In gebreke stelling/ non conformiteit auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Weet niet of dit het goede forum is, anders misschien naar MOB

Onze elektrische Kia heeft donderdag voor de 3e keer een batterijcel gehad, gevolg -> auto in turtle mode en in totaal 6x moeten herstarten. Via Kia pechhulp voor 4 dagen een leenauto gekregen.

Het is garantiewerk, we zitten nog niet aan de 150.000 km en binnen de 7 jaar. Maar het vertrouwen in de auto is weg en vooral de afhandeling van de dealer daarbij helpt niet mee.

We hebben al rechtsbijstand erbij gehaald, en zullen waarschijnlijk de dealer in gebreke stellen en ons beroepen op non conformiteit.

Nu moet ik morgen er toch heen om de leenauto in te leveren. Kan ik deze brief ook ter plekke overgangen, of is het beter om deze aangetekend te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zorg dat alles achteraf aantoonbaar/bewijsbaar is.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ja kan, maar alsnog moet hij aangetekend voor bewijs van ontvangst.
ik zou het niet doen, gewoon het stappenplan van de rechtsbijstand volgen..
(de rechtsbijstand zijn werk laten doen)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ok.. ik zal eens kijken wat ze meesturen.
Nu nog bedenken wat we "eisen"

Ze zullen wel de batterijcel vervangen, maar het is al de 3e keer, zal niet de laatste keer zijn.

Een heel nieuwe auto eisen staat denk ik niet in verhouding, maar wat mij betreft vervangen ze wel het hele batterij pack

Daarnaast ook kostenloos vervangend vervoer tijdens de herstelperiode, dat willen ze ook niet meer kosteloos doen deze 3e keer

[ Voor 17% gewijzigd door greatgonzo op 03-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
greatgonzo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:55:

Onze elektrische Kia heeft donderdag voor de 3e keer een batterijcel gehad, gevolg -> auto in turtle mode en in totaal 6x moeten herstarten.
greatgonzo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:41:

Ze zullen wel de batterijcel vervangen, maar het is al de 3e keer, zal niet de laatste keer zijn.
In eerste instantie dacht ik dat je het over een 12V-accu had, maar daar twijfel ik nu over, dus dan toch maar vragen: Wat moet ik verstaan onder 'een batterijcel gehad'? Ik ken de term 'batterijcel' alleen maar in de zin van een batterij/accu die bestaat uit heel veel (batterij)cellen en op de term Googlen levert me ook alleen maar dat op.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
Hahn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:48:
[...]

[...]

In eerste instantie dacht ik dat je het over een 12V-accu had, maar daar twijfel ik nu over, dus dan toch maar vragen: Wat moet ik verstaan onder 'een batterijcel gehad'? Ik ken de term 'batterijcel' alleen maar in de zin van een batterij/accu die bestaat uit heel veel (batterij)cellen en op de term Googlen levert me ook alleen maar dat op.
Van het EV-accu-pakket is er nu voor de 3e keer een cel kapot gegaan. Dat heeft als gevolg dat de auto in veilige/turtle-mode gaat en is op te lossen door die cel te vervangen. Dat is iets dat een keer kan gebeuren, maar als het voor de 3e keer gebeurt verwacht je toch dat er ergens iets niet klopt. Of het accu-pakket is in zijn geheel niet goed, of er gaat iets anders mis in de auto. Ik snap dus wel dat TS hier nu moeilijk over gaat doen. Zeker omdat het er op lijkt dat de dealer zijn werk gewoon niet goed doet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nieuw accu pakket (niet lossen dingen vervangen)
de garage regelt en betaald vervangend en vergelijkbaar vervoer voor de periode.
Garantie accu gaat weer opnieuw lopen na een nieuwe accu

Dat zouden de dingen voor mij zijn in jou geval

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nu moet ik morgen er toch heen om de leenauto in te leveren. Kan ik deze brief ook ter plekke overgangen, of is het beter om deze aangetekend te sturen?
Ik zie geen probleem mits je een tweede persoon meeneemt. Minimaal als getuige dat je echt de brief overhandigt maar iemand die de telefoon ter hand neemt en de overhandiging filmt lijkt me nog beter. Dan heb je natuurlijk wel een kansje dat de dealer in kwestie het filmen niet op prijs stelt maar een aangetekende brief kun je ook gewoon weigeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:35
We hebben al rechtsbijstand erbij gehaald, en zullen waarschijnlijk de dealer in gebreke stellen en ons beroepen op non conformiteit.

Je hebt rechtsbijstand en nu kom je hier om advies om zelf lekker te gaan prutsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:48:
[...]

[...]

Oeps, iets krom omschreven.. maar idd, zoals @redwing het samenvat klopt.. van het batterypack is nu voor de 3e keer een cel kapot

Ook bekabeling en de onboard Charger is al vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik wist niet dat er auto-accu's waren waarvan eenvoudig een enkele cel gewisseld kon worden?

Weet je toevallig of het telkens dezeflde cel of een cel in dezelfde module betreftt?

Ook apart dat bij 1 kapotte cel de hele auto mank gaat lopen. Dan schakelt het battery management toch een module uit o.i.d. zou ik verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54
henri86 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:45:
Ik wist niet dat er auto-accu's waren waarvan eenvoudig een enkele cel gewisseld kon worden?

Weet je toevallig of het telkens dezeflde cel of een cel in dezelfde module betreftt?

Ook apart dat bij 1 kapotte cel de hele auto mank gaat lopen. Dan schakelt het battery management toch een module uit o.i.d. zou ik verwachten.
Bij de Honda Civic Hybrid van een vriendin kon dat al en bij mijn Auris Hybrid is dat ook mogelijk.
Vaak als er 1 cel kapot is kan dat gewoon vervangen worden en zou gewoon goed moeten werken.

In dit geval werkt dat niet goed dus is er meer aan de hand.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:59

Ik heb erg goede ervaringen met rechtsbijstand in een paar verschillende zaken, dus mijn advies is: stel deze vraag aan hun. Aangezien ze al betrokken zijn (zoals ook al eerder gemeld) is het handiger dat je dit in overleg met deze club aanpakt.

Ik zou namelijk ook even goed kijken of het een geschil met de dealer wordt of met Kia zelf. In het eerste geval kan het flink kwaad bloed zetten als je daar met een brief en cameraman aankomt. Het kan ook helpen om je dealer (gedeeltelijk) aan jouw kant te houden als de coulance van Kia moet komen.
Pagina: 1