remblok slijtage indicator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-06 19:53
Ik heb een AUDI A3 Limousine (2016 8VS, 8VM) Benzine 1.0 TFSI 85kW/115PS
Deze is gewoon door de APK gekomen, maar heb ik al vier jaar lang geen remblokken vervangen.

Ik rij veel en dagelijks en mijn vorige opel corsa 2006 moest ik deze om de twee jaar wel vervangen.
De apk boer zegt dat mijn remblokken goed zijn en dat en dat mijn auto een slijtage sensor heeft en dat er lampje zou branden als ze vervangen zouden moeten worden.

Mijn vraag:
Klopt het dat mijn Audi op de dashboard een melding zou moeten laten zien als de remblokken vervangen zouden moeten worden? En is het dan eigenlijk te laat of heb ik dan nog even de tijd om naar de garage te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:50

martijn v o

Certified by Enphase.

Als het goed is heeft deze een slijtage indicator.
Deze zit alleen op het wiel linksvoor.

En ik zou even kijken of ie niet eerder onklaar is gemaakt.
Er zit bij de ophanging een stekker met een kabel die naar het remblok loopt.
Haal die stekker los dan gaat de remblokindicator branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1Wq1TZ9E1DhAb2joB1XZJ5I_vY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qveVINRxJfYsYd1MD7UGrSgC.jpg?f=user_large

En als je lampje gaat branden dan heb je nog wel tijd om te wisselen hij is dan niet gelijk kaal.

[ Voor 15% gewijzigd door martijn v o op 02-03-2025 11:28 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-06 19:53
Maar dat betekent dus dat er moet gekeken worden toch?
Het kan zo zijn dat rechtsachterin bijvoorbeeld versleten kan zijn en de sensor niks zegt toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:19
Bij apk wordt de remkracht gecontroleerd. Je remmen zijn goed bevonden. Als ze niet piepen is er niets aan de hand.

Rechts achter zou ie eerder kunnen slijten dan links voor mits je van de rem rechts achter meer gebruik maakt. Doorgaans als je remt krijgen de voor remmen het meeste te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Jackxl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:04:
Bij apk wordt de remkracht gecontroleerd. Je remmen zijn goed bevonden. Als ze niet piepen is er niets aan de hand.
Kanttekening: als de remmen droog gemonteerd worden (zonder vet op de glijpennen bijvoorbeeld) dan piepen nieuwe remmen ook gewoon.