Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 17:04
Ik zit gewoon een beetje rond te kijken voor de toekomst -- ik verwarm reeds via Mitsubishi Heavy voor zo'n 60% van de woning -- voor de rest van de woning zo'n systeem te gebruiken.

Je hebt van die kanaal units (innova-hra-i-plus) die gelijk met wtw kunnen ventileren (iets wat ik uiteindelijk ook graag wil) én de slaapkamer kan verwarmen in de herfst & lente als mede de scherpe randjes van de zomer er af te halen.

---

Doet er allemaal niet toe, de vraag is meer hoe zo'n unit (zie afbeelding) aangesloten zit? :? (ik snap de 'dubbele' invoer van lucht van binnen de woning niet)

Logisch:
  • 'Aangezogen- & Uitgeblazen buitenlucht'. (2 leidingen naar buiten)
  • 'Toevoer Verse buitenlucht'. (één leiding naar buiten)
  • 'Totale lucht-opbrengst'. (Aanvoer richting diverse ruimtes inc slaapkamer)
Niet logisch:
  • 'Af te voeren binnenlucht'. (deze is alleen gebruikt als je expliciet wel je lucht wilt mengen met frisse lucht?)
  • 'Te recirculeren binnenlucht'. (deze is alleen gebruikt als je expliciet niet je lucht wilt mengen met frisse lucht?)
Dus alleen de slaapkamer zou dan zowel aangesloten zijn via 'Te recirculeren binnenlucht' als ook met waar de rest van de ruimtes via 'Af te voeren binnenlucht' mee verbonden zijn (slaapkamer 3, de rest twee).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8YxcEmhdfcn08saa8AGgrUSqPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0yGCP22svi3CG8POqvFxn8c.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Craftypiston op 03-03-2025 11:27)

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Wat een interessant ding.

Het grote nadeel van ventilatiewarmtepompen is dat je ventilatiedebiet (voor frisse lucht, gericht op CO2) gekoppeld wordt aan het luchtdebiet voor verwarming/koeling (gericht op temperatuur). Dat laatste is vaak een veelvoud van het eerste. Dat komt omdat lucht niet zo'n hele efficiënte warmtedrager is. Een woonhuis WTW systeem heeft zo'n 300 m3/h. Een buitenunit van een split airco doet zo'n 2000 m3/h. Het praktische nadeel hiervan is bij een "normale" ventilatiewarmtepomp tweeledig:
  • Je ventileert veel meer dan nodig, en daarmee verlies je ook warmte. Want een warmtewisselaar is niet 100% efficiënt. Dat verlies moet de warmtepomp weer goedmaken. Dat maakt de COP van dit soort systemen niet heel goed.
  • Je ventileert veel meer dan nodig, en dat zorgt al snel voor voelbare en hoorbare luchtstromen. Dat is niet comfortabel in je slaapkamer.
Deze unit lijkt dat eerste nadeel te willen ondervangen door de stromen los te koppelen. Als er meer lucht nodig is voor verwarmen/koelen door de warmtepomp dan er nodig is qua luchtverversing, wordt er
binnenlucht gerecirculeerd. Die wordt verwarmd/gekoeld door de compressor met de aangezogen buitenlucht / uitgeblazen buitenlucht loop. Dit werkt precies zoals een normale airco qua luchtstromen. Zolang de CO2 sturing van het ventilatiedeel klopt, zou hij precies voldoende verse buitenlucht moeten bijmengen.

Het tweede nadeel blijft wel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Wat een interessant ding.

Het grote nadeel van ventilatiewarmtepompen is dat je ventilatiedebiet (voor frisse lucht, gericht op CO2) gekoppeld wordt aan het luchtdebiet voor verwarming/koeling (gericht op temperatuur). Dat laatste is vaak een veelvoud van het eerste. Dat komt omdat lucht niet zo'n hele efficiënte warmtedrager is. Een woonhuis WTW systeem heeft zo'n 300 m3/h. Een buitenunit van een split airco doet zo'n 2000 m3/h. Het praktische nadeel hiervan is bij een "normale" ventilatiewarmtepomp tweeledig:
  • Je ventileert veel meer dan nodig, en daarmee verlies je ook warmte. Want een warmtewisselaar is niet 100% efficiënt. Dat verlies moet de warmtepomp weer goedmaken. Dat maakt de COP van dit soort systemen niet heel goed.
  • Je ventileert veel meer dan nodig, en dat zorgt al snel voor voelbare en hoorbare luchtstromen. Dat is niet comfortabel in je slaapkamer.
Deze unit lijkt dat eerste nadeel te willen ondervangen door de stromen los te koppelen. Als er meer lucht nodig is voor verwarmen/koelen door de warmtepomp dan er nodig is qua luchtverversing, wordt er
binnenlucht gerecirculeerd. Die wordt verwarmd/gekoeld door de compressor met de aangezogen buitenlucht / uitgeblazen buitenlucht loop. Dit werkt precies zoals een normale airco qua luchtstromen. Zolang de CO2 sturing van het ventilatiedeel klopt, zou hij precies voldoende verse buitenlucht moeten bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Puntenwolk schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:06:

Ja ongeveer zoals ik al dacht dus. Het is een beetje dubbel omdat je eigenlijk twee interne aanzuigende kanalen kan hebben IN dezelfde ruimte, maar ik snap de redenatie er achter nu thx.

Ik zou sowieso het verversen op timer (oid, iig niet permanent) willen ipv enkel co2 gestuurd om kosten te besparen / controlle te hebben over geluid e.d. Ook zou ik eventueel een afstelbare kanaal splitter moeten hebben als ik in de verwarm modus zou gaan (om enkel de slaapkamer te kunnen aansturen bij verwarmen/koelen OF alles bij ventileren; aangezien er maar één uitgang richting de kamers is en het zonde is ook die overige ruimtes te trachten te verarmen en koelen)

Wellicht makkelijker om een appart systeem hiervoor te hebben, maar het kan dus wel in één unit 8)7 B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Het lijkt me ontworpen voor kleine appartementen in grote flatgebouwen, of wellicht hotelkamers of zo. Met de maximale verse lucht airflow van 150 m3/h kun je binnen het Nederlandse bouwbesluit niet heel veel meer. De horizontale form factor duidt daar ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Puntenwolk schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:04:
Het lijkt me ontworpen voor kleine appartementen [...]
Komt dat even goed uit met 70m2 (voor wtw) & 10m2 voor verwarming/koeling. Nu nihil ventilatie (anders dan zelf af en toe een kiepraampje open, dat werkt goed maar ja manueel). :)