Interessant. Ik heb dit inmiddels zelf gebouwd :-)
Dit is geen Solarboiler met thermische panelen, maar gewoon een boiler sturing die de boiler aanstuurt of aanschakelt als je energie aan het net gaat terugleveren.
Als je home-domotica (bijv. Home-Assistant) hebt is dit eenvoudig: Je kijkt naar je P1 meter, en als je voldoende aan het net terug levert dan schakel je de boiler aan, zoals @
RobertV70 ook zegt
Deze methode doet 90%, maar heeft 1 'beperking': wanneer moet je nu die boiler aanzetten?: stel de boiler is 1kW, maar je hebt nu maar 600W over... Zet je hem dan aan en trek je 400W uit het net.. of wacht je tot 'later'als je misschien wel genoeg stroom hebt (wat in de winter niet zo is.. en in de zomer vaak wel..).
De oplossing hiervoor (die laatste 10%) is om de boiler geregeld te maken: Stuur het warmte-element met een 'dimmer'of inverter aan.
Dit kun je vrij gemakkelijk met domotica in elkaar knutselen (met electro-kennis uiteraard.. want het moet wel veilig!):
wat heb je nodig:
- een boiler die GEEN 'slimme electronica heeft maar alleen een verwarmingselement (of toegang daartoe): want je kunt zo alleen een resistive-load sturen uiteraard, geen motor of pomp, geen andere electronica.
- P1 meter uitlezing (bijv die van Home-wizzard)
- een powermeter domotica-blokje: (zigbee slimme-stekker, of bijv de simpelste Shelly PM)
- een 0-10V domotica stuurblokje blokje (230v in, 0-10v stuursignaal uit, domotica gekoppeld bijv Zigbee)
- een Dimmer of inverter die het benodigde vermogen kan sturen met 0-10v ingangs stuursignaal; bijv een Kemo M240, of een echte inverter (Ali)
-electronica-doos om alles veilig in te bouwen: let op: dit moet een koeler aan de buitenkant hebben.
Vervolgens maak je een automatisering die iedere minuut ofzo loopt en de P1 meter waarde uitleest, en op grond daarvan de Boiler meer of minder aanstuurt.
Je stuurt dan de waarde naar het 0-10v regelblokje, wat verbonden wordt met de dimmer, die het uitstuurt als vermogen naar de boiler.
Met het power-meet blokje kun je het werkelijke verbruik van de boiler terug meten.
PS. SolarEdge heeft zon ding ook (SolarEdge SMRT-HOT-WTR) , maar werkt dan alleen in hun systeem uiteraard).
ik verbaas me eigenlijk dat een dergelijke 'slimme'vermogensdimmer nog niet als kant-en-klaar verkocht wordt; maar ik heb hem nog niet kunnen vinden iig.. tips welkom!
** die solyxenergy geeft weinig info: ALtijd weer veel geschreeuw en weinig gewone specificatie: regelt dit ding echt zoals ik hierboven beschrijf, of schakelt ie alleen (dan kun je ook een 10 euro slimme stekker kopen! die hetzelfde doet)
** @
twain4me Mag ik weten welke slimme laadpaal? en is die ook volledig regelend? en stuurbaar via HA? info/linkje graag als je hebt; ik ben hiervoor aan het rondkijken...
[
Voor 11% gewijzigd door
lc8 op 07-03-2025 10:06
]