Lekkage badkamer nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbergers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 13:13
Helaas lekkage van de badkamer. Nieuwbouw, 3 jaar oud

Ik heb de douche bekeken en zie dat de kit op bepaalde punten is losgelaten (ook wat zwarte plekjes onder de kit lijkt het, schimmel?) en dat er ook scheurtjes in het voegwerk zitten.

Kan dit genoeg zijn voor een lekkage? ik dacht dat er ook nog een secundaire bescherming zou moeten zijn?

Hopelijk valt het onder de garantie van woningborg, ik heb er ieder geval melding van gemaakt
3 jaar is wel snel voor dit lijkt me?

De schade aan het plafond is goed te zien :'(

Heb wat foto's bijgevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mgPjkSq4UnHJ23pF1F5Cac-4is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dIYjn0bbkANlne2HNgTHscZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkG9ypoDRAtX-hMZefbcWprZlpU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi4YewpXXYvMtl3OZmvcGyho.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJIEqcHsAuXyL-43NtWWlta6Y_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1ecgMRGlaAjc74z8G8bh3W3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2Q6BSZ4SxGELrtKDZvzFlO9Dl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6GlS8GVrfBAuAfgGT8xwNl0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6runion6uq3EHVVRSrzWdSy1ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EceYXjzByVeWHAtTT6JhPxrD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBKixRKm9aLpz1q3_i9R33FS3tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgMK0bpfqxd5e5IVbO3pYVtn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

inXs

known as inXs

Je hebt een verzekering neem ik aan? Die bellen, die weten wel raad ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:08

inXs

known as inXs

Je hebt een verzekering neem ik aan? Die bellen, die weten wel raad ;)

Sowieso slecht gesneden tegels m.i., maar dat is een ander verhaal..

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

jbergers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:40:
Helaas lekkage van de badkamer. Nieuwbouw, 3 jaar oud

Ik heb de douche bekeken en zie dat de kit op bepaalde punten is losgelaten (ook wat zwarte plekjes onder de kit lijkt het, schimmel?) en dat er ook scheurtjes in het voegwerk zitten.

Kan dit genoeg zijn voor een lekkage? ik dacht dat er ook nog een secundaire bescherming zou moeten zijn?

Hopelijk valt het onder de garantie van woningborg, ik heb er ieder geval melding van gemaakt
3 jaar is wel snel voor dit lijkt me?
Er mogen geen scheurtjes in kit- of voegwerk zitten, dat kan lekkage veroorzaken. Maar je hebt gelijk dat er in moderne badkamers een tweede bescherminging zou mogen zitten (kimpasta+kimband).

Niet alle verzekeraars dekken overigens schade door slecht kit- of voegwerk. Daarvoor zou je in je polisvoorwaarden kunnen kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbergers
Ik zal de verzekeraar nog informeren iig

Woningborg zegt 6 jaar voor kit en voegwerk dus dat komt wel goed denk ik

Bouwer komt vandaag kijken.

De vraag is zijn ze dan ook aansprakelijk voor de vervolgschade aan het plafond. Lijkt me van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
lekkage door gebreken aan kit werk is bijna nooit verzekeringswerk helaas....valt meestal onder achterstallig onderhoud en daarmee niet verzekerd, maar je kunt het proberen!

Ik zou zeggen dat dit nog onder de garantie van de woning valt, normaal moet kit werk wel 5 jaar meegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
jbergers schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:18:
Ik zal de verzekeraar nog informeren iig

Woningborg zegt 6 jaar voor kit en voegwerk dus dat komt wel goed denk ik

Bouwer komt vandaag kijken.

De vraag is zijn ze dan ook aansprakelijk voor de vervolgschade aan het plafond. Lijkt me van wel.
Vervolgschade is ook meestal niet inbegrepen. Want waar houdt dat op?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
MJV schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:29:
[...]

Er mogen geen scheurtjes in kit- of voegwerk zitten, dat kan lekkage veroorzaken. Maar je hebt gelijk dat er in moderne badkamers een tweede bescherminging zou mogen zitten (kimpasta+kimband).

Niet alle verzekeraars dekken overigens schade door slecht kit- of voegwerk. Daarvoor zou je in je polisvoorwaarden kunnen kijken.
Maar het gebruik van kimband en kimpasta is toch gewoon uitgestelde ellende? Dan komt het water daar een tweede barriere tegen maar daarvan stopt het lekken niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:20
breagor schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:06:
lekkage door gebreken aan kit werk is bijna nooit verzekeringswerk helaas....valt meestal onder achterstallig onderhoud en daarmee niet verzekerd, maar je kunt het proberen!

