Zwart en grijs doorlussen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 16:22
Hallo,

Ik heb een schakelaar met een bruine, zwarte en grijze draad naar een plafond lamp lopen. Is het mogelijk om achter de schakelaar de bruine en grijze door te lussen om een continue stroompunt te creëeren voor een eventuele ledstrip? Of moet de zwarte schakeldraad ook bij in de stroomkring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Gaat het hier om een wisselschakelaar? Kan de lamp nu vanaf meerdere schakelaars bedient worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het is hier even oppassen, volgens mij zit er of oude en nieuwe kleurcodering. OF er zit een YMVK kabel in de muur. Of het is verkeerd.

Grijs was vroeger de kleur voor aarde, maar ik weet niet of dat nu in dit geval zo is.

Wat je nodig hebt is een nuldraad en een fasedraad. De nuldraad hoort bij de lamp te zitten naast de schakeldraad. Het kan zijn dat deze niet aanwezig is bij de schakelaar. Die kan afh. van ouderdom rood of blauw van kleur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
Question Mark schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:24:
Gaat het hier om een wisselschakelaar? Kan de lamp nu vanaf meerdere schakelaars bedient worden?
Jawel, beneden zit een schakelaar en bij de overloop 1. Allebei op dezelfde lamp. Ik wil hem dan vanaf de schakelaar beneden doorlussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
AtomicShockwave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:35:
Het is hier even oppassen, volgens mij zit er of oude en nieuwe kleurcodering. OF er zit een YMVK kabel in de muur. Of het is verkeerd.

Grijs was vroeger de kleur voor aarde, maar ik weet niet of dat nu in dit geval zo is.

Wat je nodig hebt is een nuldraad en een fasedraad. De nuldraad hoort bij de lamp te zitten naast de schakeldraad. Het kan zijn dat deze niet aanwezig is bij de schakelaar. Die kan afh. van ouderdom rood of blauw van kleur zijn.
Zijn gewoon 3 draden in een flexibele mantel. Dus geen ymvk. En het is nieuwbouw, dus zou het goed moeten zijn. De fase is de bruine, alleen de kring compleet maken is dus de vraag hoe. Zou in principe alleen op grijs kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap in zijn geheel niet wat een grijze enkele VD-draad doet in een moderne installatie.

Als onderdeel van een multi-fasen ymvk kabel snap ik hem. Maar in dit geval weet ik het echt niet.

Je hebt een nul nodig. En die is blauw.

[ Voor 10% gewijzigd door AtomicShockwave op 04-03-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:09
Als je de lamp van twee plekken kan schakelen is het een wissel schakeling. hierbij is het niet raar als de schakeldraden zwart en grijs zijn. maakt het makkelijker herkennen.
De zwart en grijs gaan niet direct naar de lamp, deze gaan naar de andere schakelaar. van af de tweede schakelaar gaat er een zwarte draad naar de lamp en de nul zit vast aan de lamp.
Vermoedelijk zit je installatie dan als volgt in elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ6GXP3BfuYyMYThLiMcrXJr1Bw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TzYn8qaUXKo1cfT2wmcqDn6i.png?f=fotoalbum_large

Als je bij schakelaar 1 de bruin (F) en de zwart (schakeldraad) met elkaar door verbind zal schakelaar 2 nog steeds werken. je zal bij schakelaar 2 ook een doorverbinding (met dezelfde kleur) moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhh1
RvRijn schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:19:
Als je de lamp van twee plekken kan schakelen is het een wissel schakeling. hierbij is het niet raar als de schakeldraden zwart en grijs zijn. maakt het makkelijker herkennen.
De zwart en grijs gaan niet direct naar de lamp, deze gaan naar de andere schakelaar. van af de tweede schakelaar gaat er een zwarte draad naar de lamp en de nul zit vast aan de lamp.
Vermoedelijk zit je installatie dan als volgt in elkaar:
[Afbeelding]

Als je bij schakelaar 1 de bruin (F) en de zwart (schakeldraad) met elkaar door verbind zal schakelaar 2 nog steeds werken. je zal bij schakelaar 2 ook een doorverbinding (met dezelfde kleur) moeten maken.
Ahaa. Dit verklaard het een en ander. De nul zit dus alleen na de lamp. Dan moet ik de doorlussing ergens anders aan maken, want de null is niet aanwezig...
Pagina: 1