Partiële buitenlandse belastingplicht - hoe toe te passen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-07 22:16
Mijn (fiscale) partner is vanuit het buitenland geworven en heeft (al sinds 2023) de 30% regeling. Ik lees dat ze dan gebruik kan maken van "Partiële buitenlandse belastingplicht" en hier voor kan kiezen.

Ik kan echter nergens vinden hoe je die keuze kenbaar moet maken. Ik zie op de website van de belastingdienst wel

"Er is geen apart formulier voor de partiële buitenlandse belastingplicht. Om gebruik te maken van de partiële buitenlandse belastingplicht vult u de aangifte inkomstenbelasting in. Beantwoord de vragen die betrekking hebben op aanmerkelijk belang (box 2) en uw belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3) alsof u buitenlands belastingplichtig bent."

Betekent dat dat je sparen etc dan niet hoeft in te vullen?

https://www.belastingdien...0belastingplichtig%20bent.
[/quote]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
De 30% regeling heeft haar werkgever voor haar geregeld (we hebben bevestiging vd belastingdienst dat die is toegekend)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

rexmedorum schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:13:
Mijn (fiscale) partner is vanuit het buitenland geworven en heeft (al sinds 2023) de 30% regeling. Ik lees dat ze dan gebruik kan maken van "Partiële buitenlandse belastingplicht" en hier voor kan kiezen.

Ik kan echter nergens vinden hoe je die keuze kenbaar moet maken. Ik zie op de website van de belastingdienst wel

"Er is geen apart formulier voor de partiële buitenlandse belastingplicht. Om gebruik te maken van de partiële buitenlandse belastingplicht vult u de aangifte inkomstenbelasting in. Beantwoord de vragen die betrekking hebben op aanmerkelijk belang (box 2) en uw belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3) alsof u buitenlands belastingplichtig bent."

Betekent dat dat je sparen etc dan niet hoeft in te vullen?

https://www.belastingdien...0belastingplichtig%20bent.
Als je een stukje verder leest op die pagina, dan zie je wat diegene dan niet hoeft aan te geven als er gebruik gemaakt wordt van de partiële buitenlandse belastingplicht :)
Voor box 3 betekent dat bijvoorbeeld dat u bij de vraag over bezittingen alleen het volgende hoeft aan te geven:

• uw onroerende zaken in Nederland
• uw rechten die betrekking hebben op onroerende zaken in Nederland
• uw winstrecht van een Nederlandse onderneming

Bij de vragen over schulden geeft u de schulden op die horen bij de bezittingen uit box 3, bijvoorbeeld een hypotheek op een onroerende zaak in Nederland.
Bij vragen over aanmerkelijk belang (box 2) geeft u alleen uw inkomen uit aanmerkelijk belang aan van een vennootschap of coöperatie die in Nederland is gevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
[b]Zr40 in "Partiële buitenlandse belastingplicht - hoe toe te passen?"
Als je een stukje verder leest op die pagina, dan zie je wat diegene dan niet hoeft aan te geven als er gebruik gemaakt wordt van de partiële buitenlandse belastingplicht :)
Dat zag ik, maar een en ander is al deels ingevuld (buitenlandse rekeninge missen) moet ze dat dan gaan weghalen? En is dat alles? Lijkt me vreemmd als je dat niet expliciet moet eengeven maar wellicht klopt dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:07

Lordy79

Vastberaden

rexmedorum schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:35:
[...]

Dat zag ik, maar een en ander is al deels ingevuld (buitenlandse rekeninge missen) moet ze dat dan gaan weghalen? En is dat alles? Lijkt me vreemmd als je dat niet expliciet moet eengeven maar wellicht klopt dat wel.
Ik ben volledig buitenlands belastingplichtige maar heb wel wat aan te geven in box3 omdat het Nederlands OG betreft. Maar alles dat niet in NL is sla ik bij mijn Nederlandse IB gewoon over. Let wel op dat je dus ook geen schulden kan opgeven in box3 tenzij je kunt bewijzen dat ze echt betrekking hebben op je bezittingen in box3!
Het lijkt erop dat het voor je partner dus hetzelfde is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Lordy79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:15:
[...]

Ik ben volledig buitenlands belastingplichtige maar heb wel wat aan te geven in box3 omdat het Nederlands OG betreft. Maar alles dat niet in NL is sla ik bij mijn Nederlandse IB gewoon over. Let wel op dat je dus ook geen schulden kan opgeven in box3 tenzij je kunt bewijzen dat ze echt betrekking hebben op je bezittingen in box3!
Het lijkt erop dat het voor je partner dus hetzelfde is.
Hoe zit het dan met spaargeld? Vorig jaar had een bureau de aangifte gedaan en op de aanslag stond 0 in box 3, hoewel ze wel spaargeld (boven het belastingvrije bedrag) op een Nederlandse rekening had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rexmedorum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Hoe zit het dan met spaargeld? Vorig jaar had een bureau de aangifte gedaan en op de aanslag stond 0 in box 3, hoewel ze wel spaargeld (boven het belastingvrije bedrag) op een Nederlandse rekening had.
Spaargeld (in mijn gebal, het werkelijke rendement) wordt belast in het woonland. Dus hoef ik ook niet in box3 op te geven zelfs als het een NL rekening is.
Hoe dat in haar geval is weet ik niet maar afgaand op de info in dit topic hoeft zij het ook niet aan te geven maar ik durf dat niet met 100pct zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:20
Maar de partner woont toch in Nederland, dan moet je wel je spaargeld (ook buitenlandse rekeningen!) aangeven.
Je kan de aangifte van vorig jaar nog wijzigen , of je kan hopen dat de fiscus er nooit achter komt... Maar officieel kan je een boete krijgen voor valse aangifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Haan

