Hoe cookies weigeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:32
Zoals de titel zegt, ik wil graag cookies weigeren. Op de eerste pagina kan je dat aangeven in de zogenaamde cookiewall, maar van een aantal zaken zie ik niet hoe ik het kan uitschakelen, zie afbeelding. Ik probeer zo veel mogelijk tracking te vermijden, maar vooral dat “identificeren, matchen, combineren en linken” ben ik niet zo gediend.
Ik zie daar geen vinkjes staan die je aan of uit kan zetten, heeft “alles weigeren” hier invloed op? Of valt dit niet onder “alles”?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6nuCIz7WwQW29CwgynLf516_cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JyTQc5XrB66RbCwWO8fZgF9.jpg?f=fotoalbum_large

De “verwerkingen” kan je niet selecteren, dus geen ja of nee aangeven. Als ik kijk bij bijvoorbeeld MediaHuis staat er dit:

Door toestemming te geven voor een of meer van deze doeleinden, geef je ook toestemming voor (i) het onderscheiden van je apparaat van andere apparaten op basis van informatie die het automatisch verzendt, zoals IP-adres of browsertype, (ii) het combineren van gegevens uit offline gegevensbronnen met je online activiteiten (waaronder het koppelen van online verzamelde gegevens aan je accountgegevens voor de aangegeven doeleinden, wanneer je bent ingelogd) en (iii) het linken van verschillende apparaten als behorend bij jou of jouw huishouden.“

Oftewel, als je daar 1 cookie accepteert krijg je die “verwerkingen” sowieso. Geen cookie = geen verwerking.
Is dit hier net zo? Niet duidelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Tommy-D op 03-03-2025 07:56 ]

Beste antwoord (via Tommy-D op 03-03-2025 10:00)

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:40

DaFeliX

Tnet Devver
Ok, daar kan ik je echt niet mee helpen. Het lijkt me dan handiger dat je contact opneemt via de eerder gegeven link met de klantenservice van DPG

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
DIt is niet iets wat wij bij Tweakers beheren, dus ik weet 't gewoonweg niet. Maar wellicht dat je met DPG Privacy Portal verder komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
DaFeliX schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:44:
DIt is niet iets wat wij bij Tweakers beheren, dus ik weet 't gewoonweg niet. Maar wellicht dat je met DPG Privacy Portal verder komt?
Daar staat dit:

“ Functionele cookies zullen steeds geplaatst worden omdat ze nodig zijn om de website te laten werken. Statistische cookies worden ook steeds ingeladen, omdat de gegevens die we daarmee verzamelen niet persoonsgebonden zijn.

Alle andere cookies kan je weigeren. Let wel op, zelfs bij de keuze voor minimale cookies zal je nog steeds advertenties te zien krijgen. Deze advertenties zullen in dat geval contextgebonden zijn (op basis van de inhoud van de pagina) en dus niet afgestemd zijn op je interesses. Mogelijk zie je hierdoor ook vaker dezelfde advertenties.”

Maar je kan dus niet “alle andere cookies weigeren”.

Alleen de geotracking is zoals ik het lees de enige cookie waarvoor ze toestemming vragen, gezien de eerste regel:
Enkel indien je er voor kiest, kunnen leveranciers je precieze geolocatiegegevens gebruiken.”

Dat “Enkel als je er voor kiest” ontbreekt bij alle andere items. Wat dus voor mij leest als “er staat niet dat je een keuze hebt dus dat doen we gewoon”

edit: vraag ook aan DPG zelf gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Wat verwacht je dan precies van "alle andere cookies weigeren"? Ik denk nl dat ik je vraag gewoon niet goed genoeg begrijp.

