Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Ik heb al een tijd zoals zo veelmensen tegenwoordig meerdere smarthome apparaten, de verlichting en deurbelis denk ik de meest bekende.

Echter komt er bij mij meer binnen en werkt het niet altijd samen.

Nu kijk ik al een tijdje naar allerlei video's om dit in een pakket te persen, en kom telkens uit op de Home Assistant en de Homey Pro.

Hoe meer ik "onderzoek" doe hoe meer ik neig naar Home Assistant, dit omdat daar sneller producten gekoppeld wordt door de grote comunity.

Nu zie ik dat de green geen zigbee heeft, op zich niet erg lampen werken toch via de Hue bridge.

Mijn vraag is:

Is een aparte zigbee adapter nodig?? In zoverre ik het weet kan ik lampen en stekkers koppelen aan de HUE bridge middels Zigbee.

En wat raden jullie aan, de green of toch wel de yellow en waarom.

Bij vorbaat dank.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Met Zigbee, sowieso. Koppel je hue lampen aan Z2M of ZHA, en dan donder je je hue bridge het raam uit :)

Verder kan je ALLES kopen met Zigbee zo'n beetje, en pas op, dit wordt een ware verslaving. Voor je het weet heb je 120 smart lampen, 50 sensoren, en meer........

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queenfanmichel
NeFoRcE schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:47:
Met Zigbee, sowieso. Koppel je hue lampen aan Z2M of ZHA, en dan donder je je hue bridge het raam uit :)

Verder kan je ALLES kopen met Zigbee zo'n beetje, en pas op, dit wordt een ware verslaving. Voor je het weet heb je 120 smart lampen, 50 sensoren, en meer........
Dank je zigbee it is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-06 18:48
Ik heb laatst een HP T620 gekocht op marktplaats inclusief voorgeïnstalleerde Home Assistant. SONOFF Zigbee dongle erbij en plug and play voor 60 euro. Genoeg aanbieders waarbij je ook nog kan samenstellen qua RAM en SSD opslag. Mocht je een linkje willen dan hoor ik het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:23

D4NG3R

kiwi

:)

Queenfanmichel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:45:
Is een aparte zigbee adapter nodig?? In zoverre ik het weet kan ik lampen en stekkers koppelen aan de HUE bridge middels Zigbee.
Heb je nu al een Hue bridge en apparaten welke daar mee gekoppeld kunnen worden? Zo ja kan je altijd eerst rondspelen met de Hue integratie.

Als/wanneer je toe bent aan wat meer kan je altijd nog een adapter halen, een Sonoff stickje heb je al voor minder dan €30. Zigbee2MQTT er tussen en opeens kan je een kleine 4180 apparaten (zo ongeveer elke week wel meer) koppelen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 03-03-2025 16:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
D4NG3R schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:06:
[...]

Heb je nu al een Hue bridge en apparaten welke daar mee gekoppeld kunnen worden? Zo ja kan je altijd eerst rondspelen met de Hue integratie.

Als/wanneer je toe bent aan wat meer kan je altijd nog een adapter halen, een Sonoff stickje heb je al voor minder dan €30. Zigbee2MQTT er tussen en opeens kan je een kleine 4180 apparaten (zo ongeveer elke week wel meer) koppelen. ;)
Een goede tip dank je. Ik heb een NAS (synology) ga kijken of ik als begin hiermee wat kan doen.

Maar dank je voor de tip.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Queenfanmichel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Een goede tip dank je. Ik heb een NAS (synology) ga kijken of ik als begin hiermee wat kan doen.

Maar dank je voor de tip.
Let op...
Ik ken een vriend, die deed HA + Zigbee2MQTT op zijn Synology met aardig wat apparaten.
Uiteindelijk werkte dat niet zo best.
Langzame response enzo...
Daarna heeft hij zijn HA verhuisd naar een dedicated NUC wat resulteerde in een veel vlottere werking.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Prima om mee te spelen en HA even te proeven, maar houd de verwachtingen inderdaad beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GarBaGe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:28:
[...]

Let op...
Ik ken een vriend, die deed HA + Zigbee2MQTT op zijn Synology met aardig wat apparaten.
Dat heeft niet echt te maken met Synology zelf, wel met het opslagmedium. Installeer je HA op een array van ouderwetse harde schijven, dan is het echt traag. Installeer je het op een SSD, dan werkt het vlot en snappy :)

Omdat veel mensen een Synology kopen en er alleen harde schijven insteken lijkt het misschien alsof een Synology HA niet lekker kan draaien. Maar de processor en hoeveelheid ram zijn eigenlijk altijd prima voor HA + add-ons, een zooitje docker containers en de andere taken die een nas heeft.
D4NG3R schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:
Prima om mee te spelen en HA even te proeven, maar houd de verwachtingen inderdaad beperkt.
Werkt hier al jaren prima, meer dan even proeven en spelen kan dus ook :P En dan heb ik niet eens een heel nieuw model, maar een DS918+ uit 2017.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 05-03-2025 14:04 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

M'n eigen ervaring is er ook maar N=1 mee, geen idee of er wel of geen SSD in dat ding zat. Zo te lezen niet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 05-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
[...]

