Klimop van buren groeit in woonkamer naar binnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonsmits
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-03 17:43
Dag allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben wij de sleutels ontvangen van onze jaren-30 woning. Tot onze verbazing groeit er een klimop van de buren via de plinten omhoog. Hebben al kort even met de buren aangekaart, op een goede manier, dat we hier aankomende week even over willen hebben, maar dit is voor ons ook een verrassing. Hoor graag wat extra ideeën of inzichten hoe jullie naar deze situatie kijken.

Zie onderstaande foto voor de plattegrond. 13 jaar geleden is door de vorige bewoners de woning uitgebouwd (rode vlak). Hier is cement gestort, zit vloerverwarming in en er is een parketvloer over gelegd. De vorige bewoners hadden direct een hele grote boekenkast tegen de muur rechts gezet. Na het weghalen van de boekenkast kwam voor ons de klimop vanuit de plinten tevoorschijn.
De buren hebben géén uitbouw en hebben in hun tuin tegen die muur een klimop staan, hier moet de klimop in onze woning vandaan komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bX39lnRJ14iNK4AP6-nyNP9HSiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mGQpryp3CfbY4ramh0v68Zfh.jpg?f=fotoalbum_large

Zie onderstaande twee foto's, foto 1 met plint, foto 2 zonder plint.
Op foto 1 zie je dat de klimop nog groeit, op foto 2 interpreteer ik dat wel het grootste gedeelte dor en dood is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8nvbYvs5AQzlYdm0j7upXr5b1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbCgFDHTAeOjjbubjbfohb4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwqQ9FC-_4pVzffdcFMsYeixngw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcgIKInqFu5xbRdqJwWJkUuF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de vragen:

Wat moeten we hiermee? Hoe schadelijk is dit?
Wie kunnen we eventueel voor hulp inschakelen, een hovenier oid?

Voor wat betreft onze woning, hebben jullie nog adviezen voor het dichten van de parketvloer met bijv kit oid?

Zoals jullie hopelijk kunnen begrijpen hebben wij eigenlijk geen idee wat we hier precies mee aan moeten, dus alle input is welkom!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je muur zou dit moeten stoppen maar daar zit ergens een opening. Die zou je dicht moeten maken. Beste is om dit vanaf de kant van de buren te doen en dan uitgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 08:06
Inderdaad vanaf de buren gaan graven en de bron zoeken. En dat zou ik voor een flink deel proberen de verantwoordelijkheid van de buren te maken, maar wel vanuit samenwerking. Je wil ook dat ze het goed doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:32
Pannencouque schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:12:
Inderdaad vanaf de buren gaan graven en de bron zoeken. En dat zou ik voor een flink deel proberen de verantwoordelijkheid van de buren te maken, maar wel vanuit samenwerking. Je wil ook dat ze het goed doen.
Leg uit? Je mag gewoon een plant laten groeien tegen een buitenmuur in je eigen tuin?
Denk dat je allang blij moet zijn als ze goed meewerken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Cyriel85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Leg uit? Je mag gewoon een plant laten groeien tegen een buitenmuur in je eigen tuin?
Ligt er wel aan van wie die muur is. Als het een gedeelde muur is die op de erfgrens staat mag het, maar als die tégen de erfgrens staat is deze niet van de buren maar alleen van TS. In dat geval zou je dus zeker wel alle schade op de buren kunnen verhalen als het daar op uitkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
Het grootste probleem is de staat van de uitbouw. Het hoort niet mogelijk te zijn dat er iets naar binnen groeit. (Ik heb het wel zien gebeuren bij zowel jaren '30 als jaren '90 bouw.

De klimop is deels een signaal en deels een probleem op zichzelf. Als de bouw goed zou zijn dan zou het niet naar binnen groeien. Dat gezegd hebbende beschadigt klimop wel langzaam metselwerk en je wilt het niet hebben woekeren onder een pannendak, het naast kozijnen naar binnen laten groeien, etc. Een goede buur zal dus niet zomaar klimop tegen andermans gevel laten groeien (de gevel is van topicstarter omdat deze onderdeel uitmaakt van zijn pand). Overigens werken elementen altijd in op een gemetselde muur en is het dus vooral een kwestie van iets meer aandacht aan onderhoud. Het werkt ook andersom: door klimop staat de muur minder bloot aan regen.

