Isoleren wanden houten overkapping: folie of geen folie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik wil onze douglas overkapping isoleren. Het dak is middels drukvaste pir platen gedaan, nu moeten de wanden nog :9

Er komt uiteindelijk een glazen schuifdeur die de overkapping kan "afsluiten". Mogelijk een airco als verwarmingsbron >:)

Gezien de maximale beschikbare dikte van 6cm lijken pir platen de beste optie? Ook ivm de rd waarde ? Alternatief is glas- of steenwol. (De vloer isoleren lijkt me onzin, maar als iemand mij op andere gedachten kan brengen.......)

Ik lees verschillende verhalen over dampwerende en dampdoorlatende folie bij pir platen.... Soms dat het niet nodig is, mits je de kieren en naden goed afplakt. Op andere plaatsen lees je dat men juist wel adviseert om sowieso met folie te werken. :?

Beste antwoord (via kariem112 op 02-03-2025 15:54)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
wat ben je van plan in die overkapping te gaan doen? waarom wil je isoleren? wil je het er in de winter warm stoken?
Folie is nodig als er vocht van binnen naar buiten kan wat kan condenseren in je isolatie. Met PIR kan dat niet, dat neemt geen vocht op. Mits naden en kieren afgeplakt.
Je moet wel met afstandslatten werken, een luchtspouwtje maken. Je PIR kan niet zo aan de binnen zijde van je buitengevel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
wat ben je van plan in die overkapping te gaan doen? waarom wil je isoleren? wil je het er in de winter warm stoken?
Folie is nodig als er vocht van binnen naar buiten kan wat kan condenseren in je isolatie. Met PIR kan dat niet, dat neemt geen vocht op. Mits naden en kieren afgeplakt.
Je moet wel met afstandslatten werken, een luchtspouwtje maken. Je PIR kan niet zo aan de binnen zijde van je buitengevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:40:
In het voor - en najaar inderdaad verwarmen, althans, zorgen dat we er wat langer gebruik van kunnen maken :) dus, pir kan prima, maar dan met afstandslatten tussen de buitenwand en pir plaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
kariem112 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:42:
[...]

In het voor - en najaar inderdaad verwarmen, althans, zorgen dat we er wat langer gebruik van kunnen maken :) dus, pir kan prima, maar dan met afstandslatten tussen de buitenwand en pir plaat?
correct.

al blijf ik dergelijke buitenruimtes verwarmen om er langer te kunnen zitten idioot vinden, je hebt toch een verwarmd huis? Ga daar dan zitten. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:45:
[...]

correct.

al blijf ik dergelijke buitenruimtes verwarmen om er langer te kunnen zitten idioot vinden, je hebt toch een verwarmd huis? Ga daar dan zitten. :Y
>:) zit ook wel iets in...... Thanks ! :)