Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-03 18:55
Hallo allemaal, ik heb hier een canon 70D en een onlangs aangeschafte 300 f2.8 lens type 1. Ik gebruik het voor vliegtuig fotografie op schiphol. Echter valt me de kwaliteit van de fotos flink tegen! Ik denk mede door het missen van IS en een verouderde body(?) volgends mij is die 12 jaar….

Ik heb advies nodig voor t upgraden van dit setje, mits dat mogelijk is. (Andere body?)

Of moet ik tevreden zijn met wat hier uit komt rollen en als het beter moet gaan zoeken naar een totaal ander set? Nieuw? R & RF serie?

Ik hoor graag.
Loeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Laat eens een foto zien en geef aan wat je niet goed vind aan de kwaliteit, want is het scherpte, kleur, contrast? Vraag tevens aan een mod of ze je post een eigen topic willen geven want het past (denk ik) niet helemaal in dit draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
deze bijvoorbeeld. vooral rond de cockpit mis ik heel veel scherpte. dit is wel een bewerkte versie.

de scherpte mis ik bij t orgineel al. bewogen en moeilijk goed te krijgen. als je er aan gaat bewerken heb je in no time geen strakke lijnen meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7gFLagGuecoC9TjuMBX6ZeA3pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhQhFyyIqM0oeDO1r3sn5GJo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als je het mij vraagt heeft dit niets met je lens of met je body te maken. IS gaat je hier niet helpen want de romp vlak voor de vleugel is wel aardig scherp. Zat daar niet toevallig je focuspunt? Ik gok dat de kist nog aan het roteren was waardoor de neus een verticale beweging aan het maken was die je niet hebt kunnen bevriezen met je sluitertijd en panning. Het lijkt ook een grijze dag dus wellicht niet genoeg licht om met een nog snellere tijd te kunnen schieten. Ik kan de EXIF niet uitlezen van deze JPG dus als je die er bij hebt? Denk ook aan je scherptediepte, die was misschien ook niet genoeg voor deze situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Archer_VC10 op 02-03-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-05 17:30
Archer_VC10 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:01:
Als je het mij vraagt heeft dit niets met je lens of met je body te maken. IS gaat je hier niet helpen want de romp vlak voor de vleugel is wel aardig scherp. Zat daar niet toevallig je focuspunt? Ik gok dat de kist nog aan het roteren was waardoor de neus een verticale beweging aan het maken was die je niet hebt kunnen bevriezen met je sluitertijd en panning. Het lijkt ook een grijze dag dus wellicht niet genoeg licht om met een nog snellere tijd te kunnen schieten. Ik kan de EXIF niet uitlezen van deze JPG dus als je die er bij hebt? Denk ook aan je scherptediepte, die was misschien ook niet genoeg voor deze situatie.
Roteren?

Wielen raken de grond niet eens dus het vliegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
exif van bovenstaande foto:ISO 200, 300mm, F4, 1/400

de kist was idd al los van de grond dus een hel vlugge verandering was er niet. ik zal hier onder nog wat voorbeelden sturen. het zijn vooral de details en scherpte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRE8aHmuz4_XrQ71Vekih8Y3fq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGbP2RqEt67sKp5lORKSPO7d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4-K5xsN5fH9m_6-lDs1nxEsXf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGJUY0zmOHYlWnBgoWmK4P5u.jpg?f=fotoalbum_large

beide ISO 125, F7.1 1/1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze vraag verdient zijn eigen draadje, dus bij deze. Daarnaast had je startpost wel iets uitgebreider gemogen maar inmiddels komt de informatie als langzaam boven tafel.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Misschien mis ik iets, maar die foto's zien er op mijn telefoon zeker wel scherp uit. Heb je al eens een niet bewegend iets proberen te fotograferen met deze combi? Zie je dan verschil?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
boyette schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:10:
[...]

Roteren?

Wielen raken de grond niet eens dus het vliegt
Tijdens de rotatie-fase zal de vlieger de neusstand van nul naar een specifieke positieve invalshoek brengen, bijvoorbeeld zo'n 15 graden positief. Ergens tijdens deze rotatie, die soms enkele seconden duurt, zal het toestel loskomen van de grond. Dat betekent niet dat daarmee de rotatie afgelopen is. Ik vermoed dat in dit geval, juist omdat de hoofdwielen net los waren, er nog een verticale beweging in die neus zat waardoor dit is ontstaan. Met pannen zal het grootste gedeelte van de beweging van het toestel gecompenseerd worden maar deze specifieke vector staat daar haaks op waardoor de kans dat de neus onscherp wordt wel groter wordt. Maar ook: wellicht viel die neus buiten je scherptediepte op dat moment, met F4 is dat goed mogelijk.