Als je in goed overleg het kan verwijderen dan zou dat mooi zijn.

Persoonlijk zou ik ook benieuwd zijn naar wat er onder de vloer zich afspeelt. Op zijn minst zou ik het vochtgehalte van het hout en de vloer meten.

De muur zal wel met spouw zijn gebouwd. De spouw kan prima in open verbinding staan met de buitenlucht. Controleer dus eerst of deze niet naar binnen groeit via een stootvoeg etc. Een endoscoopcamera kan helpen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:23
Pannencouque schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:12:
En dat zou ik voor een flink deel proberen de verantwoordelijkheid van de buren te maken, maar wel vanuit samenwerking.
Ehhh, jouw uitbouw is na decennia dusdanig brak dat er planten naar binnen groeien en dat is de schuld van de buren? :?

Hydra wordt vaak gebruikt als erfafscheiding, grote kans dat die uitbouw ooit over (resten van) bestaande planten is heengebouwd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
Is dit niet ook een verborgen gebrek? HIer komen nogal kosten uit naar voren namelijk?
Overigens is dit natuurlijk niet het probleem van de buurman maar meer van de vorige bewoner (en nu van jou)
Iets in die uitbouw zit niet (meer) goed waardoor er planten naar binnen kunnen groeien.

*sowieso

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-06 20:49

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:33
Nou inderdaad, ik zou gelijk mijn biezen pakken als er een Hydra langs de muren van je woning naar binnen komt.
https://greek-myth.fandom.com/wiki/Hydra

Hedera daarentegen is weer wat makkelijker aan te pakken. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:25
Dit is mogelijk een verborgen gebrek van de woning. Dit zou niet moeten kunnen, je aanbouw zit niet (meer) goed in elkaar.
Het plaatsen van de klimop zal vermoedelijk in overleg met de vorige eigenaar zijn gedaan, ik denk niet dat je buurman hier verantwoording in heeft.
Aan de buitenkant de muur uitgraven en uitzoeken waar de plant naar binnen komt.
Als het kan ook een stuk van je vloerbedekking weghalen om de schade onder je vloer te kunnen beoordelen.
Je makelaar kan je mogelijk helpen met het afhandelen van dit verborgen gebrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-06 16:21
Waarschijnlijk zit er een ventilatierooster in de buitenmuur waardoor de hedera naar binnen heeft kunnen groeien. Even zoeken aan de kant van de buren of je dit kan vinden, vrij maken en dan in afstemming met de buren kijken wat je er mee doet.

Ventilatierooster dichtmaken of hedera ruim rondom het rooster wegsnoeien en afspreken met de buren dat ze dit bijhouden.

Edit: controleer ook even of het niet onder het boeideel/dakrand aan het groeien is.

[ Voor 10% gewijzigd door Milo85 op 03-03-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit is niet echt een probleem lijkt mij.

Dat er iets kan groeien onder de vloer van je uitbouw is op zich prima. De betekende dat er een opening is tussen buiten en de ruimte onder de vloer, dus ventilatie.

Waar je wel iets aan kan doen is de ruimte die er blijkbaar is ontstaan tussen de vloer en de binnenmuur van de uitbouw.
Even de naad openmaken (krabben of slijpen) en vullen met cement of kit.

De buren hebben er verder niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou gewoon eens even gaan kijken samen met je buren.

Geef aan dat je geschrokken bent dat er planten naar binnen groeien. Je kunt vervolgens de buitenmuur gaan inspecteren. Ik denk dat er spouwventilatie zit waardoor het naar binnen groeit.

En als je hier serieus onderhoud aan wil gaan doen, moet hoogstwaarschijnlijk de complete hedera van de muur. Als ze het dan na reparatie terug willen laten groeien dan kan dat misschien.

