Tweedehands iMac aanschaffen met Intel CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 14:32
Hi allemaal! :)

Ik denk er over na om een tweedehands 27" inch iMac aan te gaan schaffen van na 2015 (dus met Retina-scherm). Ik wil in de tussentijd gaan sparen voor de langverwachte 32" inch iMac die (dacht ik) ergens volgend jaar uit komt en tot die tijd zou ik graag een mooi tweedehands exemplaar willen hebben.

Mijn kennis over hardware stamt alleen nog een beetje uit de tijd dat socket 775 nog een ding was, en heb daarom hulp nodig van mensen die hier wat meer mee bezig zijn.

Waar ik een beetje mee zit is dat de verkoop van de Intel 27-inch iMac in 2022 gestopt is. Dat is alweer drie jaar geleden. Dat betekent dat de waarde van de tweedehands modellen die je nu kunt kopen naar verwachting heel hard in waarde gaan dalen.

De Core i5's, i7's en i9's vliegen me ondertussen om de oren: wat zijn de verschillen tussen de topmodellen vanaf 2015 tot 2022? Waar ligt het beste punt tussen prijs en prestaties?

Jullie advies wordt extreem gewaardeerd. :)

De prijs maakt niet zo heel veel uit. Ik wil gewoon graag geïnformeerd worden. :)

Ik ben programmeur en bewerk graag video. Videobewerking zou echter ook gewoon op mijn MacBook Pro met M1-processor mogen als de prestaties van de iMac op het gebied van gegevensverwerking en I/O gelijk zijn aan mijn laptop.

Bedankt!!

Beste antwoord (via CloudPrutser op 03-03-2025 17:24)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor een globaal overzicht kun je gewoon bij https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html het modeltype intoetsen van de processoren waartussen je twijfelt. Hoe hoger hoe beter.

Waar ligt het beste punt tussen prijs en prestaties? 2e hands is er ook geen duidelijke richtlijn voor wat een proc kost. En zowiezo is "beste punt" iets zwaar Subjectiefs, zeker als je iets verder vermeld dat prijs je niet uitmaakt :?

Maar waarom uberhaubt nog in een oude intel mac investeren ? Waarom niet gewoon een losse fatsoenlijke monitor. en ofwel een doc voor je macbook, of evt een (nieuwe) Mchip Mac Mini kopen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45

br00ky

Moderator Harde Waren
CloudPrutser schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:27:
De Core i5's, i7's en i9's vliegen me ondertussen om de oren: wat zijn de verschillen tussen de topmodellen vanaf 2015 tot 2022? Waar ligt het beste punt tussen prijs en prestaties?
Maar dan is het toch een kwestie van vergelijken van benchmarks? Ik mis een beetje de uitkomst van je zoektocht, behalve dat het "om je oren vliegt". Lijkt me niet dat we jouw zoekwerk opnieuw moeten doen. Een quick & dirty zoektocht naar de laatste intels in een iMac in vergelijking met de M1 kostte me een paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
br00ky schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:34:
[...]

Maar dan is het toch een kwestie van vergelijken van benchmarks? Ik mis een beetje de uitkomst van je zoektocht, behalve dat het "om je oren vliegt". Lijkt me niet dat we jouw zoekwerk opnieuw moeten doen. Een quick & dirty zoektocht naar de laatste intels in een iMac in vergelijking met de M1 kostte me een paar minuten.
Ik had behoefte aan wat meer achtergrondinformatie van iemand die al kennis heeft hiervan. Er zit niets kwaads achter.

Ik hoop niet dat ik nu een kut-topic heb geopend? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt een half topic geopend, want we zijn ook altijd benieuwd naar jouw eigen zoektocht. Het forum is geen afhaalrestaurant ;).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor een globaal overzicht kun je gewoon bij https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html het modeltype intoetsen van de processoren waartussen je twijfelt. Hoe hoger hoe beter.

Waar ligt het beste punt tussen prijs en prestaties? 2e hands is er ook geen duidelijke richtlijn voor wat een proc kost. En zowiezo is "beste punt" iets zwaar Subjectiefs, zeker als je iets verder vermeld dat prijs je niet uitmaakt :?