Wat wij (Tweakers) met de cookieconsent doen is dit: Als je geen toestemming geeft voor een bepaald doeleinde (bijvoorbeeld "social media") dan laden we geen content van dat domein is. Dwz, je ziet een melding op Tweakers "Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is", waar anders een YouTube-video zou staan. Je kunt er dan voor kiezen om alsnog door te gaan naar YouTube, maar dat "zien" wij niet.
Maar bijvoorbeeld inloggen op een website vereist ook een cookie, deze plaatsen we sowieso omdat anders de website niet werkt. Het is dus niet eens praktisch mogelijk om "alle cookies" te weigeren en op 't forum reageren.

Advertenties lopen via het DPG platform. Ook deze gebruikt de consent die je wel/niet geeft. Maar dit systeem hebben we niet zelf gemaakt, dus ken ik het niet goed genoeg om hier inhoudelijk gedetailleerd op in te gaan. Maar hier werkt 't ongeveer zo: Als jij geen consent geeft, krijg je geen gepersonaliseerde advertenties, maar contextuele advertenties.

Verder zouden wij je kunnen tracken met bijvoorbeeld een IP-adres. Neem bijvoorbeeld maatregelen die we nemen om kwaadwillenden buiten te sluiten, dit doen we dan op basis van andere gegevens zoals een IP-adres en dergelijke. Als een IP-adres heel veel verdachte acties doet, dan kunnen wij besluiten een IP-adres te blokkeren. Dit is strikt gezien ook tracking, maar dient als enige doel om de website bruikbaar te houden voor iedereen.

Wellicht is het essentieel dat je je realiseert dat "cookie" niet een-op-een kunt vertalen naar "tracking". Een cookie kan functioneel zijn ("ben je ingelogd") of gebruikt worden om te personaliseren ("XYZ123 heeft 3 artikelen over iPhones gelezen") en een ander gegeven zoals een IP-adres zou een ander kunnen gebruiken om je te tracken.

Kun je hier iets mee? Of heb je een concrete specieke vraag waar je antwoord op wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp hoe functionele en social media cookies werken, daar gaat het ook niet om. Het gaat mij in deze specifiek om de drie items in de screenshot, dus “Gegevens uit andere gegevensbronnen met elkaar matchen en combineren” en “verschillende apparaten linken”.
De laatste, het automatisch identificeren (Hallo, ik ben een iPad) begrijp ik. Maar het matchen en combineren van alles wat ze maar kunnen bedenken om naar een zo uitgebreid mogelijk reclameprofiel te creëren wil ik zo veel mogelijk vermijden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Ok, daar kan ik je echt niet mee helpen. Het lijkt me dan handiger dat je contact opneemt via de eerder gegeven link met de klantenservice van DPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommy-D
Duidelijk, merci. Had ze al een bericht gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommy-D
Er is een antwoord van DPG:
“Die individuele functies zijn #features# binnen het IAB Transparency & Consent Framework. Deze features beschrijven hoe advertentiepartners gegevens verwerken wanneer u hen toestemming geeft voor bepaalde doeleinden. Indien u op alles weigeren klikt, is dit niet van toepassing. Dus als u op alles weigeren klikt, worden die features uitgeschakeld.”

Dus geen offline profiel, geen apparaten combineren, matchen en/of linken, duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
Tommy-D schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 08:15:
Er is een antwoord van DPG:
“Die individuele functies zijn #features# binnen het IAB Transparency & Consent Framework. Deze features beschrijven hoe advertentiepartners gegevens verwerken wanneer u hen toestemming geeft voor bepaalde doeleinden. Indien u op alles weigeren klikt, is dit niet van toepassing. Dus als u op alles weigeren klikt, worden die features uitgeschakeld.”

Dus geen offline profiel, geen apparaten combineren, matchen en/of linken, duidelijkheid.
Zojuist opnieuw een cookies pop-up gekregen, zag er wel iets anders uit dan de vorige. Hier staan echter meteen op de eerste pagina al iets van 56 “partners” met erbij “niet IAB” waarvan je de cookies niet kunt weigeren. Ook niet via “alles weigeren” want ja waarom zou alles onder alles vallen.
Terwijl in het laatste mailtje ze juist aangaven “uit is uit, geen cookies is geen cookies”.
Pagina: 1