Ik zou zeggen dat dit nog onder de garantie van de woning valt, normaal moet kit werk wel 5 jaar meegaan...
Vraag mij wel af of je dit, na 3 jaar, al als achterstallig onderhoud kan zien.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesc
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-03 12:03
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 06-03-2025 15:02 . Reden: spam, merknamen voegen niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20

MJV

No Hands schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Maar het gebruik van kimband en kimpasta is toch gewoon uitgestelde ellende? Dan komt het water daar een tweede barriere tegen maar daarvan stopt het lekken niet.
Ja en nee. Je probeert daarmee (als ik het goed heb begrepen) de badkamer als geheel waterdicht te maken. Ellende krijg je zeker, onder en achter je tegels, maar niet meer een verdieping lager bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Lijkt mij wel dat de aannemer/bouwer dit kosteloos moet oplossen tenminste als deze badkamer tijdens de bouw en niet achteraf is geplaatst.
Tip: laat een lage douchebak plaatsen dat scheelt een hoop ellende. Als de wanden opnieuw betegeld moeten worden, neem dan hele grote tegels (weinig voegwerk) of van die grote keramische platen die je tegenwoordig voor de badkamer kunt kopen. Vloertegels en zo'n brede design afvoer gaan gegarandeerd ooit weer lekkages geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmew
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 14:49
Ik herken dit soort prutswerk van mijn nieuwbouw woning. Na 3 keer lekken een douche bak neergezet. Er zit meestal geen anti leklaag op en je blijft bezig met voegen en kitranden repareren.( Iets anders weiger de aannemer te doen).

[ Voor 10% gewijzigd door jelmew op 06-03-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbergers
Inmiddels zijn ze geweest om de oude kit te verwijderen en opnieuw te voegen.
Nu wachten tot het droog is en nieuwe kit plaatsen.

Hij zei dat het waarschijnlijk bij de bouw al niet goed was (kit niet goed aangebracht of nog toen het vochtig was)

Geen verdere bescherming gebruikt dus lijkt me een enorm zwak punt dan.

Ook het plafond gaan ze "maken" als het probleem blijkt opgelost en het gedroogd is
Wel vraag ik me af hoeveel water er dan tussen de douche en plafond zit nu, gaat dat geen problemen opleveren?

Ben ook benieuwd hoe ze het plafond goed gaan krijgen, alles is gespoten dus lijkt me lastig zonder kleurverschil op te lossen. Hier zal ik waarschijnlijk wat water bij de wijn moeten doen.

https://www.woningborg.nl...fond-vanuit-installaties/

Maar goed dat ik woningborg heb, alles lijkt gedekt als je de link doorleest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
jbergers schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:01:

Hij zei dat het waarschijnlijk bij de bouw al niet goed was (kit niet goed aangebracht of nog toen het vochtig was)

Ook het plafond gaan ze "maken" als het probleem blijkt opgelost en het gedroogd is
Wel vraag ik me af hoeveel water er dan tussen de douche en plafond zit nu, gaat dat geen problemen opleveren?

Ben ook benieuwd hoe ze het plafond goed gaan krijgen, alles is gespoten dus lijkt me lastig zonder kleurverschil op te lossen. Hier zal ik waarschijnlijk wat water bij de wijn moeten doen.

Als het plafond droog is (en blijft) dan zullen zullen ze het plafond geheel of gedeeltelijk overspuiten. Misschien doen ze op de plaats van de lekkage, op het plafond, eerst een soort primer laagje aanbrengen (zodat het er niet alsnog doorheen trekt). Het afplakken is meer werk dan het spuiten.
Ik zou wel echt elk jaar de kitnaden en voegen blijven controleren want de kitnaden en tegelvoegen zijn gevoelig voor lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 21:16
vogelmans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:30:
Lijkt mij wel dat de aannemer/bouwer dit kosteloos moet oplossen tenminste als deze badkamer tijdens de bouw en niet achteraf is geplaatst.
Tip: laat een lage douchebak plaatsen dat scheelt een hoop ellende. Als de wanden opnieuw betegeld moeten worden, neem dan hele grote tegels (weinig voegwerk) of van die grote keramische platen die je tegenwoordig voor de badkamer kunt kopen. Vloertegels en zo'n brede design afvoer gaan gegarandeerd ooit weer lekkages geven.
Nee een douchebak ziet er mooi uit in een moderne badkamer. Een douche waterdicht krijgen is echt niet moeilijk (op een beton ondergrond althans). Moet je wel goede kit en voegmiddel gebruiken. Dat de kit nu al schimmelt doet mij vermoeden dat er goedkope troep gebruikt is, en niet goed ontvet van tevoren is. Kijkend naar die lelijk geknipte tegels verwacht Ik ook geen kwaliteit van de rest van het werk.

Uitbikken, wegsnijden en opnieuw aanbrengen. Geen kimbamd hoeft geen probleem te zijn, deden ze vroeger namelijk ook niet. Is meer een veiligheids voorziening voor als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Het is heel erg mosterd na de maaltijd en ik ben ook al eerder voor gek uitgemaakt hier maar het is aan te bevelen om je douche-gedeelte uit te drogen na gebruik.

Dat staat (enigszins) los van je huidige ellende maar het zorgt er sowieso wel voor dat je (straks nieuwe) kit langer meegaat. Dus niet alleen met een trekkertje aan de gang maar ook gewoon even met een handdoek de hoekjes en naden uitdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-09 08:49
jbergers schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:01:

Dit is de goedkoopste manier, vrees dat het probleem groter is.

Een lekkage ergens in de leiding of afvoer, word hakken en breken en repareren als het nu niet droog word.

Hoe wil je het gaan drogen?

Met grote ontvochtigers ?

Waar zit de water plek op het plafon in verhouding met de douche?
Pagina: 1