Toon posts:

[Delphi] GUI: Hoe zouden jullie dit maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil weer verder gaan werken aan een half afgemaakt programma. Alleen het moeilijkste vind ik altijd de GUI ontwerpen (en waarschijnlijk vinden dat wel meer mensen).

Waar voor moet het programma gebruikt worden:

In de supermarkt staan altijd aan de "koppen" de aanbiedingen van de week. Er moet dus steeds aan het begin van de week een planning gemaakt worden om de te kijken welke artikelen waar komen te staan. Die koppen noem je een display, dus display 1, display 2, enz....

Nu heb ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.famstuij.dyndns.org:1026/displayplanner.jpg

Maar het programma moet zo zijn dat je in een x aantal edit-controls artikelen kunt toevoegen/bewerken/verwijderen. Het moet dus niet zo als het nu is altijd 23 display's zijn, want dat kan in de supermarkt veranderen. Tevens heb je natuurlijk ook nog te maken met de resolutie die die computer gebruikt. Kortom het probleem is dus hoe je die edit controls op het form moet zetten, omdat het er een x aantal kunnen zijn en je het form kan resizen?

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat je het form gewoon naar beneden zou moeten scrollen. Alleen bij het programma kan je de artikelen slepen. Dus van display1 een artikel slepen naar display4. Dus dan is dat niet zo handig denk ik?

Graag wat suggesties. (hopelijk is het duidelijk)

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:10

Exterazzo

Qeasy

je kan dat toch gewoon uitrekenen, en een algoritme bedenken voor de beste indeling bij x aantal editboxen. lijkt me wel lastig, maar het is te doen. maar dan krijg je dus bij x=50 wel heel kleine edit boxen :D

Audentia

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies bij een groot aantal is dat niet echt makkelijk.

Ik wil gewoon een paar mogelijkheden horen.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:10

Exterazzo

Qeasy

dan misschien met een vaste pagina waarde, dus bijv. 25 op 1 pagina = maximaal, en als er dan meer zijn op de volgende pagina verder gaan, dus niet scrollen, maar gewoon een knoppie volgende pagina. en dan soort klembord in je programma zetten, dat altijd hetzelfde blijft.

dan kan je dus van box 4 is drag en droppen in het klembord, dan ga je naar pagina 2 en drag en drop je de inhoud van het klembord weer in box 29

Audentia

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Of je werkt met tabbladen, die het opschrift 1-25 26-50 hebben, en waaronder dan de juiste controls zitten.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
No offence, maar ik vind dit maar een brakke UI. Er staan veel te veel controls op 1 form.

Als ik het goed begrijp, dan stelt iedere listcontrol een rayon uit die supermarkt voor? En het feit dat dat niet altijd 23 Listcontrols hoeft te zijn, wil zeggen dat uw applicatie eigenlijk gegevens over meerdere supermarkten moet aankunnen?

Ik zou als volgt te werk gaan;
In uw prog een functie voorzien "Nieuwe supermarkt" ofzo. Als dit aangeklikt wordt, krijg je een schermpje waar je gegevens moet gaan invullen over die winkel. Naam,... maar ook het aantal rayons en eventueel ook afdelingen.
Aan de hand van die gegevens maak je dan uw supermarkt en zet je ook de controls op je form.
Als je werkt met afdelingen, kan je per afdeling een tabblad gebruiken waar je dan voor iedere rayon van die afdeling een listcontrol op dat tabblad zet.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 16 september 2001 10:59 schreef whoami het volgende:
No offence, maar ik vind dit maar een brakke UI. Er staan veel te veel controls op 1 form.

Aan de hand van die gegevens maak je dan uw supermarkt en zet je ook de controls op je form.
Je krijgt dan toch precies hetzelfde? Ook veel te veel controls op je form.

Het voordeel om meerdere controls op het form te plaatsen vind ik is dat je een goed overzicht hebt.

Heeft misschien iemand een totaal ander idee i.p.v. meerdere control's laten zien.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04
Op zondag 16 september 2001 12:05 schreef tokkie het volgende:

[..]

Je krijgt dan toch precies hetzelfde? Ook veel te veel controls op je form.

Het voordeel om meerdere controls op het form te plaatsen vind ik is dat je een goed overzicht hebt.

Heeft misschien iemand een totaal ander idee i.p.v. meerdere control's laten zien.
Nee juist niet, als je veel controls op je form hebt, verlies je het overzicht.

Als je een pagecontrol gebruikt, zijn uw controls over meerdere pages gespreid en heb je een beter overzicht.

https://fgheysels.github.io/

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Worden er nu uiteindelijk dingen op papier afgedrukt of staan er beeldschermen in de zaak. :?

Ik heb wel wat kijk op GUI's. Gebruik een scrollbox(?) om te selecteren uit de display's en 1 tekstbox om de tekst in te vullen. Doe er ook een knop 'item toevoegen' en een knop 'item verwijderen' bij. Als het van belang dat de bedrijfsleider oid de geografie ziet, zul je ook een plattegrond van de zaak en de posities van displays moeten tonen in een overzicht. (Tjonge, maken is wel ff makkelijker dan uitleggen geloof ik. :) )

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Blah gewoon linkerhelft van je form een lijst met artikelen van de aanbieding, rechts een 2-level treecontrol met op de root de koppen en daaronder de artikelen op de kop. En dan sleur en pleur heen en weer... (drag&drop voor de Anglicanen ;) )

Overigens heb ik zelf jarenlang als afdelingshoofd/vulploegleider kruidenierswaren bij AH gewerkt, en ik deed dit karwei iedere zaterdagavond zonder computer in een minuut of 5-10 tijdens het avondeten. Ik kan me niet voorstellen dat je erop wint door hier een applicatie voor te schrijven. Ik had daarentegen wel een enorme Excel-sheet in mekaar gedraaid die de meeste optimale verdeling van vulploegers uitrekende waardoor de vracht in alle gangen tegelijk gevuld zou zijn (inclusief rescheduling van mensen die vroeg klaar waren op 'zware' gangen).

Professionele website nodig?

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Op maandag 17 september 2001 01:29 schreef curry684 het volgende:
Blah gewoon linkerhelft van je form een lijst met artikelen van de aanbieding, rechts een 2-level treecontrol met op de root de koppen en daaronder de artikelen op de kop. En dan sleur en pleur heen en weer... (drag&drop voor de Anglicanen ;) )

Overigens heb ik zelf jarenlang als afdelingshoofd/vulploegleider kruidenierswaren bij AH gewerkt, en ik deed dit karwei iedere zaterdagavond zonder computer in een minuut of 5-10 tijdens het avondeten. Ik kan me niet voorstellen dat je erop wint door hier een applicatie voor te schrijven. Ik had daarentegen wel een enorme Excel-sheet in mekaar gedraaid die de meeste optimale verdeling van vulploegers uitrekende waardoor de vracht in alle gangen tegelijk gevuld zou zijn (inclusief rescheduling van mensen die vroeg klaar waren op 'zware' gangen).
Juist, zoiets d8 ik ook al. Alleen met wat jij wilt doen moet je ofwel alle artikelen die de winkel heeft in die listbox pleuren, of eerst alle aanbiedingsartikelen invoeren. Wat je ook kunt doen is zo'n treeview maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Display 1
 |-- Koeievlaai
 |-- Geitevlaai
 |-- Eendevlaai (?)
 +-- Artikel toevoegen
Display 2
 |-- Rooie vla
 |-- Bruine vla
 |-- Blauwe vla
 +-- Artikel toevoegen
...

Lijkt mij handiger eerlijk gezegd

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Pagina: 1