Overkapping op erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDaya
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-03 09:46
Hallo allen, vraagje over overkappingen en de erfgrens.

Wij wonen in een nieuwbouwwoning sinds eind vorig jaar. Afgelopen week hebben de buren zonder overleg een overkapping neergezet tegen de erfgrens aan van bijna 3 meter hoog en 4 a 5 meter lang. Naast dat dit veel zon wegneemt uit onze tuin, is het nu eigenlijk onmogelijk geworden om een normale schutting te plaatsen (die stond er nog niet vanuit de bouw).
Mag dit?

Op internet vind ik dat een overkapping 3 meter hoog mag zijn, maar een schutting maar 2 meter. Fungeert deze overkapping nu als erfafscheiding of niet? We weten absoluut niet wat we nu moeten doen om te zorgen dat het er netjes uitziet en dat we niet enorm benadeeld worden qua ruimte in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
Goede vraag. Het lijkt allemaal te mogen maar ik ben het met je eens dat het vragen oproept. Als dit zo mag dan zou iemand theoretisch ook een overkapping van 50cm breed kunnen maken om zo in praktijk een schutting van 3m te kunnen plaatsen waar dat eigenljjk niet mag.

Sowieso vind ik het juridische onderscheid tussen “overkapping”, “schutting/afscheiding” en “schuur/bebouwing” nogal een grijs gebied.

Maar misschien heeft hier iemand de wijsheid in pacht, ik heb mij er nooit echt in verdiept.

Als het allemaal mag wat jouw buren gedaan hebben dan is de vervolgvraag vooral: hoe kan je er het beste van maken? Misschien kan je de overkapping aan jouw zijde in een kleur verven die je mooi vindt. In overleg met buren, maar die zullen vast geen bezwaar hebben want (extra) verf is alleen maar goed als extra bescherming. En als ze weigeren en je zet er een schutting vóór (wat jouw goed recht is) dan kunnen ze er nooit meer bij voor onderhoud…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Welkom op Tweakers, xDaya. Buiten wat er mag of niet, wat zou je van je buren willen? Wil je dat ze hem afbreken? Lager maken? Verder van de erfgrens zetten?

Waar zou je mee geholpen zijn, buiten een “het mag niet” of “het mag wel” antwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:14
Zet er een hekwerk met hedera tegen aan.
Mooi groen.

Als de overkapping OP de erfgrens staat mag je het hekwerk er aan vast maken.
Staat het er voor of TEGEN AAN dan mag je er niet aan zitten.

Een schutting is niet wettelijk verplicht.

[ Voor 64% gewijzigd door Draakje5 op 01-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDaya
eLScha schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:26:
Welkom op Tweakers, xDaya. Buiten wat er mag of niet, wat zou je van je buren willen? Wil je dat ze hem afbreken? Lager maken? Verder van de erfgrens zetten?

Waar zou je mee geholpen zijn, buiten een “het mag niet” of “het mag wel” antwoord?
Tsja, dat vind ik moeilijk. In november plaatsten ze de fundering (zonder overleg), toen hebben we bij ze aangeklopt om te vragen wat de plannen waren, met het idee dat het dan misschien nog wat veranderd kon worden. We hebben aangegeven dat we wilden dat hij niet te hoog zou worden, en gevraagd hoe zij dat hadden bedacht met de erfafscheiding en onderhoud. Over onderhoud hadden ze niet nagedacht, qua erfafscheiding konden wij wel 'plaatsen wat we wilden op onze eigen grond', en met de hoogte zouden ze rekening houden.
Nu het af is, hebben ze geen rekening gehouden met de hoogte en is er niks aangepast om in het onderhoud te voorzien. Sterker nog, een week geleden vertelde de buurman nog dat het 20-25 cm lager zou worden dan het uiteindelijk is geworden. We voelen ons eerlijk gezegd een beetje belazerd wat maakt dat we geneigd zijn om te willen dat ze het afbreken, maar minimaal moet het een stuk lager wat ons betreft. Het liefst wil ik dat conflict niet, maar we hebben geprobeerd het netjes op te lossen en daar hebben zij geen gehoor aan gegeven...
Als blijkt dat het allemaal mag wat ze hebben gedaan hebben we weinig andere keus dan proberen er iets moois van te maken, maar er een schutting tegenaan plaatsen en dus extra centimeters tuin opgeven terwijl het er waarschijnlijk lelijk uit gaat zien lijkt me geen goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xDaya
Draakje5 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:
Zet er een hekwerk met hedera tegen aan.
Mooi groen.

Een schutting is niet wettelijk verplicht.
Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen 'op' of 'tegenaan' als de erfgrens verder nog niet gemarkeerd is met een schutting oid en dus geen dikte heeft.

Je zegt dat een schutting niet verplicht is maar ik lees her en der op internet dat je wel degelijk een gedeelde erfafscheiding op de erfgrens in de vorm van een schutting van 2 meter hoog kan afdwingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
xDaya schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:38:
[...]