Maar voor nu is het belangrijk dat je je buren mens tot mens meeneemt in jouw probleem.
Geen vingerwijzen, gewoon samen komen tot een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:34
Je zult eerst moeten achterhalen wat de oorzaak is. Hoe komt die plant daar terecht? Ik zou denken dat je een aannemer kunt vragen om de oorzaak te achterhalen. Misschien is er wat hulp nodig van de buren om aan hun kant ook even te kunnen kijken. Pas als je dat weet, kan je het vervolg bepalen.

Voor zover ik weet, kan het groeien van hedera tegen de muur geen kwaad. Maar misschien zit er ergens een opening waar het misgaat. Even goed (laten) onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:50
Dat de klimop onder de muur doorgroeit is niet onmogelijk, wortels scheiden een zuur af waardoor ze in poreus gesteente (cement) door kunnen dringen. Het kleinste kiertje kan voldoende zijn.
Als je er op tijd bij bent hoeft het geen probleem te zijn; de plant met wortel en al uitgraven en klaar is kees. Zolang de muur niet ernstig gescheurd of gebarsten is, is er zeer waarschijnlijk geen schade aan de constructie. Eventueel een bouwkundige naar laten kijken. Misschien dekt de wa verzekering of eigen opstalverzekering de eventuele onkosten.
Ik zou in ieder geval de buren te vriend houden, zij hebben dit niet met opzet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:49
Jouw pand, jouw muur, klimop is ongewenst(sowieso) en op deze manier al helemaal. Dus afzagen en uitgraven en helaas voor de buren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DonJunior schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:45:
Is dit niet ook een verborgen gebrek? HIer komen nogal kosten uit naar voren namelijk?
Overigens is dit natuurlijk niet het probleem van de buurman maar meer van de vorige bewoner (en nu van jou)
Iets in die uitbouw zit niet (meer) goed waardoor er planten naar binnen kunnen groeien.
Nee, niet elk verborgen gebrek is automatisch het probleem van de vorige bewoner.

NVM:

Wat zijn verborgen gebreken in een huis?

Verborgen gebreken zijn gebreken die je bij aankoop niet kunt zien, waar je na aankoop wel last van hebt én waarvan zowel koper als verkoper voor de aankoop niet op de hoogte waren.

Wat is een ernstig verborgen gebrek?

Een ernstig (verborgen) gebrek is een gebrek dat het ‘normale gebruik’ van een woonhuis in de weg staat. Door het gebrek is het niet mogelijk om op een veilige manier in het huis te wonen (met redelijke mate van duurzaamheid), zonder dat het woongenot wezenlijk wordt aangetast. Bij het bepalen of een gebrek het normale gebruik van de woning aantast, spelen ook ouderdom en prijs van de woning een rol.

Wat als er pas gebreken optreden na de aankoop van mijn woning?

In principe koop je een bestaand huis inclusief alle gebreken en dus komen deze voor jouw rekening. Ook de verborgen. Maar er zijn uitzonderingen. In het geval van een zogenaamd ‘ernstig gebrek’ of bij schending van de mededelingsplicht, kan de verkoper aansprakelijk zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@simonsmits
Klimop is in de basis prima op tegen je muur aan te hebben:
https://www.centraalbehee...n/klimop-slecht-voor-muur
https://www.centraalbehee...imop-schadelijk-voor-muur

Als een verzekeraar aangeeft dat het niet schadelijk is dat wel een signaal.

Ik vermoed dat er gewoon geen onderhoud is gepleegd, zowel aan de muur als een de klimop. Dus oorzaak zoeken en netjes repareren. En voor de jaren erna afspraken maken over het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Cyriel85 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:15:
[...]

Dat klopt. Maar waarom zou ik verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van hun plant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
hoevenpe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Ehhh, jouw uitbouw is na decennia dusdanig brak dat er planten naar binnen groeien en dat is de schuld van de buren? :?

Hydra wordt vaak gebruikt als erfafscheiding, grote kans dat die uitbouw ooit over (resten van) bestaande planten is heengebouwd.
Je doet allerlei aannames. Blijf bij de fieten.

