Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:02
Hoi Tweakers,

Bij de zoektocht op het internet naar een oplossing om zonnenergie op te slaan kwam ik het volgende tegen:
https://www.solyxenergy.nl/

Naar aanleiding hiervan ben ik benieuwd of jullie kunnen helpen met de volgende vragen:
- Indien je de boiler als voorverwarming voor de heetwater voorziening van de cv gebruikt. Krijgt dan zowel de boiler als cv een inlaat combinatie of 1 van beide?
- Indien je op de cv een zonneboiler sensor aansluit, moeten er dan ook instellingen gewijzigd worden?
- Heeft iemand al een vergelijkbaar systeem draaien en wat zijn de ervaringen?

Mvg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Ik heb nul ervaring of kennis....
Maar... het lijkt heel erg op een zonneboiler constructie.
Dan zit de boiler voor de CV ketel en kan deze (al dan niet) (deels) voorverwarmd water leveren, waardoor de CV ketel minder of niets hoeft te doen.
Volgens mij heeft de CV ketel hiervoor geen aanpassingen of wijzigingen nodig, mits de temperatuur van het water niet al te hoog is.
Overigens de besparing die je hiermee gaat halen is natuurlijk wel beperkt.
Immers, in de zomer maanden heb je iedere dag heel veel zonne energie en zoveel warm water ga je niet gebruiken.

Als ik ff snel naar mijn eigen CV ketel kijk...
In de zomer maanden gebruik in bijna 5m3 aan aardgas per maand voor SWW.
Dat is minder dan 50kWh per maand.
Terwijl diezelfde zomermaand ongeveer 300kWh binnen hengelt op mijn panelen (2200Wp installatie).
Dus grofweg 15% van mijn zonnestroom kan ik zo inzetten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 15:28
dit kan alleen als je een doorstroom cv ketel hebt. kijk even in de specificaties van je cv ketel of je een zonneboiler kan aansluiten. meestal staat daar ook een schema van in.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb een systeem van de concurent (en ook een laadpaal die op zonnestroom kan sturen) en als ik heel erg eerlijk ben is het op zon energie sturen allemaal maar marginaal beter dan het slim schakelen (dus "tijdklokken" gebruiken.) hoe ze aan die besparingingen komen zou ik dan ook niet weten. Uiteraard is het allemaal afhankelijk van je opbrengst en verbruik. En op dit moment in nederland ook niet heel nuttig. Het was hier een leuk en leerzaam project, maar meer ook niet. het heeft door salderen nog geen stuiver opgeleverd. :+

Ik geef je ook even een klein schopje naar DEI

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 03-03-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 09:12
Eigenlijk is dit meer een zonne energieoverschot aangestuurde electrische cop 1 boiler.
(men noemt het een wateraccu)

Warmwater is in een huishouden normaal gezien niet het verbruik tov verwarming.
Besparing is dan minimaal daar je er eigenlijk alleen in de zomermaanden van profiteert.

- Wil je je overschot aan zonne energie opslaan en later op de dag inzetten koop dan een thuisaccu.
- Wil je warm water hebben via een electirische boiler, ga dan voor een warmtepompboiler. Die is veel efficiënter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
IK zou gewoon een schakelklok gebruiken, instellen op 10.00 uur tot 15.00 uur, dan zijn de meeste gebruikers uit huis. Boiler verwarmen met gratis stroom wat je anders tegen 11 cent moet gaan terugleveren en die avond en de volgende ochtend gratis douchen. Prima idee als je het mij vraagt.

Scheelt ongeveer 300 tot 500 euro aan gasverbruik per jaar, dus de boiler en schakelklok binnen 2 jaar terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Let wel op dat je geen smart boiler koopt, die gaan niet zo lekker op een schakelklok. Gewoon de meest eenvoudige, en dan zelf evt. isoleren met zelfklevende isolatieband, is voldoende te krijgen via de verschillende webshops. Even googelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:04

lc8

Interessant. Ik heb dit inmiddels zelf gebouwd :-)

Dit is geen Solarboiler met thermische panelen, maar gewoon een boiler sturing die de boiler aanstuurt of aanschakelt als je energie aan het net gaat terugleveren.

Als je home-domotica (bijv. Home-Assistant) hebt is dit eenvoudig: Je kijkt naar je P1 meter, en als je voldoende aan het net terug levert dan schakel je de boiler aan, zoals @RobertV70 ook zegt

Deze methode doet 90%, maar heeft 1 'beperking': wanneer moet je nu die boiler aanzetten?: stel de boiler is 1kW, maar je hebt nu maar 600W over... Zet je hem dan aan en trek je 400W uit het net.. of wacht je tot 'later'als je misschien wel genoeg stroom hebt (wat in de winter niet zo is.. en in de zomer vaak wel..).
De oplossing hiervoor (die laatste 10%) is om de boiler geregeld te maken: Stuur het warmte-element met een 'dimmer'of inverter aan.

