Lekkage of condens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 21:25
Een kennis van mij heeft een tijd geleden een huis uit 1961 gekocht. Nu heeft hij last van vocht of lekkage onder het schuine dak.

De zolder is matig tot niet geïsoleerd. Op de plek van de lekkage zit helemaal geen isolatie en kijk je gewoon tegen het asbest (?) dakbeschot aan. In oktober zijn er zonnepanelen geplaatst. Ik heb nog niet onder de panelen kunnen kijken. Maar voordat ik dit verder ga onderzoeken... ik twijfel of dit wel lekkage is. Is het niet gewoon condensvorming? Dit denk ik, omdat vocht op twee plekken naast elkaar zit (zit wat ruimte tussen) een beetje het midden van de plaat. En omdat dit een niet geïsoleerd stuk is van het dak hier misschien door kou/warmte verschil condens door ontstaat.
Stel dat één van de dakpannen onder de zonnepanelen gebarsten zou zijn, dan zou de lekkage zich concentreren tot één plek en/of een ander patroon geven denk ik?

Ik hoor graag welke ideeën jullie hierover hebben voordat ik het dak op moet klimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Anhn-Psl4k8eJgsqHaQ7zcPhfHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEQjS5eGNKTU7QgTDZvbuOYM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het materiaal overal hetzelfde is is het niet de meeste logische plek voor condens. meestal zijn hoeken het eerst aan de beurt omdat daar minder luchtstroom is.

Maar met een thermometer kom je een heel eind om het uit te zoeken. Als het materiaal er pal naast dezelfde temperatuur is of kouder dan is het geen condens.

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 01-03-2025 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
er zijn afgelopen oktober zonnepanelen geplaatst op een asbest dak? dat is op zich al een bijzonderheid volgens mij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:55
Gebroken dakpannen is wel de grootste kans voor een oud huis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:08
Als er ook nog de originele pannen op liggen dan zou ik mede gezien de gescheurde asbestplaat geen seconde twijfelen niet zoeken naar een lek maar en er een compleet nieuw dak op gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 21:25
twain4me schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:55:
Als het materiaal overal hetzelfde is is het niet de meeste logische plek voor condens. meestal zijn hoeken het eerst aan de beurt omdat daar minder luchtstroom is.

Maar met een thermometer kom je een heel eind om het uit te zoeken. Als het materiaal er pal naast dezelfde temperatuur is of kouder dan is het geen condens.
Dank voor de tip, ik zal eens met een IR thermometer aan de slag gaan
Pagina: 1