Maar waarom uberhaubt nog in een oude intel mac investeren ? Waarom niet gewoon een losse fatsoenlijke monitor. en ofwel een doc voor je macbook, of evt een (nieuwe) Mchip Mac Mini kopen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
heuveltje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:00:

Bedankt voor het duwtje in de juiste richting!

De iMac is voor mij gewoon de superieure computer. Is compleet subjectief: ik ben geobsedeerd door die machines, zelfs al zou een los beeldscherm wellicht een betere oplossing zijn. Je bureau staat er in elk geval opgeruimd bij en de machine is een ware blikvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
In 2025, even with the prevalence of high‑performance laptops and sophisticated docking station setups, the iMac can still carve out a valuable niche. Here are some market perspectives and segments where the iMac may thrive:

### 1. Creative and Professional Workstations
- **High‑Quality Display & Processing Power:**
The all‑in‑one design of the iMac—often featuring top‑tier, high‑resolution displays and robust internal components—remains ideal for creative professionals (video editors, graphic designers, photographers, and music producers) who require both visual fidelity and consistent performance.
- **Stability & Ergonomics:**
For professionals who benefit from a fixed, ergonomic setup in their studio or home office, the iMac serves as a reliable, long‑term workstation compared to a mobile laptop solution that needs a docking station for similar performance.

### 2. Home Office and Remote Work
- **Dedicated Desktop Experience:**
With remote and hybrid work models becoming even more common, the iMac can act as a central hub in a home office. Its integrated design minimizes clutter, and its powerful specs make multitasking and high‑volume workloads easier.
- **Complementary to Mobile Solutions:**
While many professionals use laptops for mobility, an iMac provides the consistent performance and larger screen estate that can complement a portable device, offering a seamless ecosystem that boosts productivity.

### 3. Education and Collaborative Environments
- **Visual & Interactive Learning:**
In educational settings—especially in design, media, or technology courses—the iMac’s impressive display and ease‑of‑use make it a great tool for interactive learning and collaborative projects.
- **Centralized Resource:**
Institutions might favor iMacs for labs or shared spaces where a dedicated desktop can offer reliability and lower long‑term maintenance compared to frequently moved laptops.

### 4. Integration Within the Apple Ecosystem
- **Seamless Connectivity:**
The iMac’s deep integration with other Apple devices (iPhones, iPads, and even laptops) provides a unified ecosystem experience. This integration helps users transition smoothly between portable and stationary computing environments.
- **Ecosystem Benefits:**
Features like Universal Control and AirDrop further enhance its role as a central device that complements the flexibility offered by laptops and docking stations.

### 5. Niche Markets and Enthusiast Segments
- **Design and Aesthetics:**
The sleek, minimal design of the iMac appeals to users who prioritize both performance and aesthetics. This makes it popular in environments where appearance and design matter as much as technical specifications.
- **Longevity & Reliability:**
Some users value a permanent, upgrade‑friendly desktop solution that doesn’t need frequent replacement. For such segments, the iMac can be seen as an investment in durability and consistent performance.

### Conclusion
Even in 2025’s market—characterized by powerful laptops paired with versatile docking stations—the iMac can maintain its appeal by targeting users who value an integrated, high‑performance desktop solution. It remains especially relevant for creative professionals, home office setups, educational environments, and users deeply embedded in the Apple ecosystem, where its design, display quality, and performance provide distinct advantages over mobile setups alone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:18
Ik heb afgelopen september mijn 27 inch iMac weg gedaan, dit was de laatste intel versie die ze verkochten met een i7, videokaart upgrade en 32 gb geheugen met een 2tb ssd, ik heb toen een M3 MacBook Air gekocht en wat een verademing. Ik heb vanaf 2008 verschillende iMacs gehad en het zijn hele mooie machines.

De air met M3 is zoveel sneller dan de I7, de iMac was echt een mooie machine met mooi scherm maar hij haalde het niet meer bij de huidige M3/4 procesoren.

Mijn advies is, doe het niet, weg gegooid geld. dat kan je beter een mini/air met extern scherm kopen daar heb je op de langer termijn veel meer aan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:32

muhda

Time & Space traveler

Ik heb vroeger op iMac(s) gewerkt en gehad (2010 - 2015) Die modellen kon je nog met veel moeite (zuignap op het scherm) de SSD vervangen en ram geheugen via het klepje achter. Maar bloed mooie machines.

