Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Topicstarter
Graag jullie kijk op mijn situatie. Installatie zal van de zomer plaatsvinden, dus ik heb nog alle tijd om na te denken en wensen aan te passen indien nodig.
Foto's
Huis staat nog niet dus is nog niet zichtbaar. Dak is er net op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RumwfXDsBGMY3u8eUqNXP0vC2Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVxAEmxE9XXvnTjkwlq7yKXi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b6ZNOZ7LDK4UeILbTA5VuEK4tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MEcGSKCoYY0abWjOvx0ukKB.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare dakruimte
58,8m² beschikbaar. Er passen 30 panelen op.
Hellingshoek 50 graden. Ligging Z
Schaduw
Geen schaduw op onze woning.
Jaarverbruik
4-persoons huishouden, geschat verbuik rond de 8000-9000 kWh i.v.m. warmtepomp, 270 liter boiler. Einde jaar een elektrische auto, maar is een leaseauto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Maximaal leggen, met een hybride omvormer ter voorbereiding op een thuisbatterij. Thuisbatterij komt pas wanneer salderen eraf is en de prijzen hopelijk lager zijn/subsidies komen.
Omvormer dient bij overproductie niet meer terug te leveren (vanaf 2027).
Veel panelen betekent meer opwek tijdens mindere (winter)maanden: dat is gunstig voor de warmtepomp. Ik wil de warmtepomp en boiler aansturen aan de hand van opwek en vanaf 2027 bij lage energieprijzen via Home Assistant.
Ik steun graag lokale partijen, maar gezien de offertes denk ik niet dat dat een probleem gaat worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.
Bijhouden van data
Ja, via Home Assistant.
Reeds verkregen offertes
Offertes op volgorde van binnenkomst.
1. Lokaal Bedrijf 1 - 30 panelen (24Z, 6O)
  • 30 x AIKO Neostar 2S -A445-MAH54Mb
  • Omvormer: S6-EH3P10K-H-EU
  • Vermogen: 13.350 Wp
  • Verwachte opbrengst: 11.710 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,88
  • Totaal excl. BTW: € 8.264,00
  • EUR 0,62/Wp
Toelichting:
Volgens de installateur kan je niet genoeg panelen hebben. Beste man opperde om panelen op onze laagbouw te leggen.
In eerste instantie ingetekend op 24Z en 6O voor betere opwek gedurende de ochtend. Wij moeten verplicht een sedumdak op de laagbouw plaatsen, dus die vlieger gaat niet op. De verwachte opbrengst zal hoger zijn omdat ik 30 panelen op het dak wil laten leggen. Correctie moet nog doorgevoerd worden.
Installateur dacht goed mee, en reageerde snel op mails en telefoontjes.
2. Zonneplan - 20 panelen
  • 20 x Zonneplan 450 Wp glas-glas
  • Omvormer: Zonneplan One
  • Vermogen: 9.000 Wp
  • Verwachte opbrengst: 8.476 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,94
  • Totaal excl. BTW: € 6.749,00
  • EUR 0,75/Wp
Toelichting:
Zonneplan gaf aan dat 20 panelen voldoende is. Mijn argument om op te wekken in de wintermaanden was onzin. Verkoper was niet bekend met het limiteren van export op omvormers. Er werd heel erg gepusht op de Zonneplan Nexus en PowerPlay. Niet mijn cup of tea.
3a. Solar Concept - 30 panelen string omvormer
  • 30 x E.ON Aura 440 Wp full black monokristallijn
  • Omvormer: TB Alpha-ESS Hybrid 10 kW
  • Vermogen: 13.200 Wp
  • Verwachte opbrengst: 12.261 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,93
  • Totaal excl. BTW: € 9.588,00
  • EUR 0,73/Wp
3b. Solar Concept - 30 panelen micro-omvormers
  • 30 x E.ON Aura 440 Wp full black monokristallijn
  • Omvormer: Enphase IQ8 plus
  • Vermogen: 13.200 Wp
  • Verwachte opbrengst: 13.456 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 1,01(?)
  • Totaal excl. BTW: € 12.288,00
  • EUR 0,93/Wp
Toelichting:
Gek gesprek. Als ik wil limiteren dan moest ik micro-omvormers nemen. Heb de offerte hiervoor op laten stellen, maar ze prijzen zichzelf de markt uit. Het meest gekke? Meer opwekken dan 30 x 440 Wp panelen aan Wp hebben...
Zonder gekheid: ik heb nu een systeem van PV-systeem van deze partij met 12 panelen op 4 dakvlakken met IQ7 micro-omvormers en dat was qua prijs en werking gewoon prima. Nu zijn ze wel heel duur geworden.
4. Lokaal bedrijf 2 - 30 panelen SolarEdge
  • 30 x Trina Solar double glass 445 Wp full black
  • Omvormer: Solaredge SE8K Home Hub
  • Optimizers: Solaredge S500
  • Vermogen: 13.350 Wp
  • Verwachte opbrengst: 10.639 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,80
  • Totaal excl. BTW: € 9.000,00
  • EUR 0,67/Wp
Toelichting: alleen via mail contact gehad. 8K omvormer aangeboden zonder onderbouwing, maar daarom lagere opbrengst. Volgens mij wel een prima prijs.
5a. Lokaal bedrijf 3 - 30x REC + SMA
  • 30 × REC REC420AA Pure-R
  • Omvormer: SMA STP 8.0
  • Vermogen: 12.600 Wp
  • Verwachte opbrengst: 11.576 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,92
  • Totaal excl. BTW: € 9.150,00
  • EUR 0,73/Wp
5b. Lokaal bedrijf 3 - 30x REC + SolarEdge
  • Omvormer: SolarEdge SE9K
  • Optimizers: SolarEdge S500B
  • Verwachte opbrengst: 11.954 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,95
  • Totaal excl. BTW: € 10.500,00
  • EUR 0,83/Wp
5c. Lokaal bedrijf 3 - 30x REC + Enphase
  • Omvormer: Enphase IQ8X-80-M-INT
  • Verwachte opbrengst: 12.136 kWh/jaar
  • Ratio verwachtte opbrengst t.o.v. vermogen: 0,96
  • Totaal excl. BTW: € 12.700,00
  • EUR 1,00/Wp
Toelichting:
Mogelijkheid om DMEGC 440Wp zonnepanelen leveren tegen een minderprijs van -/- €10-20/paneel
Geen hybride omvormers, offerte kan uitgebreid worden

