Stroomuitval in huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:19
Beste mede Tweakers,

Ik zit al jaren met een erg irritant probleem: Ons stroom valt onregelmatig uit. En we weten niet exact waarom en hoe we dit moeten oplossen. Het zit mij ook in de weg met het bouwen van een nieuwe PC.

Het verhaal:

Ons stroom valt af en toe uit, vaak is het compleet willekeurig, Het enige patroon wat wel vaak het zelfde is dat elke jaar op de avond van eerste kerstdag het ook gebeurd, en we gourmetten niet eens. Er staat niks anders aan dan normaal. Terwijl alle lampen in de straat aan staan, is er 1 huis in het donker: die van ons.

Een andere patroon wat we ontdekt hebben is dat het vaak ook gebeurt als we ons pizzapan (1200W op max, wij zetten het op half tot 2/3) aanzetten, valt de stroom na 30 tot 40 minuten uit. We hebben ook een elektrische barbecue, en dan valt het stroom de ene keer wel uit en de andere keer niet. We gebruiken de barbecue op verschillende stopcontacten van verschillende groepen, ook in de stopcontacten waar we de pizzapan aansluiten.

Een waterkoker, magnetron, oven of airfryer aanzetten gaat gewoon goed. Ook meerdere van deze apparaten tegelijk gaat ook goed. Het probleem gebeurde al voor dat we een pizzapan hadden gekocht.

We hebben al heel vaak de woningbouw gebeld, maar die doen er niks aan. Ze sturen dan een elektricien in de ochtend, die meet alles even en verteld ons dat we genoeg stroom binnen krijgen en gaat weer op pad. Als ze überhaupt iemand sturen.

Dat zijn de enige patronen die wij vonden. Het valt ook willekeurig uit buiten deze voorbeelden, alleen gebeurd dat misschien eens of twee keer per jaar, en dan staat er niks anders aan dan wat we normaal gebruiken.

De context van de woning:

Het is een huurhuis waar ik woon sinds 2009 samen met mijn familie. En we hebben er al sinds het begin last van. We zijn de tweede bewoners in het huis, het bouwjaar is 1957. De vorige bewoners waren een oudere stel, en die woonde er sinds het begin. Echter hebben ze vrij weinig aan het huis gedaan en leefden ze erg simpel(?).

Toen wij er in gingen wonen was het gebouw niet eens aangesloten aan het landelijk internetwerk. Toen de woningbouw huizen in ons wijk gingen aansluiten, hadden de voormalige bewoners het aanbod geweigerd. Dus ik denk niet dat ze veel elektronica gebruikte, wat ook wel in het plaatje valt van wat ons buren vertelde over de vorige bewoners.

Toen het huis vrij kwam te staan in 2007 werd het gerenoveerd. Toen werd het pas aangesloten aan het netwerk. Maar toen hebben ze ook twee kamers er bij gebouwd: Een slaapkamer en een badkamer. Het huis ging van 4 slaapkamers en 1 badkamer naar 5 slaapkamers en 2 badkamers.

Afgelopen herfst was on huis weer gerenoveerd om het te verduurzamen door middel van onder andere isolatie. Toen hadden ze ook een hoogvoltage stopcontact aangesloten voor als we elektrisch willen gaan koken. We hadden toen ons probleem uitgelegd aan het bedrijf die het stopcontact kwamen aansluiten. Die hadden het idee voor geschoven dat het zou kunnen dat de zekeringen (geen idee of het de zekeringen was maar het is iets in die richting) te heet worden en daarom de stroom uitvalt als veiligheidsmechanisme.

Toen we dat aan de woningbouw hadden gemeld hadden ze... Een elektricien in de ochtend gestuurd die even wat metingen ging doen, ons vertellen dat we genoeg stroom binnen krijgen en ging weer op pad....

Er zijn ook zonnepanelen geïnstalleerd, zelf merk ik niet of het geholpen heeft tegen het probleem. Misschien dat de stroom iets minder snel uit gaat?

In het huis staat gemiddeld aan: 1 koelkast van het energielabel A+, al hoewel hij net zo oud is als dat we in deze woning wonen. 2 game computers die beide 1 PSU van 550W hebben met 2 speaker sets, 1 TV en 3 tot 4 lampen. Soms even een waterkoker. Dit staan ook aan tijdens eerste kerstdag van wat ik eerder beschreef. Tijdens het gebruik van de pizzapan hebben we geprobeerd om onze computers uit te zetten, maar dat hielp ook niet.

Sterker nog in de tijd dat we er wonen is er één game computer er bij gekomen, en dat lijkt tot nu toe geen effect te hebben op het probleem. Het gebeurt dus niet vaker dan voorheen.

In de meterkast zie ik: 9 stroomgroepen, 2 aardlek schakelaars (eentje beveiligd groep 1 t/m 4 de andere 5 t/m 9 ), de hoofdschakelaar (met 2 switches). De aangegeven ampère voor de hoofdschakelaar is 40. Overigens is het een 2 fase aansluiting.

Als de stroom uitvalt, is het voor het hele huis. We moeten dan volgens de elektricien alles uit de stopcontacten halen. Dat lukt niet voor alles, we doen alleen de apparaten die in gebruik zijn/aanstonden (minus de koelkast) en dan de andere dure of belangrijke apparaten. Dan moeten we even wachten voor we de schakelaar(s) weer omhoog switchen. Als we het meteen proberen dan wilt het gewoon niet omhoog (het verzet zich) of valt het na een paar seconden weer uit.

We zijn een beetje radeloos wat we nog kunnen doen. Ik ben ook een beetje bang om een nieuwe computer te bouwen (om eentje die we nu gebruiken te vervangen) omdat die wellicht meer stroom gebruikt. En de plannen om elektrisch te gaan koken staat al helemaal op pauze.

We willen verhuizen maar daar zit ook op het moment geen vaart in, ondertussen zitten we nog met dit probleem zolang we hier nog wonen.

Dus beste mede Tweakers, ik vraag om hulp. Wat kan ik zelf doen om te achterhalen wat dit veroorzaakt of wellicht het zelf oplossen?

Edit: Ik heb de OP een beetje aangepast met meer details en om bepaalde gedeeltes te verduidelijken. Ook een aantal veel gestelde vragen in het OP verwerkt. Hopelijk is het plaatje een beetje helderder. Ik snap als het verhaal vaag is, dat vind ik ook en ik woon hier. Het helpt waarschijnlijk ook niet dat ik geen verstand van elektrotechniek heb.

Edit 2: Foto van mijn stroomkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il1ExC9dp6q3fabnra_a9htZPJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4F0TJX2MqEv5BXRJaFnwBTp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door dooder39 op 04-03-2025 22:25 ]

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als je bij de buren aanbelt, doe je dat dan op eigen kosten?

Ik bedoel: als de boel uitvalt, wat valt er dan precies uit? De hoofdzekering? Eén automaat? Een aardlek?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:36
Lang verhaal maar als ik het samenvat valt je stroom uit als je pizzapan een tijdje aan staat.

Oplossing: pizzapan niet aan zetten d:)b Of: weggooien en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1fase of 3 fase.?
Hoeveel groepen.?
Aardlek schakelaar.?
Buiten groepen?
Zonnepanelen?
Hoofdzekering 25ampere?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:13
Wat gebeurt er als je een elektrisch kacheltje aansluit op het desbetreffende stopcontact?

Wat gebeurt er als je het pizzaoventje aansluit op een stopcontact van een andere groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
dooder39 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:50:
Beste mede Tweakers,

Ik zit al jaren met een erg irritant probleem: Ons stroom valt onregelmatig uit.

Elke jaar op de avond van eerste kerstdag valt bij ons de stroom uit,
Lijkt mij toch best "regelmatig".