Er dringt een plant mijn huis binnen en die plant is niet van mij. Dan begin ik bij de eigenaar van de plant. Ik zou aan de slag gaan vanuit de benaderbare kant en beginnen met terugsnoeien. Wanneer blijkt dat het huis puik is en het met snoeien te maken heeft, maak ik hen verantwoordelijk. Wanneer blijkt dat het huis brak is, is het mijn probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

Pannencouque schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Er dringt een plant mijn huis binnen en die plant is niet van mij. Dan begin ik bij de eigenaar van de plant. Ik zou aan de slag gaan vanuit de benaderbare kant en beginnen met terugsnoeien. Wanneer blijkt dat het huis puik is en het met snoeien te maken heeft, maak ik hen verantwoordelijk. Wanneer blijkt dat het huis brak is, is het mijn probleem.
Uuuhh.. Hoe gaat een hedera een puik huis binnen dringen? Het is niet alsof hij via een raam naar binnen komt ofzo, dus er mankeert sowieso iets aan het huis zou ik zeggen..

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
chrisborst schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:49:
@simonsmits
Klimop is in de basis prima op tegen je muur aan te hebben:
https://www.centraalbehee...n/klimop-slecht-voor-muur
https://www.centraalbehee...imop-schadelijk-voor-muur

Als een verzekeraar aangeeft dat het niet schadelijk is dat wel een signaal.

Ik vermoed dat er gewoon geen onderhoud is gepleegd, zowel aan de muur als een de klimop. Dus oorzaak zoeken en netjes repareren. En voor de jaren erna afspraken maken over het onderhoud.
Als er dit soort zaken op een dergelijke website staan dan kun je ze toch niet serieus nemen?
Toch klimop op een oude muur? Maak dan een stuk gaas een paar centimeter van de muur vast. Dan kan de klimop zich daarop hechten
Alsof die klimop netjes op dat gaas gaat groeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is geen verborgen gebrek.

Wel kan het zijn dat je complete vloer verrot is als deze uit houtbalken bestaat, dan kan dat wel een verborgen gebrek zijn.

Kwestie van onderzoeken dus.

En oja, de muur is van jou en niet van de buurman (ook niet als deze op de erfgrens staat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-06 15:22
Hedra cq klimop is gewoon onkruid... zodra er ergens iets van je voeg maar ook een klein scheurtje vertoont kruipt het met de wortels naar binnen en dan hou je het niet meer tegen.

Vraag eens of je aan hun kant mag komen kijken en kijk of het dan ergens tussen de stenen naar binnen groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Nougat schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:17:
Hedra cq klimop is gewoon onkruid... zodra er ergens iets van je voeg maar ook een klein scheurtje vertoont kruipt het met de wortels naar binnen en dan hou je het niet meer tegen.

Vraag eens of je aan hun kant mag komen kijken en kijk of het dan ergens tussen de stenen naar binnen groeit.
Lijkt mij wel dat het aan de kant van de buren naar binnen wil groeien. Als het goed is zitten daar openingen voor de ventilatie voor de spouw en de ruimte onder de vloer. Maar als het verder dicht is zal de hedra niet ver groeien. Maar zie de hedra de kans om tussen de vloer en de binnenmuur door te glippen en dat moet je dus even dicht maken. Meer is het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Feit of fabel? Dit moet je weten over klimop (Hedera helix)

Nee, klimop verstikt geen bomen en je huis stort er niet van in. Onze inheemse en wintergroene klimop (Hedera helix) is juist een van de belangrijkste planten voor de natuur die je in je tuin kunt hebben.

Heel veel mensen denken nog steeds dat klimop slecht is voor de muren van hun woningen. Maar eigenlijk geldt dat alleen voor oude muren met metselwerk van kalkmortel of loszittend pleisterwerk. Voor alle andere muren is klimop juist goed! Het houdt de muren namelijk droog en zorgt bovendien voor wat extra isolatie. Bovendien houdt het geluid en fijnstof tegen.

https://www.gardenersworl...%20wat%20extra%20isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-06 15:22
Heel veel mensen denken nog steeds dat klimop slecht is voor de muren van hun woningen. Maar eigenlijk geldt dat alleen voor oude muren met metselwerk van kalkmortel of loszittend pleisterwerk. Voor alle andere muren is klimop juist goed!
Ik ben het daar niet mee eens... Zodra deze rotzooi (want anders wil ik deze plantensoort niet noemen) tegen je stenen aan groeit, zit je sowieso met wortelresten die je stenen aan tast. Je krijg je stenen ook niet meer goed schoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
[...]
Heerlijke reactie weer in het kader van geen eigen verantwoordelijkheid..... zoek eerst eens uit hoe die plant bij je binnen komt en doe er dan gewoon wat aan.