De andere twee foto's zien er in mijn ogen prima uit. Als je meer scherpte wil dan zal je naar ontzettend goede lichtomstandigheden moeten gaan (dus alleen zomerse dagen) en hele snelle sluitertijden met een flink geknepen diafragma, maar ook flink meer nabewerking en dat is ook een vak apart.

Ik zou eens een aantal testshots maken met je camera op een statief en van een vlakke gedetailleerde muur of zoiets, zodat je bij goed licht kan zien hoe scherp je lens is.

Je bent iets aan het fotograferen wat met 150 KT beweegt, wat zo'n 75 m/s is. Als je dan met een sluitertijd van 1/400 fotografeert beweegt dat toestel toch nog 20cm in de tijd dat de sluiter open is. Wil je echt de beweging bevriezen zal je dus een snellere sluitertijd moeten nemen. Bij 1/1000 is het nog maar 7,5cm. Als je een toestel fotografeert van de zijkant heb je hier minder last van omdat je dan voornamelijk de snelheidsverandering t.o.v. jouw zelf zal moeten compenseren. Afijn, dit wist je vast al... excuus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:24
Bij de foto van de Finnair verandert de orientatie van het vliegtuig ten opzichte van de camera tijdens het voorbij vliegen. Je hebt waarschijnlijk mee gepant met het midden van het vliegtuig. En met een iets te lange sluitertijd onstaat er dan bewegingsonscherpte bij de neus en de staart.

De foto's van de KLM zijn gewoon scherp. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
Oke bedankt allen, ik ga er eens even mee bezig. Gaat ondanks het feit dat ik er geen IS op zal krijgen een fullframe body mij eventueel verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Verder met wat? Als je van een APS-C body naar een full-frame body gaat dan is je lens ineens geen 450mm meer (full-frame equivalent) maar de 300mm die er op staat. Dus je staat ineens een stuk verder weg van je vliegtuigen zeg maar. Het kan je misschien iets winst opleveren qua ruis performance maar het kan ook zo zijn dat je de beperkingen van je lens meer gaat zien. Die twee zaken lijken mij geen verbetering maar dat is een persoonlijk iets. Daarvoor moet je duidelijk hebben waar je 'verder' mee wilt komen. Qua scherpte ga je (mijns inziens) geen winst boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
"onlangs aangeschafte 300 f2.8 lens type 1"

Heb je die lens al gecalibreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:26

Marc H

- - Is wakker - -

Plaats eens wat onbewerkte foto's als jpeg MET de EXIF intact, want ik heb zo'n vermoeden dat het niet aan de camera/lens combi ligt, maar meer aan de persoon die het knopje indrukt, helemaal als ik dit lees:
Loeck schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:46:
Oke bedankt allen, ik ga er eens even mee bezig. Gaat ondanks het feit dat ik er geen IS op zal krijgen een fullframe body mij eventueel verder helpen?
Het is nogal een tweakers dingetje om de gear de schuld te geven en dan maar nog duurder spul te kopen, in plaats van uitzoeken hoe je beter leert omgaan met de spullen die je al hebt.

Bij snel bewegende onderwerpen loop je gewoon al snel tegen bewegingsonscherpte en veranderend perspectief aan. Fotografeer je dan ook nog eens met een kleine scherptediepte op een flinke telelens dan krijg je dingen als dit.

En steek eens wat tijd in hoe je nabewerkt. Met 1 minuut photoshoppen ziet hij er al veel beter uit:

Afbeeldingslocatie: https://fotostek.nl/zooi/finnair.png

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
Marc H schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:23:
Plaats eens wat onbewerkte foto's als jpeg MET de EXIF intact, want ik heb zo'n vermoeden dat het niet aan de camera/lens combi ligt, maar meer aan de persoon die het knopje indrukt, helemaal als ik dit lees:

[...]

Het is nogal een tweakers dingetje om de gear de schuld te geven en dan maar nog duurder spul te kopen, in plaats van uitzoeken hoe je beter leert omgaan met de spullen die je al hebt.