Afgezien van dat, wat doe je precies om weer stroom te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:21
moet dat niet gewoon even aangekaart worden bij de verhuurder danwel Liander/Stedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:27

Jrz

––––––––––––

Mss een lasklem/dop niet helemaal lekker ergens.

Trage zekering waardoor sommige problemen niet naar voren komen

Kerst.. wellicht bepaalde stopcontacten in gebruik

Maar goed, welke foto knalt er uit?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:10
Maar even, het is nu 2 maart en je komt nu met een probleem welke vooral tijdens eerste kerstdag optreed? Waarom zo lang gewacht of mis ik iets? Heb je er van de week weer last van gehad?
Hoe weet je zo zeker dat de pizzapan het probleem niet is?
En valt je hele huis in het donker of alleen een bepaalde groep?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XLord
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05 13:22
Als het stroom uitvalt, wat doe je dan om het weer aan te krijgen?
Is het even de hoofdschakelaar terug omzetten of wachten tot alles weer aan gaat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
Hoezo zit het uitvallen van de stroom op 1e kerstdag en wanneer de pizzapan aanstaat het bouwen van een nieuwe pc in de weg? Voor de rest is het allemaal wat vaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:32
ozzynator schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:34:
Hoezo zit het uitvallen van de stroom op 1e kerstdag en wanneer de pizzapan aanstaat het bouwen van een nieuwe pc in de weg? Voor de rest is het allemaal wat vaag.
Dat zijn 2 reproduceerbare voorbeelden waarbij de stroom uitvalt. Maar het gebeurt van wat ik begrijp veel vaker dan dat.

De vraag aan dooder39 is ff, wat valt er exact uit (1 groep/stop of meerdere groepen/stoppen of het hele huis). En wat moet er gedaan worden om weer stroom te krijgen? Is dat iets in de meterkast van het huis of elders ergens buiten het huis (wijkcentrale oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:39
@dooder39 Jouw verhaal doet vermoeden dat je geen / weinig verstand hebt van hoe jouw elektrahuisinstallatie in elkaar zit. Dat is op zich niet erg, maar bemoeilijkt de troubleshooting wel. Post anders eerst even een foto van je meterkast.
  1. Als de stroom uitvalt, is dit dan overal in het gehele huis, of alleen op bepaalde plekken? Dit is een indicatie of het één groep is met storing of dat het de hoofdschakelaar is.
  2. Treed uitval altijd op bij het gebruiken van één specifiek apparaat of verschillende apparaten die altijd op hetzelfde stopcontact zijn aangesloten?
Er zal hoogstwaarschijnlijk een elektricien moeten langskomen die jouw hele huisinstallatiedoormeet. Het kan een foute las zijn, een zwevende nul, stroom op de aardedraad, lekkage van stroom naar de nul. Een goede elektricien zal elk stopcontact testen op goede aansluiting van fase/nul/aarde en zal de weerstand op elke groep meten om zo beter te kunnen bepalen waar het probleem zit.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:02
Joris748 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:16:
Wat gebeurt er als je een elektrisch kacheltje op het desbetreffende stopcontact?

Wat gebeurt er als je het pizzaoventje aansluit op een stopcontact van een andere groep?
Dit lijkt me de belangrijkste twee vragen om te troubleshooten ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 02-05 12:56
Je moet gaan beginnen met analyseren:
1. Maak een foto of op schrift een tekening van de meterkast
2. Ga de groepen 1 voor 1 langs en schakel ze uit/aan. Kijk welke stopcontacten / lampen aangesloten zitten op welke groep
3. Schijf alles netjes op en maak een tekening voor jezelf. Kon zo ff snel een oude tekening vinden maar zoiets bedoel ik. Met cijfers en kleurtjes kan je snel identificeren wat waar is aangesloten. Een tekening hiervan hangt ook in de meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voyr7TaCNc_qFFZWAaUtmKCYf4w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZxqhuVuglTHxp7pV4HJ0uKz1.png?f=fotoalbum_large

Zodra je een beetje weet wat je waar hebt aangesloten kan je gaan testen met apparatuur. 1200W van 1 apparaat kan nooit teveel zijn. Er mag maximaal iets van 3700W over 1 groep heen tegelijkertijd.

Elk groot apparaat zoals een wasmachine, droger, oven etc. Moet altijd op een eigen groep

--edit--
Wat ik ook aanraad overigens is een P1 meter zoals die van Homewizard. Hiermee kan je constant de vraag in de gaten houden. Zo zie je wat je continue verbruik is en wat er gebeurd als je bijvoorbeeld de pizzaoven aan zet.

Wanneer ik veel tegelijk verbruik zit ik soms wel op de 15kWh (15.000W) zonder enig probleem ( zonder elektrische auto ). Die 1200 van je pizzapan is ( tenzij deze kortsluiting maakt ) niet het probleem, het probleem is de totale belasting op 1 groep

[ Voor 20% gewijzigd door hollandnick op 03-03-2025 14:49 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renemax
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 15:46
Bij mij heb ik keer zoiets gehad, viel spontaan en onregelmatig dus de stroom uit.
Altijd een bepaalde groep.

Wat bleek nou, na lang uitzoek werk..
De stroomkabels van de plafondlamp naar een stopcontact in de muur gaan, daarvan was er 1tje beschadigd.
De kabels van dat stopcontact losgehaald van de lasdoos boven de plafondlamp, en probleem opgelost.

Nu nog een keertje deze stroomleidingen opnieuw trekken, maar er staat toch een grote kast voor dat stopcontact.

Misschien is het ook zoiets bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
jack zomer schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:13:
1fase of 3 fase.?
Hoeveel groepen.?
Aardlek schakelaar.?
Buiten groepen?
Zonnepanelen?
Hoofdzekering 25ampere?
2 fase, 9 groepen waarvan 1tje voor de schuur (dus 1 buiten?), 2 aardlek schakelaars (eentje beveiligd groep 1 t/m 4 de andere 5 t/m 9), zonnepanelen kwamen er bij na dat we al een tijdje dit probleem hadden, hoofdzekering is 40 ampère.
CodeCaster schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:53:
Als je bij de buren aanbelt, doe je dat dan op eigen kosten?

Ik bedoel: als de boel uitvalt, wat valt er dan precies uit? De hoofdzekering? Eén automaat? Een aardlek?
bramassendorp schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Lijkt mij toch best "regelmatig".

Afgezien van dat, wat doe je precies om weer stroom te krijgen?
XLord schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:14:
Als het stroom uitvalt, wat doe je dan om het weer aan te krijgen?
Is het even de hoofdschakelaar terug omzetten of wachten tot alles weer aan gaat?
De apparaten uit de stopcontacten halen, even wachten en dan de hoofdschakelaar weer omhoog switchen.
DonJunior schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:42:
Maar even, het is nu 2 maart en je komt nu met een probleem welke vooral tijdens eerste kerstdag optreed? Waarom zo lang gewacht of mis ik iets? Heb je er van de week weer last van gehad?
Hoe weet je zo zeker dat de pizzapan het probleem niet is?
En valt je hele huis in het donker of alleen een bepaalde groep?
ozzynator schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:34:
FastFred schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:24:
[...]

Dat zijn 2 reproduceerbare voorbeelden waarbij de stroom uitvalt. Maar het gebeurt van wat ik begrijp veel vaker dan dat.

De vraag aan dooder39 is ff, wat valt er exact uit (1 groep/stop of meerdere groepen/stoppen of het hele huis). En wat moet er gedaan worden om weer stroom te krijgen? Is dat iets in de meterkast van het huis of elders ergens buiten het huis (wijkcentrale oid).
Wat @FastFred zegt, het zijn de reproduceerbare voorbeelden wanneer het gebeurd. Het gebeurd ook vaker dan dat.

Ik heb de OP aangepast met meer details en uitleg dat hopelijk mijn verhaal een beetje duidelijker maakt.