Ik vraag me alleen af wat het verschil is tussen 'op' of 'tegenaan' als de erfgrens verder nog niet gemarkeerd is met een schutting oid en dus geen dikte heeft.

Je zegt dat een schutting niet verplicht is maar ik lees her en der op internet dat je wel degelijk een gedeelde erfafscheiding op de erfgrens in de vorm van een schutting van 2 meter hoog kan afdwingen
Als je een touw op de erfgrens spant, en de schuur er tegen aan zit dan is dat er tegenaan. Duw je het touwtje weg dan zit je er op of er over. Zoiets.

Het hart van een schuttingpaal plaats je normaal op deze grens.

Een schuttingpaal is bijv 10cm. Meer dan 5cm extra tuin verlies je er dus niet mee als de schuur al tegen de grens staat.

Staan er nog piketpaaltjes? Hoe hebben dd buren de grens dan bepaald aangezien je zegt dat de schuur er tegen aan staat.

Een erfgrens bepaal je altijd samen (met het kadaster) en meestal in overleg met de buren bij nieuwbouw..

Wel goed begin van je buren :-(

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 01-03-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:35
Een erfgrens hoeft geen schutting te hebben. Een schuur die tegen de erfgrens is gebouwd kan ook perfect als grens dienen. Zelf hebben we een coniferenhaag als erfgrens... Maar ook daar is het nooit perfect te bepalen welk cm bij welk erf hoort...

Ik zou vooral eens kijken of een bouwsel zo dicht op de erfgrens gezet mag worden... Voor de rest kan je weinig...

En is een schutting echt nodig als er al een schuur staat? Kan je niet aan jullie kant een schuur tegenaan zetten? Achtermuur staat nu al, dus scheelt weer 5 cm :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:19
Gaat het om rijwoningen? En lopen de kadastrale grenzen evenwijdig aan jullie woningen? Dan is denk ik nog wel met zekerheid te bepalen waar de staanders van de overkapping gezet mogen worden (niet óver de erfgrens). Maar als de kadastrale situatie anders behoort te zijn, dan vind ik het knap van de buren om alles precies uit te meten zodat het klopt.

Wellicht hebben ze wel deels over de erfgrens heen gebouwd. Dat hoef je natuurlijk niet te accepteren. Kadaster laten meten is denk ik de enige juiste manier. En let dan op dat je het kadaster zelf inschakelt, en niet een van de bedrijfjes die bovenaan in de zoekmachine kunnen verschijnen. Alleen het kadaster kan rechtsgeldig zaken vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
je bent ook wel erg gefocust op een schutting hebben, is een leuke haagplant tegen de buren hun bouwsel aanzetten niet een prima alternatief?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:54
Heb je de gemeentelijke bepalingen nagekeken over de regels qua bebouwing en erfgrens? Daar zit per gemeente geloof ik wel eens verschil in. Bijvoorbeeld ook hoe ver een boom van de erfgrens moet worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:53
Uitgaande dat het op hun eigen erf is en binnen de regels van de gemeente mag je vragen wat je wilt maar hoeven ze niet rekening te houden met jullie wensen. Of mogen hun ook meebeslissen over de kleur van jullie zonwering.

Blijft wel dat dat het geen gezicht is dat een schutting maar 2m hoog mag zijn terwijl de overkapping nog een meter hoger is. Heb je boven de schutting nog een meter met een andere afwerking/hout soort/kleur. Persoonlijk zou ik vragen of je ter plaatse van de overkapping zelf een afwerking op de overkapping mag aanbrengen.

Ps, vergeet de krat bier niet mee te nemen als je het gaat vragen 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009

QuattroNL

It is I.

Stap 1 die je zou moeten doen is bij jouw gemeente navragen wat de regels van hen zijn. Die kunnen namelijk sterk per gemeente verschillen.
Check daarnaast of ze precies óp de erfgrens of er strak náást hebben gebouwd.

Ik las dat de buren niet hebben nagedacht over onderhoud aan het deel waar ze nu niet meer bij kunnen.
Lees je even in over erfdienstbaarheid.
Het kan zijn dat jij hiermee moet toestaan dat ze via jouw tuin de achterkant van hun overkapping mogen onderhouden (schilderen).
Maar als de overkapping echt óp de erfafscheiding staat, dus deel uitmaakt van, dan heb jij lijkt me inspraak in kleur e.d. Maar lees je daar vooral over in (bij betrouwbare bronnen zoals advocatensites e.d.).