Iedereen mag gewoon planten neerzetten, jouw probleem om te zorgen dat je huis op een normale manier dicht is tegen dit soort dingen. Was het dit niet dan was het vast iets anders geweest wat binnen was gekomen, dat is nou eenmaal de prijs van een oudere woning.... onderhoud.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 03-03-2025 13:05 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[...]
....

Er dringt een plant mijn huis binnen en die plant is niet van mij. Dan begin ik bij de eigenaar van de plant. .....
Duidelijk, en als er water naar binnen komt bel je het KNMI? :)

Gewoon zorgen dat je huis dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Oon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:21:
[...]

Ligt er wel aan van wie die muur is. Als het een gedeelde muur is die op de erfgrens staat mag het, maar als die tégen de erfgrens staat is deze niet van de buren maar alleen van TS. In dat geval zou je dus zeker wel alle schade op de buren kunnen verhalen als het daar op uitkomt.
Af gezien van het feit dat de vorige bewoner prima voor het laten opgroeien toestemming gegegeven kan hebben.

Sowieso bijzonder dat mensen de opening in de muur van ts de verantwoordelijkheid van de buren willen maken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
42erik schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Af gezien van het feit dat de vorige bewoner prima voor het laten opgroeien toestemming gegegeven kan hebben.

Sowieso bijzonder dat mensen de opening in de muur van ts de verantwoordelijkheid van de buren willen maken... :?
Het valt of staat denk ik ook, wie eigenaar is van de muur. Er is een uitspraak geweest waar de rechter heeft besloten de klimop te verwijderen van de buitengevel van de buren;

Als je het hebt over tuin: Dan mag je doorschietende wortels zonder overleg weghalen.
Dus achterhalen waar de grens is en ik zou dus met je buren gaan praten en de foto's laten zien en nagaan waar het ontstaat en dan weg laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens de tekening loopt de binnenmuur recht, zonder verspringing, dus lijkt het mij dat de muur van de uitbouw mandelig is. Je mag uiteraard geen schade veroorzaken, maar daar lijkt het wel op (zonder dat de buren slechte intenties hebben).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
timovd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:28:
Volgens de tekening loopt de binnenmuur recht, zonder verspringing, dus lijkt het mij dat de muur van de uitbouw mandelig is. Je mag uiteraard geen schade veroorzaken, maar daar lijkt het wel op (zonder dat de buren slechte intenties hebben).
Het is een prive muur, geen mandelige muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18

Santford

FP PowerMod
[...]

Verhuizen is een stressvolle periode en zoiets ontdekken in je nieuwe huis is niet leuk maar ik vind dat je behoorlijk strijdbaar overkomt.

Volgens mij is het enige wat je nieuwe buren op dit moment moeten is jou redelijkerwijs toegang verlenen om noodzakelijk onderhoud aan jouw aanbouw te kunnen doen.

Waarschijnlijk zijn jouw buren welwillend om te helpen om het probleem op te lossen en de oorzaak te vinden. Mogelijk is jouw muur ergens niet dicht en/of hebben zij ergens te weinig bijgehouden met snoeien.

Er gaan dingen fout. Wat belangrijk is, is hoe je ermee omgaat om die dingen op te lossen. Is het niet veel beter en misschien ook nog wel leuk om dit samen met je buren op te lossen en de oorzaak te achterhalen.

Het is in ieder geval te vroeg om het te hebben over schuld, aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid. Dat komt pas in beeld als je er samen niet op een goede manier uit kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:54
Santford schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Verhuizen is een stressvolle periode en zoiets ontdekken in je nieuwe huis is niet leuk maar ik vind dat je behoorlijk strijdbaar overkomt.

