Metal stud 75 - tips dak, welk/hoe deurkozijn plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-06 21:55
Beste klus tweakers,

Ik wil op onze zolder een scheidingswandje maken van metal stud profielen. De hoogte is ~4.2 m en ik heb hier wat vragen over waarbij ik jullie inzichten kan gebruiken ;).
  • Ik heb gelezen dat bij deze hoogte 75mm profielen nodig zijn. correct?
  • Ik moet het profiel in een schuin dak vastmaken bovenin. (profiel loopt parallel met het dek, (i.e. zelfde hoogte). Hoe kan ik het boven profiel het best bevestigen, iemand hier ervaring mee?
  • Ik zit te zoeken hoe ik het beste het deurkozijn kan plaatsen. Ik wil op de metalstud 1x OSB en 1x gipsplaat bevestigen. Echter zie ik dat alle deurporfieln voor max 100 mm zijn? kan ik het laten verspringen (i.e. OSB verder uit laten steken en de gipsplaat aan laten sluiten op het kozijn? )(zie beneden)
  • Nog andere tips? ;)
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeJXlc3A4L-Cw1zBhsEUTDr9Scs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rFG37Xaz7CeYCXXaQKG0yMuy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9xAPWzs4mvQD8bLrjhtmMlT6Ag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aykChraQ6QPOKQAZ2tw7on2c.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door thom1515 op 03-03-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:20
Je kan ook gaan voor 9mm OSB en 9mm gipsplaat. 12,5mm gipsplaat werkt ook zonder OSB er onder, dus waarom geen 18mm combinatie? Heb je nog een paar mm over om een laagje stuc te zetten voor een mooie afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rstot
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-06 15:05
Ik heb ook deze opbouw gebruikt voor mijn deurkozijnen. Uiteindelijk heb ik op mijn kozijn nog een frame gezet van hout als afwerking. Zo sluit je het kozijn - gips gat af en kan je ook nog tegen de afwerking aan stuccen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:03
Is de OSB niet wat overdreven met die gipsdikte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
ColeJ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:57:
Nee. Mijn kinderkamer had enkel gips van 12.5mm, daar schop je zo een gat in en isoleert "geen" geluid. Kamers op zolder hebben osb+gips, en dat scheelt enorm: superstevig en er komt nauwelijks geluid door.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:03
naftebakje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:14:
[...]
Nee. Mijn kinderkamer had enkel gips van 12.5mm, daar schop je zo een gat in en isoleert "geen" geluid. Kamers op zolder hebben osb+gips, en dat scheelt enorm: superstevig en er komt nauwelijks geluid door.
Gelukkig dat ik dan nooit tegen mijn muren schop :). Als je metalstut gaat neerzetten en dan ook nog aan beide kanten OSB + Gips gaat doen - waarom dan niet gewoon kalkzandsteen blokken? Is nog dunner ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:50
thom1515 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:31:
Beste klus tweakers,

Ik wil op onze zolder een scheidingswandje maken van metal stud profielen. De hoogte is ~4.2 m en ik heb hier wat vragen over waarbij ik jullie inzichten kan gebruiken ;).
  • Ik heb gelezen dat bij deze hoogte 75mm profielen nodig zijn. correct?
  • Ik moet het profiel in een schuin dak vastmaken bovenin. (profiel loopt parallel met het dek, (i.e. zelfde hoogte). Hoe kan ik het boven profiel het best bevestigen, iemand hier ervaring mee?
  • Ik zit te zoeken hoe ik het beste het deurkozijn kan plaatsen. Ik wil op de metalstud 1x OSB en 1x gipsplaat bevestigen. Echter zie ik dat alle deurporfieln voor max 100 mm zijn? kan ik het laten verspringen (i.e. OSB verder uit laten steken en de gipsplaat aan laten sluiten op het kozijn? )(zie beneden)
  • Nog andere tips? ;)
Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg jij die 420cm lange profielen op de zolder?

Tegen dakbeschot monteren moest hier ook; ik heb elke stud schuin gemaakt met een haakse slijper, uitgelijnd op dakbeschot dmv een 3 stralen 360 graden laser.
Onderin vast gezet aan de metal-stud ligger met speciale tang.

Een deurkozijn tussenin moest ik hier ook, heb ik recht SLS hout voor genomen (dubbel dik) en in de lengte op maat (+/- 75 mm) gezaagd.. maar de hoogte is maar 250 cm, met 420 cm probeer dan maar eens rechte SLS balken te vinden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
Ik heb een raam aan de zijkant van het huis(zie tekening). Ik was ze van plan buitenom naar binnen te krijgen(doorgeven / hijsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
ColeJ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:57:
Gipsplaat alleen zou voldoende moeten zijn inderdaad. Motivatie is vooral voor het ophangrn. Heb ook naar “achterhout” gekeken, maar dit lijkt me toch robuuster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
mountaink schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:26:
Je kan ook gaan voor 9mm OSB en 9mm gipsplaat. 12,5mm gipsplaat werkt ook zonder OSB er onder, dus waarom geen 18mm combinatie? Heb je nog een paar mm over om een laagje stuc te zetten voor een mooie afwerking.
Maar dan ben ik nog te dik voor een kozijn van 99mm…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
ColeJ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Gelukkig dat ik dan nooit tegen mijn muren schop :). Als je metalstut gaat neerzetten en dan ook nog aan beide kanten OSB + Gips gaat doen - waarom dan niet gewoon kalkzandsteen blokken? Is nog dunner ook.
Lijkt me een stuk meer werk en minder makkelijk elektra in te verwerken( heb geen zin in de rotzooi van frezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
natural colour schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:45:
[...]