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:19
Doe eens een foto van de groepenkast met alles genummerd zodat je uit kan leggen wat wanneer uit valt en wat je dan doet om het weer aan te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 03-03-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Joris748 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:16:
Wat gebeurt er als je een elektrisch kacheltje aansluit op het desbetreffende stopcontact?

We sluiten wel vaker dingen aan op dat stopcontact. Meestal gaat het goed, al is de stroom ook wel is uitgevallen toen we een elektrische barbecue er op aan sloten. Maar dat gebeurde ook op een andere groep.
Davidshadow13 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:31:
@dooder39 Jouw verhaal doet vermoeden dat je geen / weinig verstand hebt van hoe jouw elektrahuisinstallatie in elkaar zit. Dat is op zich niet erg, maar bemoeilijkt de troubleshooting wel. Post anders eerst even een foto van je meterkast.
  1. Als de stroom uitvalt, is dit dan overal in het gehele huis, of alleen op bepaalde plekken? Dit is een indicatie of het één groep is met storing of dat het de hoofdschakelaar is.
  2. Treed uitval altijd op bij het gebruiken van één specifiek apparaat of verschillende apparaten die altijd op hetzelfde stopcontact zijn aangesloten?
Er zal hoogstwaarschijnlijk een elektricien moeten langskomen die jouw hele huisinstallatiedoormeet. Het kan een foute las zijn, een zwevende nul, stroom op de aardedraad, lekkage van stroom naar de nul. Een goede elektricien zal elk stopcontact testen op goede aansluiting van fase/nul/aarde en zal de weerstand op elke groep meten om zo beter te kunnen bepalen waar het probleem zit.
Dat klopt, en ik snap dat het wat moeilijker maakt. Excuus daarvoor, ik probeer wel alles te beantwoorden wat ik weet en uitzoeken wat ik niet weet.

1. Het hele huis zit zonder stroom.
2. Geen specifieke apparaat en ook niet op een specifieke stopcontact/groep. Op kerst avonden waar dit ook steeds gebeurd, gebruikten we meeste avonden ook niks anders dan normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dooder39 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:43:
[...]
De apparaten uit de stopcontact halen, even wachten en dan de hoofdschakelaar weer omhoog switchen.
Dus alleen de hoofdschakelaar klapt er uit? Niet een of meer van de groepen of een of meer van de aardlekschakelaars?

Als het specifiek aan één van die apparaten ligt die je noemt, dan zou je eerder verwachten dat één groep (of de betreffende aardlek) er uit zou klappen.

Gaan meten met een P1 meter kan wel wat inzicht geven, voor wat betreft hoeveel vermogen je totaal verbruikt of dat het voltage gekke dingen doet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Orion84 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Dus alleen de hoofdschakelaar klapt er uit? Niet een of meer van de groepen of een of meer van de aardlekschakelaars?

Als het specifiek aan één van die apparaten ligt die je noemt, dan zou je eerder verwachten dat één groep (of de betreffende aardlek) er uit zou klappen.

Gaan meten met een P1 meter kan wel wat inzicht geven, voor wat betreft hoeveel vermogen je totaal verbruikt of dat het voltage gekke dingen doet.
Alleen de hoofdschakelaar ja.

Bedankt, ik ga maar is even kijken naar zo'n P1 meter.

Ik heb nog wel even een algemene vraag:

Ik ga proberen wat @hollandnick suggereerde en afgaan wat er allemaal per groep is aangesloten. Ik betwijfel wel een beetje dat mijn probleem daardoor komt, omdat de stroom er ook uitging toen ik mijn barbecue in de stroomgroep van mijn schuur had aangesloten. Terwijl er niks anders was aangesloten in die groep.

Maar als het komt door te veel apparaten in een groep: Dan zou toch alleen die stroomgroep er uitklappen en niet de hoofdschakelaar? Ik ga me wel een beetje dom vinden als dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
renemax schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:32:
Bij mij heb ik keer zoiets gehad, viel spontaan en onregelmatig dus de stroom uit.
Altijd een bepaalde groep.

Wat bleek nou, na lang uitzoek werk..
De stroomkabels van de plafondlamp naar een stopcontact in de muur gaan, daarvan was er 1tje beschadigd.
De kabels van dat stopcontact losgehaald van de lasdoos boven de plafondlamp, en probleem opgelost.

Nu nog een keertje deze stroomleidingen opnieuw trekken, maar er staat toch een grote kast voor dat stopcontact.

Misschien is het ook zoiets bij jou?
Ik sluit op het moment niks uit, maar hoe ben je er precies achter gekomen wat het probleem was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 15:12
Je weet toch dat dit niet kan hé?

Foto's van de kast. Anders blijven ze hier maar gokken.

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 03-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:16
Volgens mij heb je dus 1x35A hoofdzekering
De fase is verdeelt over 2 aardleks.
Het is echt een hoofdschakelaar, dus geen aardlek?

Heb je een foto van de kast?

[ Voor 17% gewijzigd door dark_angel1969 op 03-03-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
dooder39 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Ik sluit op het moment niks uit, maar hoe ben je er precies achter gekomen wat het probleem was?
Kan me dat best voorstellen als oorzaak.
Ook bij een auto gehad; motor ging op willekeurige momenten in 'limp home'-modus. De oplossing was de auto uitzetten, een tweetal minuten wachten, en dan deed ie het weer naar behoren.
Tig keer voor na de garage geweest en geen oorzaak voor te vinden. Uiteindelijk heeft hij een aantal maanden bij de garage gestaan (garagist moest en zou de oorzaak vinden, soort van erekwestie voor hem haha) en bleek de oorzaak een klein breukje in een flutkabeltje naar de achterlichten te zijn. Dat bewoog soms, maakte even contact met de carrosserie en veroorzaakte een elektrische storing welke in de 'limp home'-modus resulteerde 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Maak eens een foto van je groepenkast.

En ook een op het moment dat de stroom is uitgevallen. Of als je heel zeker weet welke stop of schakelaar het is, benoem die of teken er met paint iets bij o.i.d.

Kans bestaat dat dit mensen hier helpt om betere suggesties te geven waar je kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
dooder39 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Ik ga proberen wat @hollandnick suggereerde en afgaan wat er allemaal per groep is aangesloten. Ik betwijfel wel een beetje dat mijn probleem daardoor komt, omdat de stroom er ook uitging toen ik mijn barbecue in de stroomgroep van mijn schuur had aangesloten. Terwijl er niks anders was aangesloten in die groep.

Maar als het komt door te veel apparaten in een groep: Dan zou toch alleen die stroomgroep er uitklappen en niet de hoofdschakelaar? Ik ga me wel een beetje dom vinden als dat het geval is.
toon volledige bericht
Ja en nee. Het is sowieso goed om te weten waar je groepen naar toe gaan voor het geval in de toekomst je weer tegen een probleem aan loopt. Dan kan je zeggen er is iets mis met groep 3 want als ik apparaat op stopcontact 3 woonkamer aansluit klapt deze er uit. Doe ik het in stopcontact 2 keuken dan gaat het goed ( ff ervanuit gaan dat het verschillende groepen zijn ).

Zodra je dus inzichtelijk hebt hoe je elektrische installatie eruit ziet kan je gaan troubleshooten. Ligt het aan het apparaat? Valt de stroom uit als je het apparaat aansluit op elke groep? Of is het steeds 1 groep? Daarna kan je ook gerichter vragen aan een elektricien om te helpen ( en scheelt het hem tijd om inzicht te krijgen )

En met die P1 meter kan je zien wat je constante stroom verbruik is. Ook kan je de overvoltage zien en wat er gebeurt zodra je een apparaat aansluit op je stopcontact en aan zet. Hoeveel stroom trekt het apparaat en wanneer klapt de stroom er uit ( en op welke groep, welke schakels gaan naar beneden )

[ Voor 9% gewijzigd door hollandnick op 04-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renemax
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 15:46
dooder39 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:45:
[...]