Volgens mij is het enige wat je nieuwe buren op dit moment moeten is jou redelijkerwijs toegang verlenen om noodzakelijk onderhoud aan jouw aanbouw te kunnen doen.

Waarschijnlijk zijn jouw buren welwillend om te helpen om het probleem op te lossen en de oorzaak te vinden. Mogelijk is jouw muur ergens niet dicht en/of hebben zij ergens te weinig bijgehouden met snoeien.

Er gaan dingen fout. Wat belangrijk is, is hoe je ermee omgaat om die dingen op te lossen. Is het niet veel beter en misschien ook nog wel leuk om dit samen met je buren op te lossen en de oorzaak te achterhalen.

Het is in ieder geval te vroeg om het te hebben over schuld, aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid. Dat komt pas in beeld als je er samen niet op een goede manier uit kunt komen.
Klein aandachtspunt: je reageert niet op een post van TS maar van iemand anders. Voor zover ik zie vraagt TS alleen advies hoe te handelen en zijn de buren bereidwillig om mee te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:18

Santford

FP PowerMod
@TwingyTwingy dat had ik even gemist, bedankt dat je me daarop wijst. :)

Mijn advies aan de TS is om samen met de buren te kijken of jullie kunnen vinden waar het naar binnen groeit. En dan een oplossing te zoeken en er eventueel iemand voor te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Millie-ano schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Het valt of staat denk ik ook, wie eigenaar is van de muur. Er is een uitspraak geweest waar de rechter heeft besloten de klimop te verwijderen van de buitengevel van de buren;

Als je het hebt over tuin: Dan mag je doorschietende wortels zonder overleg weghalen.
Dus achterhalen waar de grens is en ik zou dus met je buren gaan praten en de foto's laten zien en nagaan waar het ontstaat en dan weg laten halen.
Maar er zijn ook zaken dat een stalen balk mag blijven tbv een serre. https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/

Dus het is allemaal niet echt absoluut hier blijkbaar.

Maar alinea 2 is zeker waar, eerst eens met de buren gaan praten en kijken wat er gebeurd.

Dit topic is iets te tweakers, qua rechten en plichten terwijl er nog niet eens bij de buren gekeken is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04:24
simonsmits schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:06:

De buren hebben géén uitbouw en hebben in hun tuin tegen die muur een klimop staan, hier moet de klimop in onze woning vandaan komen.
Wees voorzichtig met deze aanname. Mogelijk zijn er (zoals @hoevenpe al aangeeft) resten van oude klimop in je eigen tuin onder de uitbouw achtergebleven, of is er bij de bouw een uitloper van de klimop van de buren onder de fundering of in de spouwmuur beland. Klimop is hardnekkig en heeft maar weinig voeding nodig om zich te ontwikkelen.
Ik zou niet direct de buren aanspreken op een al dan niet woekerende plant maar zelf kijken waar dit vandaan komt. Want in de spouw komen is 1, maar het komt vervolgens ook onder je binnenmuur door (?) of door je vloer heen. Wat ligt er onder je houten vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik meen me een schimmel te herinneren die zo groeit, maar ik weet niet meer precies hoe die heet, ook een verborgen gebrek.

Ik meen dat dat in zo’n help programma van Martijn Krabbé zat .. ff zoeken..

Oh ja, hier: https://www.rtl.nl/wonen/...en-mylene-uit-uitstel-van

Kortom, voor je verder gaat, laat eens een specialist kijken wat je eigenlijk aangetroffen hebt?

Ander idee: misschien was het een verdwaalt takje, loopt het nog ergens heen? Er is voor zo’n klimop plant geen reden zo te groeien, er is geen licht, geen water, niks te zoeken dus.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:38
Dit kan wel in zoverre een verborgen gebrek zijn als de vorige bewoners dit wisten en stiekem de hedera hebben afgeknipt van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonsmits
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-03 17:43
Bedankt allen voor de input!
De buren kwamen gelukkig meewerkend over dus ga ergens deze week eens langs om te kijken of ik kan constateren waar de plant eventueel naar binnen groeit.