Voor zover ik kan vinden mag een overkapping 3m hoog zijn.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
Staat de overkapping los van hun huis? Of is het een " aanbouw". Vaak is daar nog verschil in mbt de voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:21
xDaya schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:03:
Op internet vind ik dat een overkapping 3 meter hoog mag zijn, maar een schutting maar 2 meter. Fungeert deze overkapping nu als erfafscheiding of niet? We weten absoluut niet wat we nu moeten doen om te zorgen dat het er netjes uitziet en dat we niet enorm benadeeld worden qua ruimte in de tuin.
Dat is aan jezelf toch? Waarom zou je er nog een schutting voor moeten zetten, je kan die overkappingswand als "schutting" gebruiken toch?

Verder zou ik even met de gemeente bellen of dit wel/niet mag, dan heb je veel sneller duidelijkheid dan hier op het forum.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:54
Gewoon even contact opnemen met de gemeente. Het is ook even van belang wat de oppervlakte is. Vaak moet zoiets eigenlijk 1 meter uit de erfgrens.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Draakje5 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:
Het is eigendom van de buurman (immers deel van een bouwwerk), daar mag je niet aan zitten zonder toestemming. Ook al staat het op de erfgrens.

En onderhoud is al via de wet geregeld via het ladderrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:04
xDaya schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:34:
[...]
Tsja, dat vind ik moeilijk. In november plaatsten ze de fundering (zonder overleg),
Ik denk dat je wat dingen moet uitzoeken. Ten eerste: staat het bouwwerk, inclusief fundering, geheel op de grond van de buren? Ten tweede: mocht dit bouwwerk vergunningsvrij gebouwd worden?

Als blijkt dat er iets niet in orde is, kan je dat misschien controleren bij de gemeente. Daarna kan je de buren vertellen dat ze een illegaal bouwwerk hebben geplaatst en dat je verdere stappen overweegt (of in iets minder harde bewoordingen). Etc. etc.

Maar ja, eerst checken of dit wel of niet mocht. Dat is vanaf hier onmogelijk na te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Het is eigendom van de buurman (immers deel van een bouwwerk), daar mag je niet aan zitten zonder toestemming. Ook al staat het op de erfgrens.

Wanneer iets OP de erfgrens staat, mag je daar bijv. iets aan bevestigen zolang het geen nadelig gevolg heeft voor de constructie. Ik weet niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDaya
VidaR-9 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Dat is aan jezelf toch? Waarom zou je er nog een schutting voor moeten zetten, je kan die overkappingswand als "schutting" gebruiken toch?

Verder zou ik even met de gemeente bellen of dit wel/niet mag, dan heb je veel sneller duidelijkheid dan hier op het forum.
Om hier even op te reageren: het sluit niet de hele erfgrens af, maar ongeveer 80 a 90% van de achtertuin. Met het overgebleven stukje moet je dus nog iets. We vinden het daarnaast ook niet mooi.

Ik las hierboven ook iemand zeggen dat we erg gefocust zijn op een schutting: dat is omdat er nu effectief een soort van schutting (maar niet compleet) staat van bijna 3 meter, ipv een normale schutting van max 2 meter. Ze hadden bijv ook gewoon samen met ons een normale schutting/erfafscheiding kunnen plaatsen, en dan een overkapping zonder eigen achterwand er tegenaan. Maar door niet te overleggen hebben ze helemaal geen rekening gehouden met ons...

We gaan komende week inderdaad even contact opnemen met de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Wanneer iets OP de erfgrens staat, mag je daar bijv. iets aan bevestigen zolang het geen nadelig gevolg heeft voor de constructie. Ik weet niet anders.
Dat betreft een enkel (klein) spijkertje, geen hekwerken.
Regels privémuur
Je hebt toestemming van je buren nodig om iets aan de muur te doen. Dan mag je de muur schilderen, een basketbalring ophangen of er een klimplant tegenaan laten groeien. Als je geen toestemming hebt mag je dat allemaal niet doen.

Je mag alleen planten of kleine voorwerpen aan de muur hangen zonder toestemming, omdat een rechter dit ziet als handelingen zonder noemenswaardige schade.
https://www.arag.nl/wonen/buren-en-omgeving/regels-tuinmuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:40
Heb je het over een pergola of een serre?

Het korte antwoord is, ja dit mag gewoon zolang het volledig op eigen grond is. Ze schieten hier als spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond, blijkbaar erg in.

Vergelijk met met een uitbouw, die mag zonder vergunning ook 3 meter diep zijn komt rond diezelfde 3 meter hoogte.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xDaya schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Om hier even op te reageren: het sluit niet de hele erfgrens af, maar ongeveer 80 a 90% van de achtertuin. Met het overgebleven stukje moet je dus nog iets. We vinden het daarnaast ook niet mooi.
Is de overkapping groter dan 50% van de oppervlakte van de tuin van de buren?