Een keer een elektricien laten langskomen die alles ging meten, toen bleek dat er geen goede waardes waren bij die kabels. Toen getest, door dat stopcontact los te koppelen. Wekenlang geen stroomuitval.
Toen stopcontact weer aangesloten en ja hoor, na 6 dagen op een random tijdstip weer stroomuitval.

Heeft me wel maanden gekost en uiteindelijk dus zelfs een elektricien moeten inschakelen.
Je denkt namelijk aan een apparaat wat defect is ofzo, en niet perse aan een stopcontact in de muur waarvan de bedrading storing veroorzaakt. Misschien een muis die heeft lopen knabbelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
jadjong schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:52:
Doe eens een foto van de groepenkast met alles genummerd zodat je uit kan leggen wat wanneer uit valt en wat je dan doet om het weer aan te zetten.
bottom line schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:56:
[...]

Je weet toch dat dit niet kan hé?

Foto's van de kast. Anders blijven ze hier maar gokken.
dark_angel1969 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:06:
Volgens mij heb je dus 1x35A hoofdzekering
De fase is verdeelt over 2 aardleks.
Het is echt een hoofdschakelaar, dus geen aardlek?

Heb je een foto van de kast?
Wilke schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:45:
Maak eens een foto van je groepenkast.

En ook een op het moment dat de stroom is uitgevallen. Of als je heel zeker weet welke stop of schakelaar het is, benoem die of teken er met paint iets bij o.i.d.

Kans bestaat dat dit mensen hier helpt om betere suggesties te geven waar je kunt zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Il1ExC9dp6q3fabnra_a9htZPJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4F0TJX2MqEv5BXRJaFnwBTp.jpg?f=fotoalbum_large
Als de stroom uitvalt moeten we zo veel mogelijk uit de stopcontacten halen, dan even wachten (meestal wachten we een kwartiertje) en dan de 2 schakelaars die ik heb aangegeven met de pijltjes omhoog zetten. Daarna kunnen we weer dingen terug in de stopcontacten doen. Als we niet wachten dan weigert de schakelaars omhoog te gaan (zetten zich fysiek tegen) of knallen ze er meteen weer uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
Deze hoort uit zichzelf niets te doen, dit is een handbediende schakelaar die niets meet.
Als de stroom weer uit valt zou ik 1-9 even uit zetten, dan de rode weer omhoog en daarna 1-9 een voor een aan zetten met vijf seconde er tussen. Stekkers uit stopcontacten halen kan je dan over slaan.
Maar nogmaals, de rode hoort helemaal niets te doen. Daar zijn al die andere juist voor.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 04-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Klinkt alsof er ergens misschien een ader beschadigd is en door het opwarmen contact maakt.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Jrz schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:56:
Klinkt alsof er ergens misschien een ader beschadigd is en door het opwarmen contact maakt.
Enige manier hoe wij dat kunnen checken? Ook met zo'n P1 meter?

Een elektricien er bij halen heeft niks opgeleverd tot nu to.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 15:01

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Weet je zeker dat die met de pijltjes uitvalt? Dus dat de hendel naar beneden gaat? Dit is zoals al genoemd een hoofdschakelaar/lastscheider. Daar zit geen "electronica" in om automatisch af te schakelen. Dat doet je aardlek en/of 'groep'.

Heb je dit ook al gemeld aan de Elektricien? Is deze getest bijvoorbeeld?

[ Voor 13% gewijzigd door Mattie112 op 04-03-2025 16:03 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
Als die met de rode pijltjes naar beneden knalt zou het raar zijn, immers is dit een hfd schakelaar die zoals al gezegd geen automatische functie heeft . Puur om de installatie met een beweging totaal spanningsloos te kunnen maken . niet in de war met evt vanuit de net aanbieder automaten ? Dus een 1x40A automaat met waarschijnlijk C schakelkarakteristiek ? die zou onder je slimme meter kunnen zitten.

wat gebruik je op die momenten aan vermogen ? warmtepomp oid in het pand aanwezig ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
Cybersijp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:16:
Als die met de rode pijltjes naar beneden knalt zou het raar zijn, immers is dit een hfd schakelaar die zoals al gezegd geen automatische functie heeft . Puur om de installatie met een beweging totaal spanningsloos te kunnen maken . niet in de war met evt vanuit de net aanbieder automaten ? Dus een 1x40A automaat met waarschijnlijk C schakelkarakteristiek ? die zou onder je slimme meter kunnen zitten.

wat gebruik je op die momenten aan vermogen ? warmtepomp oid in het pand aanwezig ?
Vaak hebben die wel een tempbeveiliging die uitschakelt als ie te warm wordt. Het past iig in het plaatje van een overbelasting aangezien TS schijnbaar ook even moet wachten voordat de schakelaar weer aan blijft na omschakelen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Ik zie in de datasheet niks staan over thermische beveiliging.

https://assets.attema.com...atasheet_hoofds2Pen4P.pdf

(op de foto is 34125 te lezen dat lijkt de AT16156 te zijn en dan kom ik uit op bovenstaande datasheet)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

franssie

Save the albatross

@Mattie112 Ik kwam op dezelfde uit. Echter ... er staat bij levensduur:
Levensduur
standwisselingen elektrisch ≥ 3.000
standwisselingen meganisch ≥ 16.000
Dus er lijkt toch wel iets van een beveiliging in te zitten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

franssie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:40:
@Mattie112 Ik kwam op dezelfde uit. Echter ... er staat bij levensduur:

[...]

Dus er lijkt toch wel iets van een beveiliging in te zitten?
Correct me if I'm wrong:

Elektrisch = aantal keer schakelen "onder load"
Mechanisch = aantal keer schakelen

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat gaat mijn kennis te boven, en die normen zitten natuurlijk achter een betaalmuur :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Niet dat dit de beste bron is maar ChatGPT is het met mij eens:
Levensduur – Standwisselingen:
Elektrisch ≥ 3.000 schakelingen:
Dit betekent dat de hoofdschakelaar minimaal 3.000 keer mag schakelen terwijl er daadwerkelijk stroom doorheen loopt (onder belasting). Dus als de installatie aan staat en er wordt geschakeld, telt dat als een elektrische schakeling.

Mechanisch ≥ 16.000 schakelingen:
Dit betekent dat je de schakelaar minimaal 16.000 keer mag bedienen zonder belasting (dus zonder dat er stroom loopt). Bijvoorbeeld bij testgebruik of onderhoud waarbij er geen stroom op staat.
Maar als iemand het beter weet; let me know!

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooder39
Mattie112 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:02:
Weet je zeker dat die met de pijltjes uitvalt? Dus dat de hendel naar beneden gaat? Dit is zoals al genoemd een hoofdschakelaar/lastscheider. Daar zit geen "electronica" in om automatisch af te schakelen. Dat doet je aardlek en/of 'groep'.

Heb je dit ook al gemeld aan de Elektricien? Is deze getest bijvoorbeeld?
Er was een keer dat de stroom uitviel op kerst avond, zaten we uren zonder stroom. Die rode schakelaars wouden niet omhoog. We hadden toen het servicenummer gebeld, die hadden een mannetje gestuurd. Hij kwam binnen, flipte de rode schakelaars weer omhoog en stroom ging aan. We waren stom verbaasd en hadden ons verhaal aan hem uitgelegd, hij stuurde ons weer door naar de woningbouw.

Woningbouw gebeld, en zij hadden weer is een elektricien gestuurd. Die net zoals alle voorgaande elektriciens wat metingen ging doen, ons vertellen dat we genoeg stroom in huis krijgen en dan gewoon weer weg gaan.

