet vrij kunt krijgen, ook al vraag je het een jaar van tevoren aan.
(Dat je als team onderling vakanties af moet stemmen en je niet allemaal tegelijkertijd vrij bent is logisch, en daarvan is een personeelstekort geen oorzaak. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Voor de meeste niet specialistische functies is er juridisch gezien juist zelden sprake van een "zwaarwegend belang". In geval van een ziekenhuis kun je de Eerste Hulp post en de IC natuurlijk niet sluiten. Maar de meeste mensen werken niet daar. Op een polikliniek kun je rustig minder afspraken inplannen of enkele dagen sluiten als er te weinig personeel is. Ook alle "planbare zorg" kan worden verplaatst naar andere dagen/weken dan die ene dag/week waarin heel veel medewerkers vrij willen.

Ook voor de andere voorbeelden van bedrijven/sectoren geldt al vrij snel dat er net zo makkelijk afdelingen gesloten kunnen worden als dat je een winkel kunt sluiten.
En als dat niet wenselijk is, is het juridische oordeel al snel vrij simpel: betaal maar hogere lonen en biedt betere arbeidsvoorwaarden zodat je een betere bezetting krijgt dan je concurrenten. Biedt daarnaast voldoende stageplekken aan zodat je ook zelf bijdraagt aan beperking van het personeelstekort in de sector.
Als je jaar in, jaar uit roept als bedrijfsleiding dat er personeelstekort is, maar de arbeidsvoorwaarden niet ruim boven "marktconform" zijn, kies je er als werkgever voor om het personeelstekort in stand te houden. Gevolgen van keuzes in de bedrijfsvoering kunnen niet leiden tot "zwaarwegend belang". Dat zijn gewoon gevolgen van beleid.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 08-03-2025 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Dhrq schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:50:
Ik weet niet wat voor afdeling je draait, maar het meeste werk in een ziekenhuis is geen 24-uurs gebeuren en al helemaal geen 24/7 gebeuren. Slechts enkele afdelingen zijn een 24/7 gebeuren en dat gaat dan vooral om IC en eerste hulp + verdere zorg aan patiënten die via de SEH binnen komen.
Bij alle zorg die planbaar is kan er rekening gehouden worden met de personele bezetting tijdens vakanties (en dus niet omgekeerd zoals helaas veel te vaak gebeurt). En de meeste ziekenhuiszorg is planbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 08-03-2025 23:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 03-05 16:07
*knip* volstrekt offtopic

Iemand heeft gewoon in redelijke zin recht op een vakantie en dat dit af en toe niet schikt is acceptabel, maar dit kan niet consequent geweigerd worden. Werkgevers willen de vakantie-uren normaliter liever ook niet opgespaard zien.

Kwestie van documenteren van afwijzingen en op je strepen gaan staan bij de 3de afwijzing, en deze vakantie dan wel nemen.

[ Voor 43% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2025 12:21 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 22:44
De wet gaat boven de regeltjes van een enkele afdeling in een ziekenhuis.

Gewoon eens op je strepen gaan staan. Als ze zoveel moeite hebben om het rooster rond te krijgen is dat niet jouw probleem, wel die van je werkgever.

Blijkbaar geven ze je geen vrij omdat ze je niet kunnen missen. Moet je ze maar eens laten merken dat je anders vertrekt, hebben ze daarna alleen maar nog meer moeite om hun rooster rond te krijgen en zullen ze die paar dagen die jij extra wilt wel als verlies nemen.

Bizar dat mensen hun werkgever zoveel macht geven onder het mom van "we kunnen niet anders".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrq
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-05 23:30
Deezers schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:49:
[...]

En hoe reageert de jonge Gen Z generatie als ze impulsief besluiten naar een festival te willen maar geen vrij krijgen dat weekend? Te vaak nee en ze zijn ook weer weg.
Ja dat is een leuke vraag en best wel een uitdaging. Gelukkig weet iedereen die in de zorg gaat werken wel dat die flexibiliteit er niet is. Althans, je moet er zelf wat voor doen, namelijk proberen te ruilen met collega's. En soms gaat het dan toch niet. Dat is dan pech.

Iedereen maakt die afweging voor zichzelf en kiest dan na een tijdje voor een baan met regelmatige werktijden. Hoe graag ik ook wil meedenken en meebewegen, daar kan ik niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 14:51

Dennis1812

Amateur prutser

De benoemde afspraken herken ik wel enorm.