Helder verhaal ook dat er sowieso iets in de uitbouw niet goed zit omdat er een plant naar binnen groeit. Gaan we naar laten kijken.

Is gewoon een aannemer of evt de partij die dit heeft gebouw hier de juiste persoon voor of heb je hier ook specialisten voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Fanta schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Uuuhh.. Hoe gaat een hedera een puik huis binnen dringen? Het is niet alsof hij via een raam naar binnen komt ofzo, dus er mankeert sowieso iets aan het huis zou ik zeggen..
Dat zou kunnen, maar dan nog heb je niet gevraagd om die plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
simonsmits schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:58:
De buren kwamen gelukkig meewerkend over dus ga ergens deze week eens langs om te kijken of ik kan constateren waar de plant eventueel naar binnen groeit.

Helder verhaal ook dat er sowieso iets in de uitbouw niet goed zit omdat er een plant naar binnen groeit. Gaan we naar laten kijken.

Is gewoon een aannemer of evt de partij die dit heeft gebouw hier de juiste persoon voor of heb je hier ook specialisten voor?
Iedereen die zijn ogen gebruikt kan zien waar een plant een woning binnen groeit. Wat er vervolgens moet worden aangepast om herhaling te voorkomen zal een aannemer kunnen beoordelen als je dat zelf niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Maar dit is niet gezien tijdens het bekijken van de woning...?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

Pannencouque schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:00:
[...]
Dat zou kunnen, maar dan nog heb je niet gevraagd om die plant.
Dat is geen argument. Als er een gat in je dak zit en het regent naar binnen. Ga je dan ook klagen dat je niet gevraagd hebt om die regen?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een GOEDE hovenier kan je hier perfect mee van dienst zijn al zal het eventueel moeten (laten) herstellen van een mogelijke constructiefout in de aanbouw door een aannemer / bouwbedrijf opgelost moeten gaan worden (wanneer dat dat überhaupt van kracht is)..

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04:24
Als je partij die het gebouwd heeft kunt achterhalen, kunnen zij je mogelijk meer vertellen op welke manier de klimop jouw binnenmuur heeft kunnen bereiken. Dus welke materialen er zijn gebruikt die je nu niet kunt zien en waar je het vervolgens moet afdichten om herhaling te voorkomen.

Aanvullend: heb je al gecheckt of dit daadwerkelijk uit de vloer/door de muur komt? Ik kan het niet goed zien op de foto, maar het lijkt alsof deze muur op de parketvloer is gezet? Met andere woorden: kan dit een restje plant zijn dat bij de verbouwing op de vloer is achtergebleven en daar is gaan ontwikkelen?

[ Voor 25% gewijzigd door Toke_gt op 04-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:12:
Dit is geen verborgen gebrek.

Wel kan het zijn dat je complete vloer verrot is als deze uit houtbalken bestaat, dan kan dat wel een verborgen gebrek zijn.

Kwestie van onderzoeken dus.

En oja, de muur is van jou en niet van de buurman (ook niet als deze op de erfgrens staat).
Ook dat is niet zo zwart / wit, pas als de vorige eigenaren wisten dat de balken verrot zijn en dit dus verzwegen hebben kan het mogelijk als verborgen gebrek aangemerkt worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:13

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Agent47 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:08:
Maar dit is niet gezien tijdens het bekijken van de woning...?
[kuch]
"De vorige bewoners hadden direct een hele grote boekenkast tegen de muur rechts gezet. Na het weghalen van de boekenkast kwam voor ons de klimop vanuit de plinten tevoorschijn."
[/kuch]

Dit was niet te zien, staat gewoon in de OP te lezen ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Fraggert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:10:
[...]

