Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baes
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-05 20:34
In mei 2024 heb ik bij een grote Nederlandse webwinkel een Asus VivoBook (
Asus Vivobook Pro 16 K6602ZC-N1107W) aangeschaft. In eerste instantie was ik daar heel erg tevreden mee, maar gedurende het gebruik vond ik dat ik hem toch wel erg vaak op moest laden na een paar dagen niet gebruikt te hebben. En ja, gewoon volledig uitgeschakeld dus niet in slaapstand o.i.d. In Windows kan je tegenwoordig heel "mooi" het accuniveau zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikaKoT_Ji4WEdzQmGnbbZrcwgt4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BpltodS1uupi7vsypvLCLol6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Yd9quJU2YgxbWw7EG3_T954Zpc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dSmUdRCDPwP4otZAmK5PZeWC.png?f=user_large

Daarom eind Q3 teruggestuurd naar webwinkel en die (fabrikant?) heeft er toen een nieuw moederbord en accu in gezet. Dus ik dacht mooi probleem opgelost. Nu blijkt het echter nog steeds te gebeuren; in 5-6 dagen tijd is de accu gewoon 50% leeggelopen.

Daarom nogmaals opgestuurd ter reparatie en nu krijg ik onderstaand bericht terug:
Ik zie dat mijn collega deze screenshot heeft gedeeld met het betreffende team en ik heb als antwoord gekregen dat het normaal is dat laptops batterijpercentage verliezen, zelfs als ze uit staan en als reparaties geen defect hebben gevonden, kunnen ze er op dit moment niets over zeggen omdat laptop en batterij alle tests hebben doorstaan en er geen defect is gevonden. Bedankt voor je begrip.
Ik vind het eigenlijk onacceptabel dat dit mogelijk is. Heeft iemand tips/tricks waar ik dit op kan gooien? Ik weet dat je bijv. maar 6 maanden garantie hebt op een accu, maar ben nog nergens tegengekomen dat hier regels of richtlijnen voor zijn.

Let wel: de omstandigheden zijn een verse (kale) windows-installatie; ik ben niet in het BIOS bezig geweest, betreft dus een puur out-of-the-box installatie.

[ Voor 1% gewijzigd door baes op 03-03-2025 21:22 . Reden: n.a.v. vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:59
over welk model hebben we het exact? En je sluit hem af via start --> shutdown? Of via de knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baes
Ik sluit hem af via start -> shutdown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:47

rdejongjr

Gnome

YouTube: How to Disable / Enable Fast Startup Windows 11 or 10 PC

Snel starten uitzetten zodat uit ook echt uit is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baes
Duurde even voordat hij weer terug kwam van de webwinkel. Helaas is het nog steeds niet verholpen. Er zijn geen problemen gedetecteerd met de accu 8)7 , dus daar ben ik niet verder mee geholpen.

Fast boot uitgezet, ik ga de komende dagen maar eens monitoren of hij nog steeds leeg loopt. Nu een half uurtje in gebruik, ~20% accuverbruik. Dat lijkt mij niet te horen...

Wordt vervolgd!