Onze zomerperiode loopt net zo lang. Mogen ook 3 weken aanvragen. En je werkt altijd weekend voor je vakantie of weekend na je vakantie (en begint dus op een zaterdag weer ipv maandag. Of vakantie begint zondagmiddag of avond of maandagochtend vroeg pas ipv zoals bij velen vrijdagmiddag). Behalve die 3 weken kunnen we wel losse dagen aanvragen (op dezelfde deadline, achteraf niet meer), die dagen zijn niet gegarandeerd maar doen ze wel echt hun best voor.
Verder staat het altijd vrij te ruilen met een collega van dezelfde bekwaamheden als die ik heb. Ruilen met collega die minder mag en kan gaat in overleg met management.

Feestdagen is ook altijd een dingetje.
Je werkt of hemelvaart of 5 mei. Of pasen of Pinksteren, carnaval werk je vrijdag zaterdag of zondag maandag dinsdag.
En of heel kerst of oud en nieuw (minstens 31-12 en 1-1).

(Ambulancezorg, meldkamer rooster gaat bovenstaande over, lijnen sluiten of telefoon niet opnemen is geen optie die de burger accepteert

Belangrijk te weten; heeft de afdeling niet een eigen rooster handboek? Als er afwijkingen zijn op de afdeling ten opzichte van de rest van het ziekenhuis moet dit omschreven staan in een rooster handboek of een vakantie protocol of hoe ze het ook noemen bij jullie.

Is er niets vast gelegd? Dan geld de algemene van het ziekenhuis.
Als het hele ziekenhuis niks op papier heeft ervan wordt er niet goed genoeg gezocht. Kan mij dat niet voorstellen namelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dhrq schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Ja dat is een leuke vraag en best wel een uitdaging. Gelukkig weet iedereen die in de zorg gaat werken wel dat die flexibiliteit er niet is. Althans, je moet er zelf wat voor doen, namelijk proberen te ruilen met collega's. En soms gaat het dan toch niet. Dat is dan pech.

Iedereen maakt die afweging voor zichzelf en kiest dan na een tijdje voor een baan met regelmatige werktijden. Hoe graag ik ook wil meedenken en meebewegen, daar kan ik niet tegenop.
Steeds meer plaatsen hebben niet meer de ouderwetse planner die wat poppetjes schuift zonder nadenken over belasting en wat uberhaubt handig is.
2 populairste systemen momenteel;
- zelf roosteren in 3 rondes met meestal In planning.
Ronde 1: je vult je hele voorkeurs rooster in. (Bij ons) Heb je 2 joker. Die dagen staan in principe vast. Je verjaardag is een derde joker.
Zorg dat je aan je uren komt in een rooster wat jij leuk vindt. Met inachtneming van eventuele basisregels uit je rooster handboek (zoveel nachtdiensten, avonden en weekenden bijvoorbeeld)
Ronde 2: het systeem geeft aan waar er problemen zijn. Mensen teveel of te weinig. Hierin kun je schuiven. De geschoven dienst staat daarna ook vast en weet je zeker dat je krijgt. Per schuiving krijg je X punten. Afhankelijk van de soort schuiving. Dezelfde dag van dienst wisselen levert minder punten op dan extra in een weekend komen werken bijvoorbeeld.
Ronde 3: hierin komt de roosteraars in beeld. Ze gaan controleren of alles klopt. Waar het nog niet klopt moeten zei gaan schuiven. Meestal maar minimaal. Als ze veel moeten schuiven dan is er slecht zelf geroosterd (ligt vaak aan ronde 2).

Ronde 1 sluit bij ons altijd op de 20ste. Ronde 2 de 25ste en rooster komt de eerste uit.
Nu is rooster mei uitgekomen.
Dus we plannen nu juni. En vanaf de 20ste ga ik daar weer kijken wat ik eventueel al kan wisselen.

24/7 plannen is echt gecompliceerder dan 9/5. En ja. In een ziekenhuis kan je een bed sluiten. Maar dat wil je ook niet continue moeten doen voor een vrije dag. Slecht voor wachtlijsten en slecht voor afdeling financiën. Een dicht bed levert niets op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als je personeelstekort hebt dan heb je denk ik niet zoveel te willen, want anders is je personeel zo weg. Genoeg ander werk. Werknemers moeten eens op hun strepen gaan staan. Gelukkig ben ik eigen werkgever en heb ik hier nooit mee te maken. Maak ik kom bij veel andere partijen over de vloer en die werknemers dansen allemaal naar de pijpen van hun werkgever. Ik snap dat echt niet.
Justevo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:16:

Gewoon eens op je strepen gaan staan. Als ze zoveel moeite hebben om het rooster rond te krijgen is dat niet jouw probleem, wel die van je werkgever.

