Applicatie voor opslag thuis (vervanging NAS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Aan mijn RPI 4 hangt een SSD en deze wil ik ook voor bestandsopslag gebruiken.
Niet veel eisen, maar gewoon (als vervanging van mijn nas) voor het gezin toegankelijk.

Nu heb ik nextcloud (als container) erop gezet, wat functioneel prima voldoet, ook handig om via app op telefoon te benaderen, maar het lijkt vrij omslachtig om daar een goede backup van te maken.

Voor mij is dit pas goed bruikbaar als er een degelijke backup gemaakt kan worden, die uiteraard ook weer eenvoudig terug te zetten is.

Heeft iemand goede ervaring met een goede applicatie die ik kan draaien, of een eenvoudige manier om de huidige app (nextcloud) goed te backuppen?

Heb al even naar unraid gekeken, maar nog niet uitgeprobeerd. wellicht zijn er nog andere smaken die ik nog niet heb onderzocht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:39
In Linux kun je toch naar de plek toe waar de bestanden staan?
Ikzelf draai docker onder Windows en moet dan met Volumes werken waardoor ik die in de verkenner zichtbaar heb. Daar moet ik dan een backup van maken qua bestanden.
Maar moet dat eerlijk gezegd nog doen op mijn server voor Nextcloud om dat goed te gebruiken.

Dus eigenlijk moet je je bestanden backuppen buiten de container locatie. Maar nogmaals, dacht dat je daar misschien in Linux dus gewoon bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik heb uiteraard root toegang tot m'n RPI. De docker container voor nextcloud wordt gemapped naar een locatie buiten de container. Echter lijkt het erop dat nextcloud de bestanden in een database zet. Het vereist dus een bepaalde aanpak om de data veilig te kunnen stellen. het is niet simpelweg een backup van een folder op de RPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:30
Syncthing om via alle devices een folder up-to-date te houden. En dan met een Samba docker de folder ontsluiten naar devices die enkel op afstand via het netwerk naar de bron toe moeten. Ik denk dat dit de meest simpele manier voor je gaat zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Powergrim schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:24:
Syncthing om via alle devices een folder up-to-date te houden. En dan met een Samba docker de folder ontsluiten naar devices die enkel op afstand via het netwerk naar de bron toe moeten. Ik denk dat dit de meest simpele manier voor je gaat zijn :).
Dank je wel, ik ga het uitproberen!
Alhoewel ik niet per sé alle data wil syncen (zeker niet). toegang is het belangrijkst, samen met een degelijke backup.

[ Voor 13% gewijzigd door Piet400 op 02-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Piet400 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:01:
Ik heb uiteraard root toegang tot m'n RPI. De docker container voor nextcloud wordt gemapped naar een locatie buiten de container. Echter lijkt het erop dat nextcloud de bestanden in een database zet. Het vereist dus een bepaalde aanpak om de data veilig te kunnen stellen. het is niet simpelweg een backup van een folder op de RPI.
Nee, Nextcloud zet alleen de metadata en instellingen in de database, de data wordt echt wel ergens opgeslagen.

/var/www/nextcloud/data/ is de standaard plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
in nextcloud bestaan er plugins om alle data (bestanden) te backuppen naar:
-> een andere nextcloud
-> een microsoft onedrive
-> een ftp of smb map

en er zijn aparte plugins om je nextcloud setting (de database) te backuppen.

kijk ook eens in de netxlcoud apps / plugins store.

verder zeg je: dat het op een raspi draait maar dat je naar unraid kijkt (unraid draait niet op de pi),
bovendien zeg je op zoek te zijn naar een programma voor backups (unraid is een operating system - niet een app) je zegt daarmee feitelijk dat je een stad bouwt om in te wonen waar je een huis bedoelt.

er zijn echt meer dan genoeg topics over het opslaan van data en selfhosting om door te lezen zodat je dit soort fouten niet maakt.

maar om te beginnen kijk eens naar nexcloudpi ofwel direct op je pi of in een docker container daar zit namelijk al alles-in-een wat je nodig hebt inclusief een manier om dagelijkse backups te maken.
Pagina: 1