Akupanelen met offset vanaf muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 10:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Topicstarter
Ik wil graag in mijn nieuwbouw huis (welke einde van het jaar wordt opgeleverd) aan een kant van de muur in een soort inham akupanelen.
Maar ik wil wel dat die akupanelen een stuk van de muur zitten zodat kabels e.d. achter de akupanelen weg kunnen lopen en ik dus geen lelijke kabels voor die panelen heb lopen.

Misschien als het kan zelfs links en rechts van de tv ter breedte van zo'n paneel een soort verstopte kasten/ plankjes waar ik dingen in kwijt kan zoals setop box ed.

Ik was zelf aan het denken aan een houtskelet oid en dan daar de panelen tegenaan, maar ik ben dan ook bang dat ik de tv niet meer kan ophangen. Hoe ga ik dit aanpakken? Jullie weten vast een briljante manier hoe ik en krijg wat ik wil en toch dingen kan ophangen aan die panelen zoals mijn tv.

De muur is 3.44m breed, if that matters.

Oh en ik heb 2 linker handen, ik denk wel dat dat matters :+

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-03-2025 20:19 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Gewoon vuren balken van pak hem beet 44*44mm nemen. Maak inderdaad een skelet of doe wat losse balken horizontaal tegen de muur. Als je het een beetje goed uitkient, zorg je dat je tv-beugel daar precies op te monteren valt. Niet vergeten om de balken met een stel goede pluggen en schroeven vast te zetten.

Daarna maak je de panelen op maat, zorg je voor uitsparingen waar nodig en schroef je ze in het vilt met zwarte gipsplaatschroeven vast zodat je ze niet ziet. Even goed markeren waar je balken zitten. Daarna je tv-beugel erop en door-en-door (in ieder geval tot ruim in de vuren balken) vastschroeven. De TV gaat dan nergens meer heen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
Fauna schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:17:
Gewoon vuren balken van pak hem beet 44*44mm nemen. Maak inderdaad een skelet of doe wat losse balken horizontaal tegen de muur. Als je het een beetje goed uitkient, zorg je dat je tv-beugel daar precies op te monteren valt. Niet vergeten om de balken met een stel goede pluggen en schroeven vast te zetten.

Daarna maak je de panelen op maat, zorg je voor uitsparingen waar nodig en schroef je ze in het vilt met zwarte gipsplaatschroeven vast zodat je ze niet ziet. Even goed markeren waar je balken zitten. Daarna je tv-beugel erop en door-en-door (in ieder geval tot ruim in de vuren balken) vastschroeven. De TV gaat dan nergens meer heen hoor.
Dit. Je kan nog multiplex/osb oid bij de plek van je TV tussen je balken verzinken (dan kan je de beugel overal vastschroeven en hoef je geen rekening ermee te houden dat je balken wel goed uitkomen met de schroefgaten van je beugel. Helemaal als je ooit een andere TV/beugel hebt met de schroefgaten op een iets andere plek..

Overigens vinden veel mensen dit enorm druk voor achter een TV. Ieder heeft zijn eigen smaak uiteraard, maar hou er rekening mee dat het 'druk' kan worden

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 05-03-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ID-College schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Dit. Je kan nog multiplex/osb oid bij de plek van je TV tussen je balken verzinken (dan kan je de beugel overal vastschroeven en hoef je geen rekening ermee te houden dat je balken wel goed uitkomen.

Overigens vinden veel mensen dit enorm druk voor achter een TV. Ieder heeft zijn eigen smaak uiteraard, maar hou er rekening mee dat het 'druk' kan worden
Ja, ik ben me nu aan het beraden om alleen het stukje achter de tv wel te doen en de zij kanten links en rechts gewoon open te laten naar de muur, zodat het wat opbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05
@CrankyGamerOG: is ook een idee. Zal je wel de zijkanten netjes moeten afwerken. Als je 44x44 vuren balken pakt is dat niet het mooist om naar te kijken. Ook schilderen gaat dit niet helemaal oplossen (maar ligt er ook aan welke kwaliteit je natuurlijk accepteert). Je zal dan een stukje multiplex erop moeten schroeven, afplamuren en schilderen.