Ik was zeker dat het de hoofdschakelaar is, maar nu begin ik te twijfelen omdat men mij verteld dat het niet mogelijk is. En er zijn meerdere elektriciens geweest die wat testjes kwamen doen. Of dat de specifieke test is die jij bedoeld, dat weet ik niet.

Dus eerlijk gezegd ik weet ook niet wat hier aan de hand is of wat ik je nog kan vertellen. Ik ga maar een deze dagen de pizzapan aanzetten (aangezien dat de makkelijkste manier is (zul je niet zien dat het dan voor een keer niet gebeurd)) en pizza als avondeten nemen, en dan nogmaals kijken naar de stroomkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:23
Ok, dit is dan officieel een bizar probleem.

Ik denk dat het verstandig is hier toch echt een electricien naar te laten kijken. De kast ziet er op het zicht netjes uit, maar als de hoofdschakelaar uit slaat, die zoals al die verschillende mensen genoemd geen electronica zou bevatten die automatisch schakelt, wordt het tijd om iemand te laten komen wiens werk het is om dit soort problemen uit te zoeken.

Wij hoopten natuurlijk dat het een specifieke groep of aardlekschakelaar zou zijn, dan kon je gerichter zoeken. Maar als het echt die hoofdschakelaar is, zoals gezegd, dan is er iets redelijk onverklaarbaars mis, en onverklaarbare zaken in je electrische huisinstallatie zijn nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz

Jrz

––––––––––––

Ahh binnenkort de GoT kookclub bij TS :-)

Het is vooral vreemd dat er niets anders uit vliegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
Voel anders even nu aan die hoofdschakelaar en als de stroom uitvalt, voelt ie dan warmer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 17:00
Wellicht een kapotte hoofdschakelaar, heb ik nog nooit van gehoord, maar die zou ik preventief vervangen.

Heb je de pizzaoven al een keer op een ander adres geprobeerd? Wellicht is ie kapot en veroorzaakt kortsluiting..

[ Voor 10% gewijzigd door Cereal op 04-03-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 14:17
Die groepenkast is net een elektramerkkwartet.

Ik zet mijn geld in op een huisgenoot die deze schakelaar ongemerkt gebruikt om de boel te saboteren. Is er iemand in huis met een uitgesproken (negatieve) mening over kerst en de pizzaoven?

Onder normale omstandigheden schakelt die schakelaar nooit, maar dan ook echt nooit uit zichzelf de stroom uit. Er is nog een hele kleine kans dat de schakelaar fysiek defect is, je zou aan de woningbouw kunnen vragen om de hoofdschakelaar te vervangen.

Het heeft imho geen zin om te gaan zoeken naar hoge verbruikers of slechte kabels.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
bramassendorp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:52:
Voel anders even nu aan die hoofdschakelaar en als de stroom uitvalt, voelt ie dan warmer aan?
Nu voelt het niet warm aan, hopen dat ik het niet vergeet te doen als de stroom weer uitvalt.
Cereal schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:07:
Wellicht een kapotte hoofdschakelaar, heb ik nog nooit van gehoord, maar die zou ik preventief vervangen.

Heb je de pizzaoven al een keer op een ander adres geprobeerd? Wellicht is ie kapot en veroorzaakt kortsluiting..
Nee, maar we hebben het probleem ook soms met een elektrische barbecue.

En even de pizzapan terzijde: dan is er nog steeds het mysterie wat de stroomuitval veroorzaakt op kerst avonden. Dan staat de pizzapan of barbecue normaal nooit aan. Er staat vrijwel nooit iets anders aan dan op een normale avond.

Of de willekeurige stroomuitval dat misschien eens of twee keer per jaar gebeurd en wij ook niks anders dan normaal aan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dooder39 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Er was een keer dat de stroom uitviel op kerst avond, zaten we uren zonder stroom. Die rode schakelaars wouden niet omhoog. We hadden toen het servicenummer gebeld, die hadden een mannetje gestuurd. Hij kwam binnen, flipte de rode schakelaars weer omhoog en stroom ging aan. We waren stom verbaasd en hadden ons verhaal aan hem uitgelegd, hij stuurde ons weer door naar de woningbouw.
Dat probeer je toch eerst zelf? Waarschijnlijk moest je wat apparaten loskoppelen (je pizzapan?) Normaal krijg je ook een dikke rekening als je dat mannetje voor niks laat komen.
Woningbouw gebeld, en zij hadden weer is een elektricien gestuurd. Die net zoals alle voorgaande elektriciens wat metingen ging doen, ons vertellen dat we genoeg stroom in huis krijgen en dan gewoon weer weg gaan.

Ik was zeker dat het de hoofdschakelaar is, maar nu begin ik te twijfelen omdat men mij verteld dat het niet mogelijk is. En er zijn meerdere elektriciens geweest die wat testjes kwamen doen. Of dat de specifieke test is die jij bedoeld, dat weet ik niet.

Dus eerlijk gezegd ik weet ook niet wat hier aan de hand is of wat ik je nog kan vertellen. Ik ga maar een deze dagen de pizzapan aanzetten (aangezien dat de makkelijkste manier is (zul je niet zien dat het dan voor een keer niet gebeurd)) en pizza als avondeten nemen, en dan nogmaals kijken naar de stroomkast.
Als het uitvalt met je pizzapan gebruik je waarschijnlijk te veel stroom op die groep (andere apparaten actief? oven,vaatwasser, waterkoker?) of je pizzapan is kapot.?
dooder39 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:44:
[...]

De hoofdzekerering heeft ook een maximum als je nog andere grote stroomverbruikers gebruikt op andere groepen. Ik zal er niet zo snel aan zitten (volgens mij is dat in Belgie hoger dan in Nederland en we hebben een capaciteitstarief dus ik vermijd sowieso twee grote stroomverbruikers gelijktijdig aan te zetten, al kan ik nog een beetje spelen met de kwartieren omdat ze het gemiddelde per kwartier pakken, dus als ik het meer nodig heb verspreid ik het over twee kwartieren (door om 7 minuten over iets aan te zetten ipv op 0 of 15 minuten over ;) ).

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 05-03-2025 08:19 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:25

Fe2O3

Ja das roest

Dus je hebt een 1 fase aansluiting met daarop :

8 gewone groepen
1 groep voor zonnepanelen (ik neem aan 9?)
En een aparte kookgroep? (ook weer 2 groepen)

Die hoofdschakelaar gaat af door kortsluiting. Maar dat is dan kortsluiting niet via de aarde, of, via een groep die niet op een aardlek zit?

Kun je alle aardlekautomaten testen (het testknopje zit er niet voor niks)

En laat een electricien kijken, ook hoe eea is aangelegd en doorgelust. Hoofdschakelaars horen niet om te gaan. Overleg met je verhuurder, een nieuwe meterkast kost <1000 eur ...

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

dooder39 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:02:
[...]

toon volledige bericht
Ja inderdaad, maak even een foto voor je de pan aanzet en dan een foto als de stroom uit is gevallen. Kan je precies zien wat er van status veranderd is! Maar misschien is er wel iets mis hoor met die hoofdschakelaar maar ik heb nog nooit gehoord dat deze enige vorm van automatische beveiliging bieden.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Fe2O3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:

8 gewone groepen

Die hoofdschakelaar gaat af door kortsluiting. Maar dat is dan kortsluiting niet via de aarde, of, via een groep die niet op een aardlek zit?

En laat een electricien kijken, ook hoe eea is aangelegd en doorgelust. Hoofdschakelaars horen niet om te gaan. Overleg met je verhuurder, een nieuwe meterkast kost <1000 eur ...
9 gewone groepen. Ik heb geen idee of de zonnepanelen een eigen groepje heeft, in de meterkast zie ik in ieder geval niks.