Tegen dakbeschot monteren moest hier ook; ik heb elke stud schuin gemaakt met een haakse slijper, uitgelijnd op dakbeschot dmv een 3 stralen 360 graden laser.
Onderin vast gezet aan de metal-stud ligger met speciale tang.

Een deurkozijn tussenin moest ik hier ook, heb ik recht SLS hout voor genomen (dubbel dik) en in de lengte op maat (+/- 75 mm) gezaagd.. maar de hoogte is maar 250 cm, met 420 cm probeer dan maar eens rechte SLS balken te vinden.
Wat besoel je precies met op de schuine wand monteren ?

Ik zie op internet dat ze het zoals hier :https://www.gyproc.be/sites/default/files/styles/image_medium_square/public/images/paragraphs/mp07_metal_stud_schuin_dak_stap11a_1.png?itok=GQ0P9mFr

Voorstellen, maar vraag me af hoe stevig dat is… iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan de OSB toch aan de binnenkant van de metalstud bevestigen, dan zit je op 99mm.

Bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-06 19:20
thom1515 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Maar dan ben ik nog te dik voor een kozijn van 99mm…?
Nee want als je het monteert zoals je afbeelding weergeeft dan heb je wel wat speling omdat je 93mm aan stud en OSB hebt, maar als je kozijn goed vastzet heb je daar geen last van. Je 9mm gips plaats je zoals je zelf aangeeft. Nu steekt je combinatie niet uit ten opzichte van je deurkozijn.

Welke afmeting deurkozijn heb je trouwens op het oog? De meest gangbare maat is 115mm voor wanddikte 90mm of 90mm voor 70mm wanddikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:25
ColeJ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Zandsteen blokken isoleren een stuk minder qua geluid.

Hier het hele huis voorzien van OSB9 + 9mm gips inclusief hoge wanden van 4.2m. Is echt een perfecte combinatie omdat je ook OVERAL zaken aan kunt ophangen zonder hollewandpluggen. Je kunt gewoon rechtstreeks in het OSB schroeven. Daarnaast inderdaad echt mega gemakkelijk met het trekken van elektra. Als je de liggers goed plaatst weet je namelijk precies waar de leidingen lopen.

Voor 4 meter hoogte zou ik inderdaad kiezen voor msh/msv75 (mag met enkele beplating en profielen om de 60cm tot 4.5m. Je kunt nog voor 50s gaan met om de 30cm een profiel + dubbele beplating (dat is OSB9+9mm gips)
Zie onderstaande link voor alle specs.
https://discover.gyproc.b...hoge-voorzetwand-opbouwen

Deurkozijn plaatsen in de metalstud is ook een fluitje van een cent: YouTube: Deurkozijn plaatsen: zo creëer je een mooie deurpost | Wanden en pla...
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Over de naad monteer je een architraaf / koplat / deurlijst.
Als wand en kozijn niet vlak liggen gebruik je een opvullat, of je zoekt een architraaf met sponning.

Overigs, metalstud prima, maar ik ben meer van team hout ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 05-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-06 15:27
naftebakje schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:14:
[...]
Ik ga ook een kinderkamer splitsen met deze combinatie. Heb je er nog isolatiemateriaal bij gebruikt? Was zelf t denken Metalstud 50mm beide kanten 12mm osb en 12.5 gips en dan de metalstud vol duwen met geluidsisolatie. Of is de osb overkill en kan ik beter 75mm metalstud nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:50
thom1515 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Wat bedoel je precies met op de schuine wand monteren ?

A: Ik bedoelde het schuine dakbeschot (uiteraard), waartegen jij de profielen wil schroeven.. het krijgt overigens pas stevigheid als je het osb en/ of gips tegen aan schroeft.
Het osb plaat schroef ik met gipsschroeven vast met een kleine kop ('fermacell' schroeven) de normale gipsschroef wil niet volledig verzonken worden in het zeer harde osb, de kop breekt gewoon af of de kop is onvoldoende verzonken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
Wolly schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:45:
Je kan de OSB toch aan de binnenkant van de metalstud bevestigen, dan zit je op 99mm.

