Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietelo
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 16:57
Ik heb na mijn "Delta" router een PoE switch die een aantal bedrade PoE-Wifipunten aanstuurt. Een wifipunt heeft één vrije poort om nog iets bedraad aan te kunnen sturen.
Nu krijg ik in de buurt van één van deze wifipunten twee verschillende omvormers van de zonnepanelen, beide hebben een vaste/bedrade internetaansluiting nodig.

Volgens mij zijn er dan drie opties:
1) Na het wfipunt een switch plaatsen en daar de omvormers aan hangen,
2) Vóór het wifipunt een switch plaatsen (Voeding voor het wifipunt wordt gewoon via de switch doorgegeven) en de beide omvormers en het wifipunt op de switch aansluiten.
3) Vóór het wifipunt een PoE- switch plaatsen (omdat de voeding niet zomaar door de switch wordt doorgegeven) en de beide omvormers en het wifipunt op de switch aansluiten.

Mischien lees je het al tussen de regels door, ik ben een absolute leek, dus een antwoord graag in Jip&Janneke taal.
...

Beste antwoord (via Gietelo op 03-03-2025 16:57)

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 22:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
@CrankyGamerOG Ik denk dat wij het wel eens zijn. Optie 3 is natuurlijk de meest nette oplossing.
In dit specifieke geval zou ik voor optie 1 kiezen vanwege de "eisen" die worden gesteld, namelijk 2 omvormers. Optie 2 kan niet dus, voor @Gietelo .
Wil je een goede toekomst bestendige oplossing? Kies voor optie 3. Zie je nu geen toekomstige scenario's waarbij er op dit punt meer aansluitingen benodigd zijn en wil je snel/goedkoop de omvormers aansluiten? Optie 1.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 10:57

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Optie 3 is het enige juiste antwoord hier.

Optie 1 moet je niet willen.

Optie 2 , poe word niet zomaar doorgegeven door een switch

[ Voor 102% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 14:06 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

In dit specifieke geval zou ik het lekker na het AP (wfipunt) doen. In elk ander geval heb je of een POE switch nodig (duurder) of een POE Injector. Een omvormer gebruikt amper data dus je kan daar letterlijk een Action switch van 10 euro achter hangen en dat zal al overkill zijn.

Optie 3 is netter/mooier maar (onnodig) duurder aangezien omvormers maar periodiek een beetje data versturen, optie 2 kan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door MasterL op 03-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MasterL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:07:
In dit specifieke geval zou ik het lekker na het AP (wfipunt) doen. In elk ander geval heb je of een POE switch nodig (duurder) of een POE Injector. Een omvormer gebruikt amper data dus je kan daar letterlijk een Action switch van 10 euro achter hangen en dat zal al overkill zijn.
Nooit meerdere dingen achter een single point of failure hangen als je dat kan vermijden. (En je het budget hebt)
En ja de switch is ook een spof , maar de kans dat een AP rare dingen gaat doen is groter dan een switch (vooral als het bijv een Deco is :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Nooit meerdere dingen achter een single point of failure hangen als je dat kan vermijden.
Oke eens maar het zijn omvormers...Wat is het ergste wat kan gebeuren?
Een dag geen stats van je opbrengst als dit al niet opgeslagen wordt in de omvormer zelf en later alsnog geupload?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

MasterL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Oke eens maar het zijn omvormers...Wat is het ergste wat kan gebeuren?
Een dag geen stats van je opbrengst als dit al niet opgeslagen wordt in de omvormer zelf en later alsnog geupload?
Eens, maar wie weet wil hij in de toekomst aan die kant nog meer aansluiten, die kans is aannemelijk omdat we steeds meer "smart spul" bekabeld aansluiten. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MasterL

MasterL

@CrankyGamerOG Ik denk dat wij het wel eens zijn. Optie 3 is natuurlijk de meest nette oplossing.
In dit specifieke geval zou ik voor optie 1 kiezen vanwege de "eisen" die worden gesteld, namelijk 2 omvormers. Optie 2 kan niet dus, voor @Gietelo .
Wil je een goede toekomst bestendige oplossing? Kies voor optie 3. Zie je nu geen toekomstige scenario's waarbij er op dit punt meer aansluitingen benodigd zijn en wil je snel/goedkoop de omvormers aansluiten? Optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gietelo
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 16:57
Top, bedankt voor de duidelijke antwoorden
Pagina: 1