Let op...
Daarna heeft hij zijn HA verhuisd naar een dedicated NUC wat resulteerde in een veel vlottere werking.
Inmiddels home assistent op mijn NAS geïnstalleerd, alles werkt en gebruik de HUE als zigbee hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
Alles werkt behalve de NEST intergratie krijg ik niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Let op...
Ik draai het op een DS220+ en dat loopt als een trein. Wat extra geheugen er in en een VM laten lopen. Het start misschien wat traag, 10 minuten, maar daana is de respons direct

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Heb het ook tijden op mijn oude Nas (DS414) gedraaid en dat werkt als een trein.
Gewoon met het package van de Synocommunity, dus geen docker of VM.
Ben overgestapt op een dedicated mini omdat door HA de hardisken nooit meer in sleep mode gingen wat natuurlijk logisch is en omdat ik dan alleen Home Assistant core heb.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 11-03-2025 11:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ben(V) schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:02:
Heb het ook tijden op mijn oude Nas (DS414) gedraaid en dat werkt als een trein.
Gewoon met het package van de Synocommunity, dus geen docker of VM.
Ben overgestapt op een dedicated mini omdat door HA de hardisken nooit meer in sleep mode gingen wat natuurlijk logisch is en omdat ik dan alleen Home Assistant core heb.
Je moet de disks sowieso nooit in sleepmode zetten van je nas, dat gaat ten koste van de levensduur :) Wat heb je erin dan? WD Red Pro bijv? Dan beter 24/7 laten draaien

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Onzin, dat gaat helemaal niet ten koste van de levensduur, dat is echt weer zo'n broodje aap verhaal.
Het enige wat extra belastend is als ze continue in sleep mode gaan en heel snel daarna weer op moeten starten.
Lange tijden in rust is echt beter voor een disk.
24/7 laten draaien veroorzaak uiteraard meer slijtage en meer stroom verbruik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

NeFoRcE schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Je moet de disks sowieso nooit in sleepmode zetten van je nas, dat gaat ten koste van de levensduur :) Wat heb je erin dan? WD Red Pro bijv? Dan beter 24/7 laten draaien
Dat hangt er helemaal van af hoe je kijkt, per uur of per jaar.
Stel dat die schijven een levensduur hebben van 60000 uur (Ongeveer 8 jaar) als ze 24 uur per dag draaien.
En als je ze iedere keer een spin down geeft en de levensduur zou daardoor 25% afnemen dan is de levensduur nog maar 6 jaar in uren.
Maar je moet ook rekenen dat ze nu dus niet 24 uur per dag draaien. Als je door de spin down nog maar 12 uur per dag draait dan is dat 50% van de tijd uit. Dan gaan ze dus wel effectief 12 jaar mee.
Maar zo erg neemt de levensduur niet af als ze bv in de avond in slaap gaan en pas in de ochtend weer opspinnen.
Natuurlijk moet je geen situatie hebben van 3 minuten aan, 3 minuten uit. Dan krijg je een extreem aantal starts. Wel 10 per uur. Maar als het er 10 per dag zijn valt het reuze mee en effectief doe je dus (veel) langer met je schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
@Ortep
Je hebt helemaal gelijk.

Even daaraan toegevoegd dat het alleen maar een aanname is dat door opstarten de levensduur van een harddisk achteruit gaat.
Ik heb nog nooit een onderbouwd argument gevonden waarom dat zo zou zijn.
Het is gewoon een elektromotor en geen verbrandingsmotor die op temperatuur moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Harde schijven zijn vooral gevoelig voor grote temperatuursveranderingen, spin-up/down gaat daar doorgaans weinig invloed op hebben bij degelijke koeling. Ook de lagers zullen doorgaans gewoon minimaal een jaar of 5-6 meegaan of ze nu 24/7 draaien of niet. Na 5 jaar heb ik liever >€40 (per schijf) minder uitgegeven aan stroom dan dat ik een schijf heb welke wellicht nog een maandje langer mee had kunnen gaan zonder die spin-up/down cycles. :+

Tenzij jij de schijven echt meermaals per uur benadert, gewoon aan spin-up/down laten doen. En sowieso; met een beetje slimme SSD caching wordt de array van schijven sowieso nauwelijks aangeraakt, al heb ik geen flauw benul hoe Synology daar mee omgaat. M'n eigen unRAID server hoeft maar een handje vol keren per week de schijven te laten starten/stoppen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@Ben(V)
Ik heb ook nog nooit een echt onderzoek er naar gezien.
Ik heb zelf wel een keer gehad dat in een serverruimte flink wat verbouwd moest worden. De servers werden netjes uitgeschakeld.
Toen na de verbouwing de zaak werd opgestart bleken er een paar schijven te zijn overleden.
Dan heeft die extra stop ze wel over het randje geholpen.
Maar dat zegt natuurlijk niets. Voor hetzelfde geld zouden die schijven anders binnen een maand ook wel zijn gestopt.
Maar ik kan me voorstellen dat iedereen dan denkt dat starten vreselijk slecht is.

Pagina: 1