Wat kan ik verwachten als ik de aardlekautomaat testknopje in druk en waar moet ik op letten? Moet ik overigens dingen uitzetten zoals mijn computer?
Mattie112 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Ja inderdaad, maak even een foto voor je de pan aanzet en dan een foto als de stroom uit is gevallen. Kan je precies zien wat er van status veranderd is! Maar misschien is er wel iets mis hoor met die hoofdschakelaar maar ik heb nog nooit gehoord dat deze enige vorm van automatische beveiliging bieden.
De foto die ik eerder stuurde kan toch als foto voor dat ik de pizzapan aanzet gebruikt worden? Of mist er iets op die foto wat ik beter even kan gaan vastleggen met een nieuwe?

Overigens heb ik een P1 meter (met USB adapter voor stroom) aangeschaft, ik ben van plan de pizzapan te gebruiken na dat ik de P1 meter heb ingesteld. Hopelijk kan ik dan ook achterhalen hoeveel stroomruimte ik nog heb op de groepen van de keuken en de groepen waar de PCs zijn aangesloten. En wellicht handig voor als ik weer de elektricien ga bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@dooder39 dat de aardlek uitspringt. Gevoelige apparatuur zoals computer het beste uitzetten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dooder39 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:55:
[...]
Overigens heb ik een P1 meter (met USB adapter voor stroom) aangeschaft, ik ben van plan de pizzapan te gebruiken na dat ik de P1 meter heb ingesteld. Hopelijk kan ik dan ook achterhalen hoeveel stroomruimte ik nog heb op de groepen van de keuken en de groepen waar de PCs zijn aangesloten. En wellicht handig voor als ik weer de elektricien ga bellen.
De P1 meter leest alleen je slimme meter uit, die ziet niet de details van de individuele groepen. Maar het geeft je in elk geval meer inzicht dan je nu hebt.

Als je het nog eens kan testen en het blijkt inderdaad puur die hoofdschakelaar te zijn, dan zou ik die gewoon laten vervangen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

dooder39 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Wat kan ik verwachten als ik de aardlekautomaat testknopje in druk en waar moet ik op letten? Moet ik overigens dingen uitzetten zoals mijn computer?

[...]
Als je zo'n automaat test, dan valt de stroom van die groep uit. Dus ja zoveel mogelijk uitzetten wat je kan.

het is ook meteen een heel goede test, alle aardlekken om, en, er zou volgens je meterkast nergens stroom meer moeten zijn.
9 gewone groepen. Ik heb geen idee of de zonnepanelen een eigen groepje heeft, in de meterkast zie ik in ieder geval niks.
Daar wordt ik een beetje zenuwachtig van ....

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
hmm vraag eens aan de leverancier Stedin, Liander etc. Of jullie stroom delen met de buren of anderen in het blok? Zeker als je aangeeft dat op kerstavond de stroom eruit kan klappen terwijl jullie verder niets geks aan hebben staan. Als dat niet zo is weten we dat je iig je eigen aansluiting hebt en met niemand deelt.

Haal eens de kap van de meterkast af en maak zo goed mogelijk foto's zodat alle aders bekeken kunnen worden ( mag dat in een huurhuis? Zit niet verzegeld toch? ) Kunnen we ook gelijk controleren op brandplekken/kortsluitingsplekken en of alles echt goed aangesloten zit ( zover dat visueel mogelijk is )

Hebben de elektriciens bovenstaande ook gedaan waar je bij was?

Je zonnepaneel groep is helemaal rechtsboven denk ik ( de aardlekautomaat ) met die gele knop. Andere zie ik niet namelijk ( op de kookgroep na ). Of hij moet nog ergens anders zitten? Ik mis de rem automaat als ik jouw kast vergelijk met die van mij

[ Voor 3% gewijzigd door hollandnick op 06-03-2025 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

De panelen zitten op 9 (hoop ik) ja

Maar die zullen niet de oorzaak zijn als de stroom er in de avond af gaat.

Ik gok dat de hoofdschakelaar gewoon defect is, en, niet meer de 40A nominaal kan hebben. Een piekbelasting als bijv. een 3500 watt kookplaat die op max vermogen aanspringt, bij normaal avondgebruik rondom kerst qua stroom kan dan al genoeg zijn.

Alleen de kap van de meterkast halen als je weet wat je aan het doen bent! Als je uitschiet met een schroevendraaier of je hand hebben we mogelijk iemand anders uit het huishouden nodig om de post voort te zetten.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Fe2O3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:36:

Ik gok dat de hoofdschakelaar gewoon defect is, en, niet meer de 40A nominaal kan hebben. Een piekbelasting als bijv. een 3500 watt kookplaat die op max vermogen aanspringt, bij normaal avondgebruik rondom kerst qua stroom kan dan al genoeg zijn.

Alleen de kap van de meterkast halen als je weet wat je aan het doen bent! Als je uitschiet met een schroevendraaier of je hand hebben we mogelijk iemand anders uit het huishouden nodig om de post voort te zetten.
Ja kap eraf halen alleen als je durft, maar met die rode hendels op de foto hoef je denk ik geen schroevendraaier of iets te gebruiken. Dat zal wel soepel gaan. Ook die witte draaiknoppen kan je met je nagel gewoon draaien. De mogelijke zonnepanelen groep benoemde ik alleen omdat het een aantal keer aangegeven werd. Overigens mis ik dus wel de rem automaat ( of was dat bij oude installaties niet nodig? Of het is geen grote installatie )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:11

dragonhaertt

@_'.'

Orion84 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:29:
[...]

De P1 meter leest alleen je slimme meter uit, die ziet niet de details van de individuele groepen. Maar het geeft je in elk geval meer inzicht dan je nu hebt.

Als je het nog eens kan testen en het blijkt inderdaad puur die hoofdschakelaar te zijn, dan zou ik die gewoon laten vervangen.
Een hoofdschakelaar die zichzelf uit kan zetten heb ik nog nooit eerder gezien.
Ik denk dus echt dat hier heel wat anders aan de hand is. Zonder duidelijk te hebben wat er nou precies uit schakelt is alles hier maar een beetje speculeren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Fe2O3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:

8 gewone groepen

franssie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:25:
@dooder39 dat de aardlek uitspringt. Gevoelige apparatuur zoals computer het beste uitzetten inderdaad.
Beide test knoppen ingedrukt, eerst links die klapte omlaag. Die weer omhoog gebracht en toen rechts ingedrukt. Die klapte ook omlaag. De groepen die ze dekken zaten zonder stroom (afhankelijk welke omlaag ging). Volgens mij is dat niet de bedoeling, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dooder39 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:16:
[...]

[...]

Beide test knoppen ingedrukt, eerst links die klapte omlaag. Die weer omhoog gebracht en toen rechts ingedrukt. Die klapte ook omlaag. De groepen die ze dekken zaten zonder stroom (afhankelijk welke omlaag ging). Volgens mij is dat niet de bedoeling, toch?
Ja dat is dus wel de bedoeling. Als jij met je voeten in een plas water staat en je raakt een stroomdraad aan is dat precies wat je wilt, dat de stroom uitschakelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Fe2O3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:36:

hollandnick schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:02:
[...]

Ja kap eraf halen alleen als je durft, maar met die rode hendels op de foto hoef je denk ik geen schroevendraaier of iets te gebruiken. Dat zal wel soepel gaan. Ook die witte draaiknoppen kan je met je nagel gewoon draaien. De mogelijke zonnepanelen groep benoemde ik alleen omdat het een aantal keer aangegeven werd. Overigens mis ik dus wel de rem automaat ( of was dat bij oude installaties niet nodig? Of het is geen grote installatie )
Groep 9 is de schuur. Geen van deze groepen zijn de zonnepanelen.

En ik ga denk ik niet de kap er af halen. Zo iets durf ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:18:
[...]