Blijkbaar geven ze je geen vrij omdat ze je niet kunnen missen. Moet je ze maar eens laten merken dat je anders vertrekt, hebben ze daarna alleen maar nog meer moeite om hun rooster rond te krijgen en zullen ze die paar dagen die jij extra wilt wel als verlies nemen.

Bizar dat mensen hun werkgever zoveel macht geven onder het mom van "we kunnen niet anders".
Precies dit dus 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dennis1812 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:48:
[...]

Steeds meer plaatsen hebben niet meer de ouderwetse planner die wat poppetjes schuift zonder nadenken over belasting en wat uberhaubt handig is.
2 populairste systemen momenteel;
- zelf roosteren in 3 rondes met meestal In planning.
Ronde 1: je vult je hele voorkeurs rooster in. (Bij ons) Heb je 2 joker. Die dagen staan in principe vast. Je verjaardag is een derde joker.
Zorg dat je aan je uren komt in een rooster wat jij leuk vindt. Met inachtneming van eventuele basisregels uit je rooster handboek (zoveel nachtdiensten, avonden en weekenden bijvoorbeeld)
Ronde 2: het systeem geeft aan waar er problemen zijn. Mensen teveel of te weinig. Hierin kun je schuiven. De geschoven dienst staat daarna ook vast en weet je zeker dat je krijgt. Per schuiving krijg je X punten. Afhankelijk van de soort schuiving. Dezelfde dag van dienst wisselen levert minder punten op dan extra in een weekend komen werken bijvoorbeeld.
Ronde 3: hierin komt de roosteraars in beeld. Ze gaan controleren of alles klopt. Waar het nog niet klopt moeten zei gaan schuiven. Meestal maar minimaal. Als ze veel moeten schuiven dan is er slecht zelf geroosterd (ligt vaak aan ronde 2).

Ronde 1 sluit bij ons altijd op de 20ste. Ronde 2 de 25ste en rooster komt de eerste uit.
Nu is rooster mei uitgekomen.
Dus we plannen nu juni. En vanaf de 20ste ga ik daar weer kijken wat ik eventueel al kan wisselen.

24/7 plannen is echt gecompliceerder dan 9/5. En ja. In een ziekenhuis kan je een bed sluiten. Maar dat wil je ook niet continue moeten doen voor een vrije dag. Slecht voor wachtlijsten en slecht voor afdeling financiën. Een dicht bed levert niets op.
En wat als je op vakantie wilt met de kideren die nog op school zitten? Dan moet je dus wachten tot einde van deze maand om je vakantie te kunnen boeken. Ik denk dat alles dan alweer vol zit.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor de zomervakantie hebben we vaste aanvraag periode.
15-11 moeten alle aanvragen voor de hele zomerperiode erin staan. Die half december dan uit en dat verlof weet je dus wel op voorhand. Had ik erin moeten zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
Justevo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:16:

Wat zal jij korte dienstverbanden hebben...

Een relatie werkgever-werknemer werkt twee kanten op. Je kunt wel heel tof en stoer gaan doen waar je 'recht' op hebt, maar daar heb je uiteindelijk jezelf ook mee. Dan krijg je vanzelf het andere terug: zo gauw jij een keer goodwill nodig hebt, houdt de werkgever zich ook strikt aan de wet. Is dat wat je wil?

Overigens, als je mij onder druk zou zetten om te vertrekken, zou ik je aanmoedigen om zelfs direct te gaan. Ik hou niet van dergelijke chantage. En als werknemer kom je er vanzelf achter dat wanneer je dit geintje een aantal keren flikt, je niet verder komt in het leven. Dat gaat zich rondpraten. En ik ben zulke collega's liever kwijt dan rijk, want ze zijn vergif voor het team.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 16 maart 2025 @ 07:39:
[...]

Een relatie werkgever-werknemer werkt twee kanten op. Je kunt wel heel tof en stoer gaan doen waar je 'recht' op hebt, maar daar heb je uiteindelijk jezelf ook mee. Dan krijg je vanzelf het andere terug: zo gauw jij een keer goodwill nodig hebt, houdt de werkgever zich ook strikt aan de wet. Is dat wat je wil?