Enkel quotes:
"#1 - De SMA omvormer met extra hardware kan uitschakelen bij negatieve stroomtarieven (zoals Home Assistant of de Zonnedimmer, deze heb ik voor nu nog niet aangeboden).
#2 - SolarEdge (icm optimizers) kan standaard door de gebruiker ingesteld worden voor negatieve tarief optimalisatie icm dynamische stroomtarieven
#3 - Enphase micro-omvormers kunnen een vergelijkbaar iets als SolarEdge, vanuit de software van de fabrikant zelf."

"De aangeboden 8kW en 9kW omvormers heb ik bewust kleiner aangehouden zodat deze overdags aftoppen op het maximale vermogen."
Regio
Overijssel, net over de rivier ;)

Al met al een hele waslijst.
De eerste offerte is qua prijs het beste, en partij is redelijk groot in de regio. Er wordt ook goed meegedacht, dus ik neig wel sterk naar deze.
Ik ga nog in gesprek met lokaal bedrijf 3 (offertes 5a, 5b, 5c) ik ben ook benieuwd naar hun prijs met een hybride omvormer en de 440Wp panelen.
Ik hoor graag jullie mening. Misschien is 30 panelen wel te veel, of zijn er andere zaken die ik over het hoofd heb gezien 8)7

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-05 22:14
Offerte 5a maar dan met een 10K omvormer. Anders gaat hij absurd veel aftoppen. Neem een modelcontract, in jouw geval zou Vattenfall het beste uitkomen, 40 euro vaste leveringskosten per maand en 26 cent p/kWh en GEEN terugleverkosten.

