Hoi!
Ik wil voor mijn vader een nieuwe PC bouwen, omdat z'n oude systeem (die we in 2011 gebouwd hebben) wat kuren vertoont. Opzich durf ik zelf wel een schone installatie aan, gezien z'n huidige systeem op zich niet onaardig is voor wat simpel email/office gebruik. Echter is officiele windows 11 support helaas geen optie zonder omwegen, dus misschien is het gewoon tijd om het eea te vervangen. Overigens draait hij ook nog wel Autocad 2018 voor wat huis tuin en keuken tekenwerk. Dit zou voor mij de enige echte reden zijn om te upgraden, gezien dit programma wel resource hungry is.
Destijds heb ik bij Alternate deze componenten gekozen:
Vraag 1, wat zullen we hergebruiken:
De enige herbruikbare onderdelen hier lijken me de kast en de voeding (storage buiten beschouwing gelaten). Echter hebben we het hier wel over een 14 jaar oude voeding, misschien is het voor stabiliteit e.d. beter om daar ook meteen iets nieuws voor aan te schaffen? De kast kunnen we denk ik wel herbruiken, zolang ik voor een ATX moederbord ga.
Voeding in kwestie: uitvoering: Cooler Master Silent Pro M500
Kast: uitvoering: Antec Solo
AM4, juiste keuze?
Mijn vader doet echt niet veel spannends op zijn PC. Zodoende denk ik dat elke capabele cpu met integrated graphics prima is. het AM4 platform is een stukje voordeliger tov AM5 (en Intel), dus dit was mijn eerste idee: uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed
Is dit anno 2025 nog interessant? Ik denk dat we niet snel gaan upgraden, zolang het systeem goed genoeg is voor wat hij doet.
De overige eisen die we hebben zijn redelijk straight forward:
- 16GB RAM een must, maar wss doe ik gewoon 32GB voor future proof
- NVMe storage (dat lukt wel op de meeste AM4 bordjes lijkt me)
Met mijn huidige ideeen kom ik op deze build uit:
Bij voorbaat bedankt!
Ik wil voor mijn vader een nieuwe PC bouwen, omdat z'n oude systeem (die we in 2011 gebouwd hebben) wat kuren vertoont. Opzich durf ik zelf wel een schone installatie aan, gezien z'n huidige systeem op zich niet onaardig is voor wat simpel email/office gebruik. Echter is officiele windows 11 support helaas geen optie zonder omwegen, dus misschien is het gewoon tijd om het eea te vervangen. Overigens draait hij ook nog wel Autocad 2018 voor wat huis tuin en keuken tekenwerk. Dit zou voor mij de enige echte reden zijn om te upgraden, gezien dit programma wel resource hungry is.
Destijds heb ik bij Alternate deze componenten gekozen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| 1 x S##V01 === Complete PC === Bestaande uit: 1 x === Assemblagekosten === 1 x CooMas Hyper212 Plus 1 x Asus1GB D5 X ENGTS450/DI R 1 x IcyDock 2.5"->3,5"SSD&SATA Conv 1 x Int Core i7-2600 3400 1155 BOX 1 x CooMas Silent Pro M 500W ATX2 1 x Antec Lifestyle Solo ATX 1 x Card Reader 54in1 Int. USB2.0 2 x Asus 24x SA LS RW-24B3ST BlR 1 x Aero V12 BlueLine 120x120x25 1 x SSD 128GB 140/355 RSSDC300 SA3 CRU 1 x Asus P8P67 P67 FRG SA 1 x Sams 1TB HD103SJ F3 SA2 1 x D3 8GB 1333-999 XMS K2 COR |
Vraag 1, wat zullen we hergebruiken:
De enige herbruikbare onderdelen hier lijken me de kast en de voeding (storage buiten beschouwing gelaten). Echter hebben we het hier wel over een 14 jaar oude voeding, misschien is het voor stabiliteit e.d. beter om daar ook meteen iets nieuws voor aan te schaffen? De kast kunnen we denk ik wel herbruiken, zolang ik voor een ATX moederbord ga.
Voeding in kwestie: uitvoering: Cooler Master Silent Pro M500
Kast: uitvoering: Antec Solo
AM4, juiste keuze?
Mijn vader doet echt niet veel spannends op zijn PC. Zodoende denk ik dat elke capabele cpu met integrated graphics prima is. het AM4 platform is een stukje voordeliger tov AM5 (en Intel), dus dit was mijn eerste idee: uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed
Is dit anno 2025 nog interessant? Ik denk dat we niet snel gaan upgraden, zolang het systeem goed genoeg is voor wat hij doet.
De overige eisen die we hebben zijn redelijk straight forward:
- 16GB RAM een must, maar wss doe ik gewoon 32GB voor future proof
- NVMe storage (dat lukt wel op de meeste AM4 bordjes lijkt me)
Met mijn huidige ideeen kom ik op deze build uit:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 169,90 | € 169,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 93,- | € 93,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 58,95 | € 58,95 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 123,90 | € 123,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 445,75 |
Bij voorbaat bedankt!
[ Voor 22% gewijzigd door evanraalte op 03-03-2025 12:00 ]