Kan je een (geanomiseerde) foto en plattegrond plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:01

reaL_G

G

Heb je nu al gekeken op de site bij de gemeente wat de regels daadwerkelijk zijn?
Je kan wel van alles op het internet lezen, en iedereen kan alles roepen.
Maar je gemeente kan zomaar net afwijken van de standaard regelgeveing.
Voor hetzelfde hebben ze gewoon een vergunning ervoor aangevraagd.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Je hebt het ook over fundering. Staat die ook helemaal op hun eigen grond?
Let wel: je woont hier vermoedelijk nog wel even, en de buren ook. Hoever wil je het laten oplopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:24
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:40:
[...]
Vergelijk met met een uitbouw, die mag zonder vergunning ook 3 meter diep zijn komt rond diezelfde 3 meter hoogte.
Dit is erg kort door de bocht, en ook zeker niet altijd waar.

Het is namelijk in veruit de meeste gevallen ook afhankelijk van de regels met betrekking tot het maximaal toegestane oppervlakte aan uit-, bij- en aanbouwen en/of het maximale bouwpercentage van het perceel.

Daaruit kan vervolgens zeker voortvloeien dat een uitbouw in sommige gevallen vergunning vrij gebouwd kan worden, voor de bouwactiviteit “omgevingsplan activiteit bouwen”. Met andere woorden het ruimtelijke deel. Als er bijvoorbeeld(!) aanpassingen plaats vinden aan de (hoofd)draagconstructie zal de verbouwing in veel gevallen niet vergunningvrij zijn voor de bouwactiviteit “bouwen technisch”. Deze vergunningplicht, met uitzonderingen, is geregeld in hoofdstuk 2 van het Bbl.

Met de invoering van de omgevingswet op 1 januari 2024 heeft voor bouwvergunning een knip plaatsgevonden in het ruimtelijke deel en het technische deel. En als het vergunningplichtig is heb je voor beide een vergunning nodig, of voor één van de 2, of het is voor beide activiteiten vergunningvrij.
Meer info: De knip in bouwactiviteiten

Dus het kan zeker zijn dat je in sommige gevallen gelijk hebt, maar toch zal altijd gekeken moeten worden voor beide vergunningen welke vergunning je mogelijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 20:56

i_r_

Originele G

hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Heb je het over een pergola of een serre?

Het korte antwoord is, ja dit mag gewoon zolang het volledig op eigen grond is. Ze schieten hier als spreekwoordelijke paddenstoelen uit de grond, blijkbaar erg in.

Dat wilde ik net zeggen, hier is het precies hetzelfde.

Bij ons mag het inderdaad tot 3 meter hoog. Maar met rijwoningen – waar ik zelf ook in woon – is het toch altijd een kwestie van geven en nemen.

Elke hoge boom of overkapping houdt nou eenmaal zonlicht tegen en zit in je zicht, dat hoort er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 13:03

Ozz

xDaya schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Ik las hierboven ook iemand zeggen dat we erg gefocust zijn op een schutting: dat is omdat er nu effectief een soort van schutting (maar niet compleet) staat van bijna 3 meter, ipv een normale schutting van max 2 meter. Ze hadden bijv ook gewoon samen met ons een normale schutting/erfafscheiding kunnen plaatsen, en dan een overkapping zonder eigen achterwand er tegenaan. Maar door niet te overleggen hebben ze helemaal geen rekening gehouden met ons...

We gaan komende week inderdaad even contact opnemen met de gemeente.
Lijkt me logisch dat de buren hier niet in willen investeren. Helemaal als zij moeten investeren in een schutting die zij vervolgens nooit meer gaan zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:23
Ik ben wel benieuwd hoe "vreselijk" het eruit ziet en waar we het eigenlijk over hebben.
Foto's..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Chalk schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:01:
Dit is erg kort door de bocht, en ook zeker niet altijd waar.

Het is namelijk in veruit de meeste gevallen ook afhankelijk van de regels met betrekking tot het maximaal toegestane oppervlakte aan uit-, bij- en aanbouwen en/of het maximale bouwpercentage van het perceel.
Het kan zeker per gemeente verschillen, mijn ervaring in verschillende Vinexwijken is dat grote pergola's en serres eerder regel dan uitzondering zijn.

