wc borrelt.. war is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-08 22:30
bij het doortrekken van de wc beneden borrelt de wc boven. het is dusdanig erg dat als de klep naar beneden is het water die klep raakt.
dit is opeens zo gekomen, geen aanpassingen aan t systeem gedaan.

het is een huis met 1 riolering (vuil en regenwater gecombineerd) op een persriool van de gemeente.

ik heb de regenpijpen aan de kant waar de wc’s zich bevinden gecontroleerd en doorgespoeld (tuinslang tot onderaan) daar is geen verstopping.

wat kan ik zelf nog doen?
ik heb al geploempt, warmwater emmer met afwasmiddel er doorheen gedaan (2x)
tot nu toe alles zonder resultaat.

of moet ik een vakman inschakelen? en welke dan?
heb ik een klic kaart nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 10:45
Ontluchtinspijp van het riool (standpijp) kan ook nog verstopt zitten, dus mogelijk toch een ontstoppingsbedrijf benaderen. (eerst even wachten op andere commentaren likt me voor nu het beste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
in 99,9% is het 1 van deze 2 oorzaken.

- Verstopping, kun je testen door rap een vracht water in je toilet te gooien en kijken of dat goed wegloopt.
- Verzakte leiding waardoor water in de leiding blijft staan en de ontluchting zijn werk niet goed kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben iets soortgelijks gehad (al borrelde het hier niet zoveel als bij jou, maar evengoed geborrel) en daar lag het aan een verstopping in de voortuin. De hele buis daar kwam vol met water te staan. Als je dan beneden doortrekt en je ontluchting is niet goed dan komt er lucht uit sifons op de andere etages.

[ Voor 74% gewijzigd door Glashelder op 03-03-2025 15:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18

Wish

ingwell

Is ie carnaval aan het vieren?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Groningerkoek schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:01:
in 99,9% is het 1 van deze 2 oorzaken.

- Verstopping, kun je testen door rap een vracht water in je toilet te gooien en kijken of dat goed wegloopt.
- Verzakte leiding waardoor water in de leiding blijft staan en de ontluchting zijn werk niet goed kan doen.
het water loopt nog goed weg en het borrelt al een paar dagen. ik heb al eens de 2 wc’s tegelijkertijd doorgetrokken (zelfde leiding) en dan loopt t niet trager als je zou verwachten.

dus dan denk ik aan een verzakking. hoe kom ik er achter waar?

en kan het ook niet die put zijn die op de scheiding naar de gemeente ligt? of geeft dat andere problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Glashelder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:02:
Wij hebben iets soortgelijks gehad (al borrelde het hier niet zoveel als bij jou, maar evengoed geborrel) en daar lag het aan een verstopping in de voortuin. De hele buis daar kwam vol met water te staan. Als je dan beneden doortrekt en je ontluchting is niet goed dan komt er lucht uit sifons op de andere etages.
hoe kwam je er achter waar het zat? en hoe heb je t opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassassin
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 13:22
Glashelder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:02:
Klinkt logisch ergens.

Maar zou in dat geval het probleem dan ook niet andersom zijn (dus dat het op het benedenverdiep borrelt als er boven wordt doorgetrokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
pman63 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:01:
Ontluchtinspijp van het riool (standpijp) kan ook nog verstopt zitten, dus mogelijk toch een ontstoppingsbedrijf benaderen. (eerst even wachten op andere commentaren likt me voor nu het beste)
ik weet niet of ik die wel heb.. op het dak zijn maar 2 pijpjes. 1 is de ventilatie vd badkamer en de andere de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Thomassassin schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Klinkt logisch ergens.

Maar zou in dat geval het probleem dan ook niet andersom zijn (dus dat het op het benedenverdiep borrelt als er boven wordt doorgetrokken)
bij mij is het ook andersom. boven doortrekken geeft beneden geborrel en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:12:
[...]

hoe kwam je er achter waar het zat? en hoe heb je t opgelost?
Nouja ik had een foto gepost maar had die toch maar weer verwijderd, nogal onsmakelijk :+

Wij waren het helemaal spuugzat en hadden een loodgieter opdracht gegeven de hele bende uit de voortuin te trekken en te vervangen. We kwamen er toen achter dat er een put in de voortuin zit en daar zat een enorme prop in 8)7 Dat ding wordt een huisaansluitingsput genoemd.. de kans bestaat dat je er ook eentje hebt. Vaak zit die in je voortuin, maar soms ook in gemeentegrond. Je kan de gemeente dan vragen dat ding op te graven en schoon te maken.