Mocht je nog graag voor een intel model gaan, hou wel in gedachten dat er wellicht maar nog (Maximaal) 1 a 2 jaar os / security updates krijgt!

En persoonlijk voor i7 Modellen gaan met aparte AMD GPU. De i9 werden vroeger te warm, weet niet of dit ook geldt voor de modellen tussen 2020 - 2025.

(Zoals andere mede Tweakers al aangeven, een nieuwe Mac mini (M4) of een oude MacBook Air (M1) in combinatie met een extern scherm is al snel een betere keus.) :)

[ Voor 16% gewijzigd door muhda op 04-03-2025 11:17 . Reden: Extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
muhda schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:14:
Ik heb vroeger op iMac(s) gewerkt en gehad (2010 - 2015) Die modellen kon je nog met veel moeite (zuignap op het scherm) de SSD vervangen en ram geheugen via het klepje achter. Maar bloed mooie machines.

Mocht je nog graag voor een intel model gaan, hou wel in gedachten dat er wellicht maar nog (Maximaal) 1 a 2 jaar os / security updates krijgt!

En persoonlijk voor i7 Modellen gaan met aparte AMD GPU. De i9 werden vroeger te warm, weet niet of dit ook geldt voor de modellen tussen 2020 - 2025.

(Zoals andere mede Tweakers al aangeven, een nieuwe Mac mini (M4) of een oude MacBook Air (M1) in combinatie met een extern scherm is al snel een betere keus.) :)
Ik heb voor vijf tientjes een Early 2011 21" gekocht voor in de woonkamer, enkel voor een beetje casual internetten en video's kijken. Geweldige toevoeging!

Met OCLP macOS 15.3 erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
gielie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:13:
Ik heb afgelopen september mijn 27 inch iMac weg gedaan, dit was de laatste intel versie die ze verkochten met een i7, videokaart upgrade en 32 gb geheugen met een 2tb ssd, ik heb toen een M3 MacBook Air gekocht en wat een verademing. Ik heb vanaf 2008 verschillende iMacs gehad en het zijn hele mooie machines.

De air met M3 is zoveel sneller dan de I7, de iMac was echt een mooie machine met mooi scherm maar hij haalde het niet meer bij de huidige M3/4 procesoren.

Mijn advies is, doe het niet, weg gegooid geld. dat kan je beter een mini/air met extern scherm kopen daar heb je op de langer termijn veel meer aan.
Tenzij het een echt heel goede deal is voor dit model (400 euro oid) ga ik inderdaad even sparen voor de nieuwe 32" inch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
gielie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:13:

Voor hoeveel heb je hem gekocht en verkocht als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:18
CloudPrutser schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Voor hoeveel heb je hem gekocht en verkocht als ik vragen mag?
Ik had hem nieuw gekocht voor bijna 4000 euro, verkocht voor 1100, 2de hands leveren computers gewoon heel weinig op.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
De laatste Intel generatie zijn gewoon fijne machines, ik heb er boven ook nog een staan, dat is de 3,7 GHz 6-Core Intel Core i5, Radeon Pro 580X 8 GB, 32 GB 2667 MHz DDR4 variant. Enige nadeel is dat er nog een HDD in zit, zodra je hem uit de sluimerstand haalt dan is het altijd een paar seconden wachten tot hij wakker is. Heel af en toe slinger ik hem weer aan om bijv. een virtuele Windows machine te draaien als ik specifieke software nodig heb, dat is direct ook het grote voordeel van de Intel macs, hier draait virtualisatie probleemloos op.

Mijn daily is al vele jaren de Macbook Pro, nu de 16" M2 Pro, en als je dan geregeld mensen in je omgeving ziet stuntelen met trage Windows laptops dan weer je direct weer waarom je wat meer betaalt voor je hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CloudPrutser
Mensen die niet iMac :')

Specificaties:
27inch 5K scherm
i9 9900K 8-core op 3.6 GHz
64GB DDR4 2667 MHz RAM
AMD Radeon Pro 580X 8GB
1TB Apple SSD

€1150,- overeen gekomen, ben helemaal blij! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt0G1pN4WGGb-gkXQrjFmzebw48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qOqRNl5qnJrIebcYVyCBpLx6.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1