Home Connect: iemand ervaringen? tips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Mijn woning wordt momenteel gebouwd (nieuwbouwwoning).

Nu heb ik al een keuken gekozen incl "domme" inbouwapparatuur. Maar dit kan nog worden aangepast gelukkig.
Nu hoorde ik van de week iets over een slimme vaatwasser waarmee je deze kan starten als je zonnepanelen veel opbrengen. Dat ging mbv Homeconnect icm HomeWizard.

Nu zijn mijn vragen:

1. Wat zijn jullie ervaringen met HomeConnect vaatwassers? Zijn deze duurdere modellen de meerprijs waard tov besparing op energie?
2. Wat raden jullie aan aan te schaffen me Homeconnect ondersteuning? Andere apparatuur dan vaatwassers bedoel ik. En zo ja waarom?
3. Is Homeconnect wel de beste oplossing? Of zijn er betere alternatieven?

bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ik heb een vaatwasser die dat ondersteunt, maar ik heb het uitstaan. Keuze voor deze vaatwasser was gebaseerd op de andere eigenschappen en daar zat HomeConnect 'helaas' ook bij.

Bij voorkeur heb ik gewoon een domme vaatwasser die niet m'n netwerk hangt. Naast een eventueel risico op hacken (wie? waarom? wat wil je ermee?) wil ik gewoon dat mijn vaatwasser werkt op het moment dat ik wil. Geen automatische 'software updates' installeren precies als ik m'n vaat schoon wil hebben graag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben het op meerdere siemens apparaten, ik vind het ideaal, middels home assistant wordt omgeroepen; de wasmachine is klaar, of de droger, vaatwasser etc. Bij een vaatwasser heb je bijv. wel onzin dingen, zoals een blokjesteller, maja, je ziet zelf wel of het doosje bijna leeg is. Verder moet je natuurlijk voor je IOT apparaten wel een apart vlan aanleggen, wel zo veilig. Hoeft niet, kan wel.

En de start op afstand is wel handig, ovenschotel in de oven alvast, en zodra je van visite terugrijdt, zet je 'm aan, kan je thuis gelijk aan tafel.

En je kan het koppelen aan je energiemeters ja, op piek/dal tarief, of op dynamische tarieven.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Hier ook verschillende apparaten van Siemens met Home connect: koelkast, vaatwasser, oven en combi oven.
Heb Home Connect ook met Home Assistant verbonden, om alles in 1 te hebben.
Ik vind het handig, maar niet essentieel. Maar het is een leuke bijkomstigheid om in de app (Home Connect of Home Assistant) te kunnen zien hoe lang het nog duurt voor je apparaat klaar is, je apparaat op afstand handmatig aan te zetten (oven vast voorverwarmen) of in te stellen dat hij begint als er iets anders gebeurt (bv minimale PV opwek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hier een bosch vaatwasser en integratie met HA was een selectie criterium. Nog maar weinig echt gebruik van gemaakt, daarentegen wel van de goede droogcapaciteit (wat ook nog belangrijker was :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzzz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26
Wekko306 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:24:
Ik vind het handig, maar niet essentieel. Maar het is een leuke bijkomstigheid om in de app (Home Connect of Home Assistant) te kunnen zien hoe lang het nog duurt voor je apparaat klaar is, je apparaat op afstand handmatig aan te zetten (oven vast voorverwarmen) of in te stellen dat hij begint als er iets anders gebeurt (bv minimale PV opwek).
Het voorverwarm stuk met home assistant werkt toch nog niet? Ik dacht dat dit pas in 2025.3 kwam. Mag ik vragen hoe je dit hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb hier dan 3 slimme Samsung apparaten staan die voor zover ik weet dacht ik niet met Homeconnect werken maar via dan Samsung Smarthings. Tja, enigste wat ik handig eraan vind is dat ik via de telefoon dan weet wanneer de was klaar is of de was droog is. Voor de rest, gebruik eerlijk gezegd de app bijna nooit net als ik ook nooit de wasmachine of droger vanzelf laat starten.

Ben daar misschien nog wel ouderwets in maar ik zet pas een apparaat aan als ik zelf in huis ben zodat ik het altijd even in de gaten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:31
Home connect werkt prima als je ook een p1 meter + abbo van homewizard hebt.

Maar ik gebruik hone connect handmatig om op afstand nog even vaatwasser aan te zetten als ik die smorgens vergeet aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:21
Even een nuance.

HomeConnect wordt gebruikt door Bosch en Siemens (zelfde fabrikant).
SmartThings is het platform waar Samsung op verder bouwt.

Staar je dus niet blind dat elk apparaat HomeConnect moet hebben om smart te zijn.
Elk merk heeft zijn eigen 'slim' platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bedenk ook welke functionaliteit je graag wilt. Als het je vooral gaat om energieverbruik bijhouden of een notificatie krijgen als een apparaat klaar is, dan kun je prima met domme apparaten uit de voeten waar je een slimme stekker tussen steekt.

Gaat het je om een apparaat starten wanneer de elektriciteitsprijs laag is, dan voldoet vaak de domme startuitstelfunctie van je vaatwasser of wasmachine prima.

Mocht je aan bovenstaande niet genoeg hebben en fijnmaziger je apparatuur willen aansturen, dan pas wordt iets als Home Connect interessant :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Wekko306 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:24:
Hier ook verschillende apparaten van Siemens met Home connect: koelkast, vaatwasser, oven en combi oven.
"@Wekko306 Wat voor extra mogelijkheden biedt de koelkast/vrieskast als deze met HomeConnect functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 15:59
Ik heb een Siemens oven met HomeConnect en ik vind het ideaal want nu hoef ik het klokje niet aan te passen in de zomer-/wintertijd! :)

Verder wel handig om soms het voorverwarmen aan te zetten vanuit een andere kamer en een melding te krijgen wanneer hij klaar is, maar meer dan dat doe ik er ook niet mee eigenlijk.

Mijn (niet smart-) vaatwasser gebruikt geloof ik iets meer dan een halve kWh in het ecoprogramma dus ik zou daar zelf niet zoveel mee besparen als ik die op basis van de beschikbare zonne-energie zou laten starten. Daar kun je ook de normale startuitstelfunctie voor gebruiken zoals anderen al noemden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
pastafan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:33:
[...]

"@Wekko306 Wat voor extra mogelijkheden biedt de koelkast/vrieskast als deze met HomeConnect functioneert?
Niks heel handigs. Je kan de gewenste temperatuur van het koel en vriesgedeelte instellen, en de vakantie modus aan en uit zetten. Ook krijg je een notificatie als de deur al lang open staan (30 seconden ofzo), dat is nog wel handig omdat mijn kinderen soms de deur niet goed sluiten.
Ook kan je in de app je voorraad van producten bijhouden en een boodschappenlijstje maken, maar dat vind ik compleet nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:34
ik zou er niet teveel van verwachten. Je vaatwasser gebruikt maar korte momenten een hoog vermogen om het water te verwarmen. De rest van de tijd staat er alleen een sproeiarm rondjes te draaien wat vrijwel geen stroom verbruikt.

Zeg dat je op zonnige momenten 1500 Watt opbrengst van je zonnepanelen hebt. Dan heb je alleen tijdens de verwarm momenten even geen teruglevering van stroom maar de rest van het programma wel.

Een boiler verwarmen op deze momenten heeft dan meer nut al moet je dan wel een boiler hebben met een laag vermogen zodat je over langere tijd bijvoorbeeld 600W kan laden.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Pagina: 1