Overigens, als je mij onder druk zou zetten om te vertrekken, zou ik je aanmoedigen om zelfs direct te gaan. Ik hou niet van dergelijke chantage. En als werknemer kom je er vanzelf achter dat wanneer je dit geintje een aantal keren flikt, je niet verder komt in het leven. Dat gaat zich rondpraten. En ik ben zulke collega's liever kwijt dan rijk, want ze zijn vergif voor het team.
Heel tof gaan doen waar je recht op hebt? Of bedoel je gewoon verwachten dat een werkgever jouw rechten respecteert? Want dat is het. Vergeet niet dat een werkgever toch een impliciete machtspositie heeft, zonder werk geen inkomen voor je huis/gezin/voedsel/etc. De wetgever heeft niet voor niets bepaalde rechten toegekend aan de werknemer, daar kun jij als werkgever niet even eenzijdig in gaan schrappen als het zo uitkomt en dan maar wat flexibiliteit verwachten onder het mom van ‘het moet van twee kanten komen’.

En ‘vergif voor het team’? Bedrijven die medewerkers uitknijpen zijn vergif voor de samenleving. Zo, daar deed ik even een jij-bak. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

Zeker niet op deze termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Binnen een ziekenhuis zijn ze wel meester in het oprekken van de regels vanuit hunzelf gezien.
Genoeg smerige spelletjes meegemaakt. Dat valt niet meer onder goed werkgeverschap.
Meestal is voor medewerkers het hart voor de zorg ook groter dan de zorg voor de eigen situatie. Daar wordt goed gebruik van gemaakt.

Ga zo veel mogelijk op je strepen staan. Breng alternatieven aan, of probeer te onderbouwen dat de planning wel rond komt. Er zijn ook flexpools, tijdelijke krachten of andere mogelijkheden (dan maar iets minder productie draaien).
En als HR of de OR niet het juiste verhaal krijgt, zorg dan dat ze het wel krijgen. Of de bestuurders.

Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
[...]
Het overtreden van de wetgeving hoort nooit binnen de relatie werkgever-werknemer te passen. Wanneer je dat wel vind passen, dan werk je binnen een zieke bedrijfscultuur zonder dat je het zelf kennelijk door hebt.
Of dat nu gaat om het niet honoreren van verlof, verzoeken tot absurd lange werkdagen of het overtreden van regels rond kwaliteit en veiligheid maakt niet uit. Zowel werkgever als werknemer moeten het overtreden van wetten en regels onder werktijd niet wenselijk vinden. Alleen dan kan er een gezonde werksfeer ontstaan.

Geven en nemen doe je binnen de kaders van de wet. Aan het einde van een drukke dienst nog even wat langer doorwerken bijvoorbeeld. Om op een ander moment juist iets eerder naar huis te gaan omdat je vlak na het werk nog een privé afspraak hebt.

Omdat het probleem van (mogelijke) onderbezetting zich pas over een paar maanden voordoet, heeft de werkgever genoeg tijd om aan oplossingen te werken.
- Tijdelijke krachten in huren
- personeel wat niet vrij is een leuke bonus bieden als ze wekelijks een extra dienst draaien in de betreffende periode.
- Simpelweg minder planbare zorg inplannen in de betreffende periode.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 16-03-2025 09:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-05 22:44
[...]

Eerste dienstverband was 9 jaar, nu 7e jaar in.

Als jij liever voorover bukt voor je werkgever wens ik je daar veel plezier mee. Je werkgever heeft je precies waar hij je wilt hebben met die mentaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als laatste toevoeging daarop misschien nog: natuurlijk hebben ziekenhuizen een zorgplicht, maar dat betekent dus dat bij onderbezetting de bestuurder maar bij het ministerie moet gaan aangeven dat het niet lukt om alle zorg te verlenen zonder de rechten van de medewerkers te schenden. Niet de medewerkers onder druk zetten om toch maar die extra stap te zetten.

Als genoeg ziekenhuizen dat doen dan gaat er vanzelf een lampje branden dat we een keer eerlijke arbeidsvoorwaarden gaan regelen, en verbieden dat we nog allemaal zzp’ers gaan inhuren die eigenlijk verkapte overbetaalde krachten zijn. Of de regeldruk een beetje verminderen en niet meer alles opschrijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Kurkentrekker op 16-03-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:07
Zou de TS zelf ooit nog gaan reageren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
morritz34 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:53:
Zou de TS zelf ooit nog gaan reageren?
Die is al lang op vakantie :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of aan het werk.

Pagina: 1