P1 usb kabel verlengen via oude ptt telefoonkabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-09 08:17
Mijn vraag:

Ik heb de volgende situatie waarbij ik de P1 kabel met usb moet verlengen naar de 1e verdieping, vanaf de meterkast op de begane grond.

Dit omdat er geen aansluitpunten zijn voor mijn raspberry (voeding) in de meterkast en deze dus nu (max 3 meter) naar boven moet.

Nu heb ik wel gezien dat er een oude ptt telefoonkabel naar boven loopt vanaf de meterkast.

Nu dacht ik, knip deze door en gebruik dan de oude ptt kabel voor het verlengen van de p1 naar boven.

Kan ik het op deze manier veilig doen voor het verlengen van de p1 kabel?

Beste antwoord (via gekkenhuis1900 op 03-03-2025 11:20)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:03
Je beste kans is gewoon het P1 signaal te verlengen, dat is een RS232 signaal en is ontworpen om via telefoonkabels te werken.
Hier vind je (hoofdstuk 5) de pinout van een P1 aansluiting.
https://www.netbeheernede...p1_companion_standard.pdf

Aangezien de data van de smart meter meestal alleen gelezen wordt kun je volstaan met pen 5 en 3 aan te sluiten.
Als je alles wilt aansluiten neem je pin 2 ook mee
Als je iets hebt dat je wilt voeden vanuit de p1 lijn heb je 5 en 6 nodig maar dat zou ik afraden.

Usb verlengen is geen goed idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou een stopcontact maken in de meterkast ;) Dan kan je je raspberry gewoon in de meterkast aansluiten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Helaas ga ik me daar niet aan wagen, al heb ik dat wel in optie staan mocht dit geen succes worden.

Kosten technisch gezien leek me dit een goede oplossing, ook aangezien ik dit zelf zou kunnen doen en ik niet weer iemand moet laten komen om een stopcontact te laten plaatsen.

Ben alleen benieuwd of dit zou kunnen eigenlijk. Volgens mij gebeurd er binnen 3 meter verlenging, niet zoveel bijzonders qua data overdracht van de p1.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 03-03-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je P1 kabel heeft maar twee aders nodig van de RJ11 connector dus die oude PTT (POTS/PSTN) kabel is daar perfect voor te gebruiken. Enige waar je wel rekening mee dient te gaan houden is de lengte van die kabel, het P1 signaal is maar over een beperkte afstand beschikbaar vanuit je 'slimme meter'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Ik neem aan dat je een P1->usb kabel gebruikt voor het aansluiten van je meter op je Raspberry Pi. Dan kun je toch ook een usb-verlengkabel gebruiken?

Andere optie is iets als een SlimmeLezer kopen, die kun je op je P1 aansluiten en die stuurt dan de gegevens naar een MQTT server die je waarschijnlijk al hebt. Dan moet je wel een ethernetkabel naar je meterkast trekken. Je hebt ook varianten die met WiFi werken, maar daar zou ik niet op vertrouwen voor zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Heb ik ook overwogen om iets met usb of UTP te verlengen, maar dat wordt helaas een hell of a job om daar extra kabels naar toe te leggen. Gezien de locatie vd meterkast.

Snap alleen even niet (ontbreken technische kennis) waarvoor ik maar 2 aders nodig zou hebben om de p1 kabel te verlengen via de telefoonkabel.

Er lopen 4 draden door de p1 kabel. Althans als ik de doorzichtige RJ11 bekijk, dan zie ik 4 draden zichtbaar. Moeten deze dan niet gewoon alle 4 op de ptt kabel aangesloten worden?

Ik sluit de verlengde kabel op de 1e verdieping weer aan via de ptt kabel en deze komt dan in de raspberry pi via usb. Uiteraard de usb die was doorgeknipt en weer aangesloten op de oude ptt kabel.

Het mooiste van het verhaal is dat de plek waar ik moet zijn is precies boven de meterkast. Dus het is echt maar een kleine 2 meter overbrugging...

[ Voor 12% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 03-03-2025 11:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je beste kans is gewoon het P1 signaal te verlengen, dat is een RS232 signaal en is ontworpen om via telefoonkabels te werken.
Hier vind je (hoofdstuk 5) de pinout van een P1 aansluiting.
https://www.netbeheernede...p1_companion_standard.pdf

Aangezien de data van de smart meter meestal alleen gelezen wordt kun je volstaan met pen 5 en 3 aan te sluiten.
Als je alles wilt aansluiten neem je pin 2 ook mee
Als je iets hebt dat je wilt voeden vanuit de p1 lijn heb je 5 en 6 nodig maar dat zou ik afraden.

Usb verlengen is geen goed idee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Super duidelijk 👍

Je zegt alleen wel op het eind "usb verlengen is geen goed idee".

