Extra SSD puzzle voor Proxmox thuisserver (HP Prodesk G7)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-10 13:15
Beste Tweakers,

Probleem / Huidige situatie
Afgelopen weekend heb ik een tweedehands HP Prodesk G7 aangeschaft, een topapparaat, maar het had wel wat upgrades nodig voor mijn gebruik. Ik wil de Prodesk als thuisserver inzetten, waarop verschillende virtuele machines draaien. Mijn huidige NUC is niet meer krachtig genoeg om dit aan te kunnen, vandaar de upgrade naar deze Prodesk.

Ik heb een Western Digital Black SN770 - Interne SSD - NVMe M.2 - 2 TB besteld om mijn virtuele machines op te draaien. Bij het openen van de PC ontdekte ik echter dat ik verkeerd had begrepen dat er twee NVMe M.2 slots aanwezig waren. De Prodesk heeft slechts één M.2 2280 slot en één M.2 2230 slot voor de wifi-module.

De huidige SSD is de originele SK Hynix 512GB, leuke ssd met relatief weinig draaiuren en wellicht wat zonde om die zomaar weg te doen ?

Vraag
In de ideale situatie zou ik Proxmox op een aparte boot-schijf installeren, zodat de virtuele machines op een andere SSD draaien. Wat zijn mijn beste opties om de opslag voor de VM's uit te bereiden naar 2TB gezien de beperkingen van deze Prodesk?

Mijn overwegingen tot nu toe:
  • Vervang de originele 512GB M.2 SSD door een 2TB M.2 SSD en zet alles op één schijf. (zowel OS als VM, heb ik nu ook in mijn NUC)
  • Stuur de 2TB M.2 SSD terug en koop een kleinere SSD voor de VM die in het Wi-Fi slot past (niet ideaal vanwege prijs/kwaliteit verhouding en lagere snelheden).
  • Koop een 256GB SATA SSD voor het Proxmox OS en gebruik de 2TB M.2 SSD voor de virtuele machines.
  • Koop een PCIe-adapter voor een NVMe M.2 SSD (niet ideaal, aangezien ik mogelijk later een kleine videokaart wil toevoegen).
Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? En wat zouden jullie adviseren als de beste oplossing?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Ik zou lekker een sata ssd pakken voor het OS, meer dan snel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
@ZaPPZion Bedankt voor je snelle reactie. Gewoon iets simpels als dit moet voldoende zijn toch ?
Verbatim Vi550 SATA III 2.5 inch interne SSD 256GB zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het nadeel van een kleine goedkope SSD halen, is dat Proxmox niet echt zuinig is met writes en je daarmee vrij vlot door de levensduur van de SSD gaat eten (met grotere SSD's die niet uit de budgetbak komen valt dat onderhand best wel weer mee, die kunnen gewoon door de grootte er al beter tegen).

Mijn advies zou daarmee zijn om het wel te combineren op dezelfde SSD, misschien dan wel op een kleinere partitie voor Proxmox en een grote (of iets met LVM, wat jouw idee daar ook voor is) voor de VM's.

Overigens zijn SSD's die passen in het slot voor wifi-kaartjes vrij zeldzaam, deze hebben namelijk een andere keying dan gebruikelijk is voor SSD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
@dcm360 Dank je! Dat was weer een rabbithole waar ik lekker in kon duiken 😝. Een andere optie is dat ik een ongebruikt PCIe 3.0 x1 NVMe slot op mijn moederbord heb. Ik zou daar de huidige 512GB SK Hynix NVMe SSD met een adapter op kunnen aansluiten. Dat levert me niet de volledige snelheid van de SSD, maar het is nog steeds sneller dan de SATA-schijf. Bovendien wordt daardoor de PCIe 16x poort niet gebruikt, die ik misschien nog voor een videokaart wil reserveren.

Zou dat een optie kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07
dcm360 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:28:
Het nadeel van een kleine goedkope SSD halen, is dat Proxmox niet echt zuinig is met writes en je daarmee vrij vlot door de levensduur van de SSD gaat eten (met grotere SSD's die niet uit de budgetbak komen valt dat onderhand best wel weer mee, die kunnen gewoon door de grootte er al beter tegen).
Aan de andere kant heb je juist bij 2.5" SATA ssd's meer kans om nog TLC modellen tegen te komen omdat daar nog maar weinig nieuwe modellen uitgebracht worden.
Pagina: 1