[kuch]
"De vorige bewoners hadden direct een hele grote boekenkast tegen de muur rechts gezet. Na het weghalen van de boekenkast kwam voor ons de klimop vanuit de plinten tevoorschijn."
[/kuch]

Dit was niet te zien, staat gewoon in de OP te lezen ;)
Dan had ik er wel een punt van gemaakt. :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51

hamsteg

Species 5618

Wat een gezeur allemaal, zoek waardoor de plant naar binnenkomt. Tot die tijd kun je niets anders doen, zit je jezelf of anderen hier alleen maar de kop gek te maken en mogelijk is er een hele simpele oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
Dat die hedera naar binnen groeit is vervelend maar relatief makkelijk op te lossen door binnen de boel af te knippen en buiten de plant te verwijderen. Dit vergt wat tijd en aandacht maar is simpel op te lossen.
Vervolgens is voorkomen een kwestie van een wortelscherm ingraven langs de gevel en voor andere beplanting te kiezen. Aangezien jouw constructie niet goed is zou ik de kosten voor dat wortelscherm zelf dragen. Kost iets van 60 euro per 12 meteren geef je buren een bon van t tuincentrum voor wat nieuwe planten als dank voor hun welwillendheid.
Al met al zijn de kosten noch de moeite het niet waard om de prille relatie met je nieuwe buren voor op het spel te zetten.

Met betrekking tot de constructie, als je geen last hebt van naar binnen stromend water of ongedierte zou ik het verder lekker laten voor wat t is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ook dat is niet zo zwart / wit, pas als de vorige eigenaren wisten dat de balken verrot zijn en dit dus verzwegen hebben kan het mogelijk als verborgen gebrek aangemerkt worden.
Nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 15:35
Je kunt ook een herbicide proberen. Wellicht het makkelijkste, maar niet de milieu vriendelijkste :)
Bij gebruik met mate, zou het voldoende te zijn om de scheut af te laten sterven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Het is een prive muur, geen mandelige muur.
Doen we nog aan het waarom? of roepen we gewoon dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:06:
[...]

[...]

Doen we nog aan het waarom? of roepen we gewoon dingen?
Het is deel van een bouwwerk van de buren.

En een verborgen gebrek wil niet zeggen expres geheim gehouden, kan ook zijn dat het voor beide partijen onbekend was.
Wat zijn verborgen gebreken in een huis?

Verborgen gebreken zijn gebreken die je bij aankoop niet kunt zien, waar je na aankoop wel last van hebt én waarvan zowel koper als verkoper voor de aankoop niet op de hoogte waren.
https://www.nvm.nl/wonen/kopen/verborgen-gebreken

[ Voor 50% gewijzigd door Wolly op 04-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Wolly schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:37:
[...]
En een verborgen gebrek wil niet zeggen expres geheim gehouden, kan ook zijn dat het voor beide partijen onbekend was.
Zullen we eens ophouden met deze redelijk zinloze discussie over verborgen gebreken elke keer dat er iemand een simpel probleempje of wat achterstallig onderhoud aantreft in een pas gekocht huis. Ik heb hier in al die overdreven topics nog nooit een echt voorbeeld gezien van grote gebreken, verborgen of niet. Het gaat bijna altijd om futiliteiten.

We hebben het hier over een gratis stekje van een klimop tot TS de moeite neemt zelf wat onderzoek te starten naar de oorzaak ipv gelijk zijn buren de schuld te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakGP op 04-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TweakGP schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Zullen we eens ophouden met deze redelijk zinloze discussie over verborgen gebreken elke keer dat er iemand een simpel probleempje of wat achterstallig onderhoud aantreft in een pas gekocht huis. Ik heb hier in al die overdreven topics nog nooit een echt voorbeeld gezien van grote gebreken, verborgen of niet. Het gaat bijna altijd om futiliteiten.

We hebben het hier over een gratis stekje van een klimop tot TS de moeite neemt zelf wat onderzoek te starten naar de oorzaak ipv gelijk zijn buren de schuld te geven.
Graag! Het is een typische Tweakers kwaal dat in elk topic waar een huis is gekocht iemand het “verborgen gebrek” inbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:48:
[...]

Graag! Het is een typische Tweakers kwaal dat in elk topic waar een huis is gekocht iemand het “verborgen gebrek” inbrengt.
Daarom zeg ik ook dat het niet meteen een verborgen gebrek is…..

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1