Welke worteldoek/anti-worteldoek adviseren jullie? Bij de Action zijn ze relatief goedkoop, maar online lees ik bij bepaalde reviews (hoewel die al wat ouder zijn) dat het worteldoek 'verteerd' om ze niet UV-bestendig zijn en dat het een grote plastic soep in je tuin wordt als je dat te lang laat liggen in de zon. Of is dit alweer achterhaald en heeft de Action inmiddels betere? Of hebben de worteldoeken van de bouwmarkt dezelfde problemen?
Denk dat het hoofdzakelijk ligt aan het gebruik. Wij hebben worteldoek onder een vlonder liggen en ook onder de tegels met daarop zand. Lijkt me dat UV daar weinig mee doet.
Ja wat wil je ermee gaan doen, wellicht zijn er betere alternatieven dan een hele hoop plastic zinloos je tuin in te helpen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Is alleen tijdelijk tegen onkruid, dus vandaar de UV-bestendigheidsvraagNo Hands schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:39:
Ja wat wil je ermee gaan doen, wellicht zijn er betere alternatieven dan een hele hoop plastic zinloos je tuin in te helpen.
Hoe bedoel je, "tijdelijk tegen onkruid"?
Braakliggend stuk grond ofzo waar je in het voorjaar iets mee van plan bent?
Worteldoek beschermt tegen doorgroeien van dingen vanuit de bodem, of tegen landen en vervolgens kiemen van zaden. Maar om dat lukraak ergens op grond te leggen en te hopen dat er dan niks groeit is een illusie imho.
Worteldoek beschermt tegen doorgroeien van dingen vanuit de bodem, of tegen landen en vervolgens kiemen van zaden. Maar om dat lukraak ergens op grond te leggen en te hopen dat er dan niks groeit is een illusie imho.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je kan beter blijven schoffelen bedoel je?The Eagle schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:23:
Hoe bedoel je, "tijdelijk tegen onkruid"?
Dat zeg ik niet. Maar ik vroeg ook iets 
Wat ben je van plan met die grond en wanneer?
Nu kiemt er nog niet bijster veel. En als je er van het voorjaar tegels op wilt leggen is een keer met een bosmaaier er overheen en dan worteldoek plus tegels ook al voldoende lijkt me.
Wat ben je van plan met die grond en wanneer?
Nu kiemt er nog niet bijster veel. En als je er van het voorjaar tegels op wilt leggen is een keer met een bosmaaier er overheen en dan worteldoek plus tegels ook al voldoende lijkt me.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Welk onkruid hebben we het over?Blaze85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:18:
Is alleen tijdelijk tegen onkruid, dus vandaar de UV-bestendigheidsvraag
Een worteldoek helpt niet tegen onkruid als paardebloemen, distels en netels. Daarvoor zal je moeten blijven schoffelen en wieden.
Het helpt wel tegen planten die onder de grond door woekeren.
Spel en typfouten voorbehouden
Je kan ook een veldje inzaaien met iets tegen onkruid. Dan groeit er iets waardoor er geen onkruid groeit.Blaze85 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:18:
[...]
Is alleen tijdelijk tegen onkruid, dus vandaar de UV-bestendigheidsvraag
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Goeie. Paar rollen gras kost je de meter onderhand minder dan een stuk plastic. En steek je zo weg als je er iets anders mee wilt.No Hands schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Je kan ook een veldje inzaaien met iets tegen onkruid. Dan groeit er iets waardoor er geen onkruid groeit.
Ik heb (anti)worteldoek Europese kwaliteit van ZwartGroen al een hele tijd liggen.
Dat blijft op zich goed, maar je moet het wel schoonhouden.
In elk aangewaaid beetje zand en blad kan alsnog wild gras en onkruid kiemen. Na een paar maanden zit het vast aan het doek en krijg je het minder makkelijk weg dan dat het in de kale grond groeit.
Dat blijft op zich goed, maar je moet het wel schoonhouden.
In elk aangewaaid beetje zand en blad kan alsnog wild gras en onkruid kiemen. Na een paar maanden zit het vast aan het doek en krijg je het minder makkelijk weg dan dat het in de kale grond groeit.
Soms ben ik bijna gelukkig
Pagina: 1