Dit kun je vrij gemakkelijk met domotica in elkaar knutselen (met electro-kennis uiteraard.. want het moet wel veilig!):
wat heb je nodig:
- een boiler die GEEN 'slimme electronica heeft maar alleen een verwarmingselement (of toegang daartoe): want je kunt zo alleen een resistive-load sturen uiteraard, geen motor of pomp, geen andere electronica.
- P1 meter uitlezing (bijv die van Home-wizzard)
- een powermeter domotica-blokje: (zigbee slimme-stekker, of bijv de simpelste Shelly PM)
- een 0-10V domotica stuurblokje blokje (230v in, 0-10v stuursignaal uit, domotica gekoppeld bijv Zigbee)
- een Dimmer of inverter die het benodigde vermogen kan sturen met 0-10v ingangs stuursignaal; bijv een Kemo M240, of een echte inverter (Ali)
-electronica-doos om alles veilig in te bouwen: let op: dit moet een koeler aan de buitenkant hebben.

Vervolgens maak je een automatisering die iedere minuut ofzo loopt en de P1 meter waarde uitleest, en op grond daarvan de Boiler meer of minder aanstuurt.
Je stuurt dan de waarde naar het 0-10v regelblokje, wat verbonden wordt met de dimmer, die het uitstuurt als vermogen naar de boiler.
Met het power-meet blokje kun je het werkelijke verbruik van de boiler terug meten.

PS. SolarEdge heeft zon ding ook (SolarEdge SMRT-HOT-WTR) , maar werkt dan alleen in hun systeem uiteraard).

ik verbaas me eigenlijk dat een dergelijke 'slimme'vermogensdimmer nog niet als kant-en-klaar verkocht wordt; maar ik heb hem nog niet kunnen vinden iig.. tips welkom!

** die solyxenergy geeft weinig info: ALtijd weer veel geschreeuw en weinig gewone specificatie: regelt dit ding echt zoals ik hierboven beschrijf, of schakelt ie alleen (dan kun je ook een 10 euro slimme stekker kopen! die hetzelfde doet)

** @twain4me Mag ik weten welke slimme laadpaal? en is die ook volledig regelend? en stuurbaar via HA? info/linkje graag als je hebt; ik ben hiervoor aan het rondkijken...

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 07-03-2025 10:06 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zappi van My energie (en ik heb eddi voor een elelement in mijn warm water vat + in de toekomst een element via een relais in het buffervat.) of er een koppeling met HA bestaat weet ik niet. maar er is een zappi topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-07 10:00
ik heb een fronius ohmpilot. (komt grofweg neer op het zelfde als waar jij naar linkt)
aangesloten op een 200l boiler.
hier in 1x een element voor de boiler met zonne energie, en 1 backup element.

maar ik heb ook een 50l warmtepompboiler, dus ik hotfill de boiler met 55graden water.
dit bespaart flink met een cop 4 en pakt gewoon de grootste slok op de borrel van mijn warmwater voorziening.
(hoeveel kWh ik hier in duw voor warm water, sorry kan ik niet loggen.
als de boiler warm is gaat de warmtepomp mijn huis verwarmen, dus heb ik die 2 verschillende functie in 1 cijfer, helaas. beste gok die ik kan maken 400kWh per jaar die dan met de cop grofweg een 1000kWh waard is(heel grofweg).)

ik heb ik 2024 750kWh van de zon in de boiler kunnen duwen.
(gaat hard als je geen cop van 4 hebt maar cop van 1. ;) )
en dan nog een 200kWh moeten kopen voor de backup.

(mijn mening is:
koop een wamtepompboiler is veel verstandiger voor de gewone mens.
een wateraccu moet je alleen doen als je speciale gevallen hebt, en een vreemde tweaker bent zo als ik.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties en de ervaringen. Leuk dat anderen er ook mee bezig zijn. Hoe hebben jullie het met de wamtepompboiler met de luchttoevoer gedaan? Voor mij viel deze optie af omdat ik geen toevoer vanaf buiten kan maken. Dat betekend dat ik in de winter eerst het huis moet opwarmen om vervolgens daarvan warm water te maken.

Hoe doen jullie het met legionella preventie met de zelf bouwregeling?

De handleidingen van de Solyx staan helemaal onder aan de pagina https://www.solyxenergy.n...QN1dOSstcAYYaAnOUEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-07 10:00
er zijn meerdere warmtepompboiler systemen en niet allemaal hebben een lucht invoer van buiten nodig.
en rest warmte van binnen gebruiken is niet altijd even slecht.
ik wil je geen kant op sturen, maar wel helpen (dus denk na en volg mijn niet blindelings alles heeft voor en nadelen.)
check even inventum als voorbeeld:
https://www.inventum.com/...-grondgebonden-tot-90-m2/
soms is dat de oplossing soms niet.
tj.jackel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:02:
ik doe dit op meerdere manieren.
1x per dag gaat het backup element aan voor een uur.
(als de epex prijs van stroom laag is, dus vaak overschot aan stroom.
dit heeft een nadeel dat soms er 46 uur tussen 2 runs kunnen zitten, en dat is wel wat veel.)
dit maakt de top van mijn boiler grofweg 62graden.