Welke gemeente woon je?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Glashelder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Nouja ik had een foto gepost maar had die toch maar weer verwijderd, nogal onsmakelijk :+

Wij waren het helemaal spuugzat en hadden een loodgieter opdracht gegeven de hele bende uit de voortuin te trekken en te vervangen. We kwamen er toen achter dat er een put in de voortuin zit en daar zat een enorme prop in 8)7 Dat ding wordt een huisaansluitingsput genoemd.. de kans bestaat dat je er ook eentje hebt. Vaak zit die in je voortuin, maar soms ook in gemeentegrond. Je kan de gemeente dan vragen dat ding op te graven en schoon te maken.

Welke gemeente woon je?
ok.. en heb je dan zo n kaart nodig waar alle leidingen op staan? en
gemeente ooststellingwerf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ooststellingwerf noemt het weer een erfscheidingsputje.

Ik zou ze eens bellen om te vragen of zij weten of je er eentje hebt. Anders zit er weinig anders op dan te spitten :) Onderzoek met een camera door een loodgieter is ook altijd een optie. Die zien vrij snel of de boel 'onder water' staat.

Maar even spitten is in potentie goedkoper :p Hier waren we achteraf 600 euro kwijt aan niks |:( Het is een goor klusje maar wel goed te doen.
klick schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:19:
ok.. en heb je dan zo n kaart nodig waar alle leidingen op staan? en
gemeente ooststellingwerf
Bij de meeste huizen in dit land is wel ongeveer duidelijk waar het riool loopt. Daar heb je klic kaart oid voor nodig. Heb je geen kruipruimte? Dan kan je toch zo zien waar het riool het huis verlaat.

Hier zit daar overigens een soort dekseltje op. Daar kon ik al jaren zien dat het niveau aan water in het riool hoog was. Op een gegeven moment stopte het helemaal met stromen.

[ Voor 37% gewijzigd door Glashelder op 03-03-2025 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klick
Glashelder schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:22:
Ooststellingwerf noemt het weer een erfscheidingsputje.

Ik zou ze eens bellen om te vragen of zij weten of je er eentje hebt. Anders zit er weinig anders op dan te spitten :) Onderzoek met een camera door een loodgieter is ook altijd een optie. Die zien vrij snel of de boel 'onder water' staat.

Maar even spitten is in potentie goedkoper :p Hier waren we achteraf 600 euro kwijt aan niks |:( Het is een goor klusje maar wel goed te doen.

[...]

Bij de meeste huizen in dit land is wel ongeveer duidelijk waar het riool loopt. Daar heb je klic kaart oid voor nodig. Heb je geen kruipruimte? Dan kan je toch zo zien waar het riool het huis verlaat.

Hier zit daar overigens een soort dekseltje op. Daar kon ik al jaren zien dat het niveau aan water in het riool hoog was. Op een gegeven moment stopte het helemaal met stromen.
ik heb wel een idee waar hij loopt maar weet niet of hij altijd rechte lijn loopt.

in de kruipruimte zie ik niks er zit pur dus alles ziet er hetzelfde uit (nog niet t luik open getrokken of ik iets ruik). dus ook al zit er een dekseltje is die nu onzichtbaar.

het opgraven van de huisaansluitingsput kan ik sws niet zelf (niet fit) en bij de gemeente zag ik ook dat het opgraven altijd koste bewoner is. dat er nooit gedeclareerd kan worden, als een bedrijf t fixt is t op eigen kosten. als het bij de gemeente zit kunnen ze t zelf wel komen oplossen maar dan moet die put al opgegraven zijn.

kortgezegd lijkt t mij sneller en even duur dan als er toch n pro hier is om het gelijk te laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ontstoppingsbedrijf/riool bedrijf bellen die hebben alle middelen om met een camera jouw hele rioolstelsel snel door te kijken, en als het moet ook gelijk je ontstopping weg te zuigen. Zou hier niet de doorsnee loodgieter voor bellen. En ze kunnen je ook gelijk vertellen bij een verzakking waar die zit en dan kun je zelf spitten als je wilt (gezond werk en scheelt in de centen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klick
het probleem was anders dan gedacht.
ik wist dit huis is aangesloten op de riolering. maar wat bleek na camera inspectie van de leidingen, die aansluiting ging via een septictank. tja dat wist ik niet dus heb gewoon chloor gebruikt, dat resulteerd in een “dode tank” en dus problemen.

de boel nu om laten leggen en de tank laten dempen.
heel gedoe.. dure grap ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:53

Fe2O3

Ja das roest

Belgie?

In NL zou een verborgen septic tank best wel een dingetje kunnen zijn om met vorige bewoners eens over te babbelen als je niet wist dat die er zat.

Dum de dum

Pagina: 1