Bij ons om de hoek heeft iemand postduiven als hobby, die heeft half Artis van 5x4x3,5m in de achtertuin gezet inclusief uitvlieg platforms en tientallen hokken. Directe buren zijn daar logischerwijs niet blij mee, de hele dag roekoe en alles ondergescheten, maar dit mag gewoon van de gemeente...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkHero
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-04 19:52
Ik heb het ook. 2.85 hoog, zonnepanelen erop, zelfs iets boven de 3 meter midden op de overkapping. Gemeente is geweest, maar het mag gewoon. Laat de gemeente dus komen om te kijken wat er allemaal wel en niet mag bij jullie in de buurt. Maar grote kans dus dat her gewoon mag. Vroeger was het vaak 1 meter uit de erfgrens, dat is natuurlijk pure onzin, dus dat bestaat eigenlijk niet meer.
Ik heb aangeboden om op mijn kosten bijv hedera of wat dan ook er tegenaan te laten zetten, maar de buren waren in net zo'n negatieve spiraal als jij, en reageerden daar niet op.
Maak er het beste van en zet ook zo'n ding neer, of zet er hedera of iets tegen en blijf niet lopen janken op elke verjaardag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StrayDog
  • Laatst online: 13:48
MarkHero schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:09:
Ik heb het ook. 2.85 hoog, zonnepanelen erop, zelfs iets boven de 3 meter midden op de overkapping. Gemeente is geweest, maar het mag gewoon. Laat de gemeente dus komen om te kijken wat er allemaal wel en niet mag bij jullie in de buurt. Maar grote kans dus dat her gewoon mag. Vroeger was het vaak 1 meter uit de erfgrens, dat is natuurlijk pure onzin, dus dat bestaat eigenlijk niet meer.
Ik heb aangeboden om op mijn kosten bijv hedera of wat dan ook er tegenaan te laten zetten, maar de buren waren in net zo'n negatieve spiraal als jij, en reageerden daar niet op.
Maak er het beste van en zet ook zo'n ding neer, of zet er hedera of iets tegen en blijf niet lopen janken op elke verjaardag.
Lekker makkelijk praten als je er zelf niet tegenaan hoeft te kijken natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StrayDog
Hier hebben de buren ook zoiets zonder enig overleg neergezet. Ik ben heel redelijk en zeker als dingen in overleg gaan, maar dit heeft voor mij de relatie danig verpest.
Helaas zijn steeds meer mensen alleen maar met zichzelf bezig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
StrayDog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:25:
Hier hebben de buren ook zoiets zonder enig overleg neergezet. Ik ben heel redelijk en zeker als dingen in overleg gaan, maar dit heeft voor mij de relatie danig verpest.
Consultatie vooraf is altijd beter, maar dan gaat het vooral over inpassing en eventueel kosten delen van aanvullende maatregelen en afwerking aan de kant van de buren.

Denken dat jij mag bepalen wat buren legaal op hun eigen grond doen is een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:55
xDaya schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:03:
Hallo allen, vraagje over overkappingen en de erfgrens.

Wij wonen in een nieuwbouwwoning sinds eind vorig jaar. Afgelopen week hebben de buren zonder overleg een overkapping neergezet tegen de erfgrens aan van bijna 3 meter hoog en 4 a 5 meter lang. Naast dat dit veel zon wegneemt uit onze tuin, is het nu eigenlijk onmogelijk geworden om een normale schutting te plaatsen (die stond er nog niet vanuit de bouw).
Mag dit?

Univé zegt expliciet dit over een overkapping:
Hoe hoog mag een overkapping zijn op de erfgrens?
Wil je zonder vergunning een overkapping tegen de erfgrens plaatsen, dan mag deze maximaal 2 meter hoog zijn.
https://www.unive.nl/rech.../wonen/bouwen-op-erfgrens

Bellen met de gemeente lijkt me goede eerste stap, ook belletje naar je rechtsbijstandsverzekering of Juridisch loket. Ik zou zelf de wand niet zo’n probleem vinden (boom/struiken/klimplanten ervoor) maar de hoogte wel. 3m neemt wel serieus veel licht weg uit je tuin, zeker als die kant op het westen is gericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StrayDog
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:28:
[...]

Consultatie vooraf is altijd beter, maar dan gaat het vooral over inpassing en eventueel kosten delen van aanvullende maatregelen en afwerking aan de kant van de buren.

Denken dat jij mag bepalen wat buren legaal op hun eigen grond doen is een illusie.
Ik hou er niet zo van om alles wat volgens de wet mag dan ook maar klakkeloos te doen, zonder over de gevolgen voor anderen na te denken. En op zijn minst even e.e.a. met elkaar te bespreken.
Maar het is me in de loop der jaren wel duidelijk geworden dat mijn denkwijze hierin inderdaad helaas afwijkt van die van veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDaya
MarkHero schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:09:
Ons grote probleem is dus dat ze nooit met ons hebben overlegd. Wij hebben zelf het initiatief genomen om te vragen wat ze van plan waren (omdat we op een dag wakker werden en er mensen wat aan het plaatsen waren), we hebben wat vragen gesteld, aangegeven dat we het wel hoog vonden en ze zeiden dat ze er naar zouden kijken. Geprobeerd of we dan voor de oprit wat konden overleggen, maar ook daar leken ze weinig ontvankelijk voor. Vervolgens is het nog hoger geworden dan ze hadden gezegd. Dat schiet bij ons gewoon in het verkeerde keelgat. In overleg willen we graag meebewegen als we kijken naar wat voor ons samen werkt maar op deze manier kunnen we gewoon niks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
xDaya schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:39:
Ons grote probleem is dus dat ze nooit met ons hebben overlegd.
Dat was netter geweest maar wat had je van hen verwacht? Dat het niet door zou gaan?