de ohmpilot heet ook een bescherming hier voor, die verwarmt de gehele boiler tot 55 graden, of er nu zon is of niet. (een aantal uur de boiler op 55 graden en je hebt ook een beveiliging.)
dus soms pakt die het eerder op als de backup. (vooral als er een bad is gepakt in de winter, dan is de boiler aardig "leeg".)

als er zon is dan word de boiler eigenlijk iedere dag verwarmt tot een 70 graden en dan blijven de back-up dingen natuurlijk uit.
dat dood alles ook de gene die daar mee onder de douche gaat staan. ;)
(dus pas op als je warm water pakt in de keuken bij mij, dat wil wel eens oplopen tot meer als 75 graden van het topje van de boiler, het maakt wel fantastisch de panen schoon en ontsmet lekker de snijplanken. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

tj.jackel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:02:
Bedankt voor de reacties en de ervaringen. Leuk dat anderen er ook mee bezig zijn. Hoe hebben jullie het met de wamtepompboiler met de luchttoevoer gedaan? Voor mij viel deze optie af omdat ik geen toevoer vanaf buiten kan maken. Dat betekend dat ik in de winter eerst het huis moet opwarmen om vervolgens daarvan warm water te maken.

De handleidingen van de Solyx staan helemaal onder aan de pagina https://www.solyxenergy.n...QN1dOSstcAYYaAnOUEALw_wcB
Legionella run: mijn 'regelbare E-boiler' zoals boven beschreven, heb ik een temperatuur sensor gegeven. Dagelijk: met 'overschot' solar-electra warm ik de boiler op. 's avonds stook ik hem eventueel door tot 48 graden met net-stroom (dat geeft comfortable douchewater, veel kouder gaat niet). Als er overdag genoeg zon is stook ie tot max-temperatuur door (~75-80C). In HA loopt een timer voor een legionella-cycle: Als de boiler warm genoeg is geweest middels de zon, reset die timer. Als de timer afloopt, stookt ie savonds de boiler een keer naar 60C (wat dan vanzelf de HA-timer reset..)

verder:
Een goed idee is inderdaad om de boiler te vullen met water wat je voorverwarmd vanuit je WP. Ik zou dit zelf altijd via een SWW-spiraal in het buffervat van de WP doen, en niet andersom (een CV spraal in een SWW-boiler) zoals dat vaak gedaan wordt. Dat laatste maakt de WP setupingewikkeld en levert altijd een conflict: huis of SWW verwarmen.

Ik heb dit zelf overigens niet gedaan omdat de infrastructuur van mijn huis het slecht toeliet en de afstand tussen boiler en WP groot is. bovendien moet je de WP dan weer groter dimensioneren...
Een losse WP-boiler nam me te veel ruimte in, en maakt herrie binnen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Ik heb de Eddi van myenergi. Ik ben er zeer tevreden van. Voordeel van dit systeem is dat hij ook goed zou kunnen samen werken met batterijen. Dus zonder conflict.

Gebruik hem het hele jaar voor het warme water in mijn boiler. En er hangt ook een elektrisch vuurtje aan, dat ik uiteraard enkel in het stookseizoen op zet. Icm 6kWp zonnepanelen geeft dat zorgeloos warm water behalve in nov-jan-feb.
Als er vragen zijn dan hoor ik het.

Toen in hem kocht waren batterijen nog niet betaalbaar. Heb er geen spijt van maar ik zou het geld eerder in een batterij steken

[ Voor 13% gewijzigd door EreteiP op 08-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

ah.. weer iets geleerd: Die Eddi is idd een traploze 'dimmer', en er is een HA integratie beschikbaar: https://github.com/cjne/ha-myenergi.
Eddi is ook een volledige inverter (maakt 'sinus'vormig vermogen )

nadelen Eddi zie ik ook al
Eddi werkt met eigen ín/export sensor: (terwijl je P1 meter dat al heeft..)
Eddi heeft ook 3 grid-sensors nodig met een 3 fasen huis

maar goed, zelf bouwen was leuker en veel goedkoper :-)
wanneer zou er nou eens standaardisatie komen zodat niet ieder merk zijn eigen 'home-netwerk' heeft?

[ Voor 48% gewijzigd door lc8 op 08-03-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Die sensor wordt er netjes bijgeleverd. En dat installeren is ook een eitje.

Ik vind die ct-klemmen eigenlijk een voordeel. Je hangt niet vast aan je digitale meter en je kan sneller reageren dan je refresh van je digitale meter.

Zelf bouwen is inderdaad leuker, maar soms heb je zoveel projectjes dat je moet kiezen wat je wel en niet zelf bouwt 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lc8

lc8

EreteiP schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:57:
Die sensor wordt er netjes bijgeleverd. En dat installeren is ook een eitje.

Ik vind die ct-klemmen eigenlijk een voordeel. Je hangt niet vast aan je digitale meter en je kan sneller reageren dan je refresh van je digitale meter.

Zelf bouwen is inderdaad leuker, maar soms heb je zoveel projectjes dat je moet kiezen wat je wel en niet zelf bouwt 😂
p1- meter Home-wizzard stickje (local-integratie) geeft 1x per 5 seconden een update. snel genoeg.

Pagina: 1