Ja dat is dus wel de bedoeling. Als jij met je voeten in een plas water staat en je raakt een stroomdraad aan is dat precies wat je wilt, dat de stroom uitschakelt :P
Ok, de aardlekschakelaars werken gewoon normaal dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dooder39 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Ok, de aardlekschakelaars werken gewoon normaal dus?
jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

dooder39 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:18:
[...]

[...]

Groep 9 is de schuur. Geen van deze groepen zijn de zonnepanelen.
Maar dat kan niet? Dan zitten je panelen ergens er bij op een groep, zonder aparte aardlek?

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 16:10
Hoofdschakelaars kunnen geen stroom detecteren en hebben geen "trip" functie om automatisch uit te schakelen bij overbelasting of kortsluiting. Het is echt alleen een handbediende schakelaar. Die kan en mag dus nooit vanzelf uitschakelen. Deze hoofdschakelaar is dus stuk en moet vervangen worden.

Hoe die elektricien daar zelf niet achter komt snap ik ook niet... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Fe2O3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Maar dat kan niet? Dan zitten je panelen ergens er bij op een groep, zonder aparte aardlek?
Kan wel met een PV verdeler. Maar aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat de zonnepanelen hier een rol spelen lijkt me dat we moeten afwachten tot het probleem zich weer heeft voorgedaan en er een foto is van wat er nu precies uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Mja

Vind de positie van die hoofdschakelaar al raar, het moet daarachter een zooitje van draden zijn

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Fe2O3 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:50:
[...]

De installatie van de zonnepanelen zit op zolder. Niks er van zit in deze meterkast.
franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:54:
[...]

Kan wel met een PV verdeler. Maar aangezien het zeer onwaarschijnlijk is dat de zonnepanelen hier een rol spelen lijkt me dat we moeten afwachten tot het probleem zich weer heeft voorgedaan en er een foto is van wat er nu precies uitschakelt.
De zonnepanelen spelen zeker geen rol, dit probleem hebben we al jaren voor dat de panelen waren geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 14:17
Triggy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:51:
Hoe die elektricien daar zelf niet achter komt snap ik ook niet... 8)7
Menig Tweaker in dit topic lijkt het ook niet te zien.

Als de hoofdschakelaar uitgaat zijn er twee mogelijke oorzaken:
- iemand heeft hem geschakeld
- de schakelaar is stuk

Als niemand schakelt moet de schakelaar dus wel fysiek defect zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Orion84 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Ik heb de P1 meter net binnen. Waar moet ik precies opletten betreffend gekke dingen ivb met voltage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Belangrijkste is om de gegevens te loggen (zelf of middels de app/cloud dienst van de fabrikant van die meter) zodat wanneer er weer een storing is, je de waardes van rond het moment van de storing kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dooder39 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb de P1 meter net binnen. Waar moet ik precies opletten betreffend gekke dingen ivb met voltage?
Misschien ook wel goed te melden welke P1 meter je hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooder39
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Misschien ook wel goed te melden welke P1 meter je hebt?
Die van Homewizard:
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-p1-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Prima ding, verdien je sowieso snel terug door beter inzicht in je verbruik.
Afhankelijk van welk type digitale meter je hebt kan je wel of niet zien wat het verbruik en voltage per fase is. Jij had dacht ik maar 1 fase, maar voltage is wellicht wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
franssie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:08:
[...]

Prima ding, verdien je sowieso snel terug door beter inzicht in je verbruik.
Afhankelijk van welk type digitale meter je hebt kan je wel of niet zien wat het verbruik en voltage per fase is. Jij had dacht ik maar 1 fase, maar voltage is wellicht wel zichtbaar.
Jammer genoeg kan ik alleen het totaal zien over het hele huis (van wat ik begrijp van de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

dooder39 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:13:
[...]

Jammer genoeg kan ik alleen het totaal zien over het hele huis (van wat ik begrijp van de app).
Klopt, ding meet alleen je hoofdaansluiting.

Maar misschien kan je wel het voltage zien (afhankelijk van je meter).

Nu verwacht ik zelf niet dat dit een antwoord gaat geven op de stroomuitval, maar wie weet, het blijft een vreemd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-05 20:18
Als je een installatie hebt waarbij alleen de 40A hoofdschakelaar er met regelmaat uit klapt, dan is die hoofdschakelaar naar alle waarschijnlijkheid defect. Pas als je die hebt verwisseld en het probleem zou er nog zijn heeft het nut om naar een andere oorzaak te kijken.

Zelfs al heb je een achterliggende oorzaak, dan nog ga je die niet vinden met een te gevoelige hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

Dido

heforshe

dooder39 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:56:
De installatie van de zonnepanelen zit op zolder. Niks er van zit in deze meterkast.
Aangezien je problemen 's avonds optreden is de kans inderdaad erg klein dat je zonnepanelen een rol spelen, maar als je zonnepanelen niet verbonden zijn met je meterkast kun je ze weggooien, want dan heb je er niets aan 8)7

En als je zonnepanelen "gewoon" ergens op zolder in een stopcontact geplugd zijn (waardoor er in de meterkast inderdaad niets van te zien is) denk ik dat er een installateur rondloopt die zijn ballen en zijn baan kwijt hoort te raken.

Maar goed, dat zou met name problemen opleveren als de zon schijnt, wat op kerstavond niet veel voorkomt in deze streken.

Maar het is wel iet som naar te kijken, want de problemen die bij onjuist geinstalleerde zonnepanelen kunnen ontstaan gaan iets verder dan een zekering of aardlek die springt. Denk eerder aan brand.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
Alvast sorry als dit verhaal langer is dan nodig is, ik probeer gewoon onze bevinden te vertellen van wat er vandaag gebeurd is.

Ik ben erg gaan twijfelen aan mij zelf over de hoofdschakelaars of die er zelf uit sprongen. Maar ik heb het aan mijn familieleden nagevraagd en die zijn er ook zeker van dat het de hoofdschakelaars waren die op willekeurige momenten (en vooral op kerstavond) er uitspringen.

Dat betekent waarschijnlijk dat er nog iets anders mis is met ons stroomaansluiting want we hebben vandaag ons pizzapan aangezet en... De blauwe aardlekschakelaar klapt er er uit. Ik dacht dat sinds dat we zonnepanelen hadden het er langer over zou gaan doen, maar dit was sneller dan Bolt. Binnen 15 minuten lag ons stroom er uit.

Er stond alleen 1 computer aan, de koelkast en de pizzapan. Volgens de P1 meter gebruikten we ~833W aan stroom en dan nog ~253W er bij optellen omdat dat het aantal is wat we van de zonnepanelen genereerden. Toch maar even de hoofdschakelaars gevoeld, en ze waren niet warmer dan voor we de pan aanzetten of warmer dan een paar dagen geleden. Al ben ik een beetje sceptisch hoe accuraat het aangegeven wattage van de pizzapan is in de handleiding/doos, denk dat er een W of 200 te weinig is aangegeven maar dat terzijde.

Aardlek omhoog gedaan, binnen 5 minuten lag het er weer uit. Dit keer stond alleen de pizzapan en koelkast aan. Daarna weer de schakelaar omhoog gedaan en hebben we ongestoord 40 minuten lang pizza's gemaakt, en de pan weer gewoon uit gezet omdat we klaar waren.

Ik ben vervolgens gaan Googlen en kwam op dit thread uit: Aardlekschakelaar klapt er uit, maar groepen niet

Uit advies van die topic ben ik gaan uitsluiten wat het kan zijn. Ik ga er even van uit dat dit de schakelaar is die er altijd uitspring als we de pizzapan of soms onze elektrische barbecue gebruiken, want:

- Als ik het goed begrijp mag er (16x230=) 3.680W over een van mijn stroomgroepen voor dat het er uitklapt? En dat is ver boven wat mijn totale stroom gebruik was.
- En groep 5 is waar de pizzapan aangesloten was vandaag, en groep 9 is de schuur waar de pizzapan en barbecue eerder op aangesloten waren en toen ook de stroom uitviel. Dus het is ook niet aan 1 groep of stopcontact.

