Welke thermostaat voor warmtepomp met relais-aansturing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 09:26
Ha allemaal,

Ik zoek een geschikt thermostaat systeem om de relais van mijn warmtepomp aan te sturen via Home Assistant.

Hoe het nu werkt:
* we hebben een all-electric warmtepomp met buffervat. Alleen voor verwarming, dhw is via wpb. In de zomer kan de warmtepomp aan koelen doen, al verwacht ik dat niet veel te gebruiken.
* buffervat temperatuur wordt ingesteld door warmtepomp met een vaste setpoint
* kamerthermostaat (Honeywell DT4R) beslist of de circulatiepomp gaat draaien. Zo ja, dan sluit de gekoppelde Honeywell relais module het contact voor stroom (240V) naar de circulatiepomp. De thermostaat en relais module hebben geen enkele communicatie met de warmtepomp zelf

Wat ik wil:
* het hele systeem slim instelbaar
** voor de warmtepomp setpoint heb ik nu van TheHog een modbus printplaat gekocht om direct met de warmtepomp te kunnen praten en de setpoint in te stellen dmv een stooklijn
** dat de kamerthermostaat ook via Home Assistant instelbaar is. Nuttig voor nachtverlaging, vakantie en algemene monitoring

Mogelijkheden die ik zie voor de kamerthermostaat:
* Honeywell DT4R hergebruiken icm een Ramses-rf reader (moet ik nog kopen)
* Oude Toon 1 (geroot) hergebruiken, op aan/uit programma zetten en zodra deze via een sensor (drieweg klep sensor?) aangeeft dat er hitte vraag is, met een smart plug de circulatiepomp handmatig aan zetten
* Nieuwe thermostaat kopen die idealiter zelf een relais heeft om de circulatiepomp aan te zetten (moet draadloos, er ligt geen kabel tussen woonkamer en technische ruimte)

Ik ben niet vies van het koppelen van systemen in Home Assistant (WiFi of Zigbee), maar idealiter zou ik iets hebben wat ook onafhankelijk van HA werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:55
Hoe groot is het afgifte systeem? Want als de warmtepomp alleen voor verwarming is kun je dan niet beter het buffervat, drieweg klep en circulatiepompje eruit halen en dan doormiddels van een slimme thermostaat de warmtepomp aansturen? Volgens mij heb je dan wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 09:26
Ik ben nu niet op zoek naar een herinrichting van de verwarmingsinstallatie, zelfs al zijn daar genoeg punten voor te maken. Installateur staat er niet voor in, dus aan dat deel wil ik niet gaan morren.

Maar om in te gaan op je vraag: systeem bevat vloerverwarming van 30m2 (~30L) en 7 type 22 radiatoren van verschillende formaten. Er is gelukkig geen drieweg klep, maar dus wel een circulatiepomp.

Ik kan natuurlijk ook proberen de afname van de circulatiepomp af te stemmen op het aanbod vanuit de warmtepomp door middel van slimme aansturing.