Je bedoeld daarmee dat ik deze kabel --> https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Die ik nu momenteel heb dus het beste niet kan verlengen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

gekkenhuis1900 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:22:
Super duidelijk 👍

Je zegt alleen wel op het eind "usb verlengen is geen goed idee".

Je bedoeld daarmee dat ik deze kabel --> https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Die ik nu momenteel heb dus het beste niet kan verlengen toch?
Die kun je prima verlengen, want de kabel is RS232, geen USB. De UART (de "adapterchip") zit in de USB-stekker namelijk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Dat is zeer fijn om te lezen. Want gaf het idee al een beetje op eerlijk gezegd.

Dus gewoon lekker doorknippen, RJ11 in de meterkast (energie meter) stoppen. Doorlussen via de oude PTT kabel die naar boven loopt.

En op de 1e verdieping alles weer aansluiten vanaf de PTT kabel naar de usb en de usb aansluiten op de raspberry...

Dan zou het toch gewoon allemaal moeten kunnen werken denk ik.

Weet je wat, ik ga het zo dadelijk gewoon proberen en laat het jullie weten 😁

Ps
Uiteraard stop ik de RJ11 pas in de energie meter nadat ik alles heb gekoppeld en aangesloten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Houdt er wel rekening mee dat je ook RS232 niet oneindig kunt verlengen (zoals @Will_M al opmerkte). Ik weet niet precies wat de maximum is voor het P1-signaal, maar ik kom voor RS232 getallen tegen van max 15 meter op 9600 baud. Volgens mij gebruiken de nieuwere versies van P1/DSMR een hogere baudrate (115200), dus dan zal de maximum kabellengte nog wat korter zijn.

@RaZ zei het al, maar is het niet veel minder gedoe om de RPi in de meterkast te hangen? Heb je daar echt geen wandcontactdoos? Die zal je namelijk daar ook al nodig hebben voor je internetmodem, neem ik aan? (zo niet, dan is dat vrij makkelijk/goedkoop aan te leggen, je zit immers al in de meterkast ;))

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 03-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Ik ga er zo dadelijk mee aan de slag en waag een kans om te verlengen.

Kabel van modem komt idd binnen bij de meterkast, maar loopt direct door naar boven, waar de modem van het internet ook staat.

De overbrugging die ik moet maken is maximaal maar 2.5 a 3 meter en had idd ook ergens gelezen dat dit de maximale overbrugging is die je kan maken hiermee, met dit soort verbindingen en qua afstand en verlenging ervan🤞

[ Voor 32% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 03-03-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je na het verlengen van die rs232 aan het eind die RJ11 naar USB kabel wilt aansluiten moet je ook de voeding punten vanuit de p1 poort aansluiten (dus pin 1 en 6) anders doet die RJ11 naar Usb kabel het niet.
Die kabel heeft een converter aan boord die voeding nodig heeft.

Kortom, zorg ervoor dat 1,3,5 en 6 aansluit.

PS En drie meter is geen enkel probleem voor een rs232 kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 03-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ben(V) schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:04:
Als je na het verlengen van die rs232 aan het eind die RJ11 naar USB kabel wilt aansluiten moet je ook de voeding punten vanuit de p1 poort aansluiten (dus pin 1 en 6) anders doet die RJ11 naar Usb kabel het niet.
Die kabel heeft een converter aan boord die voeding nodig heeft.
Wordt die UART niet gewoon vanuit USB gevoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat kan ook, maar het staat nergens gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Update....

Na veel prutsen en checken kwam ik er ook nog achter dat er een alarm systeem was doorgekoppeld ergens.
Gelukkig stond dit los van de oude ptt bekabeling.

Zo begon ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPudtpwqSqvcsE4f3aGwvpdtayU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCgA5D390F7V9P0rzRqjU2wZ.jpg?f=fotoalbum_large

En na het doorknippen van de usb p1 kabel en wat meet & soldeerwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YuRW-JQFiLwh3_ybgGa84QN4RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HU8k4foPF9I9XKeyVLaVwkdD.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu de uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Vzx6mdWtlztOnk5IH1our2UOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17a24WLGn54giE3hcVmUeJHw.jpg?f=fotoalbum_large

Mission successful!!😇

De p1 usb kabel zend nu via de oude aangesloten ptt kabel, de data door naar de raspberry op de 1e verdieping.

Bedankt beste medetweakers voor het meedenken👌

Ps.
Als iemand nog iets meer info wilt of een schetsje van hoe ik het nu precies heb aangesloten allemaal, dan let me know..

[ Voor 19% gewijzigd door gekkenhuis1900 op 03-03-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkenhuis1900
Compizfox schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:01:
[...]

Wordt die UART niet gewoon vanuit USB gevoed?
Ik denk dat die z'n voeding inderdaad via de aangesloten raspberry pi krijgt?
Pagina: 1