Of je plaatst daar ook je akupanelen maar dat moet je dan goed uitmeten zodat je wel mooi uitkomt (muren zijn zelden echt waterpas dus vereist wat nadenken zodat je mooi uitkomt. Is allemaal prima te doen overigens maar vereist wel enige handigheid! Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
ID-College schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:43:
@CrankyGamerOG: maar vereist wel enige handigheid! Succes :)
Dat heb ik niet echt :+ , dus ik wil eerst bedenken wat ik precies wil en als het mij te ingewikkeld/moeilijk wordt dan kan ik dan iemand zoeken om het voor mij uit te voeren zoals ik het wil

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-03-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
Grappig, ik ben letterlijk met zo'n project bezig. Ik gebruik vuren latten 44x44 zoals Fuana zegt voor het frame, doe er rockwool tussen en heb een blok hout gemaakt van latten en planken die even dik is als de latten + akupaneel (in mijn geval 67mm) waar ik mijn TV beugel op schroef. Dan komt de TV vlak tegen de panelen te zitten. Je kan ook gewoon een uitschuifbare muurbeugel kopen en direct op de muur schroeven.

Panelen laat ik deels doorlopen achter de tv, maar grooste gedeelte achter de TV zit geen paneel, zie je toch niet en is makkelijker met bekabeling.

Zijkanten van de panelen kan je afwerken met koplatten die je bij de meeste akupanel boeren erbij kan bestellen.

Mijn panelen komen bij Woodup vandaan en die heeft zelfs 67mm dikke latten voor de afwerking van de panelen op een frame van 44x44 balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Topicstarter
KiefDelicious schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:41:
Grappig, ik ben letterlijk met zo'n project bezig. Ik gebruik vuren latten 44x44 zoals Fuana zegt voor het frame, doe er rockwool tussen en heb een blok hout gemaakt van latten en planken die even dik is als de latten + akupaneel (in mijn geval 67mm) waar ik mijn TV beugel op schroef. Dan komt de TV vlak tegen de panelen te zitten. Je kan ook gewoon een uitschuifbare muurbeugel kopen en direct op de muur schroeven.

Panelen laat ik deels doorlopen achter de tv, maar grooste gedeelte achter de TV zit geen paneel, zie je toch niet en is makkelijker met bekabeling.

Zijkanten van de panelen kan je afwerken met koplatten die je bij de meeste akupanel boeren erbij kan bestellen.

Mijn panelen komen bij Woodup vandaan en die heeft zelfs 67mm dikke latten voor de afwerking van de panelen op een frame van 44x44 balken.
Ik houd mij aanbevolen voor foto's van begin tot eind :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
haha, check gewoon: https://woodupp.nl/guides...allatie-op-een-regelwerk/

is zo goed als hetzelfde als hoe ik het doe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sidus
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19:28
Ik heb iets dikkere vuren balken (94 mm) gebruikt om een geraam te maken (omdat de akupanelen voor CV leidingen moesten komen). Met lange schroeven (geloof 160mm) aan de muur vast gemaakt. Ik heb een koofje rondom de TV gemaakt met zulke balken en de achtergrond zwart geverfd. De TV zit aan een beugel en kan je dus zo uit het koofje trekken. Ik vind het zelf wel mooi dat de TV in een koof is weggewerkt ipv tegen de akupanelen aan. Is wel iets meer werk en dit weerhoudt me er van om ooit een grotere TV te kopen, dus scheelt weer geld :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMFJhaOYmcRXpfRemySYeGyHocw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkONaOt464dj1iCFTH8jL83q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEOxAVWkBOfPFPagIArmM4YMCRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tYPeCiu04Yp01IQpIq4GtqJN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l5HgkBcr6y7IUF8_UjG1jpiz6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9990OyzVBLy73O3qJbA4XRT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVWZgp9IgQ9hqj5nTp0kuRnxg6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPuORTvTlSCUCadDUrt3ca72.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1