Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 13:36
Beste,

Ik zit met een probleem wat betreft het aansluiten van een omvormer voor mijn zonnepanelen. De situatie is als volgt: Ik heb een 3 fase meterkast (recent laten vervangen) en een 1 fase netaansluiting. Ik heb een verzwaring aangevraagd bij de netbeheerder, maar dit gaat nog een lange tijd duren (mogelijk meer dan een jaar). Nu wil ik graag zonnepanelen installeren en dan gelijk een flinke capaciteit. Een installatie waar je dus normaliter gewoon een 3 fase omvormer voor wilt hebben.

Mijn vraag is dan ook als volgt: Is het mogelijk om een 3 fase omvormer aan te sluiten op een 3 fase meterkast die op een 1 fase netaansluiting draait?
Ik kan hier niet echt een duidelijk antwoord over vinden op internet, maar het lijkt alsof het niet mogelijk is.

Wat zou dan volgens jullie een andere goede optie zijn? Tijdelijk een 1 fase omvormer kopen en dan later upgraden naar 3 fase en meer panelen?

Ik hoor graag van jullie.

Beste antwoord (via tomruijgrok123 op 04-03-2025 09:06)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Nee dat kan niet. Je kunt wel drie 1-fase omvormers ophangen.
Echte 3-fase omvormers hebben doorgaans een veel hoger aantal minimumpanelen door de hogere DC spanning die nodig is intern. Als je de string verdeelt in drie kun je meerdere 1-fase omvormers gebruiken.

Je kunt natuurlijk niet de drie 1-fase omvormers tegelijk op je 1x35 zetten...
Ik ga ervan uit dat je er tot die tijd maar 1 tegelijk aan hebt.
Voordeel hiervan dat de pv-installatie direct kan worden afgerond en getest. Daarna kunnen er twee worden geblokkeerd via de lastscheider. Jij hoeft na de upgrade alleen de deze twee weer in te schakelen.

Of, zoals @Springuin aangeeft zijn er trucjes met micro-omvormers uit te halen zodat dit wel kan, maar daar moet je bij het ontwerp van de string rekening mee houden.

Bij dit soort dingen moet je goed op de stroom door de nul geleider letten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 16:28
Microomvormers, voorbereid op 3 fase en dan nu allemaal op dezelfde fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19
hoe ga je dat doen met je zekering? als je nu bv 1x 25A hebt en straks 3x25a moet de zekering het nu ook aankunnen om al je zonnepanelen terug te laten leveren. dus je teruglevercapaciteit zal lager wezen als je misschien straks wilt.

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18
Hoe veel en welke panelen gaat het hier om?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Echte 3-fase omvormers hebben doorgaans een veel hoger aantal minimumpanelen door de hogere DC spanning die nodig is intern. Als je de string verdeelt in drie kun je meerdere 1-fase omvormers gebruiken.

Voordeel hiervan dat de pv-installatie direct kan worden afgerond en getest. Daarna kunnen er twee worden geblokkeerd via de lastscheider. Jij hoeft na de upgrade alleen de deze twee weer in te schakelen.

Of, zoals @Springuin aangeeft zijn er trucjes met micro-omvormers uit te halen zodat dit wel kan, maar daar moet je bij het ontwerp van de string rekening mee houden.

Bij dit soort dingen moet je goed op de stroom door de nul geleider letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:59

DIY

jeroen3 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:11:

Eens met Jeroen wat betreft de 3 omvormers. Zolang je totaal onder de 8,4kW blijft (de daadwerkelijke opbrengst dus, niet Wp van je panelen, dat zal veel meer zijn) en de omvormers over 3 zekeringen van 16A verdeeld, blijft je hoofdzekering zitten. Let op dat je vanaf je meterkast de fase en nul per groep afzonderlijk naar de omvormers brengt, dus niet één 5 aderige kabel ivm de nulstroom.

Als je veel meer panelen verwacht te gaan leggen, zal je het vermogen van de omvormers moeten beperken of een deel van de panelen niet aansluiten.

Zodra de Netbeheerder dan 3 fasen oplevert verdeel je de omvormers over de fasen.

[ Voor 13% gewijzigd door DIY op 03-03-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomruijgrok123
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-06 13:36
Bedankt voor alle reacties. Het gaat om 13 panelen die ik wil leggen. Te veel voor een 1 fase omvormer dus, maar niet te groot voor 1x35A.

Ik denk dat ik eens ga beginnen met een enkele 1 fase omvormer met 8 panelen en dan in de toekomst kijk of ik nog een 1 fase omvormer erbij prik of upgrade naar 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom niet een simpele tweedehands 1f omvormer die je na het omzetten door de netbeheerder weer doorverkoopt?
Nu wel alles voorbereiden op 3f, dus 5x4mm² AC-bekabeling, etc.

Wie gaat de installatie doen? Later bijleggen is duurder en als alles in één string ligt, is het wel zo handig om de zelfde panelen te hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik zou gewoon 13 panelen leggen alleen de omvormer een beetje undersizen met 5kW.
Wel opletten dat je niet over je maximum stringspanning heen gaat natuurlijk :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1