pc niet aangesloten op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-07 13:25
Beste mensen,
ik heb een nieuw modem gekregen van Youfone, de KPN Box 12. Daarop heb ik vier aansluitingen waarvan er een naar zolder gaat waar in mijn kantoor heb. Op zolder wordt de lijn vertakt via een TP-link router. Daar weer een lijn uit gaat naar een volgende router voor een andere computer. Tot dit nieuw modem werkte het perfect, maar nu krijgt de laatste pc geen lan verbinding meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuE_s4iVj9M5sWzsn0XMLKTggkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NSobLQFfBsCIwyfb3JsNWes.jpg?f=fotoalbum_large

Het moet een setting in het modem zijn, bij het vorige modem had iemand anders het ingesteld en dat werkte prima. Deze persoon weet nu echter niet meer hoe hij het gedaan had.....
Wie kan me helpen?

Beste antwoord (via Billy T op 04-03-2025 14:40)

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Billy T Misschien even voor de duidelijkheid dat dus die KPN Box 12 niet alleen modem is maar ook tevens router dus je nog eens een router erbij hebt gekregen in het netwerk. Nu is een router achter zo'n modem/router al niet ideaal dus laat staan als je dan ook nog eens routers naar mekaar gaat door koppelen.

Ik heb hier dus ook naast het Ziggo modem/router een aparte router staan maar ik heb het routerdeel van het Ziggo modem in bridgemode laten zetten, oftewel laten uitschakelen. Dus het modem werkt nu alleen als modem en verdere taken doet de externe router. Maar zoals hier boven op mijn slaapkamer heb ik ook nog een paar bedrade devices staan echter die zijn op een gewone switch aangesloten.

Een router achter een router zetten noemen ze ook wel een 'vuile' verbinding en dit 9 van de 10 keer alleen maar voor problemen zorgt. Daarom, ook mijn advies, haal die routers er tussenuit en vervang ze voor switches zoals anderen je ook al adviseren. Om alles weer aan de praat te krijgen ben je veel meer tijd kwijt en zeker al als je er weinig vanaf weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Je hebt iets niet goed aangesloten ,je pc krijgt geen ip adres.
Op welke aansluiting zit de kabel die naar de tp-link gaat in de box12?
Zie je op de TP link waar de kabel binnenkomt lichtjes?

Welke TP Link is het? Is het echt een router? Waarom? Een switch was voldoende/beter.
Waarom daar weer achter een 3e router?

Ik betwijfel even of het echt routers zijn en geen switches.

Maak eens een tekening op https://draw.io ofzo

[ Voor 39% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 15:01 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 14:18
Waarom heb je 3 routers in huis? Vervang de routers op zolder door een switch dat is veel eenvoudiger als je geen verstand hebt van netwerken.

Als je een laptop rechtstreeks op de nieuwe modem aan sluit met DHCP, wat voor IP-adres krijg je dan?
Welk IP-adres heb je op de laatste PC (ipconfig op een DOS-prompt)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:59:
Je hebt iets niet goed aangesloten ,je pc krijgt geen ip adres.
Op welke aansluiting zit de kabel die naar de tp-link gaat in de box12?
Zie je op de TP link waar de kabel binnenkomt lichtjes?

Welke TP Link is het? Is het echt een router? Waarom? Een switch was voldoende/beter.
Waarom daar weer achter een 3e router?

Ik betwijfel even of het echt routers zijn en geen switches.

Maak eens een tekening op https://draw.io ofzo
Pfff je merkt wel hoeveel verstand ik van dit soort zaken heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYJTsU_63_43CV_DacuYQ1tjm68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAtIANKIM485j93UIMM3bfaU.jpg?f=fotoalbum_large

Het punt is, ik heb niets aan de bekabeling e.d. veranderd sinds het vorige modem. Het moet dus een instelling in het modem zelf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 12:23

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Billy T schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Pfff je merkt wel hoeveel verstand ik van dit soort zaken heb.
[Afbeelding]
Dat is dus idd een router, ik kan/ga je echt niet helpen als je 3 routers achter elkaar hebt staan.
Mijn advies ga switches halen. (Action heeft goedkope)
Dit is echt niet te volgen anders. En jij kan het niet goed genoeg vertellen wat hoe loopt.
Het punt is, ik heb niets aan de bekabeling e.d. veranderd sinds het vorige modem. Het moet dus een instelling in het modem zelf zijn.
Als jij 3 routers achter elkaar hebt staan mag je blij zijn dat het uberhaupt werkte. Dit is niet een instelling in het modem zomaar. :)

[ Voor 29% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 15:27 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 11:22
Alles al een keer herstart, zodat eventuele DHCP op de routers hun werk kunnen doen? En anders router 2 en 3 resetten naar fabrieksinstelling. Of idd vervangen door switxhes.

[ Voor 10% gewijzigd door Rieverst op 03-03-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:32
Rieverst schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:29:
... Of idd vervangen door switxhes.
Precies! Even naar de action en even een paar tientjes investeren. Nooit meer dit soort gezeik....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
@Billy T Misschien even voor de duidelijkheid dat dus die KPN Box 12 niet alleen modem is maar ook tevens router dus je nog eens een router erbij hebt gekregen in het netwerk. Nu is een router achter zo'n modem/router al niet ideaal dus laat staan als je dan ook nog eens routers naar mekaar gaat door koppelen.

Ik heb hier dus ook naast het Ziggo modem/router een aparte router staan maar ik heb het routerdeel van het Ziggo modem in bridgemode laten zetten, oftewel laten uitschakelen. Dus het modem werkt nu alleen als modem en verdere taken doet de externe router. Maar zoals hier boven op mijn slaapkamer heb ik ook nog een paar bedrade devices staan echter die zijn op een gewone switch aangesloten.

Een router achter een router zetten noemen ze ook wel een 'vuile' verbinding en dit 9 van de 10 keer alleen maar voor problemen zorgt. Daarom, ook mijn advies, haal die routers er tussenuit en vervang ze voor switches zoals anderen je ook al adviseren. Om alles weer aan de praat te krijgen ben je veel meer tijd kwijt en zeker al als je er weinig vanaf weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
Iedereen dank voor de hulp, ik ga switches kopen. Nog advies mbt welke switches of zijn ze allemaal goed?

[ Voor 36% gewijzigd door Billy T op 04-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Billy T schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:40:
Iedereen dank voor de hulp, ik ga switches kopen. Nog advies mbt welke switches of zijn ze allemaal goed?
Ik gebruik zelf al een aantal jaren TP-Link switches, niet duur en op zich best wel betrouwbaar en simpel te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 04-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:34
Billy T schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:40:
Bij de Action kun je TP-link switches kopen voor 9,99 p/s
Als je het daar mee red zou ik daar eens naar kijken.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:38

HUW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
Ik heb een 8 poorts switch nodig.
Enig idee of dit wat is?
https://www.amazon.nl/Cud...arp_d_product_top?ie=UTF8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billy T
HUW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Dit is toch gewoon een switch?
Klopt, en de andere "router" is ook een switch. Het is opgelost, het bleek inderdaad aan modeminstellingen te liggen.
Pagina: 1