Buitenlamp verbinden met lichtschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetCar
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-03 08:25
...Hallo, ik heb een vraag.
Ik heb een buitenlamp die ik graag wil aanzetten met een Lichtschakelaar. Zie tekening
Wat heb ik nu gedaan. Ik heb de blauwe de bruine en de geelgroene van beide draden (dus die van de lichtschakelaar afkomt en die van de buitenlamp afkomt) bij elkaar gedraaid en in een stekker
Vast gezet en dat werkte prima.
Alleen ik wist niet of dat veilig was en heb het maar weer uit elkaar gehaald.
Nu is mijn vraag kan het toch wel of zijn er nog andere mogelijkheden?
Hoor graag van jullie, alvast dank je wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKGO81OEbOQTxdAb7IIgdlx8kr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGMOpPui6RoIiTm5Sn29bUDf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door PetCar op 03-03-2025 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
geel groen is aarde - die moet je niet schakelen, die moet altijd verbonden blijven :)
Nu kan je kiezen enkel op 1 draad te schakelen of beide draden te schakelen... veiligste is beide draden (blauw en bruin).

Maak anders eens een foto van de schakelaar, en zet 1, 2, 3, 4 (5, 6) bij de "schroefjes" waar je een kabeltje in kan steken).

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 03-03-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:29
Geen idee hoe je nu de individuele draden exact hebt aangesloten. Misschien kan je dat eens uittekenen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:18

dragonhaertt

@_'.'

Wat noem je "bij elkaar gedraaid en in een stekker"?
Dat klinkt niet alsof je een lasklem (wago) of desnoods lasdop of kroonsteentje hebt gebruikt.

Iets anders dan die drie opties is niet oké.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetCar
Ik heb een stekker waar je normaal van 1 snoer de bruine geel/ groene en de blauwe draad op aansluit.
Nu heb ik van de anders snoer van de lichtschakelaar de bruine geel/groene en blauwe draad bij elkaar gedraaid. Dus de bruine met de bruine de groen/ gele met de groen/ gele en de blauwe met de blauwe. En die dan ik een stekker vast gedraaid. Dit werkte prima alleen weet ik niet of dat veilig is, vandaar mijn vraag.
Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
nee, het is niet veilig op de manier hoe je het hebt gedaan.
zonder foto hoe je het hebt aangesloten / wilt aansluiten kunnen we ook niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
PetCar schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:06:
Ik heb een stekker waar je normaal van 1 snoer de bruine geel/ groene en de blauwe draad op aansluit.
Nu heb ik van de anders snoer van de lichtschakelaar de bruine geel/groene en blauwe draad bij elkaar gedraaid. Dus de bruine met de bruine de groen/ gele met de groen/ gele en de blauwe met de blauwe. En die dan ik een stekker vast gedraaid. Dit werkte prima alleen weet ik niet of dat veilig is, vandaar mijn vraag.
Ik lees dat je twee kabels hebt aangesloten op één stekker. Bruin op bruin in één stekkerpool, blauw op blauw in één stekkerpool en groengeel op groengeel in één randaarde. Ik zie niet in hoe je hiermee een lichtschakelaar krijgt. Dus ik ga er vanuit dat het schakelen gewoon gebeurt tussen de lichtschakelaar in de muur en een wandcontactdoos in de muur. En dus niet in de kabel die jij beschrijft.

Als uit je stekker één kabel naar de lichtschakelaar gaat en één kabel naar de lamp. Dan maak ik me zorgen. Maak hier eens een foto van en post deze.

Wat je hebt gedaan (twee uitgaande kabels op één stekker) kan op zich prima. Omdat je ze in elkaar hebt gedraaid ga ik er vanuit dat het gaat om kabel met een gevlochten kern. Massieve kern draait zo lastig in elkaar. Het aller belangrijkste (en dat geldt voor alle zelf gemaakte stekkers) is dat je zorgt dat de trekontlasting goed werkt. Het moet dus goed stevig in elkaar zitten en als je aan de kabel trekt dan mag er niet een deel van de kabel loskomen.

Een mooiere oplossing is waarschijnlijk mogelijk als je in de kabel een lasdoos plaatst en daarbinnen in de verschillende kleuren aan elkaar verbindt met een lasdop, wago of kroonsteentje.

[ Voor 18% gewijzigd door BovenHond op 03-03-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
PetCar schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:06:
Je zet dus spanning op de pennen van een (losse) stekker? Nee natuurlijk is dat niet veilig.

Gebruik een kabeldoos. Als het buiten zit uiteraard een spatwaterdichte variant kiezen.

Ik snap niet helemaal hoe je aan een snoer "die van de lichtschakelaar komt" komt, normaliter zit daar sowieso al iets van een lasdoos of kabeldoos tussen. Uit een schakelaar komt namelijk alleen een schakeldraad, geen nul- en aardedraad.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 03-03-2025 17:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Zoals ik het begrijp kun je het nu uit zetten met de schakelaar, en om het weer aan te zetten moet je in de meterkast een aardlekschakelaar omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Doe eens een schema waarbij je de aders ook intekent en overal de kleuren bij vermeld. Op dit moment vindt ik het lastig om een voorstelling te krijgen van hoe je het nu werkelijk hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetCar
Ik denk dat ik het maar zonder buitenlamp ga doen. Ik denk wat Xander zegt wel klopt.
Erg gevaarlijk. Dus de rede dat ik deze vraag hier poste is niet voor niets geweest.
Dank je wel allemaal voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:18

dragonhaertt

@_'.'

PetCar schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:01:
Ik denk dat ik het maar zonder buitenlamp ga doen. Ik denk wat Xander zegt wel klopt.
Erg gevaarlijk. Dus de rede dat ik deze vraag hier poste is niet voor niets geweest.
Dank je wel allemaal voor de reacties.
Een lamp aansluiten (met schakelaar) is voor een electricien gewoon dagelijkse kost, dat kan echt wel op een veilige manier gedaan worden.

Als je zelf niet weet hoe dat (veilig) moet betekent dat niet dat het helemaal niet kan.

Als je geen verstand hebt van elektra moet je iemand inhuren, maar op tweakers zijn er ook zat mensen die je willen helpen de juiste oplossingen te vinden. Daarvoor is het wel nuttig om de vragen te beantwoorden en even een foto enzo te delen...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1