Een uitbouw of dakkapel schap je ook niet om de mening van de buren, zolang je je aan de regels houdt mag het gewoon. Overleg zou imo gericht moeten zijn op overlast tijdens de bouw, afwerking van de voor hen blinde zijde en het invullen van de resterende erfafscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xDaya
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Dat was netter geweest maar wat had je van hen verwacht? Dat het niet door zou gaan?

Een uitbouw of dakkapel schap je ook niet om de mening van de buren, zolang je je aan de regels houdt mag het gewoon. Overleg zou imo gericht moeten zijn op overlast tijdens de bouw, afwerking van de voor hen blinde zijde en het invullen van de resterende erfafscheiding.
Ik had verwacht dat ze zich minstens zouden houden aan de hoogte die ze zelf aan ons hadden doorgegeven, of dat ze hem ietsje lager hadden gemaakt ivm onze bezwaren. Dan waren we niet gelukkig geweest maar hadden we niet gezeurd. Nu is hij een stuk hoger geworden dan wat ze zelf tegen ons hadden gezegd. Dat vinden we nogal asociaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
StrayDog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:25:
Ehm, zo'n ding mag je gewoon neerzetten, zelfs zonder vergunning. Dus wat zouden ze precies moeten komen overleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
xDaya schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:07:
[...]

Ik had verwacht dat ze zich minstens zouden houden aan de hoogte die ze zelf aan ons hadden doorgegeven, of dat ze hem ietsje lager hadden gemaakt ivm onze bezwaren. Dan waren we niet gelukkig geweest maar hadden we niet gezeurd. Nu is hij een stuk hoger geworden dan wat ze zelf tegen ons hadden gezegd. Dat vinden we nogal asociaal
Hoeveel scheelt dat dan? En wat zeiden ze toen je daar naar vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
42erik schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:14:
Hoeveel scheelt dat dan? En wat zeiden ze toen je daar naar vroeg?
Begreep 20-25cm meer dan de eerste grove indicatie. Lijkt me geen opzet, eerder praktische maatvoering en/of hoogte van de fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StrayDog
42erik schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Ehm, zo'n ding mag je gewoon neerzetten, zelfs zonder vergunning. Dus wat zouden ze precies moeten komen overleggen?
Dat bedoel ik dus precies met mijn vorige post, heel andere mentaliteit dan de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Wanneer er een haag direct naast geplaatst wordt, kan de buurman geen onderhoud meer plegen aan zijn bouwsel, hoe zit dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
BounceMeister schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Wanneer er een haag direct naast geplaatst wordt, kan de buurman geen onderhoud meer plegen aan zijn bouwsel, hoe zit dat dan?
Dan is s het een kwestie van mogelijk maken, buurman kan schadeloosstelling krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
StrayDog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:35:
Dat bedoel ik dus precies met mijn vorige post, heel andere mentaliteit dan de mijne.
Dus je moet je tuin inrichten naar goeddunken van je buren? Nee, inderdaad niet mijn mentaliteit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:01
Buren die gewoon maar doen zonder je te informeren zijn irritant. Het scheelt een hoop begrip als je vooraf laat weten wat de plannen zijn.

Tegelijkertijd zou ik in deze situatie mijn knopen tellen. Je gaat er niks meer aan veranderen, tenzij de gemeente zegt dat er iets niet deugt. Als de buren wel hun plannen gedeeld hadden, dan was er waarschijnlijk niks verandert. Je kan niet alles en iedereen om je heen controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:30
Hoog mr. Frank Visser gehalte in dit topic. Navragen bij de gemeente wat mag en wat niet. Mag het zoals de overkapping er staat dan heb je pech, anders het gesprek aan gaan, eventueel met een 3e partij er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
Daarom kwam mijn buurman met tekeningen en hebben we samen een deel van de schutting gesloopt en samen de poeren op de erfscheiding gezet. Hij heeft hier alles weer netjes achtergelaten en muur van de overkapping staat nu in het verlengde van de schutting.
Zouden meer mensen moeten doen, scheelt zoveel gezeik achteraf. Nu heb je een verstoorde relatie: als jij over je heen laat lopen houd je dat altijd in je achterhoofd. Ga je het aankaarten bij de gemeente, al krijg je ook geen gelijk, ben jij de zeikbuurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnw
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Ik snap je opmerking over verschil van mentaliteit wel, het is zeker wel goed om zaken te bespreken met de buren, tegelijkertijd zijn de meeste tuinen in Nederland niet heel groot in woonwijken, dus is er vaak maar één logische plaats voor in de tuin. Dat is dan vaak ook op de erfgrens tegen de buren. Met de vaak beperkte tuin is de overkapping wel een ideale manier om er zoveel mogelijk tijd te kunnen spenderen zeker in het voor- en najaar.