Alle andere offertes zijn volstrekt onnodig en doelloos, en zeer ongeloofwaardig, vooral 3b, wauw, wat een leugen. De IQ8plus micro-omvormers toppen alles boven 295 Watt af, dus die opbrengst is volstrekt ongeloofwaardig en dubieus.

Zonneplan, Pwoa, laat dat alsjeblieft rusten.

Dus een mooie SMA met de beste panelen money can buy, REC Pure R en dan15 tot 20 jaar zorgeloos genieten. Ook die SMA moet dat kunnen mits hij dus goed gedimensioneerd wordt en niet te klein, dan nog liever te groot. Zorg wel voor de juiste automaten in de groepenkast, dan kun je evt. tot 12K gaan. Dit vereist een 3x25A aardlekautomaat in de groepenkast.

Dit mag, de omvormer heeft een uitgangsspanning van 17,4A, dat is dus ver onder de 80% die de automaat mag hebben continu. Dan blijft de SMA lekker lauw en kan hij die 12K van die REC panelen mooi verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Neem geen hybride omvormer van SMA, die zijn verschrikkelijk duur en beperkt je enorm in de keuze van aanschaf thuisbatterijen op termijn. Niet omdat die beperking er is, maar omdat je al dik hebt geïnvesteerd in die SMA hybride en dan daar ook maar gebruik van wil maken, wat dus helemaal niet hoeft. Koop dan voor dat geld een mooie tripower X12, die is ook nog enkele honderden euro's goedkoper dan de SMA hybride (smart power) en je hebt alvast wat gespaard voor een mooie thuisbatterij.

Dit geld overigens voor alle hybride omvormers, het dient eigenlijk geen doel. Veel Chinese merken bieden enkel nog hybride omvormers aan, dus dan is de keus snel gemaakt natuurlijk, maar nogmaals het voegt vrij weinig toe.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertV70 op 04-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Topicstarter
Dank voor je reactie, heel verhelderend.
Vergeef mijn vraag, maar waarom niet direct een hybride omvormer? Omdat je dan een vendor lock-in veroorzaakt?
Wordt een batterij dan niet automatisch duurder omdat je nog een extra omvormer nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
The GUI schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:44:
Dank voor je reactie, heel verhelderend.
Vergeef mijn vraag, maar waarom niet direct een hybride omvormer? Omdat je dan een vendor lock-in veroorzaakt?
Wordt een batterij dan niet automatisch duurder omdat je nog een extra omvormer nodig hebt?
Goeie vraag, dat valt gelukkig heel erg mee. Een gelijkrichter is nu eenmaal geen duur apparaat, en bijna elke merkgebonden batterij heeft een BMS, en daar betaal je ook voor, ongeacht je hybride omvormer, dus ook dan maakt het heel weinig uit.

Het verschil in prijs tussen een SMA hybride en een normale SMA omvormer is bijna 800 euro, dus daar is je eerste winst al. Dan kun je al bijna 2/3e van een Homewizzard thuisbatterij aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Nu online

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Topicstarter
Dat klinkt wel logisch. Als ik je goed begrijp zeg je dan dat de meeste batterij(systemen) alsnog een omvormer hebben (vaak anders genoemd zoals BMS). Dan betaal je feitelijk dubbel?
Dan vraag ik me af waarom er iedereen een hybride omvormer aanraadt? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
The GUI schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:57:
Dat klinkt wel logisch. Als ik je goed begrijp zeg je dan dat de meeste batterij(systemen) alsnog een omvormer hebben (vaak anders genoemd zoals BMS). Dan betaal je feitelijk dubbel?
Dan vraag ik me af waarom er iedereen een hybride omvormer aanraadt? :S
Hybride omvormer kan de gelijkstroom van je panelen direct in de batterij stoppen. Stuk efficiënter dan je omvormer die het omzet naar 230 en de batterij die het weer omzet naar gelijkspanning.
Pagina: 1