Dus ik neem aan dat ik gewoon weer een elektricien moet bellen en als hij weer zegt dat we genoeg stroom binnen krijgen, dat ik dan de P1 meter grafiek in zijn gezicht duwen en zeggen dat het niet aan de stroomconsumptie ligt maar dat er ergens een fout in de bedrading zit?

[ Voor 9% gewijzigd door dooder39 op 09-03-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 16:16
Er gaat dus een aardlekschakelaar uit. Dat heeft als alles goed werkt niks te maken met stroomverbruik maat met lekstroom. Bijvoorbeeld bepaalde apparaten kunnen lekstroom hebben, of een lasdoos in de tuin met water erin kan een probleem zijn.
Daarnaast kan ook de aardlek kapot zijn (uitschakelen bij te lage lekstroom).

Groep 9 is overigens een aardlekautomaat, een automaat en aardlekschakelaar in één. Die zit als het goed is niet achter die andere aardlekschakelaar.

[ Voor 19% gewijzigd door ingmar89 op 09-03-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

dooder39 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:21:
Alvast sorry als dit verhaal langer is dan nodig is, ik probeer gewoon onze bevinden te vertellen van wat er vandaag gebeurd is.

Ik ben erg gaan twijfelen aan mij zelf over de hoofdschakelaars of die er zelf uit sprongen. Maar ik heb het aan mijn familieleden nagevraagd en die zijn er ook zeker van dat het de hoofdschakelaars waren die op willekeurige momenten (en vooral op kerstavond) er uitspringen.
Lastig punt, de hoofschakelaar zit ook op een "gekke" plek dus misschien toch niet goed gezien? Of zelf al wat omgezet? Ik zou zeker een foto maken als het weer is!
Dat betekent waarschijnlijk dat er nog iets anders mis is met ons stroomaansluiting want we hebben vandaag ons pizzapan aangezet en... De blauwe aardlekschakelaar klapt er er uit. Ik dacht dat sinds dat we zonnepanelen hadden het er langer over zou gaan doen, maar dit was sneller dan Bolt. Binnen 15 minuten lag ons stroom er uit.
Ok duidelijk! De aardlek!
Er stond alleen 1 computer aan, de koelkast en de pizzapan. Volgens de P1 meter gebruikten we ~833W aan stroom en dan nog ~253W er bij optellen omdat dat het aantal is wat we van de zonnepanelen genereerden. Toch maar even de hoofdschakelaars gevoeld, en ze waren niet warmer dan voor we de pan aanzetten of warmer dan een paar dagen geleden. Al ben ik een beetje sceptisch hoe accuraat het aangegeven wattage van de pizzapan is in de handleiding/doos, denk dat er een W of 200 te weinig is aangegeven maar dat terzijde.

Aardlek omhoog gedaan, binnen 5 minuten lag het er weer uit. Dit keer stond alleen de pizzapan en koelkast aan. Daarna weer de schakelaar omhoog gedaan en hebben we ongestoord 40 minuten lang pizza's gemaakt, en de pan weer gewoon uit gezet omdat we klaar waren.
Ok, nog duidelijker, je pizzapan heeft een defect. Ergens bij het gebruik van die pan is er een (kleine) lekstroom naar de aarde. Misschien dat er door de warmte net iets uitzet waardoor het niet meer weglekt. Ik zou die pan zeker verdenken. Evt kan je je aarlek laten testen, misschien is die té gevoelig.

Maar heeft dus verder niet met aantal watt te maken, dan zou de aarlek aan blijven en de groep uitspringen.
Ik ben vervolgens gaan Googlen en kwam op dit thread uit: Aardlekschakelaar klapt er uit, maar groepen niet

Uit advies van die topic ben ik gaan uitsluiten wat het kan zijn. Ik ga er even van uit dat dit de schakelaar is die er altijd uitspring als we de pizzapan of soms onze elektrische barbecue gebruiken, want:

- Als ik het goed begrijp mag er (16x230=) 3.680W over een van mijn stroomgroepen voor dat het er uitklapt? En dat is ver boven wat mijn totale stroom gebruik was.
- En groep 5 is waar de pizzapan aangesloten was vandaag, en groep 9 is de schuur waar de pizzapan en barbecue eerder op aangesloten waren en toen ook de stroom uitviel. Dus het is ook niet aan 1 groep of stopcontact.

Dus ik neem aan dat ik gewoon weer een elektricien moet bellen en als hij weer zegt dat we genoeg stroom binnen krijgen, dat ik dan de P1 meter grafiek in zijn gezicht duwen en zeggen dat het niet aan de stroomconsumptie ligt maar dat er ergens een fout in de bedrading zit?
Zie hierboven, aardlek = lekstroom, heeft niet te maken met hoeveel watt je verbruikt.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nu heb ik niet alles gelezen maar even wat punten:

De in de start post aangegeven hoofdschakelaars zullen nooit vanzelf uit gaan tenzij ze mechanisch defect zijn. Het is namelijk puur dat, een schakelaar. Er zit 0 beveiliging in. Dus als ze toch vanzelf uit gaan zijn ze mechanisch moe ofzo.

Daarnaast volledig eens met hierboven. Als je aardlek gaat heb je niets te doen met totale stroom. Alleen de lekstroom. Dan zijn er naar mijn idee drie mogelijke situaties:
- Apparaat is defect en lek gewoon af en toe te veel. Probeer hem inderdaad eens bij buren/vrienden. Daar ook uit? => Weggooien en nieuwe kopen.
- De aardlekschakelaars zijn lui / defect en trippen vroeg. Dit moet een elektricien wel kunnen meten. Moet hij dus niet alleen meten of hij bij 30mA gaat maar vooral ook of hij bij 25mA nog niet gaat.
- Je hebt gewoon ongelukkig meerdere devices die allemaal een beetje lekken. En je hebt gewoon pech dat het uit gaat als je de dus ook wat lekkend apparaat aansluit. Wat voor de rest lekt is lastiger te vinden maar je weet dan in ieder geval dat je apparaat een beetje lekt. Feitelijk dus ook gewoon weggooien en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Even kort door de bocht:

Hoofdschakelaar gaat vanzelf uit? Kan niet.
(enige logische verklaring is een kapotte schakelaar of verkeerde observatie)

Aardlek schakelaar gaat uit? Je hebt een aardlek.
(je pizzapan is defect of een persoon heeft zijn vinger in een stopcontact gestoken)

Zekeringsautomaat gaat uit? Je hebt te veel stroom gebruikt.
(kortsluiting, defect apparaat of gewoon te veel apparaten tegelijk aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Probeer die pizzapan eens uit bij de buren of vrienden. Als daar ook de boel er uit klapt weet je waar het probleem zit :)
Doe er meteen even een spanningsmeter tussen om te kijken of dat ding niet piekt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Nyarlathotep schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:56:
Probeer die pizzapan eens uit bij de buren of vrienden. Als daar ook de boel er uit klapt weet je waar het probleem zit :)
Doe er meteen even een spanningsmeter tussen om te kijken of dat ding niet piekt.
Als de aardlek er uit gaat zal je spanningsmeter niet zo veel zeggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:58
Ben nu wel benieuwd of er nog pizza is gemaakt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Tupolev schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:37:
Ben nu wel benieuwd of er nog pizza is gemaakt.
Gevalletje de container in met dat ding vermoed ik. Met die goedkope teppanyaki platen en gourmetstellen zie ik het regelmatig (repair cafe) aansluitingen worden zo heet dat ze broos/dunner worden en dan is het opeens aardlek eruit.

Of erger, dat iemand zn waterleiding onder stroom staat omdat ze even zijn vergeten de aarding te vervangen toen de waterleiding over ging op kunststof :X

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1