Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigahertz0
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-06 14:06
Ik zou graag railverlichting (track lights) installeren, maar mijn aansluitpunt heeft geen aardingsdraad.

Plafond is ongeveer 2.6m hoog, dus weinig risico op direct contact met de lamp (behalve tijdens vervangen van lamp ofzo).

1) is het risico bij railverlichting hoger dan bij gewone lampen, aangezien het contact doorheen de hele rail doorloopt om zo spots op willekeurige plaatsen te kunnen voeden?

2) is het eventueel mogelijk om een aardlekschakelaar tussen het aansluitpunt en de rail te verbinden? In de kast staat er al één, van 300mA

3) huis dateert van de jaren '60. Kabel loopt precies wel door een pvc/plastic buis, maar niet zeker of het zomaar mogelijk is hier een nieuwe draad door te trekken (scherpe hoeken? tussenstukken?)

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeexpert
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 08-09 17:03
Hi,

Ik zag je vraag voorbij komen. Ik heb mijn railverlichting van railspot.nl af gehaald. Ik vroeg toevallig tijdens een belletje over de aarding van de rail. Zij gaven aan dat er geen aarde nodig is voor functionaliteit van de railverlichting.

Ik durf het niet te zeggen over vraag 2, maar ik zou niet zomaar nieuwe draden gaan trekken. Het kan namelijk goed zijn dat ergens iets los kan komen.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De lamp zal het vast blijven doen, dat is niet afhankelijk van aarding. Aarding is voor onze veiligheid, op het moment dat je met de vingers aan metalen delen komt moet dat veilig zijn. Zonder aarding kan je lekstroom niet weg en merk je dus ook niet dat er iets mis is met het armatuur.