Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarrood
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 20:36
Wij gaan ons huis (dubbele bovenwoning) uit +-1910 volledig opknappen. Er komt een goed geïsoleerde uitbouw waar de nieuwe badkamer in komt van zo'n 18 m3. Dit wordt gewoon volgens de huidige eisen gebouwd en geïsoleerd, de ruimte heeft +- 2,5 buitenmuur en een raam en bevindt zich op de bovenste verdieping met plat dak.
Hier zoek ik een radiator voor die zorgt voor de warmte èn waar we wel handdoeken op of voor kunnen hangen om te drogen en warm te worden.
Het advies lijkt te zijn om 85 watt per m3 aan te houden in een badkamer, dan kom ik rond de 1500watt uit.
Wat ik heb gevonden zijn diverse handdoekradiatoren, maar die komen allemaal ruim onder die 1500 watt uit.
Wat ik ook heb gevonden is een Vasco Aster of Iris handdoek radiator gecombineerd met een elektrische blower/booster.
https://vasco.eu/nl/desig...r-mixed-hybride-hf-bl-mix
https://vasco.eu/nl/desig...-mixed-hybride-hdm-bl-mix
maar dan kom ik uit op minimaal €1100,00, waar ook nog een RF thermostaat handig/zeer wenselijk bij is, à +- 200,- EN nog een beugel/handdoek rek voor 3 personen.
De booster/blower functie spreekt mij wel om even snel een warmte boost te geven voor als je net uit de douche komt of op een koude winterochtend net even wat warmte de badkamer in kan blazen. Of voordat je in bad gaat enz.
Ik zie ook dat bij de meeste radiatoren het advies is om er GEEN natte handdoek op te hangen. Daarnaast heb ik het idee dat elektrische vloerverwarming redelijk veel stroom verbruikt en de kosten dus flink oplopen. Je verwarmt de badkamer 24 uur per dag voor een paar keer een paar minuten per dag en 2/3 keer per week in bad en daardoor langere behoefte.

Wie heeft voor mij de gouden tip?
ruim genoeg vermogen (mijn vrouw heeft het snel koud)
passende afmetingen
mooi genoeg voor 'vol in het zicht' in de badkamer (liefst mat wit)
betaalbaar (betrekkelijk, dat snap ik)
handdoekrek, liefst 3 stuks

hoogte radiator max 1800mm ivm plafondhoogte 2400mm, breedte max 700mm, maar liever max 600mm.

Daarnaast hebben we nieuwe radiatoren nodig in de slaapkamers (2 slaapkamers), beiden +- 36m3. Kan ik hier het beste gewoon kiezen voor een paneelradiator bijv Vasco Flatline, of toch beter voor convector radiatoren.
In de slaapkamers gebruiken we nu zelden de radiatoren, en we gaan daar dakisolatie (IsoVlas van binnenuit) aanbrengen.

verder in huis:
- komt een nieuwe cv ketel, waarschijnlijk Intergas Xtreme36
- beneden (is 1e verdieping) komt vloerverwarming (cv)
-we hebben geen zonnepanelen en geen warmtepomp (misschien ooit wel ?)

tips/adviezen zijn welkom!!

de adviezen bij verschillende installatie-leveranciers lopen nogal uiteen van 50watt per m3 in de badkamer, tot altijd kiezen voor convectoren in de slaapkamers met zicht op de toekomst of onzin die convectoren, tot...... Ik weet het niet meer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:55
Als je toch al vloerverwarming gaat installeren, kun je dan niet beter ook vloerverwarming in de badkamer nemen?

Ik heb in mijn badkamer ook vloerverwarming laten leggen en ook (tegen advies van installateur in) onder het bad en de douche. Zomaar boren gaat niet meer, maar je hebt wel een lage temperatuur verwarming die er al zit voor als je ooit over stapt op een warmtepomp.

Dan kun je daarnaast nog een radiator voor de handdoeken nemen. Zelf staat bij mij de warmtepomp in de wintermaanden altijd aan (rond de 21 graden in huis) en ik mis een radiator voor de handdoeken niet, handdoeken drogen ook prima in de temperatuur die de badkamer nu heeft.