Ik zou zelf ook gewoon de overkapping hebben geplaatst, zelfs wanneer de buren het daar niet mee eens zijn. Is het ongemak dat je als buren ervaart nu echt zo groot van die extra meter hoogte tov een reguliere schutting?

Dat is voor iedereen persoonlijk, maar ik zou het als onredelijk ervaren wanneer de buren er een probleem van zouden maken. Je hebt waarschijnlijk nog een lange tijd te gaan als buren, ik zou er iets moois van maken en je erbij neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:20
[...]

Ik heb zelfs bij de dakkapel voor overleg gevoerd met beide buren, en met de overkapping ook, die is geen 3 meter, maar op aangeven van de buren heb ik er wel een klimrek voor een passiebloem tegenaan gezet. Zo doen wij dat hier, maar helaas heb ik nu (nog 2 weken) buren die ook maar doen zonder overleg. Tot klussen tot 01.00 aan toe in een tentamenweek van mijn dochter. Blij dat we straks in een kleiner durpie wonen, en alleen bos als buren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
HvdBent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:09:
Ik heb zelfs bij de dakkapel voor overleg gevoerd met beide buren, en met de overkapping ook, die is geen 3 meter, maar op aangeven van de buren heb ik er wel een klimrek voor een passiebloem tegenaan gezet.
Dat lijkt me hoe het zou moeten zijn, samen zorgen dat de erfafscheiding voor beide partijen acceptabel is. Zou zelfs dat klimrek betalen als stukje coulance, je moet met elkaar door.

Na 21u klussen lijkt me nooit acceptabel, tentamenweek of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:26:
[...]

Dus je moet je tuin inrichten naar goeddunken van je buren? Nee, inderdaad niet mijn mentaliteit... :)
Totaal niet wat ik schreef, maar goed 👍🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Dit mag gewoon tot 3 meter met een plat dak. Buurman had er ook een kapschuur van kunnen maken en dan mag deze tot 5 meter hoog zijn tot nok (dak moet wel beginnen vanaf 3 meter).

Buurman had ook leibomen kunnen plaatsen en die zijn ook 4 tot 5 meter hoog en houden ook licht tegen.

1 meter extra hoogte zal qua licht wel meevallen. Hooguit een half uur eerder de zon uit je tuin of op.

Het zou netjes van de buren zijn geweest om samen te kijken naar de achterwand. Die kan je helemaal aanpassen naar smaak (als overkapping van hout is) en bij eventuele meerkosten zelf meebetalen.

Dit kan natuurlijk nog steeds als deze dubbelwandig is. Maar het zal hoogstwaarschijnlijk wel eigen kosten zijn.

Mijn buurman heeft ook een overkapping geplaatst. Zijkant staat tegen de erfgrens. Hij heeft het overlegd en de schutting staat er nu tegenaan. Achteraf had ik liever schutting door willen laten lopen. Maar goed, was zelf akkoord gegaan.

Ik heb nu zelf ook een overkapping geplaatst en die staat er nu voor, maar wel binnen de schuttingen. Dus ik zie het niet meer, maar buurman heeft wel aangeboden om zijn zijkant zwart te verven, omdat mijn achterwand ook zwart is voor een mooier geheel.

Ik heb natuurlijk ja gezegd. Hij vond het geen probleem, want hij wilde de zijkant goed behandelen en ik mocht de kleur kiezen.

Het is geen geschreven regel, maar wel een nette manier.

Grote kans dat je het erbij moet neerleggen, je zou nog achterwand kunnen passen zoals ik zei als deze dubbelwandig is.

Stel dat deze toch op of over de erfgrens staat, dan heb je nog steeds grote kans dat deze van de rechter mag blijven staan. Je zal het winnen, maar de buurman zal dan het stukje grond moeten kopen van jou. En niet jij zal de prijs bepalen, maar wat het stukje grond gewoon waard is. En dan heb je het misschien over 100 euro als het een paar cm is. Want de moeite en kosten voor het afbreken weegt niet op tegen die centimeter of paar centimeter.

Ik weet niet of de omgevingswet al ingegaan is. Maar dan mag de gemeente ook eigen regels stellen. Dus even nakijken dus.

[ Voor 6% gewijzigd door aVo0m. op 02-03-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Wolly schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Dan is s het een kwestie van mogelijk maken, buurman kan schadeloosstelling krijgen.
Wat als TS ook een schuur tegen de erfgrens wilt zetten? Dan kan geen van beide partijen hier bij voor onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Draakje5 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Wat als TS ook een schuur tegen de erfgrens wilt zetten? Dan kan geen van beide partijen hier bij voor onderhoud.
Dan valt er ook weinig te onderhouden toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aVo0m.
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
Draakje5 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Nee, eigen risico. Buurman moet je toegang verlenen voor onderhoud. Maar als jij er iets voor bouwt of plant dan heeft buurman pech. Stel hij trapt de beplanting kapot, omdat hij zijn achterkant wil schilderen, dan moet hij de schade betalen.

