McBurger schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:29:
Fotografie is vooral veel oefenen en uitproberen.
Beter gear kan je wel helpen, maar is geen magische oplossing.
ik zou als je echt scherpe foto wilt idd de sluitertijd omlaag doen. ISO zal wel omhoog gaan, maar ruis is post wel onder controle te houden (bewegingonscherpte niet). IS zal je weinig helpen in dit geval, de onscherpte komt vooral van het bewegen van het onderwerp en niet het bewegen van de camera.
Verder bedenken dat 300mm F4 op 100 m ongeveer een DOF geeft van 18m.
Calibratie kan ook wel helpen, maar omdat het mij niet duidelijk is waar je op scherp gesteld heb is dat niet een twee drie te zeggen.
Panning shots zijn ook gaaf, maar ongetraind moeilijk om goed te doen, en leveren zelden dat het hele object scherp is (hoeft vaak ook niet)
Er zit al aardig wat ruis in het beeld van die Finnair. Ik vermoed dat dat vliegtuig wel redelijk in focus is, maar dat dit ook tegen de maxima aan zit die je met die lens gaat bereiken. Kortere sluitertijd gaat vermoed ik iets helpen, maar met al die extra ruis van de hogere ISO wordt je ook niet blij.
De omstandigheden voor een dergelijke foto zijn gewoon niet geniaal, je hebt niet heel veel licht, je hebt een snelbewegend object, en een lens die ik heel eerlijk gezegd niet geniaal vind presteren.
Als ik kijk naar de delen rond het raam dan zitten die vrij dicht op het midden van de lens, ik zou daar zelf scherper verwachten, zelfs in deze omstandigheden. De lens lijkt ook een niet heel contrastrijk beeld te geven en lijkt bijna last van blooming te hebben. Hierdoor is het lokale contrast laag en krijg je het gevoel dat de lens onscherp is.
Ik vind de bovenstaande snelle Photoshop wel een beter beeld geven op de thumbnail, maar je moet zo wel erg veel contrast introduceren om een lekker knallend plaatje te geven.
Als je graag wil dat foto's die je 'van dichtbij bekijkt' scherp zijn, wat ik mij bij deze hobby kan voorstellen, dan kan ik mij ook voorstellen dat dit wat tegen valt. Ik zou lekker bij budgetcam een Canon R serie met een mooie telelens huren, en dan naast je 70D + 300 f/2.8 leggen, en kijken wat het je oplevert. Weet je of het aan de gear ligt.