Bijvoorbeeld
[YouTube: Achterhout in een metal stud wand plaatsen]
Yes dit heb ik ook overwogen. Initieel wildenik voor een dubbele laag gaan (osb+gips) voor meer stevigheid. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik neig naar achterhout op bepaalde stukken. Beetje veel werk om 4m hoog, 6m lang osb te doen aan twee kanten inderdaad …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
mountaink schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Nee want als je het monteert zoals je afbeelding weergeeft dan heb je wel wat speling omdat je 93mm aan stud en OSB hebt, maar als je kozijn goed vastzet heb je daar geen last van. Je 9mm gips plaats je zoals je zelf aangeeft. Nu steekt je combinatie niet uit ten opzichte van je deurkozijn.

Welke afmeting deurkozijn heb je trouwens op het oog? De meest gangbare maat is 115mm voor wanddikte 90mm of 90mm voor 70mm wanddikte.
Ik was van plan 115mm te gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:25
Jemi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Ik ga ook een kinderkamer splitsen met deze combinatie. Heb je er nog isolatiemateriaal bij gebruikt? Was zelf t denken Metalstud 50mm beide kanten 12mm osb en 12.5 gips en dan de metalstud vol duwen met geluidsisolatie. Of is de osb overkill en kan ik beter 75mm metalstud nemen?
Zou altijd rockwool tussen de metalstud doen en vergeet ook de contactband op de kopse kanten van profielen (tussen muur/wand/plafond). OSB doet wel iets tegen het geluid maar het is vooral het gemak dat je overal iets in kan schroeven en op kan hangen. Ik zou als je dit gaat doen altijd OSB achter de gips plaatsen :)

Kost wel iets meer maar je krijgt een stuk makkelijkere wand om mee te werken (vooral in een kinderkamer mocht je ooit nog wat dingen willen ophangen zoals boekenplanken).
thom1515 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:32:
[...]

Beetje veel werk om 4m hoog, 6m lang osb te doen aan twee kanten inderdaad …
Ja het is natuurlijk de vraag of je tot 4 meter hoog OSB nodig gaat hebben, je kunt natuurlijk ook OSB tot een meter of 2.5 doen en daarna geen OSB maar enkel gips. OSB achter de profielen plaatsen is echt een crime; het is veel makkelijker om een hele OSB plaat met tand/groef over de breedte te plaatsen zodat je de platen gewoon makkelijker kunt 'stapelen', even met een schroefautomaat alles vast zetten en klaar! Scheelt je ook enorm veel zaagwerk en uitmeten.

Nog aanvullend; als je wandlampen wil plaatsen is het echt prettiger werken als iemand die er niet dagelijks mee werkt om OSB te hebben omdat daar best wat spanning op de schroef komt te staan door de onmogelijke designs en weinig ruimte voor draad. (Ik spreek helaas uit ervaring :D ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:10
Een bandschroefmachine (zoals @Mauritio aangeeft) is inderdaad aan te raden, zelf ook een aantal metalstud wandjes gezet en dat gaat zoveel sneller met een bandschroefmachine!

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Laatst online: 14:08
Ik hou(t) zelf meer van hout, maar verder zitten bij mij de deurposten er op precies dezelfde manier in.

Ik heb de wanden op mijn zolder zelf geplaatst, met materiaal dat door mijn aannemer geleverd is.
Die kwam met 9mm grof osb als achterhout, en 'acoustifit' isolatie om tussen de muur te plaatsen.

Mocht je nog ergens plafonds hebben, vergeet dan niet om de geluidsisolatie ook boven het plafond door te trekken, anders hoor je als nog van alles.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
elleP schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 11:55:
Ik hou(t) zelf meer van hout, maar verder zitten bij mij de deurposten er op precies dezelfde manier in.

Ik heb de wanden op mijn zolder zelf geplaatst, met materiaal dat door mijn aannemer geleverd is.
Die kwam met 9mm grof osb als achterhout, en 'acoustifit' isolatie om tussen de muur te plaatsen.

Mocht je nog ergens plafonds hebben, vergeet dan niet om de geluidsisolatie ook boven het plafond door te trekken, anders hoor je als nog van alles.
Je bedoelt op dezelfde manier als mijn tekening?

Dank allemaal trouwens, ik denk dst in daarvoor ga met gewoon OSB tot t plafond. Stuur een foto als t af is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Laatst online: 14:08
thom1515 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:29:
[...]
Je bedoelt op dezelfde manier als mijn tekening?
Ja, idd. En dan afgewerkt met een architraaf en neuten ;)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thom1515
Nog een andere, maar gerelateerde vraag. Ik overweeg het schuine dak vd zolder te stucen, maar nog twee vragen

- kan oo het schuine gedeelte simpelweg gipsplaat geschroeft worden en erna stucen?
- ik heb het idee dat een klapdak aardig werkt. Iemand dit ook laten stucen en hoe is de scheurvorming?

Bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKq1EqeHUux8-M40oAizV_LlY5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ulqQJwMhQ15Un7Mdt2KSdUcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQe9zWxBGLXh123IHVwJBAit-KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yksktRcJkeQMSG8nA951WquP.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1