Remeha Calenta lauw water uit badkraan, wastafel wel heet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb sinds een tijd een probleem met het water uit de badkraan. Het water uit de badkraan blijft lauwwarm. De badkraan is een Grohetherm en ik vermoedde eerst een probleem met het thermostaatelement, dus dat heb ik vervangen. Dat gaf echter geen verbetering. Uit de kraan bij de wastafel direct naast het bad komt wel goed heet water, zo warm dat je je hand er niet lang onder kunt houden. Dit is een gewone mengkraan met één hendel.

De CV ketel (Remeha Calenta 28c uit 2017) staat ingesteld op 65 graden. De warmwaterleiding wordt ook goed heet als ik de wastafelkraan open doe, zo warm dat je je hand er niet te lang op kunt houden. Als ik de badkamerkraan open doe, blijft deze leiding lauw. Er komt dus uit de ketel al water wat niet echt warm is. Dit terwijl de ketel zelf aangeeft dat het water wel warm zou moeten zijn: de aanvoertemperatuur t1 is volgens de ketel rond de 60 graden, zowel als ik de wastafelkraan open doe als wanneer ik de badkraan open doe.

Ik heb gemeten en met de badkraan vol open komt er ong. 7L warm water per minuut uit. De ketel is CW4, dus er zou 7,5L / minuut op 60 graden uit moeten komen. Uit de wastafelkraan komt 5L/minuut.

De druk in de ketel is 1,2 bar. Dit gaat helaas niet hoger vanwege de lage leidingdruk.

Iemand ideeën waar ik aan zou kunnen denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
Wat als je de badkraan een beetje dichtdraait, zodat er ca. 5L/min stroomt?

En wat gebeurt er als je beide kranen tegelijkertijd opent?

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 02-03-2025 19:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Damn, dat is een nogal voor de hand liggend idee :+

Als ik de badkraan maar een klein beetje open zet dan wordt het water wel heet. CV monteur laten komen dan maar denk ik? Bij beide open blijft het lauw.

[ Voor 25% gewijzigd door Cocytus op 02-03-2025 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:40
Cocytus schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:18:
Damn, dat is een nogal voor de hand liggend idee :+

Dan wordt het water wel heet. CV monteur laten komen dan maar denk ik?
Ik had mijn reactie nog aangevuld, maar dit is denk ik een antwoord op mijn eerste suggestie: de badkraan een beetje knijpen?

Mag ik dan aannemen dat als je mijn tweede suggestie uitprobeert: beide kranen open draaien, dat deze dan niet warm worden en dat ook dan de leiding onder de CV lauw blijft?

Dan lijkt het er op dat de CV-ketel te weinig vermogen kan leveren, inderdaad een vraagstuk voor de CV-monteur. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Idd, ging over het eerste. Bij beide open blijft het wel lauw. Ik ga een afspraak maken, dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Is het vermogen misschien ergens beperkt? Je zou in de installateurhandleiding kunnen kijken of er ergens een tapwaterparameter niet op de standaard instelling staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Hmm, monteur is geweest, heeft standaard onderhoud uitgevoerd maar heeft verder niks kunnen vinden en wist uiteindelijk ook niks anders te zeggen dan dat de ketel oud is en dat er eigenlijk wel een nieuwe moest komen. Maar ik heb de indruk dat deze jongen niet echt verstand van zaken had, hoewel het een goed aangeschreven bedrijf is, hij moest een paar keer bellen met de baas voor wat (volgens mij) best simpele vragen zijn. Driewegklep is nog gecheckt maar daar zit geen probleem (dat had ik zelf ook wel kunnen vaststellen).

Volgens de servicehandleiding moet de platenwarmtewisselaar gecontroleerd worden als de temperatuur onvoldoende is en/of het tapdebiet te laag. Dat is niet gedaan denk ik, want daarvoor moet de hoofdwaterkraan dicht en dat is niet gedaan. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen doen?

Ik heb even naar mijn gasverbruik gekeken en zie dat ik de afgelopen weken nooit meer dan ca. 1m3 gas verbruik per uur, ook niet 's ochtends als de ketel vol moet stoken om het huis warm te krijgen (oud huis, koelt 's nachts af naar 15 graden). Dat is wel vreemd, de ketel zou bij maximale warmtevraag zo'n 3m3 gas per uur moeten verbruiken. Het huis warmt ook wel traag op maar ik ben niet zo'n koukleum dus ik heb daar eigenlijk ook niet echt last van.

[ Voor 15% gewijzigd door Cocytus op 06-03-2025 12:09 ]

Pagina: 1