Maar als je zelf ook een tuinhuis gaat plaatsen, dan neem ik aan dat de daken op een juiste manier worden verbonden, zodat er geen vocht tussen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
HvdBent schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb zelfs bij de dakkapel voor overleg gevoerd met beide buren, en met de overkapping ook, die is geen 3 meter, maar op aangeven van de buren heb ik er wel een klimrek voor een passiebloem tegenaan gezet. Zo doen wij dat hier, maar helaas heb ik nu (nog 2 weken) buren die ook maar doen zonder overleg. Tot klussen tot 01.00 aan toe in een tentamenweek van mijn dochter. Blij dat we straks in een kleiner durpie wonen, en alleen bos als buren hebben.
Oh, we hebben er ook zeker wel over gecommuniceerd, maar aan het eind van het verhaal is het toch meer een mededeling dan een overleg, aangezien er al bedacht is dat hij gewenst is en dat ook gewoon mag. Over details als een klimrek valt dan nog te overleggen ja, net zoals hier over de richting van de planken in de schutting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
StrayDog schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Totaal niet wat ik schreef, maar goed 👍🏻
Wat bedoel je dan wel? Want dit haalde ik er eigenlijk ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
Pfff, ik snap je frustratie. Iedereen en z'n moeder heeft tegenwoordig zo'n spuuglelijke overkapping. Bij de Gemeente of in de koopakte even opzoeken wat de regels zijn maar ook ik heb gemerkt dat tegenwoordig iedereen maar wat doet zonder rekening te houden met de rest van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
DedSec85 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:05:
Pfff, ik snap je frustratie. Iedereen en z'n moeder heeft tegenwoordig zo'n spuuglelijke overkapping. Bij de Gemeente of in de koopakte even opzoeken wat de regels zijn maar ook ik heb gemerkt dat tegenwoordig iedereen maar wat doet zonder rekening te houden met de rest van de buren.
Mijn buren hebben vorig jaar een overkapping aan onze gedeelde schuur gemaakt. Nu kijk ik vanuit mijn eetkeuken en vanuit de tuin uit op een driehoek die boven de schutting uitsteekt en waar ze vaak verlichting en vuurton hebben. Zeer irritant om dat in je blikveld te hebben, nog afgezien van het oeverloze geklep en de muziek die ik tot in de woonkamer kan horen (met alle ramen dicht) als ze daar zitten.
Maar ja, het mag.
Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
[...]

Je zou aan de buren kunnen vragen hoe ze de achterkant van de muur, waar ze dus tegenaan kijken, willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:24
Een foto is toch ook altijd wel handig om te weten waar we exact over praten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-05 12:19
dragon2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Mijn buren hebben vorig jaar een overkapping aan onze gedeelde schuur gemaakt. Nu kijk ik vanuit mijn eetkeuken en vanuit de tuin uit op een driehoek die boven de schutting uitsteekt en waar ze vaak verlichting en vuurton hebben. Zeer irritant om dat in je blikveld te hebben, nog afgezien van het oeverloze geklep en de muziek die ik tot in de woonkamer kan horen (met alle ramen dicht) als ze daar zitten.
Maar ja, het mag.
Helaas.
Ja echt een drama. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk met oude bouwstijl. Echt enorm sfeervol, maar bijna overal staat zo'n lelijk antracieten stalen constructie in de tuin. Houd m'n hart vast voor de zomer want voor het geluid zal het ook niet al te best zijn.
Wat is er mis met een gewoon sfeervol zonnescherm? Het grootste gedeelte van het jaar kan je niet buiten zitten of moet je gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-05 16:39
Er gelden per gemeente andere regels voor overkappingen. Je zult dus in het bestemminsplan moeten kijken wat wel/niet mag. Of dus deze vraag uitzetten bij de gemeente of rechtsbijstand/juridisch adviseur.

Je kunt via "Regels op de kaart" vinden welke regels bij jullie van toepassing zijn. Kijk dan in het omgevingsplan of bestemmingsplan. https://omgevingswet.overheid.nl/home

Hier mag ik bijvoorbeeld op het hele kavel bouwen, tot maximaal 3 meter hoog en tot een maximum bebouwing van het hele kavel tot 50%. Verder geen eisen, tenzij de overkapping vast zit aan de achtergevel: dan mag dat tot 3 meter vanuit de oorspronkelijke achtergevel.

[ Voor 13% gewijzigd door Mr. Stom op 03-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:35
Je kan altijd nog wat hedera planten, dat groeit vanzelf op (en door) de muur, waardoor die groen wordt, dan is het gewoon een groene schutting die extra schaduw geeft op hete dagen.
Pagina: 1