VPN op smartphone, laptop verbinden via hotspot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Mijn doelstelling is om te zorgen voor dat ik op zowel smartphone als laptop verbonden ben met vpn gekoppeld aan een dedicated vpn Nederlands ipadres. Ik heb een vpn app geinstalleerd op de smartphone en laptop. Zie test scenario's hieronder. Weet iemand waarom ik in een aantal scenario's verbonden ben met de laptop op de hotspot van de smartphone, waarvan de smartphone wel netjes een ipadres krijgt van de vpn app, maar de laptop prikt daar gewoon doorheen en krijgt een ipadres van of 5g of de wifi waarop het verbonden is? Geeft een smartphone de vpn niet door via hotspot?

.smartphonelaptop
5GVPN aan, dedicated NL ipadres.
Wifi + 5GVPN aan, dedicated NL ipadresVPN aan, dedicated NL ipadres
Hotspot + wifi + 5GVPN aan, dedicated NL ipadresVPN uit, ziggo ipadres ivm ziggo wifi op de smartphone
Hotspot + wifiVPN aan, dedicated NL ipadresVPN uit, ziggo ipadres ivm ziggo wifi op de smartphone
Hotspot + 5gVPN aan, dedicated NL ipadresVPN uit, kpn ipadres ivm kpn 5g op smartphone
Hotspot + 5gVPN aan, dedicated NL ipadresVPN aan, dedicated NL ipadres
Hotspot + wifi + 5gVPN aan, dedicated NL ipadresVPN aan, dedicated NL ipadres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:03
Hangt beetje van je telefoon af. De iphone stuurt het iig niet door. Is ook niet instelbaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
laurens0619 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:06:
Hangt beetje van je telefoon af. De iphone stuurt het iig niet door. Is ook niet instelbaar
Ik heb een Samsung, die dus blijkbaar ook niet. Vraag mij af wat de achterliggende gedachten is dat een hotspot de vpn niet doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:03
adesign schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:10:
[...]

Ik heb een Samsung, die dus blijkbaar ook niet. Vraag mij af wat de achterliggende gedachten is dat een hotspot de vpn niet doorgeeft.
Een hotspot geeft meestal gewoon publiek 4g internet door

Een vpn kan een verbinding zijn naar een kantoor oid, iig iets privates met username/password.
Ik snap ergens wel dat dat ook voor security problemen kan zorgen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Vanuit eindgebruikersperspectief had ik verwacht dat een hotspot dezelfde verbinding overerft