Bij snel bewegende onderwerpen loop je gewoon al snel tegen bewegingsonscherpte en veranderend perspectief aan. Fotografeer je dan ook nog eens met een kleine scherptediepte op een flinke telelens dan krijg je dingen als dit.

En steek eens wat tijd in hoe je nabewerkt. Met 1 minuut photoshoppen ziet hij er al veel beter uit:

[Afbeelding]
hmm ik vind hem kwalitatief nog steeds niet heel goed. hier de finnair orgineel:
vooral om de cockpit zeer slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTW6YksiY5HrudTglFCaF6i1uCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x5pypjZRRUS2dK9skQiiJZIh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeck
680x0 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:53:
"onlangs aangeschafte 300 f2.8 lens type 1"

Heb je die lens al gecalibreerd?
nee en daar heb ik me ook niet in verdiept. dan moet je hem opsturen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
Loeck schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:03:
[...]

nee en daar heb ik me ook niet in verdiept. dan moet je hem opsturen toch?
Nee helemaal niet. Calibration sheet gebruiken en de AF Microadjustment aanpassen in je camera.

Niet echt heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-05 14:31
Fotografie is vooral veel oefenen en uitproberen.
Beter gear kan je wel helpen, maar is geen magische oplossing.
ik zou als je echt scherpe foto wilt idd de sluitertijd omlaag doen. ISO zal wel omhoog gaan, maar ruis is post wel onder controle te houden (bewegingonscherpte niet). IS zal je weinig helpen in dit geval, de onscherpte komt vooral van het bewegen van het onderwerp en niet het bewegen van de camera.
Verder bedenken dat 300mm F4 op 100 m ongeveer een DOF geeft van 18m.
Calibratie kan ook wel helpen, maar omdat het mij niet duidelijk is waar je op scherp gesteld heb is dat niet een twee drie te zeggen.

Panning shots zijn ook gaaf, maar ongetraind moeilijk om goed te doen, en leveren zelden dat het hele object scherp is (hoeft vaak ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
McBurger schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:29:
Fotografie is vooral veel oefenen en uitproberen.
Beter gear kan je wel helpen, maar is geen magische oplossing.
ik zou als je echt scherpe foto wilt idd de sluitertijd omlaag doen. ISO zal wel omhoog gaan, maar ruis is post wel onder controle te houden (bewegingonscherpte niet). IS zal je weinig helpen in dit geval, de onscherpte komt vooral van het bewegen van het onderwerp en niet het bewegen van de camera.
Verder bedenken dat 300mm F4 op 100 m ongeveer een DOF geeft van 18m.
Calibratie kan ook wel helpen, maar omdat het mij niet duidelijk is waar je op scherp gesteld heb is dat niet een twee drie te zeggen.

Panning shots zijn ook gaaf, maar ongetraind moeilijk om goed te doen, en leveren zelden dat het hele object scherp is (hoeft vaak ook niet)
Er zit al aardig wat ruis in het beeld van die Finnair. Ik vermoed dat dat vliegtuig wel redelijk in focus is, maar dat dit ook tegen de maxima aan zit die je met die lens gaat bereiken. Kortere sluitertijd gaat vermoed ik iets helpen, maar met al die extra ruis van de hogere ISO wordt je ook niet blij.

De omstandigheden voor een dergelijke foto zijn gewoon niet geniaal, je hebt niet heel veel licht, je hebt een snelbewegend object, en een lens die ik heel eerlijk gezegd niet geniaal vind presteren.

Als ik kijk naar de delen rond het raam dan zitten die vrij dicht op het midden van de lens, ik zou daar zelf scherper verwachten, zelfs in deze omstandigheden. De lens lijkt ook een niet heel contrastrijk beeld te geven en lijkt bijna last van blooming te hebben. Hierdoor is het lokale contrast laag en krijg je het gevoel dat de lens onscherp is.

Ik vind de bovenstaande snelle Photoshop wel een beter beeld geven op de thumbnail, maar je moet zo wel erg veel contrast introduceren om een lekker knallend plaatje te geven.

Als je graag wil dat foto's die je 'van dichtbij bekijkt' scherp zijn, wat ik mij bij deze hobby kan voorstellen, dan kan ik mij ook voorstellen dat dit wat tegen valt. Ik zou lekker bij budgetcam een Canon R serie met een mooie telelens huren, en dan naast je 70D + 300 f/2.8 leggen, en kijken wat het je oplevert. Weet je of het aan de gear ligt.

|>

Pagina: 1