dotnetter

@99ruud99 Nee in dit geval dus niet, partiële buitenlandse belastingplicht is een heel specifieke situatie.
Het is zoals op de site van de Belastingdienst staat.
Voor box 3 betekent dat bijvoorbeeld dat u bij de vraag over bezittingen alleen het volgende hoeft aan te geven:

uw onroerende zaken in Nederland
uw rechten die betrekking hebben op onroerende zaken in Nederland
uw winstrecht van een Nederlandse onderneming
Dit is trouwens het laatste jaar dat van deze regeling gebruik kan worden gemaakt, het is per 1 januari 2025 afgeschaft. Dat is niet helemaal waar, voor de partner van TS blijft een overgangsregeling van kracht tot 1 januari 2027, mits zij in dienst blijft bij een werkgever die de 30%-regeling toepast.

[ Voor 31% gewijzigd door Haan op 03-03-2025 10:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
Lordy79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Spaargeld (in mijn gebal, het werkelijke rendement) wordt belast in het woonland. Dus hoef ik ook niet in box3 op te geven zelfs als het een NL rekening is.
Hoe dat in haar geval is weet ik niet maar afgaand op de info in dit topic hoeft zij het ook niet aan te geven maar ik durf dat niet met 100pct zekerheid te zeggen.
En je mag hier tussen fiscale partners mee schuiven? Vorig jaar heeft dat bureau voor ons beide (samen) aangifte gedaan en bij beide kwam er 0 uit in box3, verklaring van het bureau was 'ja we hebben alles naar de partner met 30% geschoven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

rexmedorum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:19:
[...]

En je mag hier tussen fiscale partners mee schuiven? Vorig jaar heeft dat bureau voor ons beide (samen) aangifte gedaan en bij beide kwam er 0 uit in box3, verklaring van het bureau was 'ja we hebben alles naar de partner met 30% geschoven'.
Dat weet ik niet. Ik mag helemaal geen fiscaal partner hebben als buitenlands belastingplichtige. Hoe dat zit met een partner met 30pct weet ik dus niet. Maar als dat bureau een goede reputatie is zal 't wel goed zijn. Je kunt ook chatgpt eens vragen hoe het zit. Niet dat je daar op blind moet varen maar je kunt wel naar bronnen vragen en die dan nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Haan

dotnetter

Lordy79 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Je kunt ook chatgpt eens vragen hoe het zit. Niet dat je daar op blind moet varen maar je kunt wel naar bronnen vragen en die dan nakijken.
Daar zou ik heel erg mee uitkijken aangezien een GPT niet op de hoogte is van recente wetgeving en op dit gebied is juist van alles aan het wijzigen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Haan schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Daar zou ik heel erg mee uitkijken aangezien een GPT niet op de hoogte is van recente wetgeving en op dit gebied is juist van alles aan het wijzigen.
Ik zou altijd naar bronnen vragen en als die niet komen dan heb je er idd niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
via facebook aan de belastingdienst gevraagd, aldus hun antwoord:
Hallo .... , er is geen apart formulier voor de partiële buitenlandse belastingplicht. Om hier gebruik van te maken, vult ze de aangifte inkomstenbelasting in. Ze beantwoordt de vragen die betrekking hebben op aanmerkelijk belang (box 2) en haar belastbaar inkomen uit sparen en beleggen (box 3) alsof ze buitenlands belastingplichtig is. Op onze website lees je wat je wel en niet hoeft aan te geven: bit.ly/2qlLl5w. Als zij hiervoor kiest, dan kunnen jullie het box 3-vermogen niet verdelen. Jij geeft dus wel je volledige eigen box 3-vermogen op. Weet je zo voldoende? ^RR

Als jullie fiscaal partners zijn, dan mag je wel alles naar haar verschuiven. ^RR
Wat echter wel verwarrend is is dat je in het formulier niet kunt insturen zonder een rekening te hebben opgegeven :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:57
rexmedorum schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Ik heb veel met expats gewerkt en het een en ander voor hun uitgezocht toen en dit klopt inderdaad. Als 1 van de 2 partners een 30%'r is, kan je heel box 3 bij die partner plaatsen en dan geen box 3 belasting betalen als stel.

Dit klopt trouwens ook als je als Nederlander een partner hebt die niet fiscaal inwoner is maar je doet toch samen aangifte.

Als 30% ben je (net als een buitenlands belastingplichtige) alleen belastbaar op je inkomen in NL. Dat is dus je Nederlandse loon en wat hele specifieke dingen in box 3 (zoals eerder al gepost, vooral ontroerend goed, en winst uit een bedrijf). Box 2 weet ik niet.

Zie ook: https://www.exterus.nl/nl...ale-partners-in-nederland

[ Voor 5% gewijzigd door ex87 op 04-03-2025 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Box2 betaal je als buitenlandse belastingplichtige geen belasting in Nederland. Wel zal er dividendbelasting worden ingehouden als een Nederlandse BV dividend uitkeert. Dat was precies wat Rutte wilde schrappen :)

Hoe het met de 30pct mensen is weet Ik niet.

Pagina: 1